0
قارچ دارویی گانودرما لوسیدوم

قارچ دارویی گانودرما لوسیدوم

دوشنبه 17 آبان 1400
| 1850

قارچ دارویی گانودرما لوسیدوم 


گانودرما لوسیدوم(Ganoderma lucidum)  که با نام های لینگ زی یا ریشی نیز شناخته می شود، قارچیست یک ساله که از 2000 سال پیش به عنوان قارچ دارویی شناخته می شود. با توجه به پی بردن بشر به خواص گیاهان و قارچ های دارویی، کشت و پرورش این قارچ نیز افزایش چشمگیری داشته است.
قیمت مناسب، اثربخشی و سهولت استفاده از قارچ ها، از مزایایست که آنها را در تولید دارو منحصر به فرد میکند. گانودرما یک قارچ تجزیه کننده اولیه است که به صورت طبیعی بر روی بستر چوبی رشد می کند و شامل حدود 80 گونه می باشد. گانودرما لوسیدوم در سال های گذشته، در چین، ژاپن و ایالات متحده بصورت مصنوعی در بسترهای چوبی و سبوس برنج کشت داده شده است و در ترکیبات تغذیه ای و دارویی مورد استفاده قرار گرفته است. بررسی مطالعات متعدد نشان می دهد که ترکیبات حاصل از عصاره های این قارچ در درمان بسیاری از بیماری های عصبی، عضلانی، برخی از سرطان ها و آلزایمر و افسردگی کاربرد دارد. در تحقیقات دیگر مشخص شده که ترکیبات زیستی حاصل از عصاره اسپور یا میسلیوم این قارچ، به طور وسیعی در پیشگیری و درمان بیماری های مختلف انسان مانند سرطان، دیابت، اختلالات سیستم ایمنی و عفونت کاربرد دارد.


شرایط پرورش قارچ گانودرما

شرایط محیطی مناسب برای پرورش قارچ گانودرما

•    دما بین ۲۵ تا ۳۲ که با توجه به شرایط دمایی ایران، در اکثر مناطق قابلیت کشت خوبی دارد.
•    رطوبت بین ۶۵ تا ۹۵ که از طریق دستگاه رطوبت ساز در سالن و بخور در منزل تامین می شود.
•    دی اکسید کربن بین ۸۰۰ تا ۲۰۰۰ پی پی ام که با توجه به محیط بسته و پوشش دپلاستیکی اطراف کمپوست مهیا می گردد.
•    نور بیش از ۸۰۰ لوکس که با توجه به اندازه سالن مقدار منبع روشنایی مشخص می شود ولی در پرورش خانگی با یک لامپ یا پنجره قابل تامین است.
•    امکان رعایت شرایط بهداشتی برای جلوگیری از ورود کپک‌ها و حشرات و قابلیت شستن و ضد عفونی کردن محیط.

در هرجایی که بتوانید این شرایط را فراهم کنید، می توانید گانودرما تولید نمایید.
 

طریقه کشت قارچ دارویی گانودرما

براده چوب درختان پهن برگ به علاوه 20 درصد وزن براده چوب سبوس برنج یا سبوس گندم را با هم مخلوط کرده به ازای هر صد کیلو وزن خشک دو کیلو کربنات کلسیم و دو کیلو گچ به مخلوط اضافه می کنیم. PH در حدود 5.5 الی 6 و رطوبت 60-70 درصد برای بستر کشت مناسب است. پس از ضد عفونی کردن بستر از طریق گرمادهی (اتوکلا یا جوشاندن و ...) صبر می کنیم تا دمای بستر به دمای محیط برسد. بذر زنی در این زمان انجام می شود. میزان بذر مورد استفاده حدود سه درصد وزن بستر است. پس از بذر زنی کیسه های آماده شده را در محیط با دمای 28 تا 32 درجه سانتی گراد نگهداری می شود تا رشد میسیلیوم ها انجام شده و بستر سفید شود. در این مدت  یک ماهه بستر باید در محیط تاریک و با غلظت دی اکسید کربن بالا نگهداری شود. 
بریدن سر کیسه ها زمانی انجام میشود که نیمی از بستر کشت سفید شده باشد.
برای ورود به فاز زایشی نیاز به شوک است. با کاهش دمای بستر به 28 درجه، ایجاد تهویه، نوردهی و نگهداشتن رطوبت محیط در حد 85 الی98 درصد شوک دهی انجام می شود. در این زمان آبیاری حداقل روزی دو بار باید انجام شود.
پس از شوک دهی یک الی دو هفته زمان میبرد تا پین ها بر روی سطح بستر نمایان شوند. در این زمان میزان رطوبت را تا 60 درصد کاهش میدهیم. 
پس از ظاهر شدن کلاهک ها زمانی که اطراف کلاهک از حالت روشن خارج و متمایل به زرد شد دما و رطوبت را کاهش میدهیم.
برداشت اول زمانی آغاز می شود که که کلاهک قارچ به رنگ قرمز متمایل به قهوه ای رسیده باشد. پس از برداشت اول، محل نگهداری، دما و رطوبت باید به حالت اول برگردانده شود تا شرایط برای رشد مجدد میسیلیوم ها و تشکیل پین فراهم شود.
عملکرد این قارچ در صورت رعایت شرایط بر حسب وزن خشک حدود سه درصد است، یعنی به ازای هر تن کمپوست میتوانید سی کیلوگرم قارچ خشک برداشت کنید.




 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید