0
کرم ساقه خوار و روش های مبارزه با آن

کرم ساقه خوار و روش های مبارزه با آن

یکشنبه 1 مهر 1397
| 232239

 به انواع لارو حشرات که از ساقه ی درختان تغذیه میکنند کرم ساقه خوار گفته میشود. نوعی از این کرم های ساقه خوار که از مغذی چوب پنبه ای درختان تغذیه میکنند و رنگی زرد رنگ با بدنه ای بند بندی  دارند کرم خراط یا کرم ساقه خوار درختان گفته میشود . از نشانه های بارز کرم خراط رویت چیزی شبیه خاک اره در اطراف درختان است. البته کرم های دیگری نیز وجود دارند که از چوب تغذیه میکنند اما در این مقاله در مورد کرم های چوب خوار درختان صحبت شده است و در مورد کرم های مزارع برنج و ذرت و دیگر محصولات کشاورزی در مقاله هایی جداگانه به صورت کامل توضیحح خواهیم داد:
مطالعه مقاله ی کرم سفید ریشه، اژدها در زیر خاک
مطالعه مقاله ی کرم ابریشم باف ناجور - بید کولی

مبارزه با کرم ساقه خوار

 شکل آفت و چرخه ی زندگی :

حشرات کامل کرم ساقه خوار، سوسک شاخک بلندی است با بدنی کشیده به طول 20-18 میلی متر و عرض 4 میلی متر و به رنگ عمومی سیاه دیده می شود .تخم این سوسک شبیه به کاسه لاک پشت بوده که قسمت صاف آن برروی ساقه درخت چسبیده و از پهلو به نظربیضوی می آید . لارو حشره در موقع خروج از تخم به طول 2 میلی متر و به رنگ زرد مایل به صورتی است . لارو کامل زرد رنگ و طول آن به 32 میلی متر نیز می رسد . شفیره آن در هفته اول کرمی رنگ و بعداً لکه های سیاه رنگی بر روی محل چشم ها شاخک ها، نوک بال ها، و بین مفصل ران و ساق آن پیدا شده و سرانجام در آخرین مرحله شفیرگی بدن سیاه می شود. طول شفیره به اندازه طول حشره کامل است.
این آفت (کرم خراط) زمستان ها در داخل تنه ی درختان به صورت لارو زندگی میکنند و با شروع بهار این لارو ها شروع به تغذیه از ساقه ی درختان میکنند و بعد از گذشت چند روز تبدیل به شفیره می شوند. دوره ی شفیرگی بین 15 الی 25 روز می باشد. و سپس به صورت حشره ی کامل تبدیل میشود و بعد از جفت گیری شروع به تخم ریزی میکنند.
حشره ی کامل در زمان تخم ریزی می تواند تا 75 عدد تخم بر روی ساقه ی درختان بچسباند. این تخم ها شکلی شبیه به لاک لاک پشت دارند(همان گونه که در عکس مشخص است). پس از گذشت 8 روز از تخم گذاری لارو ها از تخم بیرون می آیند و مستقیما از چوب درختان تغذیه میکنند. این تغذیه به میزانی شدید است که فورا باعث پژمردگی برگها و ریزش میوه ها می شود. لارو ها از سر شاخه ها و شاخه های فرعی و در بعضی اوقات تنه ی اصلی تغذیه میکنند ، این لارو ها با ایجاد کانال هایی در شاخه ها آن ها را پوک و خالی میکنند به صورتی که گاها باعث افتادن شاخه میگردد. دوره ی تبدیل لارو به حشره ی کامل حدودا 9 ماه می باشد.

نحوه و میزان خسارت :

این آفت ویران گر که امروزه در بسیاری از باغات باعث از بین رفتن تمام یا میزان قابل توجهی از محصولات می باشد می تواند به دلیل ایجاد کانال ها در تنه ی اصلی و شاخه ها آوند های درختان را قطع و به دلیل عدم تغذیه ی درختان موجب خشک شدن درختان گردند. در بسیاری از باغات دیده شده است که وجود این کرم باعث سست شدن شاخه ها گردد به طوری که با وزش باد و یا با کوچکترین فشار بر روی شاخه ، شاخه قطع گردد. از دیگر خسارات وارد شده از این آفت بیماری های پوستی ناشی از خرده شدگی تنه توسط لارو است ، این بیماری به صورتی است که محل خورده شدگی میگندد و سیاه میشود و شیره ای از آن محل بیرون می زند. ( برای اطلاعات بیشتر پیشنهاد میشود مطالعه مقاله ی شانکر گیاهی)
خسارت کرم ساقه خوار

پیشگیری

1 -آبياري مناسب :

 كمبود آب و ايجاد تنش هاي آبي حتي براي يك دوره آبياري در ماههاي گرم سال ، مهمترين عامل در جلب اين آفت مي باشد. بنابر اين دادن آب به خاك در دوره هاي مشخص و لازم اولين شرط در پيشگيري و كنترل است .

 2- تقویت درختان

حشرات چوبخوار قادرند درختان ضعيف را از فواصل دور تشخيص داده و به ضعف آنها پي ببرند بنابراين درختان ضعيف را مي بايست طبق توصيه هاي كارشناسان آب و خاك منطقه با كودهاي دامي و شيميائي تقويت كرد.

کنترل و مبارزه 

 1- پوشاندن مدخل دالانهاي فعال لاروي 

اين دالانها با ترشح شيرابه و همچنين تجمع و ريزش فضولات نارنجي رنگ لاروي از مدخل آنها مشخص مي باشد.
براي پوشاندن اين دالانها مي توان از چسب مخصوص زئوزران یا خمیر آنتی تارلو كه دارای چسبندگی فوق العاده و دائمی بوده استفاده نمود ، سایر روشهای پیشنهادی قبلی مانند مفتول فلزی،سرنگ و پنبه مسموم و یا استفاده از گل و مل برای مسدود كردن مدخل موقتی بوده و مدخل ورودی (خروجی) باز مانده ویا پس از مدتی باز میشوند كه در سالهای بعد مجدادا توسط این آفت و یا آفات مشابه مورد استفاده قرار میگیرد وموجب طغیان آفت میشود.

2-استفاده از تله فرموني 

استفاده از روش شكار انبوه : در اين روش به ازاي هر هكتار 10 عدد تله دلتا محتوي فرمون پروانه زنبور مانند كار گذاشته مي شود .(فرمون جنسی ۱۲۰ روزه و فرمون جنسی ۴۵ روزه  موجود است) بهتر است نله ها سبز رنگ باشند ودر درختان با ارتفاع بالاي 6 متر در زير محدوده كانوپي درخت گذاشته شود. همچنین می توانید با استفاده از فرمون های اخلال در جفت گیری این آفت را غیر قابل تکثیر کنید.

3 – استفاده از تله ی نوری

 استفاده از تله نوری برای جمع آوری حشرات.سوسکهای سیاه رنگی که پوست سفت و محکمی دارن احتمالا روی درختها زیاد دیده میشن و از غروب تا صبح روز بعد زير نور چراغ برق ها يا هر جا كه لامپي روشن باشه زياد ديده ميشن . باید اونا رو جمع بکنین و از بین ببرین . یا لهشون بکنین یا توی نفت یا بنزین بندازینشون.

4- سمپاشي 

از سمومی که به صورت تخصصی برای از بین بردن این کرم ساخته شده است می توانید استفاده کنید که به عنوان مثال سم زئوزران یا پماد انتی تارلو را میتوان نام ببریم. 

5- هرس:

 در درختانی مثل گردو كه از ذخایر ملی كشور بوده و ارزش بسیار زیادی برای كشاورزان دارند هرس شاخه های نازك كه در ارتفاعات بوده اصولا عملی نیست و هرس و یا صحیحتر بگوییم قطع تنه اصلی و شاخه های فرعی آن اصولی نبوده و نباید اجرا شود چرا كه با ایجاد شاخه های نرم و زیاد در سالهای آتی مكان مناسبی را برای نفوذ اولیه آفت ایجاد می نماید. لذا هرس شاخه های اصلی و فرعی اصلا توصیه نمیشود.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
کمیل
1402/6/21 12:29

سلام خسته نباشید من گل محمدی دارم ولی چند وقتیه متوجه پوسیده شدن شاخه ها شدم و متوجه شدم کرم ساقه خوار زده و شاخه هاشو هرس کردم ولی الان خواندم تو مقالتون که نباید شاخه ها رو میزدم و اینکه باید حالا چیکار کنم و اینکه کرم ساقه خوار به ریشه هم سرایت میکنه؟

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:33

سلام اگر هنوز کرم داخل ساقه ها وجود دارد از سم زئوزران استفاه کنید . در غیر این صورت نیاز به اقدامی نیست . کرم ساقه خوار آفت ریشه ای نمیباشد .

محمد
1402/6/20 20:11

سلام چرا درختانار و فپغیره دارن خودکار خشک میشن و چ سمی باید استفاده کنم

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:38

سلام دوست عزیز ما باید از شما بپرسیم چه کردید که دارن خشک میشن .

حسام
1402/4/30 23:35

سلام در مورد آفتی که به پوست درخت آلبالومی چسبه سبب زردی ریزش برگ و...میشه شبیه لیسه یا زالوی ریزه رنگ خاکی داره نمی دونم چیه لطفاً راهنمایی کنید

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 09:33

سلام احتمالا شما آفت راب را میفرمایید البته اگر ما درست فهمیده باشیم . اگر راب باشد سم متالهاید مناسب است برای شما

Ra
1402/3/13 13:19

سلام احتراما تعدادی درخت بادام کشت کردیم اما هرس تربیت و فرم دهی انجام نشده و از ارتفاع کمتر از 40 سانتی متر به اشتباه سربرداری شده لذا شاخههای جانبی روی تنه ی اصلی بسیار پاییند و دستو پاگیر و رشد اصولی نداشتند آیا میتوان یک شاخه که طبیعتا تنه ی اولیه نبوده را به عنوان تنه ی اصلی در نظر گرفت؟

  مهدی
1402/4/19 21:07

سلام من تعدادی نهال کاشتم که الان دوساله شدن ولی امسالبرگهای بالایی آنهاسفیدک زده وهرروز بیشترمیشن سمپاشی هم کردم ولی بهترنشدن.چه کودیاسمی بایداستفاده کنم که سفیدک برگهاازبین بره؟ممنون ازراهنمازیتون

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 09:50

سلام متوجه سوال نشدم اما هر شاخه یا قسمت درخت که به ریشه متصل است را میتوان به عنوان تنه در نظر گرفت فقط اگر شاخه پایین تر از پیوند باشد باید مجددا پیوند زنی کرد

  ناشناس
1402/6/13 17:43

بله یکی از شاخه های فرعی را انتخاب کرده و با قرار دادن قیم بصورت عمودی ببندید تا جایگزین تنه اصلی شود

محمدرضا
1402/1/28 10:03

سلام دوستان، من امسال قلمه انجیر کاشتم، زیر خاک کرم ساقه خوار دیده میشه ، سال قبلم بعضی بادام ها رو درگیر کرد، چطور میشه کرم های زیر خاک و کلا تو مزرعه رو از بین برد؟ ممنون بابت راهنمایتون

  پشتیبانی سایت
1402/1/29 09:25

سلام شما در زیر خاک نمیتوانید کرم سافه خوار ببینید . مقاله ای در مورد کرم سفید ریشه خوار نوشته ایم که توصیه میکنیم مطالعه کنید

  ناشناس
1402/3/10 23:51

با شخم زدن به سطح میان و میتونید مکانیکی از بین ببرید

  ناشناس
1402/3/5 22:18

باسلام مایع کنفیدور با توجه به دستورات داده شده با آب مخلوط کرده وپای درخت ریخته برای از بین بردن کرم سفید ریشه ورها کردن مرغ وخروس در باغ باعث از بین رفتن این آفت میشود

نجفی مقدم
1402/1/27 22:51

لطفا بفرمائید بوته اسپند تازه باید باشد یا رسیده وخشک شده؟

سجاد
1402/1/21 14:51

با سلام.مهندس کرم ساقه خوار برا آلو بخارا چه سمی باید استفاده کنم و در چه ماهی

  پشتیبانی سایت
1402/1/25 11:54

سلام تمام جواب های شما در مقاله نوشته شده است لطفا مطالعه کنید 1

رضا
1401/5/21 12:57

سلام من یک نهال پنج ساله دارم که قبلا دیده بودم در تنه سوراخ کوچکی ایجاد شده که جدی نگرفتم ولی به تازگی متوجه شدم در تنه درخت سوراخ بزرگی درست شده که حدودا هشتاد درصد تنه از بین رفته آیا راه درمانی هست یا تنه قابل ترمیم نیست؟؟ یا اینکه باید تنه را از قسمت پایینتر قطع کنم ممنون میشم راهنمایی کنید

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 09:45

سموم تدخینی مانند زئوزران خسارات ناشی از کرم خوردگی را جبران میکنند .

محمد
1401/5/14 21:34

با سلام. نوعی کرم کاملا زرد رنگ که داخل ساقه گل محمدی را می خورد و تا پایین ساقه و نزدیک ریشه رفته. نمیدونم توی ریشه هم رفته یا نه. آیا سوسک سرشاخه خوار رزاسه است یا کرم خراط. ممنون می شوم در مورد ان و مثروشهای مبارزه راهنمایی بفرمایید.

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 09:49

سلام به شخصه تاحالا ندیدم لارو سوسک رزاسه به گل محمدی حمله کند . ولی تفاوت ظاهری کرم خراط و لارو رزاسه میتواند به شما کمک کند . لارو رزاسه سر بزرگتر از بدن دارد و یک دست زرد است کرم خراط مانند کرم معمولی است با رنگ زرد و خالهای سیاه در کل برای شما فرقی ندارد از سم آنتی تارلو استفاده کنید

  ناشناس
1401/6/13 13:53

سرشاخ رزاسه هست من درخت گیلاس وگل محمدی درحیاط دارم که امروز چن شاخه الوده رو که شکستم کرم رزاسه داخل ان بود

محمد
1401/5/14 21:31

سلام. نوعی کرم کاملا زرد رنگ که داخل ساقه گل محمدی را خورده و تا ته ساقه هم رفته. آیا این سوسک سرشاخه خوار رزاسه است یا کرم خراط. ممنون میشوم راهنمای بفرمایید.

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 09:52

سلام به شخصه تاحالا ندیدم لارو سوسک رزاسه به گل محمدی حمله کند . ولی تفاوت ظاهری کرم خراط و لارو رزاسه میتواند به شما کمک کند . لارو رزاسه سر بزرگتر از بدن دارد و یک دست زرد است کرم خراط مانند کرم معمولی است با رنگ زرد و خالهای سیاه در کل برای شما فرقی ندارد از سم آنتی تارلو استفاده کنید

اکبر
1401/4/12 08:39

سلام یه نوع کرم نارنجی رنگ که انگار اصلا پا نداره و سر خیلی ریزی داره که داخل ساقه رو میخوره اسم اون کرم و سم مورد نیازش چیه ممنون میشم راهنماییم کنید

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:33

سلام لطفا مقاله رو مطالعه کنید توضیحات کامل داده شده است

امیر ملکی
1401/2/15 07:43

سلام ده تا درخت هلوم خشک شده درخت کندم دیدم کرم سفید داره زیر خاک الان باید چه کار کنم با تشکر

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:07

سلام مقاله ی کرم سفید ریشه را مطالعه کنید

خواجه
1401/1/26 18:18

من درخانه خودم درخت شاه توت دارم که 35 ساله هست الان دوسه سال هست که شروبه خشک شدن کرده وقتی شاخه های خشک رامیبرم داخلش کرم های سفید هست باید چکارکنم از سم های سفید شیری مانند هم ریختم ولی خوب نشد لطفا راهنمای کنید تشکر

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:42

سلام از سم زئوزران استفاده کنید

محسن
1401/1/10 01:30

جناب مهندس، ما یه درخت بادام ۳۰ ساله داریم که از لحاظ باردهی عالی بود، یک مقدار درخت ضعیف شده بود شاخه های نیمه خشک را که هرس کردم متوجه شدم داخل شاخه های در دو مورد سوراخی به قطر یک سانتی متر وجود داره که این سوراخ به سمت تنه ی اصلی و احتمالا ریشه کشیده شده است، چگونه میتوانیم با ان مقابله کنیم؟ نوع افت چی میتونه باشه؟ حفظ درخت برای ما بسیار اهمیت داره

  پشتیبانی سایت
1401/1/10 10:48

در این مقاله تمام سعی خود را کرده ایم که تمامی نکات مقابله با این آفت را برای کاربران توضیح دهیم . با مطالعه ی مقاله و انجام مراحل گفته شده میتوانید با این آفت مقابله کنید

فرزاد ترابي
1400/7/21 12:24

سلام بابت مطالب ارزشمند و پاسخگويي صبورانه شما، بسيار سپاسگزارم.

علیرضا
1400/7/3 20:21

سلام ما یک درخت سپیدار داریم که تقریبا دوسال است که از این کرم داره و تنه درخت و شاخه هاش را پر از سوراخ کرده و این درخت هم درخت ضعیفی نیست و خیلی خوب بهش رسیدگی میشه اما نمیدانم چرا اینطوری شده هر سم هم ردم اما زیاد تاثیر نداشت یکم کرم هارو از بین برد لطفا راهنماییم کنید.

  پشتیبانی سایت
1400/7/6 18:04

سلام کرم خراط به سرعت باعث خشک شدن درخت میگردد و در صورتی که فشار بر شاخه ها بیاورید به راحتی شاخه ها میشکنند . بعید میدانم مشکل شما از کرم ساقه خوار باشد . مشکل درخت شما باید از افات چوب خوار باشد که با انجام سمپاشی زمستانه و بهاره جلوگیری می تونید بکنید . اگر از کرم ساقه خوار اطمینان دارید از زئوزران استفاده کنید

محمد
1400/6/29 14:25

با سلام ما چند درخت زردآلو و گوجه سبز داریم متاسفانه نمیدونستیم که باید تو خرداد سم بزنیم الات شاخه ها دارن خشک میشن وقتی ساقه رو میشکنیم میبینن که ساقه سوراخ شده و وسست شده که فوری شکسته میشه در ضمن یه نفر بهم گفت که قارچی شده یه پودری گرفتیم داخل اب ریختم آبی رنگ شد با برس روی قسمتهای بریده شده مالیدم ولی بازم میبینم قسمتهای دیگه داره خشک میشه وسوراخ داخل ساقه ها شده میخواستم راهنماییم کنید که آیا لازم بوده این کارو کردیم وحالا که نمیدونستیم خرداد سم بزنیم دیگه دیر ش ه آیا راه علاجی هس؟ویه سوال دیگه ما اطراف درخته گوجه سبزمون تو باغ دو تا درخت گل محمدی هم هس که اوناهم بعضی شاخه هاش خشک میشن که ساقه سست شده وقطع میشه یعنی به خاطر گلها نیست که تو درختاهم کرم افتاده؟اگه به خاطر اینه گلها رو ببریم؟؟

  پشتیبانی سایت
1400/6/30 12:05

سلام در تمام این مقاله و مقاله های مرتبط دیگری که نوشتیم سعی کردیم این آفت را معرفی کنیم و روش های مبارزه با این آفت هم همینطور . درختان شما دچار آفت کرم خراط هستند و این آفت توسط تخم یک پروانه به نام پروانه ی فری به زمین شما وارد شده اند . برای مبارزه با این آفات باید از سم زئوزران استفاده کنید

  منیژه
1400/6/31 02:07

سلام تمام شاخه هایی که برگهاش خشک شده و شکننده شده همگی کرم خراط داره تمام قسمت شاخه که برگهای خشک داره داخلش رو کرم خورده و سوراخ هست یا پر از پودر مثل خاک اره ، از سه چهار سانتی پایینتر شاخه که قسمت سالم و سبز هست ببرید و شاخه ها ی بریده شده رو بلافاصله بسوزونید، ضمنا گل محمدی هم مثل زردالو زیاد کرم خراط بهش علاقه داره😉بنابراین اونها رو هم مثل زردالو شاخه های خشک شده رو از چند سانتی زیر قسمت خشک هرس کنید و بسوزونید. ضمنا گلمحمدی رو همیشه بلافاصله بعد از اینکه گلهاش تمام شدتو بهار باید هرس سنگین کنید هم دیگه کرم خراط بهش حمله نمیکنه هم برای سال بعد شاخه های جدید تولید میشه.

  منیژه
1400/6/31 02:10

من پاسخ دادم نمیدونم ارسال شده یا نه؟

اسکندری
1400/6/12 22:24

سلام وقتون بخیر ممنون که وقت میگذارید تعدادی درخت زردآلو و هلو دارم جدیدا مشاهده شده سرشاخه ها خشک می شود هرکدام شکاندم کرم ساقه خوار زرد رنگی وجود داشت مقداری ازش هرس کردم و آتش زدم لطفا راهنمایی فرمایید چه کار کنم

  مسئول فنی
1400/6/16 11:23

با سلام. برای مبارزه با کرم ساقه خوار می توان از روش های شیمیایی مثل استفاده از سموم و روش های بیولوژیک مثل خمیر آنتی تارلو یا زئوزران و همینطور از تله های دلتا و قیفی استفاده کرد. تلفیقی از این روش ها و همینطور هرس و سوزاندن بسیار موثر است.

محسن
1400/6/6 20:16

متاسفم از پارسال درخت به که داخل حیاط هستش شاخه خشک میشه، که دقیقا با توضیحات شما کرم ساقه خوار هستش، حتی شاخه رز رو هم جند بار خشک کرد، امروز یه شاخه رو که بریدم اون رو زمین زدم و کرم زرد رنگی بیرون افتاد، راهنمایی کنید که چیکار کنم

  پشتیبانی سایت
1400/6/8 10:45

تمامی زاهکار ها برای مبارزه با کرم خراط در مقاله نوشته شده است میتوانید بر اساس نوشته ها مبارزه را شروع کنید

یاسر
1400/5/25 21:28

متاسفانه باغ بادام دارم و دچار کرم ساقه خوار شد دیازونین اثر داره استفاده بکنم لطفا راهنمایی بفرمایی

  پشتیبانی سایت
1400/5/26 10:03

خیر دیازینون قدرت نفوذ داخل ساقه را ندارد مگر اینکه دیازینون را با سرنگ به داخل تنه درخت تزریق کنید . میتوانید از سم زئوزران استفاده کنید

محرم طاهرخانی
1400/5/18 08:24

عالی بود متشکرم

  پشتیبانی سایت
1400/5/24 11:17

ممنون از پیام محبت آمیز شما

علی
1400/5/17 03:37

با سلام و خسته نباشید .من حدودا صد اصله درخت به کاشتم متاسفانه همین سال اول درگیر کرم ساقه خوار شدم .لطفا راهنمای کنید با چه سمی و چه موقع از سال میتونم جلوگیری کنم از این آفت

  پشتیبانی سایت
1400/5/24 11:17

سلام از سم زئوزران استفاده کنید . تمامی روش های مبارزه هبا این آفت در همین مقاله نوشته شده است لطفا مطالعه کنید

مژگان
1400/5/16 00:55

سلام و خسته نباشید درخت زردآلوی حیاط ما هر سال دچار کرم ساقه خوار میشه و هر سال سر شاخه‌های خشک را قطع کرده و چسب میزنیم، اما فایده نداره، ایا این کار درسته و فایده داره؟ امسال حتی شکوفه هم نداد، علتش چی بوده و سوال دومم این هست که در این فصل برای درختم چکار کنم هر روز چند شاخه ازش خشک میشه و میفته ممنونم 🌹

  پشتیبانی سایت
1400/5/24 11:23

سلام استفاده از فرمون مخصوص حشرات بالغ برای کم کردن جمعیت آفت و استفاده از زئوزران برای مقابله با آفات موجود درون ساقه

افشین
1400/2/4 11:21

با سلام و تشکر بابت اطلاعات مفید شما میخواستم سوال کنم آیا فروت ست را میتونیم الان که میوه ها از گل در امدن هم استفاده کنم ممنون

  پشتیبانی سایت
1400/2/5 17:29

سلام بهتر است در خزان استفاده شود . میتوانید به جای فروت ست از مولتی پروپلکس یا یک کود ریزمغذی استفاده کنید

  مهران
1400/5/11 10:14

زمان استفاده از فروت ست : ۱. پاییز بعد از برداشت محصول و تا قبل از خزان برگ درختان ۲. در اسفند ماه هنگام تورم جوانه ها

کاوه
1400/1/25 16:33

درود وسپاس از مطالب بسیار مفیدتون. درختچه گل رز چند سالی هست ک موقع هرس کردن اواخر اسفند میبینم ک داخل شاخه هاش کرم سفید رنگی داره وداخل چوب را هم خالی کرده. ولی هیچگونه اثر پژمردگی ویا کم رشدی و.. نداشته. پس از پرس و جو گفتن ک باید کل گُل‌و از خاک قطع کنیم و تمام شاخه‌ها رو بسوزونیم. ولی ازونجایی ک این گل بالای پونزده بیست سال سن داره و قدش بیشتر ازچهار متره؛ اصلا دلم نمیاد از صفر ببُـرم. ناگفته نماند ک ی گل رز دیگه‌مم چندین سال پیش همین بلا رو گرفته بود ک بعد چندسال خشک شد!!! ممنون میشم اگه راه مبارزه بااین آفت رو بگید تا جلوی خشک شدنش وبگیرم.

  پشتیبانی سایت
1400/1/28 17:23

سلام قطع کردن گیاه نه علمی است نه حرفه ای . هر آفتی روشی برای مبارزه دارد . پیشنهاد میکنیم سمپاشی زمستانه انجام بدید و از تله های فرمونی استفاده کنید

قره خانی
1400/1/16 11:10

سلام خسته نباشید من امسال سیب زمینی کاشتم بهاره ولی پارسال جای سیر بودولی سم ریجنت ندادم برای کرم سفیدریشه خوارمیشه سم رو بعد کاشت روی مزرعه همونجورپاشید سم اثر میکنه یا نه ممنون ازراهنماییتون

  پشتیبانی سایت
1400/1/19 09:44

سلام پاسخ این سوال را به طور قطعی نمیتوانیم پاسخگو باشیم

مهدی پیروزی
1400/1/12 16:08

سلام خسته نباشید من یک باغ انار 12ساله دارم که دوسه سالی هست که بعضی از درختان در فصل بهار شروع به جوانه زدن میکند که یکی دوتا از شاخه بعضی از پایین از بعضی از وسط خشک میشدکه به ما گفتن برای سرمازدگی است که امسال متوجه که جای سوراخ کرم چندجای از کنده بود لطف کنید راهنمای کنید چکار کنم چه سم بزنم چند روز بعد تکرار بشه راهنمای کلی کنید ممنون

  پشتیبانی سایت
1400/1/15 11:00

سلام شاخه ی خشک شده را ببرید اگر وسط آن سوراخ بود دچار کرم ساقه خوار شده است و باید از سم زئوزران استفاده شود

  ناشناس
1401/2/14 10:39

سلام تنه ای درخت زردآلو سوارخ شده بایدچکارکنم وپارسال چندتا ازدرختم همین طورشدن وخشک شدن

جواد
1400/1/10 12:48

با سلام من برای جلوگیری از افت ساقه درخت از رنگ روغنی استفاده کرده و با قلم به ساقه ها زدم و فعلا جواب داده نمی دونم ضرر داره یا نه

  پشتیبانی سایت
1400/1/12 12:19

سلام در دراز مدت باعث بیماری های قارچی برای ساقه میشود . بهتر است از رنگ محافظ تنه استفاده شود

داود
1400/1/6 02:18

با سلام و خسته نباشیدمیخواستم بدونم برای مبارزه با کرم ساقه خوار درختان میوه علی الخصوص زردآلو چه زمانی و از چه سمی باید استفاده کرد ؟آیا در زمان زندگی لارو داخل درخت سموم سیستماتیک اثر دارد؟ با تشکر

  پشتیبانی سایت
1400/1/8 18:12

سلام از سم زئوزران یا آنتی تارلو استفاده کنید و در خرداد ماه از تله فرمونی استفاده کنید برای شکار پروانه ها . ضمنا هیچ سم سیستمکی قابلیت نفوذ داخل تنه را ندارد

غلامحسین
1399/10/27 19:53

سلام علیکم از وقت گذاشتن و پاسخ دهی به سوالات ممنونم.

  پشتیبانی سایت
1399/10/29 10:13

ممنون از شما

M
1399/9/9 22:38

با سلام به دوستان ، شنیدم که باغداری بطری های خالی نوشابه رو از وسط بریده وداخل ان ها گازوییل ریخته واز هر درخت یکی اویزون کرده واین باعث شده کرم های خراط از بین برن.

  پشتیبانی سایت
1399/9/10 09:32

با سلام . ممنون از اشتراک گذاری موضوعتان - علمی نیست اما ممکن است کارساز باشد باید اثرات سوء این راهکار بررسی شود اثراتی مانند ریختن گازئیل بر روی خاک و یا تغذیه پرندگان از گازئیل . با تشکر از شما

لیلی
1399/7/27 14:04

سلام و خسته نباشید و سپاس از مطالب بسیار مفیدتون. من امسال متوجه آفت چوب‌خوار در سه درخت قدیمی چنار و یک صنوبر شدم ولی هیچ وقت موفق نشدم خود حشره یا کرم رو ببینم که فرومون بخرم و فقط شفیره‌های خالی‌ش رو که از شیار‌ها بیرون زده بود دیدم. درخت‌ها دچار هیچ‌گونه خشکیدگی شاخه و برگ نشدن که بتونم با شکافتن کرم رو ببینم اما رو تنه‌هاشون پر از ارده‌ها و گلوله‌های نارنجی شده که هیچکدوم از سوراخ گردی بیرون نیامده و از شیار‌های عمیق رو تنه بیرون می‌ریزه. من دو دوره کنفیدور رو طبق دستور پای درختان ریختم که جواب نداد بعد تمام شیارها و محل ارده‌هارو با یک سی‌سی مالاتیون تزریق کردم و روشون رو پنبه چسبوندم اما جواب نداد و کنار پنبه‌ها ارده‌ی جدید دیدم و اینکه نمیدونم چرا وقتی پنبه‌هارو برداشتم احساس کردم شیار‌ها عمیق‌تر شده شاید به علت رطوبت موجود در سم. بعدش تنه رو با مخلوط کنفیدور و دیازینون سمپاشی کردم که این هم جواب نداد و بعدش شفیره‌های بیشتری روی تنه دیدم. نمیدونم دیگه چیکار کنم و اینکه هرچی کود تو بازار بود از امینو اسید تا هیومیک اسید و کود جلبک و غیره در برنامه منظم ابیاری قرار دادم ولی از شر این شفیره ها خلاص نشدیم و الان که هوا یکم سرد شده هم باز ارده‌ی جدید می‌بینم. ممنون می‌شم من رو راهنمایی کنید سپاس

  پشتیبانی سایت
1399/7/28 09:33

سلام خدمت شما . ممکن است که شما در تشخیصتون دچار اشکال شده اید . کرم ساقه خوار بر روی تنه ی درخت شفیره نمیبندد . گلوله های نارنجی که از تنه بیرون آمده است میتواند به علت بیماری فیتیله نارنجی باشد لطفا برای ما عکس ارسال کنید

  ناشناس
1402/3/5 02:15

فتیله نارنجی علت وجودش کمبود عنصر پتاسیم درخت درمان ، استفاده از قارچکش اکسی کلرور و بردو تقویت با پتاس بالا

شهاب
1399/7/7 14:09

بعضی ازجاها که کرم خراط به درخت نفوذ کرده شخصی با استفاده ازموتوربرق یک سیم به تنه درخت وصل کرده وبا اتصال دودقیقه ای برق به درخت کرمهارا نابودکرده بود.تنها راهکارمفیدواساسی فعلا همین کارهست

  پشتیبانی سایت
1399/7/7 16:42

سلام علم کشاورزی نتیجه ی دانش ها و تجربه ها است . گاهی روش هایی از طرف کشاورزان پیشنهاد میشود که علما جوابگو نیست اما عملا بسیار مناسب است. این روش قطعا کرم را میکشد اما نتایج سوء را باید بررسی کرد . با تشکر از اشتراک گذاری تجربه ی جالبتون

  ناشناس
1402/2/30 00:45

دوسر سيم را چطوري ميشه گذاشت ميشه راهنمايي بفرماييد

مصطفی
1399/6/16 13:40

با سلام برای سم پاشی کرم ساقه خوار چه زمانی بهتراست؟

  پشتیبانی سایت
1399/6/17 09:07

سلام فعالیت کرم ساقه خوار در همه ی طول سال به جز زمستان ادامه داره و در تمام این مدت شما میتوانید از سموم مربوطه استفاده کنید اما بهترین زمان برای تله گذاری از خرداد تا مرداد است

مسعود
1399/5/25 09:12

سلام من یک درخت بید مجنون سه ساله دارم و حدود۲۰ درخت میوه گوجه سبز ,الو , زرد الو هلو , البالو وتعدادی به و گلهای تزیینی در حیاط منزل در پرند دارم بید مجنون رشد خوبی داشته اما دچار کرم خراط است و طبیعتا در مرداد و شهریور مابقی درختان نیز سرشاخه ها گرفتار می شوند ایا برنامه ای با تلفیق سمپاشی ,تله و ... میشه پیشنهد بدید بنده زمستاه سم دیازینون اواخر اسفند دیمیتوات وتنه درختان را چسب ودیمیتوات وضدقارچ زدم اما متاسفانه هنوز مشکل اساسی دارم ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید

  پشتیبانی سایت
1399/5/25 11:04

سلام روش های متنوعی برای مبارزه با کرم خراط است . سمومی که مصرف کرده اید تا حدودی درست است اما تا حدودی هم بی ربط . شما در اواخر زمستان یک سم حشره کش همراه با روغن را باید می زدید که دیازینون اگر چه انتخاب خوبی نیست اما اشتباه هم نبوده. سم دیمیتوات برای آفات مکنده و سفید بالکان استفاده میشود . پیشنهاد میکنیم از تله های فرمونی و سموم تزریقی استفاده کنید

محمد
1399/4/23 06:27

باسلام واحترام ببخشیددرموردکرم ساقه خوارکاج مطبق. وروش مبارزه باآن هم توضیح بدین ممنون.

  پشتیبانی سایت
1399/4/23 09:41

سلام چشم به کارشناسان ارجاع داده شد برای موضوع شما اینشالله تا روزهای آینده بر روی سایت قرار خواهیم داد

مهران
1399/4/17 12:42

درود گرامی خسته نباشید می خواستم بدونم زمان مناسب سم زدن برای از بین بردن آفت کرم ساقه خوار درختان یا همان کرم خراط چه زمانی است ؟ آیا تکثیر این آفت و تخم گذاری تنها در یک دوره از سال انجام می شود ؟ (احتمالا خرداد ماه ؟ )

  پشتیبانی سایت
1399/4/17 13:10

سلام . مهمترین سمپاشی در سال سم زمستانه است که درست قبل از تورم جوانه باید زده شود. این سم پاشی برای مبارزه با کرم های خراط بسیار مهم است چرا که این کرم ها در ان فصل بسیار گشنه هستند و از دل خاک حمله ور به درختان می شوند. در اوایل تیر ماه یا اواخر خرداد پروانه ی فری شروع به تخم گذاری می کند و شدیدا پیشنهاد میکنیم در این فصل از فرمون های جنسی برای پروانه ی فری استفاده کنید

موسی
1399/4/14 18:17

باسلام خواستم بدونم اگه سوراخ ها را با ماده ای مثل گریس پر کنیم چطوره؟برای درخت ما مشکلی ایجاد میکنه،ودر کل میتونه موثرباشه

  پشتیبانی سایت
1399/4/15 17:54

سلام هیچ مقاله ی علمی در مورد تاثرات این مواد بر روی درخت پیدا نکردیم . البته نیازی هم نیست چرا که استفاده از سموم مخصوص خود باعث پر شدن سوراخ های ایجاد شده میکند

نگار
1399/4/6 14:56

سلام . امسال به تعداد زیاد نهال کاشتیم. اما چند روزی است متوجه سده ایم برخی ساقه درختان خشک شده اند از آنجایی که کرم ساقه خوار را دیده ام با شکستن ساقه حفره داخل شاخه ها نبود . اما کنار هر برگ شپشک سفید رنگی چسبیده بود که دقیقا کنار همان شپشک برگها سیاه وخشک شده بودند . برای درمان این بیماری درختان از چه سمی استفاده کنیم. سوال بعدی اینه چرا هر چی نهال گردو می کاریم. از بالای ساقه شروع میشه به سیاه شدن . هر چی سیاهی را کامل قطع میکنیم باز هفته بعد متوجه سیاه شدن دوباره تنه درخت می‌شویم. ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.

  پشتیبانی سایت
1399/4/7 16:36

سلام در مورد درختان گردو عمدا تغییر رنگ ساقه نشانه از بیماری ساقه خوار و یا قارچ است . اما در مورد نهال هایتان کاش اشاره به نوع درختان کرده بودید . شپشک ها نمیتوانند آثار سیاه رنگی از خود به جای بذارند چرا که این آفات همانند شته ها آفات مکنده هستند . کرم های ساقه خوار هم همچنین میتوانند سیاهی بوجود بیاورند اما همراه با شیره یا عسلک است. در کل سیاهی که اشاره کردید میتواند ناشی از بیماری های قارچی باشد و یا نوع خاصی از شپشک ها . بهتر است در بخش پیام با کارشناسان ما عکس درختتانتان را ارسال کنید

علی
1399/3/11 17:17

با سلام درخت زرد آلو یی داشتم که کرم ساقه خوار نابودش کرد بطوریکه پایین درخت خاک اره خیلی زیادی ریخته شده بود تصمیم به قطع آن گرفتم چون شنیده بودم که محال است که کرم را ازبین برد حتی درخت های دیگر را آلوده می کند یکی از دوستان که در کشاورزی تخصص داشت پیشنهاد کرد که ساقه ها قطع و پس از خشگ شدن آنهارا سوزانده به خاکستر تبدیل کنم سپس خاکستر را با آب مخلوط کرده و به مدت دو هفته نگه داشتم سپس آب روی خاکستر را گرفته با سم پاش چندین بار به درخت زدم تا الان مشگلی ندارم کاملا کرم ساقه خوار از بین رفت پیشنهاد میکنم شماهم امتحان کنید .

  پشتیبانی سایت
1399/3/11 18:32

سلام ممنون از اشتراک گذاری تجربتون

محمود
1399/2/24 12:34

سلام درخت گردویی به ارتفاع 3 متر دارم که هر سال در مرداد و شهریور تعداد بسیاری از برگهای ان شروع به خشک شدن و ریختن میکنند و درخت مجددا شروع به برگ اوری جدید میکند. ضمنا درخت 8 ساله است و تا کنون هیچ میوه ای نداده است. ممنون میشوم راهنمایی فرمایید. md.beigi1@gmail.com

حجت
1399/2/16 08:36

با سلام ،درخت زردالو و الوچه ای که در حیاط منزل دارم تابستان سال قبل دچار خشکی ساقه های جوان شد ،اونها رو جدا کردم و کرم زرد رنگی وسط ساقه دیدم که ساقه را پوک و خاک اره ای کرده بود الان باید چه کنم واسه این مشکل؟با تشکر

  پشتیبانی سایت
1399/2/16 08:57

سلام اگر در اطراف ساقه خاک اره میبینید و یا سوراخی به اندازه ی خود کرم تا ارتفاع 1 متری درخت میبینید کرم خراط است و همچنین می تواند کرم رزاسه هم باشد . خدمت شما عرض شود که نکاتی بیولوژیکی هست که باید رعایت کنید که در مقاله به صورت کامل توضیح دادیم و از نکات شیمیایی که حتما باید رعایت شود سمپاشی زمستانه و بهاره به وقت و درست انجام شود

حجت
1399/2/16 08:33

با سلام ،من چند درخت زردالو و الوچه داخل حیاط منزل کاشتم ولی سال قبل تابستان متوجه شدم سر شاخه های جدید خشک شده،اونها رو جدا کردم و دیدم کرم زرد رنگی ساقه رو پوک و خاک اره ای کرده ،،باید چه کار کنم که این مساله پیش نیاد ؟با تسکر

عباس
1399/2/6 05:26

سلام و خسته نباشید ما ی باغ داریم، هرچی درخت آلوچه و قیصی میزنیم، از شهریور به بعد خشک میشن و پوک میشن مشکل از چیه؟ یه درخت توت هم داریم، امسال برگاش زرد شده و جمع میشه و خشک میشه، اینم راهنمایی کنید لطفا

  پشتیبانی سایت
1399/2/6 11:55

سلام در مورد پوک شدن درختان اگر وسط ساقه سوراخ است کرم خراط و ساقه خوار دارد که باید از خمیر زئوزران استفاده شود. در مورد درخت توت که برگاش جمع شده احتمالا شته دارد که ان هم باید سمپاشی شود

حسن
1399/1/27 19:28

با عرض سلام و خسته نباشید به شما می خواستم بدونم من چند تا نهال گردو دارم بعضی از اونها در شاخه هاشون لکه های سیاهی هست و باعث خشک شدن اون شاخه میشه و وقتی شاخه رو میشکونم میبینم مغز شاخه خورده شده و خشک میشه راهکار شما برای ازبین بردن این نوع کرم چیه؟؟

  پشتیبانی سایت
1399/1/28 09:47

سلام این کرم ساقه خوار است و احتمالا 90 درصد کرم خراط است . اگر در پایین درخت خاک اره میبینید قطعا کرم خراط است. دو سم آنتی تارلو و زئوزران برای مبارزه با ابن افت است

قلعه کی
1399/1/25 17:33

سلام وقت بخیر امسال حدود ۳۰ عدد نهال کاشتم ولی متوجه شدم دوتا درخت قدیمی که تو باغ دارم کرم ساقه خوار دارند بنظر شما قطع کنم دو درختو بخاطر سلامت بقیه نهالها یا ریسک کنم وتلاش کنم این دو درخت سالم شن ممنون میشم راهنماییم کنین

  پشتیبانی سایت
1399/1/26 10:37

سلام با قطع کردن درختان جلوگیری از مبتلا شدن ما بقی درختان صورت نمیگیرد. درختان شما هنوز زنده هستند و شما میتوانید از خشک شدن آنها و مبتلا شدن باقی درختان جلوگیری کنید. ابتدا باید بدانید که این ساقه خوار ها از کدام گونه ساقه خوار هستند و سپس با سمپاشی به موقع و رعایت نکات بیولوژیکی میتوانید درمان را شروع کنید. لطفا از سمپاشی زمستانه قافل نشید

محسن
1399/1/6 11:08

سلام بنده چند تا درخت در باغ دارم که متوجه شدم درخت در قسمت پایین آن کرم به رنگ سفید رنگ زده بود که درخت را خشک کرده بود در ضمن درختان به به صورت نهال یکی دوساله بود .ممنون میشم راهنمایی کنید که سم برا این وجود دارد یا نه

  پشتیبانی سایت
1399/1/7 10:39

سلام اگر درون خاک و یا روی سطح خاک دیده اید بعید نیست که کرم ریشه خوار باشد. پیشنهاد میکنیم مقاله ی کرم ریشه خوار را مطالعه کنید https://www.irankeshavarzi.com/article/detail/Polyphylla-olivieri

مسعود
1398/12/23 12:26

سلام خسته نباشین من یه درخت گیلاس سه ساله دارم از پارسال یهویی چند شاخهاش روبه خشکی و برگهاش روبه مچالگی رفت ، چند نوع سم پیشنهاد دادن و زدم و در زمستان مشاهده کردم سوراخهایی در تنه آن ایجاد شده و پوسته تنه در بعضی از قسمتها کنده شده و من چند شاخه خشک شده رو در زمستان جدا کردم از درخت ، خواهشمندم برا زنده نگه داشتن این درخت چیکار کنم متشکرم

  پشتیبانی سایت
1398/12/24 10:45

با سلام . مهمترین نکته برای درمان بیماری تشخیص درست است. مچاله شدن برگ ها میتواند به علت های مختلفی از جمله آفات مکنده ، کرم های ساقه خوار و ریشه خوار ، پوسیدگی ریشه، کمبود مواد غذایی و خاک شور ، باشد. پیشنهاد ما برای شما رعایت اصول سمپاشی زمستانه است . و در چهار دوره ی زمستانه . بعد از ریزش شکوفه - زمان پیدایش میوه و زمان رنگ اندازی گیلاس حتما سمپاشی و کوددهی انجام دهید. مقالات کرم ساقه خوار ، کرم ریشه خوار و شانکر گیاهی را مطالعه کنید

امین
1398/12/16 16:49

سلام زدن روغن سوخته خودرو به تنه درخت برای جلوگیری از لاروگذاری کرم خراط مشکلی باری درخت ایجاد میکنه

  پشتیبانی سایت
1398/12/17 09:48

با سلام . این که شما فرمودید توجیه علمی ندارد و تا در مرحله آزمایش قرار نگیرد نمی توان نظر قطعی در موردش داد. اما واقعا آیا نیاز به این کار هست ؟ شما خیلی ساده فقط با رعایت چند نکته میتوانید با این آفت مقابله کنید

رحیمی
1398/12/2 18:28

سلام خسته نباشید من الان چندسال پیاپی مقداری نفت ومقدار سم کامن هرکدام جدا جدا داخل بطری کردم و داخل درخت واطراف باغ قرار دادم آفات کمتر شد است وامسال هدفم این هست به غیر از این ها در ماه فصل گل چند باری درخت رو کامل دود بدم

  پشتیبانی سایت
1398/12/3 09:41

با سلام . روش ها و راهکار های بسیار زیادی به صورت تجربی انجام شده است که بعضی جواب داده است و بعضی هم خیر. سم کامن یک حشره کش خیلی ضعیف است اگر اشتباه نکنم با ماده موثر سایپرمترین 10 درصد رقیق شده است اما مسئله ی نفت تا حدودی می تواند برای درختانتان مشکلات جدی درست کند. مبارزه با این آفت نیازمند مراقبت شدید از درختان است. بهترین نتایج از تلفیق مبارزه ی شیمیایی و بیولوژیکی است مه در بخش بیولوژیک ها میتوانید مطالعه کنید

مرتضی
1398/10/21 03:46

سلام و عرض ادب و تشکر. متاسفانه از حدود هشتاد نهال گیلاس که دو تا سه سال پیش کاشتم تنها حدود بیست عدد باقی مانده و تقریبا علت خشک شدن همه آنها در تابستان کرم سفید بسیار ریزی است که در تعداد بالا به ریشه گیاه چسبیده و گیاه را از ریشه قطع میکند طوری که نهال به راحتی مثل یک چوب خشک از زمین در میاید. تابستان چند مرحه سم هایی مانند دیزانیون زدم اما افاقه نکرد، چکار کنم؟ پیشاپیش ممنون از راهنماییتون

  ناشناس
1402/3/5 02:26

دیازینون گرانول _ فیپرونیل _ دورسپان گرانول گراااانوووول

علی امینی
1398/8/13 07:20

درود بر شما و سپاس از مطالب آموزندتون. پوزش میخوام ما برای مبارزه با این کرم تو باغات گل محمدی از سم گاچو که داخل آب حل میکنیم و همراه سیستم آبیاری به گیاه میدیم ، استفاده کردیم. آیا این کار ضرری هم داره و مشکلی رو پیش میاره؟

  پشتیبانی سایت
1398/8/13 09:33

با سلام خدمت شما . ممنون از اینکه وبسایت ما رو برای مطالعه انتخاب میکنید. خدمت شما عارض هستم که سم گاچو با ماده ی موثر ایمیداکلوپراید از سموم سیستمیک است که بر روی آفات مکنده تاثیر گذار است . ضمنا خاصیت صد عفونی کننده نیز دارد. بنابر این تعریف برای آفات ساقه خوار که از آفات جونده و چوب خوار هستند توصیه نمیشود. در مورد ضرر های این سم اگر دوز مصرف و دوره ی کارنس رعایت بشه مشکلی برای شما ایجاد نخواهد کرد.

سینا
1398/7/17 17:49

خیلی خیلی ممنون برای راهنمایی ها ی بسیار مفید تون. اگه درخت چنار به این آفت آلوده باشد.هرس کردن(قطع شاخه اصلی) آن صحیح نیست؟؟

  پشتیبانی سایت
1398/7/18 09:15

سلام . هرس کردن یکی از روش های مناسب برای کنترل انواع آفات است. البته اصول و قواعد خودش را دارد که تا هفته های آینده در یک مقاله به صورت کامل توضیح خواهیم داد . بهتر است روش های بیولوژیکی در کنار روش های شیمیایی قرار بگیرد برای انواع آفات

محمدرضا
1398/7/2 09:00

سلام،باتوجه به عملکرد کشورهای پیشرفته،ومصرف حد اقلی سم،بخاطر مشکلات وعوارض بعدی بکارگیری چند قطعه پرنده دارکوب و حمایت ومحافظت از این پرنده زیبا میتواند،راه حلی موثر ،کم هزینه وزود بازده تر نسبت به اغلب روشها باشد

  پشتیبانی سایت
1398/7/2 09:15

بله همانطور که قبلا گفته شده است و بارها تکرار کردیم هدف از مبارزه ی بیولوژیکی کم کردن جمعیت آفت است. بنابراین مبارزه ی بیولوژیکی باید در کنار مبارزه ی شیمیایی برای ریشه کن کردن و جلوگیری از خسارات جبران ناپذیر این کرم باشد. پیشنهاد شما بسیار جالب است اما نکات قوت و ضعف دارد که سعی میکنیم بررسی کنیم و به صورت یک مقاله انتشار دهیم. ضمنا سمومی که ما قویا برای کرم خراط معرفی میکنیم همگی از محصولات بیولوژیکی و بیخطر برای انسان است.

فروغی
1398/6/31 17:54

با سلام ممنون از راهنمایی ها لطفا بفرمایید از کجا می توان متوجه شد که این کرم از بین رفته .لازم بذکر است کل درختان سیب و به ما را دارند از بین می برند.خواهشمند است اگر سم قوی مایع میدانید من را راهنمایی کنید

  پشتیبانی سایت
1398/7/2 09:08

سلام . تا به امروز هیچ سم مایع برای کرم خراط معرفی نشده است. به هاین علت که سموم هر چقدر هم که قوی و سیستمیک باشد نمیتواند به لایه های چوبی نفوذ کند. البته کشاورزان راه های ابداعی دارند که گاها جواب هم داده است. راههایی مانند تزریق سموم حشره کش در داخل تنه و گل گرفتن سوراخ . یا راهکارهایی ماننده فرو کردن پنبه ی آغشته به سم در داخل سوراخ یا استفاده از سیم مفتولی برای شکار کرم اما این راه ها هیچ کدام علمی نیست و تنها سموم علمی برای این کرم همان آنتی تارلو و زئوزران است. بعد از مبارزه بیرون نزدن خاک اره در اطراف درخت و پیشروی نکردن پژمردگی درخت گوای معالجه است

سعید
1398/6/30 15:36

با سلام. با توجه به آلوده شدن درختها ، بهترین زمان مناسب برای آن کی می باشد ؟؟ یا در حال حاظر که درخت آلوده شده است چکار باید کرد ؟

  پشتیبانی سایت
1398/7/2 09:02

با سلام خدمت شما . در صورت آلودگی پیشنهاد ما استفاده از سموم مخصوص کرم ساقه خوار است. سمومی مانند زئوزران یا آنتی تارلو که لینکش رو براتون میذارم. اما پیشگیری هایی نیز وجود دارد که می تواند در کم کردن جمعیت آفت شما را کمک کند . مانند یخ آب کردن زمین در زمستان و یا سمپاشی خاکی در اوایل بهار.

  پشتیبانی سایت
1398/7/2 09:03

https://www.irankeshavarzi.com/product/zeuzeran https://www.irankeshavarzi.com/product/anti-tarlo

قاسمی
1398/5/26 01:21

باتشکر ازراهنمایهای شما که مارابه فیض کامل رساندید.

  پشتیبانی سایت
1398/5/27 09:13

ممنون بابت نظر شما

مجید
1397/10/28 18:18

ممنون ار اطلاعات مفید و سازنده

  ناشناس
1402/2/17 09:19

سلام مهندس خسته نباشین ببخشین درخت قلمه دارم. همشون کرم خراط سوراخ کرده داخلشوبریده بیرون اشغالهارویواش یواش داره برکهاشومیریزه راه چاره چیه ممنونم ازراهنمایتون ممنونم