0
همه چیز در مورد کاشت، داشت و برداشت گل گاوزبان

همه چیز در مورد کاشت، داشت و برداشت گل گاوزبان

دوشنبه 2 مهر 1397
| 6204

گل گاوزبان از زمانهای بسیار دور مورد توجه ایرانی ها برای خواص دارویی و افزایش حس شجاعت در جنگ ها  قرار گرفته است که گل گاوزبان گیاهی است علفی شکل با ارتفاع 15 الی 70 سانتیمترو دارای ساقه های منشعب شیار دار همراه با تارهای خشن و دارای انواع و گونه های متفاوتی است که دو نوع آن دارای ارزش بیشتری میباشند، گل گاوزبان ایرانی که فقط در ایران رشد کرده و بومی مناطق البرز و شمال ایران میباشد ، نوع دیگر گل گاوزبان اروپایی می باشد که به نام حقیقی هم شناخته میشود که این گل با نوع ایرانی آن متفاوت است و در اروپا برای مصارف دمنوشی مصرف بالایی دارند.

آموزش کاشت گل گاوزبان

کاشت گل گاوزبان

شرایط آب و هوایی برای کاشت گل گاوزبان آب و هوای کوهستانی و سرد سیر و نیمه مرطوب است که در طول بهار و تابستان دارای بارانهای متناوبی است. این کشت در دو فصل پاییز و بهار انجام میشود که کشت پاییزه ی آن بهتر است. کاشت با عمق پنج سانت و فاصله ی ردیف پنجاه سانت انجام میشود، عمر مفید  گل گاوزبان دو سال است. برای پرورش این گیاه دارویی باید توجه داشت که کشت فضای باز و داخل خانه هر دو انجام پذیر است و دمای جوانه زنی برای بذور بیست و یک درجه ی سانتیگراد میباشد ، پس از کاشت بذر ها طی پنح الی بیست و یک روز جوانه زنی شروع میشود . اگر در مناطقی که زمستانی سرد ندارند گل گاوزبان در پاییز کاشته شوند پس از سبز شدن در اردیبهشت ماه به گل مینشیند در حالی که گیاهانی که در بهار کاشته شده اند در سریع ترین زمان ممکن تیر ماه به گل مینشینند. همچنین در مناطق بارانی کشت دیمی انجام میشود اما در مناطقی که خشک است آبیاری باید مرتب باشد.

بیماری های گل گاوزبان

از مهمترین آفت گل گاوزبان باید به کرم برگ خوار اشاره کرد که خسارات خود را در زمان برداشت میزند چون در این زمان سموم شیمیایی به دلایل دوره ی کارنس از سم نمی توان استفاده کرد باید مبارزه ی بیولوژیکی انجام شود. سفیدک پودری نیز خساراتی را بر این گل وارد می آورد .

برداشت گل گاوزبان

مشکل ترین مرحله در کشت گل گاوزبان زمان برداشت آن است ،  عمل گلچینی باید در زمان مناسب انجام شده و آن را بر روی پارچه یا سفره های پلاستیکی قرار میدهند و برای آنکه آفتاب نخورد روی آن پارچه نیز میکشند، این نکته نیز حائز اهمیت است که خشک کردن محصول در سایه نتیجه ی بسیار بهتری خواهد داشت . میزان برداشت این گیاه در هکتار سیصد کیلوگرم است.

نحوه ی برداشت گل گاوزبان

فواید گل گاوزبان

فواید گل گاوزبان به گزارش تابناک عبارتند از :
  • تقویت‌کننده اعصاب و روان و حواس پنجگانه، و نشاط‌آور است
  • در درمان اختلال حواس کاربرد فراوانی دارد
  •  شکم را نرم و کیسه صفرا را باز می‌کند، اَخلاط سوخته سوداوی را از معده خارج و عوارض آن را از بین می‌برد
  •  در تنظیم اختلالات ادراری و تعریق، موثر است
  •  برای درمان سرماخوردگی، تنگی نفس و گلودرد، مفید است؛ به‌ویژه زمانی‌که با عسل طبیعی مخلوط شود
  •  برگ تازه آن برای درمان جوش‌های چرکین دهان اطفال، برفک، سستی بیخ دندان و رفع حرارت دهان موثر است
  • عرق گل‌گاوزبان برای امراض سوداوی، وسواس و خفقان مفید است
  • دارای منیزیم بوده و از سرطان پیشگیری می‌کند
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید