0
کاشت فیسالیس یا عروسک پشت پرده

کاشت فیسالیس یا عروسک پشت پرده

یکشنبه 1 مهر 1397
| 5906

فیسالیس(برای خرید بذر فیسالیس کلیک کنید)  که در ایران به اسم عروسک پشت پرده شمرده میشود گیاهی است از گیاهان بومی مناطق معتدل گرم و نیمه گرمسیری. میوه ی این گیاه دارای طعمی ما بین توت فرنگی، گیلاس، کیوی و آناناس است. این گیاه که سرشار از ویتامین های آ، ای، اف، بی، و ویتامین ث است منیع خوبی از انتی اکسیدان نیز محصوب می شود. این میوه خود از گران ترین میوه ها در بازار ایران است و قیمت آن ما بین 150 تا 200 هزار تومان برای هر کیلو است. 

شکل این میوه همانند گوجه فرنگی است ولی به سایز یک گیلاس. رنگ این میوه نیز به رنگ های مختلف است که با توجه به نوع بذر و نوع گیاه متفاوت است. این بوته که بسیار نزدیک به بوته های صیفی جات است میوه های خود را درون کیسه های کاغذی جا می دهد و همین موضوع باعث می شود که میوه از گزند حشرات در امان باشد.
آموزش کاشت فیسالیس

کاشت

کاشت فیسالیس سخت نیست، کافی است در بهار بذر آن را در زمین قرار دهید و البته کاشت در سینی های کشت بهتر و در مصرف بذر نیز صرفه جویی می شود. از نکات بسیار خوب این گیاه می توان به سازگاری این گیاه با محیط اشاره کرد ، بر همین اساس می توانید آن را در گلخانه یا در فضای باز بکارید.
به غیر از روش بذر روش نشاء هم برای کشت این محصول در ایران وجود دارد که حدود 10 الی 12 هزار نشاء در هکتار کاشته میشود که از میزان حدود 20 الی 22 تن برداشت محصول شده است. در حال حاضر 7000 متر مربع از گلخانه های استان تهران از همین روش برای تولغید فیسالیس استفاده میکنند.
دمای مورد نیاز برای جوانه زنی 23 الی 25 درجه ی سانتیگراد است، این جوانه ها به سرعت رشد می کنند و خیلی سریع به گلدهی می افتند. این گیاه که هوای گرم و آفتابی را دوست می دارد باید دور از وزش باد نیز قرار بگیرد. همچنین گیاه فیسالیس به خاک مناسب شنی نیاز دارد و از این رو به آبیاری مداوم و زیاد هم نیاز حیاتی دارد. در زمانی که میوه ها به بلوغ می رسد باید آبیاری این گیاه قطع شود این کار در کیفیت محصول موثر است. 
باید توجه کرد که زمین کشت فیسالیس باید زهکشی شده باشد در غیر این صورت باید بوته ها را در شیب ملایم کاشت . این گیاه بسیار زیبا در زمان خشک سالی خفته میشود بنابراین در صورت لزوم باید اقدام به نصب داربست در ارتفاع 1 متری کرد.

میوه

شکل گل های فیسالیس با رنگ های زرد و بنفش که خیلی نرم هستند ممکن است شما را یاد گل سیب زمینی بیاندازد. زمانی که این گل ها بیافتد کاسه ی گل تشکیل میشود. کاسه ها گسترش میابند و یک پوسته ی رنگی که خیلی بزرگ تر از میوه هستند را تشکیل میدهند. از این زمان حدود 70 الی 80 روز طول می کشد تا میوه ها به بلوغ برسد ، در زمان بلوغ میوه پوسته شروع به افتادن می کند و رنگ میوه ها از سبز به رنگ طلایی یا قرمز یا سیاه تبدیل میشود.
باید توجه کرد که میوه ی کال فیسالیس ممکن است برای برخی افراد سمی باشد لذا از مصرف کال آن خود داری کنید. این میوه ها زمانی قابل برداشت هستند که روی زمین بی افتند.
میوه ی فیسالیس

خواص فیسالیس

همان طور که گفته شد این میوه دارای میزان زیادی آنتی اکسیدان است و سرشار از ویتامین های آ، ای، اف، بی، ویتامین ث است. .
این میوه بدن انسان را در مقابل خنثی سازی رادیکال های آزاد که موجب بروز بیماری هایی مانند سرطان، سکته ی قلبی، پروستات، آسم، و الرژی می شود ، حفاظت میکند. 
همچنین مصرف این میوه تاثیر بسزایی در شادابی پوست و تقویت قوای جنسی دارد.(فسالیس – ویکی پدیا)
علاوه بر خواص داروی فراوان این میوه از ساقه و برگ این گیاه نیز برای مصارف دمنوشی استفاده میکنند. دمنوش فیسالیس برای درمان آسم موثر است. 
این میوه برای بیماری های پوستی خاصیت ضد التهابی و ضد عفونی کننده دارد. برگ های آن برای درمان مالاریا، هپاتیت، روماتیسم و ناراحتی کبدی مورد استفاده قرار میگیرد.
خاصیت ضد سرطانی این گیاه به این صورت که بدن انسان را در برابر آن مقاوم میکند بسیار ارزنده است.
ویتامین پی در این میوه باعث جذب بهتر ویتامین ث میشود که بدن انسان را مقاوم میکند
ویتامین های بی کمپلکس در این میوه مانند تیامین برای سوخت و ساز بدنف پوست، چشم، و مغز لازم است. پکتین نوعی فیبر در این میوه است که باعث کاهش کلسترل است.
فیسالیس غنی از مواد معدنی مانند آهن، پتاسیم، فسفر و منیزیم است
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید