0
انواع شته ها و مبارزه با آن + اموزش ساخت شته کش خانگی

انواع شته ها و مبارزه با آن + اموزش ساخت شته کش خانگی

دوشنبه 17 آبان 1400
| 138926

حتما اگر شما علاقه مند به کشاورزی و یا حتی به نگهداری از گل ها هستید، در اویل فصل بهار حشرات بسیار ریز که تکان خوردن آنها بسیار مشهود است را بر روی برگ ها می بینید یا برگ های گیاهان شما دچار پیچ خوردگی و در هم پیچیدن می شود که در میان آن ها شیره ای چسبناک و تارهای سفید رنگ کپک شکلی دیده می شود. این آفت که با نام شته شناخته شده می باشد آفتی است بسیار فراگیر که تقریباً تمامی گیاهان را آزار می دهد. مکانیزم رفتاری این آفت بصورت مکنده است و از شیره ی برگ ها تغذیه می کنند.

مبارزه با شته

شته چیست؟

شته ها حشره های کوچکی هستند که گاهاً در حال پرواز و گاهی نیز بدون بال بر زیر و روی برگ ها بسیار یافت می شود. این حشره با فرو کردن خرطوم خود در محفظه های بین برگ ها از شیره ی برگ ها تغذیه می کند. همچنین مکیدن شیره ی برگ ها باعث پیچیدگی برگ می شود که این پیچیدگی محل مناسبی برای تخم ریزی و پرورش لارو ها است.
این حشرات با رنگ های مختلفی از جمله سبز، سیاه، زرد، قهوه ای و گاهی قرمز در طبیعت دیده می شوند و دارای اشکال گرد، بیضی، و پهن هستند. 
برای مطالعه مقاله ای درباره ی شته روسی گندم کلیک کنید.
انواع شته

خسارات

میزان خسارات حشرات شته بسیار بالا بوده و از آفات مهم کشاورزی شمرده می شوند. این حشرات با حمله ی دست جمعی به گیاهان و سبزینه ها باعث خشک شدن، تغییر شکل دادن و حتی مرگ برگ ها می شود و در نهایت تناژ محصول شما یا عمر محصول شما را کم و کوتاه می کند.
خسارت آفت شته

کنترل شته ها 

مبارزه با شته ها به دو صورت بیولوژیکی و شیمیایی انجام می شود: در مبارزه ی بیولوژیکی نیز دو دسته ی عصاره ها و حشرات مبارز وجود دارد که به اختصار توضیح می دهیم:

بیولوژیکی

1-    حشرات مبارز

شته ها دشمنان طبیعی زیادی دارند. یک راه بسیار موثر در کنترل شته ها استفاده از همین دشمنان است. این حشرات که انواع مختلفی از کفشدوزک ها و نوعی از زنبور ها هستند. کفشدوزک ها با تغذیه ی مستقیم از شته ها میزان بسیار زیادی از شته ها را در طول هفته از بین می برد و زنبور ها نیز با تخم ریزی در بدن شته ها باعث از بین رفتن تدریجی شته ها می شوند. اغلب در ایران با استفاده ی نادرست از حشره کش ها باعث از بین رفتن حشرات مبارز می گردند. همچنین کاشتن گیاهانی مانند نعنا، رازیانه، شوید، بومادران و قاصدک شته ها را از اطراف شما دور می کنند. استفاده از تله ها و کارت های زرد نیز در کنترل بیولوژیکی این آفات موثر است.
مبارزه ی بیولوژیکی با شته

2-    عصاره ها

عصاره ی محلول تنباکو: تنباکو با داشتن سم خاصی به نام آلکالوئید در برگ ها به عنوان یک سم ارگانیک مورد استفاده قرار می گیرد (مقاله ی ساخت سموم ارگانیک در خانه). استفاده از این سم نیز ایراداتی دارد. اول اینکه این سم برای حشرات جونده مانند کنه ها بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد، نه آفات مکنده مانند شته ها. دوم اینکه این برگ ها خود ممکن است آلوده به انواعی از ویروس ها باشد. این ویروس ها در برخی گیاهان بسیار فعال هستند و باعث ایجاد خسارات عمده می گردد.
محلول سیر: تمامی خانواده ی پیازها از سیر تا پیاز و پیازچه دارای موادی شیمیایی هستند که باعث طعم تیز و بوی تند آن ها می باشد. با استفاده از همین بو و مزه می توان شته ها را از روی گیاهان دور کرد. شما می توانید مقدار 120 گرم همراه با دو قاشق غذاخوری روغن گیاهی را با 20 گرم پودر صابون و 1.5 لیتر آب مخلوط کرده و بعد از گذشت 2 روز این محلول را صاف کرده و از این محلول استفاده کنید.

مبارزه ی شیمیایی

در مبارزه ی شیمیایی نکته ی قابل توجه این است که ما با سمپاشی تعداد بسیار زیادی از حشرات مبارز را نیز می کشیم ، بنابراین بعد از ازبین رفتن اثر سم و زمان حمله ی بعدی آفت این بار محصول ما دچار آفت بسیار شدید تری نسبت به قبل می گردد.
برای سمپاشی می توان از سموم سیستمیک و یا تماسی گوارشی استفاده کرد. بدین گونه که سموم مجاز سیستمیک برای شته به نام "ایمیداکلوپراید" که با نام تجاری "کنفیدور" شناخته می شود با دز مصرفی نیم در هزار مناسب ترین سم موجود در بازار است. نکته ی بسیار مهم در مصرف این سم رعایت کردن دوران "کارنس" یا دوره ی ماندگاری سم بر روی گیاهان است. دوره ی کارنس برای سم کنفیدور 21 روز است. در محصولاتی که برداشت آن ها به دفعات است مانند صیفی جات به ویژه خیار که برداشت آن یک روز در میان است سم کنفیدور توصیه نمی شود.
سموم دیگر که با اثر تماسی یا گوارشی در بازار موجود می باشند عبارتند از: مالاتیون ، پریمور، دیازینون ، پریمترین و دلتامترین
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
مهدی
1402/6/23 16:36

سلام و خسته نباشید عرض می کنم خدمت کارشناس محترم، من یک درخت گلابی توی باغم دارم که حدود ۵ سال سن داره ، سال دوم احتمالا به دلیل کود حیوانی که استفاده کردم برگ هاش ریخت که از همون سال دیگه رشد نکرد و شاخه هاش حدود ۳۰ سانت بیشتر نشده و توی همین وضعیت متوقف شده از انواع ریز مغذی های ۲۰،۲۰،۲۰ و تماس بالا به همراه هستم یک اسید هم استفاده گردم ولی تاثیری نداشت لطفا راهنمایی بفرمائید. اگر امکان داشته باشه می تونم عکس درخت رو هم ارسال کنم.

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:28

دوست عزیز من سلام . البته که فرستادن عکس درخت کمک زیادی به ما میکند . اما به طور کلی مبارزه با آفات به مراتب خیلی مهم تر از کوددهی است . ما ابتدا باید شرایط پذیرش کود برای درخت را فراهم کنیم سپس اقدام به کوددهی کنیم . پیشنهاد میکنم با یک مهندس مشاور برای سمپاشی های عمومی و تخصصی مشورت کنید . برای مشاوره هم میتوانید با ایران کشاورزی در ارتباط باشید

نصرالله رحمتی
1402/6/14 00:45

سلام کنفیدورجهت رفع شته باچه سمی مخلوط شود

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:44

کنفیدور نیاز به مخلوط شدن با سمی ندارد و برای شته به تنهایی کافی است مگر اینکه هدف دیگری داشته باشید که باید برای هدف بعدی سم تهیه کنید . مثلا ما کنفیدور را با دیازینون میزنیم با هدف اینکه کرم ها هم در کنار شته ها کشته شوند

احسان
1402/6/12 03:19

درخت الو ما برگهاش جمع ميشه و نميدونم بايد چكار كنم ايا سم خاصي يا راهي پيشنهاد ميديد كه ديگه اين اتفاق نيوفته؟؟ ممنون

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:47

سلام . جمع شدگی برگ های درخت آلو دو علت میتواند داشته باشد . یا بیماری شته است که با این توضیحات که در مقاله دادی ایم میتوانید با ان مبارزه کنید . دوم بیماری های قارچی و ویروسی میباشد که در این صورت باید از بردوفیکس استفاده کنید

سام
1402/5/4 06:09

سلام. وقت بخیر ما در باغچه خونمون یه بوته بادمجون ، چندتا فلفل دلمه و دوسه تا بوته گوجه فرنگی داریم. گیاه بادمجون از همون اوایل برگهاش روش لکه های سفید میشدن و زردمیشدن. الانم ک کمی بزرگتر شده همینجوره وروی برگها انگار یه لایه تور عنکبوتی هم هست ک فکر کنم نشونه شته هست. فلفلها برگهاشون چروکیده شدن و گوجه ها تمام برگهاشون پیچ خورده شدن و همه گلهاشون میریزن. اوایل فکرکنم فقط بادمجان مشکل داشت. هیچکدوم هم میوه ندادن هنوز چون گلها میخشکن و میریزن. خواستم ببینم الان راه چاره ای هست باتوجه به اینکه انگار همه باغچه آلوده شده؟ کلا اینا میوه ممکنه بدن؟ یا کل بوتها ها رو بکنیم و بندازیم دور؟

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 08:40

سلام مشکل بادمجان ها شته نیست کنه تارتن دارد و باید با سم ابامکتین سمپاشی شود - در مورد فلفل ها کار زیادی از دست ما بر نمی اید اما گو.جه ها ممکن است به علت شوری خاک - استفاده ی بی رویه از کود دامی و یا کود سفید شکری یا بیماری های کنه تریپس یا مهم تر از همه ابیاری زیاد دچار پوسیدگی ریشه شده باشند . باید از سم کوپر اکسی کلراید استفاده کنید . البته جمع این هزینه ها نزدیک به یک میلیون میشود و برای 4 تا بوته صرفه ندارد

ستاره
1402/4/24 21:53

با سلام . حدود یک هفته پیش یک بونسای بهم هدیه شد ، که از همون روز اول شروع به ریختن برگهاش کرد . و همه میگفتن عادی هست و ... که امروز اتفاقی دیدم گلم افت داره روی ساقه هاش و طبق سرچی که از گوگل کردم ، ظاهراً فلس هستش . بلافاصله گل رو سم پاشی کردم . میخواستم ببینم آیا به این طریق میتونم به احیای گلم امیدوارم باشم یا اصلا کار درستی کردم یا نه ؟ ۲ .بعد اینکه برای یک شب، این گل رو ، کنار گل پتوسم گذاشته بودم . آیا ممکنه به گل پتوس هم ، این آفت منتقل شده باشه ؟؟ تورو خدا راهنماییم کنید 😭

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 09:43

با سلام خدمت شما انتقال افات از یک گیاه به گیاه دیگر ممکن است . افت اگر روی ساقه باشد احتمالا شپشک اردالود میباشد . که با سمپاشی عمومی از بین میرود . قطعا گیاهاتان در هر مرحله ای باشد درمان می شود

داریوش
1402/4/21 18:20

درود. برای پیچ خوردگی برگ های درخت لیمو ترش بعلت وجود شته ، چه سمومی کاربرد بهتری دارند؟در صورت امکان معرفی کنید سپاسگزارم

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 09:44

سلام سم کنفیدور استفاده کنید (ایمیداکلراپراید)

سجاد
1402/4/1 15:48

سلام . چن تا بوته توت فرنگی دارم توی حیاط . دور برگ های قدیمی یکم سیاه میشه و حالت پوسیدگی داره . روی ساقه نزدیک بعضی برگ ها هم سیاه میشه . مشکلش چیه ؟ میشه راهنمایی کنید ؟

  پشتیبانی سایت
1402/4/4 17:50

سلام ممکن است از بیماری قارچی یا کمبود عناصر باشد . بیماری های قارچی ممکن است از ابیاری یا کوددهی زیاد باشد و کمبود عناصر نیز ممکن است از کمبود عناصر نیتروژن فسفر و پتاس باشد

ادریس
1402/3/16 13:41

سلام و عرض ادب. ما توی حیاط تعدادی درخت مو (انگور) داریم از چند نوع مختلف. چند ساله فصل بهار که برگ در میارن بعد از مدت کوتاهی مثلا اردیبهشت و خرداد برگها شروع میکنن به لکه لکه زرد شدن و یه جور چیز کپک مانند روی برگها رو میگیره و زیاد میشه تا اینکه هنوز غوره ها تبدیل نشده به انگور، تمام دانه های خوشه ها هم همون آفت کپک مانند روشون میچسبه، البته تعداد زیادی از برگها هم تا وقت رسیدن انگور ها خشک شده و می افتن. انگور هذ هم که بلا استفاده هستن فقط باعث ناراحتی میشن. اینو چکارش کنیم؟ چه سمی بزنم که درمان بشه؟ یه بنده خدایی میگفت این آفت کنه هست؟! درسته؟

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 10:40

سلام سفید سطحی برای انگور یک بیماری قابل پیشبینی است . از سم پنکونازول استفاده کنید یا از گوگرد خشک

محمد
1402/3/15 13:58

با سلام اگر دوره کارنس تمام نشده باشه ومیوه ها چیده شده باشه ،با چه چیزی میشه سم رو از میوه پاک کرد

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 10:38

سلام حتی اسید هم نمیتواند سم را پاک کند . مخصوصا در سموم سیستمیک

محمد
1402/3/15 13:55

سلام اگر دوره کارنس تمام نشده باشه و میوه چیده بشه ،با چه چیزی میشه میوه ها رو از سم پاک کرد ؟ ممنون از شما

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 10:38

سلام حتی اسید هم نمیتواند سم را پاک کند . مخصوصا در سموم سیستمیک

محبوبه
1402/3/8 18:13

سلام نمیدونم پیام اولم ارسال شده یا نه اگر شده برا تکراری بودنش عذر میخوام توی حیاط درخت توت انجیر لیمو شیرین و یاس کبود الو زرد و لیمو ترش و گوجه و خرزهره دارم و تعداد خیلی زیادی حشره سن بدبو که رو درخت یاس کبود و توت در رفت و امدن البته روی بقیه درختها هم دیده میشن درخت یا گیاه خاصی این حشره رو جذب میکنه؟. درخت توت هنوز میوه داره . انجیر ها و گوجه ها هنوز کال هستن گلهای لیمو شیرین هم ریخته الان میتونم سمپاشی کنم؟ و سم گیاهی بزنم یا محلول اب و صابون؟ درضمن درخت انجیر پارسال میوه ها یک نقطه سوراخ ریز داشتن و کبود بودن باز میکردم داخلشان پر از کرم سفید بود به حدی که گاهی وقتها هنوز رنگ میوه تغییر نکرده بود باز دقت میکردم بین انجیر کرمهای خیلی ریز سفید بود برا این چکار کنم ؟

  پشتیبانی سایت
1402/3/10 08:31

سوال اول شما پساخ داده شد. در کورد انجیر ها باید خدمت شما عرض کنم که در زمان رنگ اندازی میوه باید سمپاشی صورت بگیرد تا این اتفاق نیافتد . در کل هر زمان احتمال حمله ی آفت بود یا هر زمان آفت بر روی درخت مشاهده کردید باید سنپاشی کنید فارق از اینکه میوه دارد یا ندارد . تنها مورد مهم ذکر شده دوره کارنس است که در سوال قبلی توضیح داده شد

محبوبه
1402/3/8 17:57

سلام من درخت توت سفید انجیر لیمو شیرین یاس کبود و گوجه دارم رو تنه و داخل برگهای همه درختها مخصوصا یاس کبود و توت پر از حشره سن بد بو هست چه زمانی سمپاشی کنم که گیاه اسیب نبینه؟ توتها هنوز تموم نشده و انجیرها و گوجه ها هنوز نرسیده الان میشه سمپاشی کرد؟یا اگر با محلول اب و صابون میشه کاری انجام داد توضیح میدین که درخت اسیب نمیبینه؟

  پشتیبانی سایت
1402/3/10 08:28

سلام . سموم طوری طراحی شدند که اسیبی به درختان و گیاهان نمیرسانند به شرط اینکه دوز مصرفی را رعایت کنید . تنها نکته قابل ذکر این است که هر سمی دوره ی ماندگاری بر روی گیاه دارد که با اسم دوره ی کارنس شناخته میشود . برای درختانی که میوه دارند بعد از سمپاشی حتما باید صبر کرد دوره ی کارنس تمام شود سپس میوه چیده شود

مهدی
1402/2/23 16:15

سلام دوستان،من یک درخت آلوچه دارم و سنش هم نزدیک ۵ ساله و بزرگ شده،الان سه ساله که موقع بهار گل فراوان میده ولی هیچ کدوم از شکوفه ها تبدیل به میوه نمیشه و میریزن،میگفتن گنجشکها میان شکوفه ها رو میخورن ولی فقط مال درخت ما رو؟؟؟دوستان اگه در مورد کود یا تغذیه ریشه اگه اطلاعاتی دارن بگن چون میگن شاید بند شکوفه ها ضعیفه و نیاز به تغذیه مناسب تو زمان مناسب داره،ممنون

  پشتیبانی سایت
1402/2/27 10:00

سلام دوست عزیز علت تبدیل نشدن شکوفه به میوه دو مورد است : یا به هر دلیلی شکوفه ها گرده افشانی نمیشوند یا دچار استرس دمایی یا رطوبتی میشوند . در مورد عدم گرده افشانی مواردی همچون کود دهی و سم دهی بد موقع ، عدم وجود نرک در بین درختان ، پیوند بد ، ابیاری بد موقع عدم وجود زنبور عسل یا وزش باد و غیره میباشد در مورد تنش های دمایی مواردی همچون سرما زدگی یا گرما زدگی ، اختلاف دمای شب و روز ، تگرگ یا برف و غیره میباشد این مورد را میتوانید با اسید آمینه یا جلبک دریایی کنترل کنید

  ناشناس
1402/3/9 11:17

سلام باید زمان متورم شدن شکوفه ها بایدسم فرود ست محلول پاشی کنید

-محمد صادق
1402/1/28 20:56

مخلوطی از درختان میوه مثل الو و غیره هست که شته روی گل ها زده است ایا سمپاشی توصیه می شود و اگر سم زدیم و گل ها ریخت دوباره گل ها ور می آید؟

  پشتیبانی سایت
1402/1/29 09:24

سلام در زمانی که درختان در مرحله ی گلدهی هستند نمیتوانید سمپاشی کنید اگر کلها در حال ریزش هستند و گرده افشانی انجام شده باشد میتوانید سم پاشی کنید . و در ادامه سوالتان خیر درختان یک بار در سال شکوفه میدهند

عباس
1402/1/20 19:07

سلام درخت الو و گیلاس بعد از ریختن گلهای سفید شته برگ درخت مچاله کرده الان سمپاشی بشه ضرر نداره؟

  پشتیبانی سایت
1402/1/25 11:56

سلام بلافاصله بعد از ریزش گلبرگ ها باید سمپاشی انجام میشده است . الان سم پاشی کنید هیچ ضرری ندارد . لطفا مقاله ی ما در مورد سمپاشی درختان را مطالعه کنید

محمدجواد
1401/4/7 21:50

سلام من در باغچم بادمجان کاشتم امسال هم مثل سال قبل شته سیاه گرفته و خراب می‌کنه چه سمی باید بزنم؟؟؟؟

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:51

اگر مطمین هستید شته است از سم مالاتیون استفاده کنید . ممکنه آفت دیگری باشد و تشخیص شما درست نبوده

آریا
1401/3/31 18:57

سلام من دیکلروس غزال میخام دو لیتر میخام تو شهرموم گیر نمیاد راهنمایی بفرمایید

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:58

این بخش برای مقالات و پرسش و پاسخ کاربران است شما باید با بخش فروش تماس بگیرید

عباس
1401/2/17 19:01

سلام خسته نباشید چد سالی هست یک حشره کوچک و سفید در خاک باغچه هست و باعث ضعیف شدن درختان شده هست و زمان آبیاری در سطح آب شناور میشود و معموا در زیر برگ یا خاک وجود دارد لطفا راهمایی کنید متشکرم

  پشتیبانی سایت
1401/2/18 09:59

سلام نشانی های شما از حشره به اندازه ی کافی دقیق نبود و ما نمیدانیم چه آفتی است اما اگر شبیه به مگس خیلی ریز است نام این آفت مگس سفید است و میتوانید مقاله ای با همین نام را در بخش جستوجوی مقالات بیابید

عالمی
1401/2/5 13:29

سلام , بنده یه باغچه کوچی دارم که درخت سیب و آلبالو و گیلاس و ... دارم الان دوسال که با وجود کود حیوانی (مختلط گاوی و گوسفندی) و آب دهی قرقابی متاسفانه برگ درختان سیب به رنگ متمایل به زرد و یا سبز کم رنگ شده که پارسال با تزریق کود آهن و سه 20 تا حدودی بهتر شده ولی باز درخت ها جون نداشته و امسال نیز متاسفانه با رشد برگها علاوه بر درختان سیب , درخت آلبالو نیز رنگ برگها سبز کم رنگ شده اند و در درختان سیب انتهای شاخه ها نیز برگها گوچک و نحیف شده اند خواهشمند است راهنمایی بفرمایید.

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:27

استفاده از کود حیوانی از هر نوعش چه تازه چه پوسیده مقدار زیادی شوری وارد خاک میکند که تداوم استفاده از این کود ها کمک به کویر سازی میکند . متاسفانه استفاده ی بی رویه از این کود به صورت نا درست بسیاری از زمین ها را از حاصلخیزی دور کرده است . برای زمین شما پیشنهاد میکنم ازمایش خاک انجام شود

  ناشناس
1401/3/21 15:24

ببین دوست عزیز شما پی اچ خاکت رفته بالا ۲گرم کود گوگرد مایع در هر لیتر آب حل کن و ب مقدار نیاز گیاه پای درختات بریز تا پی اچ خاک بیاد پایین

منصور
1400/8/3 08:07

درود بر شما و سایت وزین جنابعالی. متاسفانه به معضلی برخوردیم که نمونه اش را در پیامهای هیچیک از دوستان نه فقط در این سایت،بلکه حتی در کل اینترنت نیز نیافتیم. از درختی مقابل پنجره اتاق،چند شاخه نازک و پر از برگ جدا و در آکواریوم محل نگهداری دو عدد همستر گذاشتم،بی هیچ دلیلی و شاید برای دیدن واکنش همسترها.حدود ۱۰ روز بعد و بعلت خارش دیوانه وار همسترها،مشکوک شده و متوجه جمعیتی بالغ بر چند میلیارد موجود بسیار ریز در چند سایز مختلف درون آکواریوم شده و ناگهان دریافتم که تمام اتاق نیز در محاصره این حشرات درآمده ،حشراتی که حتی در آن لحظه نمی‌دانستم از چه نوعی هستند و از کجا آمده اند! بسرعت اسپری حشره کش تهیه و پس از خارج کردن همسترها،داخل آکواریوم و اتاق اسپری نمودم.بگذریم که حشرات داخل آکواریوم را پس از سه بار اسپری و به میزان نیمی از آنها را توانستم نابود کنم و باقی را زنده بیرون انداختم.ناگفته نماند که پوشش محل زندگی همسترها داخل آکواریوم را با کاه (علوفه خشک) پر کرده ام.سپس ظاهرا حشرات نابود شده،اما تمامی ۴ نفر اعضای خانواده،بطرز وحشیانه ای گویا توسط حشرات گزیده و دچار خارش دردناکی شدیم که بعلت عدم جلوگیری از خاراندن،کلا تمام بدنمان را زخم و دچار خونریزی نمودیم که البته هنوز ادامه دارد. از آن ماجرا دو هفته گذشت و دیشب متوجه همان ماجرای تکراری هجوم به اتاق و آکواریوم شدیم.روز از نو روزی از نو! با وجود اینکه تمام آکواریوم را سری اول،کاملا تخلیه و شسته و ضد عفونی کرده بودیم.دیشب البته باقیمانده اسپری را مجدد به اتاق و آکواریوم زده و با افراشتن پرچم سفید برای حشرات مهاجم،کاملا تسلیم شدیم. لحظاتی قبل با ناامیدی جستجویی در گوگل نموده و پس از حدود نیم ساعت و بدون نتيجه ناگهان به سایت شما برخوردم و اکنون تنها امید بنده و خانواده،جنابعالی و راهنمایی شماست. ضمنا با کمی مطالعه و جستجو دریافتیم که حشرات مذکور یحتمل شته هستند.لیکن بسیار عجیب است که هیچ نمونه ای از گزارش یا توضیح اینگونه تهاجم شته به منازل در اینترنت ثبت نشده است.خواهشمندم ما را یاری نمایید تا از این مشکل دیوانه کننده و معضل سرسام آور که تمامی زندگی مان را تحت الشعاع خود قرار داده،رهایی یابیم. سپاس از لطف شما و وقتی که میگذارید... پاینده باشید و پایدار منصور مظاهری

  پشتیبانی سایت
1400/8/6 10:13

سلام . مشکل شما خیلی حاد و جدی نیست و با روش های بسیار زیادی می توان مبارزه کرد . ابتدا مهمترین نکته در مبارزات با حشرات تشخیص درست نوع حشره است . من با اطمینان به شما میگویم که حشرات مهاحم شته نیستند یا اگر هستند گزیدگی همستر ها و اعضای خانواده کار شته نیست . شته حشره ای مکنده است که خورطوم خود را داخل بافت برگ میتواند فرو کند نه پوست انسان و حیوان . نکته بعدی اسپری های حشره کش از مقادیر بسیار کمی از سموم تشکیل شده و برای مبارزه ی آنی و لحظه ای است صرفا فقط کشتن خود حشرات نه تخم حشرات . برای مبارزه با آفات جدی باید از سموم جدی تری استفاده کنید . اما برای مبارزه با این مشکل ابتدا باید اعضای خانواده و حیوانات خانگی را یک روز بیرون ببرید سپس با سم سایپرمترین 10 درصد تمامی خانه را سمپاشی کنید . توجه داشته باشید که سم سایپرمترین با درصد های 20 و 40 هم در بازار است که مصارف دیگری دارد . در صورتی که اعضای خانواده را 21 روز از خانه دور کنید میتوانید از سم سایپرمترین 40 درصد استفاده کنید که البته قوی تر هم هست

  ناشناس
1400/10/2 21:43

دوست عزیز شته وارد منزل شما نشده و به اون تیکه چوب هم ربطی نداشته . شما دچار حمله کک ها شدین که گزندگی و خارش بسیاری هم دارد . این موجود از طریق همسترها در خانه زیاد شدند. حتما همسترها در فضای باز برده شده اند و کک ها رو جمع اوری و وارد خانه کرده اند.

  توکل
1400/12/5 20:24

سلام احتمالا حشره ای که ریز هست و باعث گزش دست و پای شما و همستر میشه حشره کک میباشد در اینترنت راهههای مبارزه با کک را بخون و پرس و جو کنید

  هادی فلاح
1400/12/10 20:11

بهترین کار دود دادن با فرمالین و پرمنگنات هستش. بسته به فضای اطاق ها به ازای هر متر مکعب ۲۰گرم پرمنگنات و ۴۰سی سی فرمالین . ابتدا پرمنگنات را راخب بشکه فلزی ریخته سپس فرمالین رو روش بریزید و سریع از اطاق بیاید بیرون. به مدت ۲۰ دقیقه تماممه موجودات زنده رو نابود میکنه. راه حل دوم فرمالین ۲۰٪ توصیه میکنم که نیاز به ماسک شیمیائی مخصوص داره راه حل سوم آجر فرمالدئید هستش. بهترینش راه حل اوله دقت کنید بشکه فلزی و حداقل نیم متر ارتفاع داشته باشه. پرمنگنات اول فرمالدئد رو روش بریزید فرار کنید. منافذ کاملا بسته باشد (شماره تماس نمایش داده نمیشود)

  ناشناس
1401/1/13 14:25

چرا همستر بگو نوش،ما خیلی شیک و مجلسی موش را در خانه پرورش میدیم🤧🤧🤧🤒

  ناشناس
1401/1/21 23:39

سلام اون حشرات اسمشون ساس هست خیلی کوچیک هستن تا میتونین خودتونا نخارونین که بد تر میشه بدنتون برین دکتر یک پماد میده خوب میشین خونتونم با سایپمترین قوی سم پاشی کنین وسایلتلونم پتو و فرشو بشورین

  حیدری
1402/2/7 23:25

سلام،دوست عزیز ممکنه ساس باشه...البته ساس خونخواره و از خون انسان و حیوان تغذیه میکنه،

نسرئن
1400/4/29 16:51

ب گلهاي درخت هلو كه در حال حاضر ميون رؤيتان هست در اثر شته خاكى الوده شده اياحالا ميشود سمپاشيشيمايي كر دوام ميوهاش استفاده كرد

  پشتیبانی سایت
1400/5/3 09:27

سلام تا زمانی که گرده افشانی انجام نشده نمیتوانید سمپاشی کنید . بهترین زمان سمپاشی هنگامی است که 80 درصد گلبرگ ها ریخته است

رحمانی
1399/12/10 18:39

چرا نامی از استامی پراید برده نشده؟

  پشتیبانی سایت
1399/12/11 09:57

سلام استامی پراید هم سم خوبی است . ما در مقالات نمیتوانیم طیف وسیعی از سموم رو در اختیار کاربران بذاریم به این علت که گاها اشتباهاتی رخ میدهد . سعی به معرفی چند نمونه میکنیم

هادی
1399/3/15 14:02

سلام توی گلدون کنار ریحان نعناع و شوید کاشتم که شته ها حمله نکنن ولی هم به ریحان و هم به شوید حمله کردن! ولی روی نعنا نبودن

  پشتیبانی سایت
1399/3/15 16:34

سلام شاید شته ها بر روی نعنا غیر فعال باشند اما هیچ توجیه علمی در خصوص دور کننده بودن آن وجود ندارد. باید متذکر بشیم که شته ها از آفات مکنده هستند و از شیره ی گیاهان تغذیه میکنند .

سعید
1398/9/24 23:30

سلام . من دو گل کاغذی و یک شفلر بزرگ تو آپارتمانم دارم که هر سه آفت زده بودند . گل کاغذی شته زده بود و برگهای شفلر قارچ زده شده بود . تو آپارتمان با وجود بچه کوچک نباید سم‌پاشی شود . از مخلوط یک لیتر جوشانده تنباکو با یک قاشق شامپو زرد و یک قاشق روغن مایع استفاده کردم . موثر بود . سم پاشی در محل نگهداری گیاهان در آپارتمان خیلی خطرناک است و بوی سم تا روزها باقی می ماند .

  پشتیبانی سایت
1398/9/25 09:47

درسته . معمولا در گیاهان آپارتمانی ما سم تجویز نمیکنیم بلکه خونه دار ها خودشان با مراجعه به مراکز فروش سم از آنها خریداری میکنند. معمولا پاک کردن خود آفت از روی گیاه کفایت میکند و همچنین محلولی که شما می فرمایید . اما در بعضی از مواقع است که ما نیاز به ضربه ی فوری به حشرات بر روی گیاه داریم به علل مختلف از جمله از دست رفتن گیاه که در این صورت سموم رو تجویز میکنیم و البته گیاهان باید به بیرون از خانه منتقل شوند و بعد از سمپاشی وارد خانه شوند. با تشکر از این که تجربه ی خودتون رو در اختیار دیگر کاربران قرار دادید.