0
برای خرید نهال درخت چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

برای خرید نهال درخت چه نکاتی را باید در نظر گرفت؟

سه شنبه 18 آبان 1400
| 4564
خرید نهال درخت از جمله مهمترین مراحل احداث یک باغ است. طبیعی است که در این مرحله باید حساسیت بیشتری به خرج داد چرا که قرار است این درختان تا سالیان طولانی در باغ شما وجود داشته و از ثمره آن ها استفاده کنید. بنابراین مهم است که از چه ارقامی استفاده نموده و نهال درخت از بنیه و سلامت کافی برخوردار باشد. این مقاله به شما کمک می کند تا فاکتورهایی را برای خرید نهال درخت در نظر داشته باشید.

نکات مهم در خرید نهال درخت:

1-برای خرید نهال درخت به سراغ مراکز معتبر بروید.

اکیدا توصیه می کنیم که نهال درخت را از هر باغدار و یا مرکز توزیع کننده نخرید. شما تنها باید به سراغ مراکزی بروید که از جهاد کشاورزی منطقه، تاییدیه کار دارند. این گواهی به شما اطمینان می دهد که تمامی نهال ها از سلامت برخوردار بوده و هیچگونه مشکل از نظر قدرت، بنیه و بیماری ها برای آن ها وجود ندارد.

2-نهال های خریداری شده باید شناسنامه داشته باشند.

همانگونه که قبلا ذکر کرده ایم، برای هر گونه درخت، ارقام مختلف وجود دارد. برای مثال زمانی که از درخت سیب صحبت می کنیم، می توانید ارقام مختلف شامل سیب سمیرم، سیب اصفهان و... را تهیه کنید. تفاوت این ارقام نه تنها از نظر کیفیت و کمیتی باردهی بوده بلکه هر کدام از رقم ها درجه سازگاری خاص خود را داشته و باید براساس اقلیم منطقه، بهترین نهال درخت انتخاب گردد. بنابراین در خرید نهال درخت حتما به لیبل دار بودن آن دقت کرده و این لیبل را تا زمانی که اولین بار درخت را مشاهده نمایید، حفظ کنید. در صورتی که در زمان تولید بار متوجه اصل نبودن آن شدید، می توانید آن را برگردانید.

3-نهال درخت باید سالم و خوش فرم باشد.

مهمترین مرحله خرید نهال درخت بررسی سلامت نهال ها است. برای این کار باید تجربه کافی داشته  و یا یک کارشناس را با خود به همراه داشته باشید. ابتدا بدنه نهال را کنترل کنید که سالم و خوش فرم بوده و  قسمت ریشه نیز نباید دچار پارگی و یا بیماری باشد. برخی از نهال ها، پیوندی هستند. حتما به محل پیوند دقت کندی که زیاد برآمده نباشد. با توجه به اینکه طوقه در نزدیکی خاک قرار می گیرد، محل پیوند باید نزدیک به یک وجب از طوقه فاصله داشته باشد. از نظر اندازه نهال درخت نیز یک باور اشتباه در میان مردم این است که هر چه نهال بزرگتر باشد، بهتر است. اما لازم است بدانید که خرید نهال درخت باید از میان انواع متوسط انجام گیرد.  توصیه می کنیم که نهال ها در بازه سنی 2-1 سال باشند.

4-گواهی قرنطینه نهال درخت را دریافت نمایید.

برخی از انواع نهال ها از مناطق، استان ها و یا حتی از کشورهای دیگر وارد می شوند. دقت کنید که تنها نهال هایی اعتبار دارند که از گواهی قرنطینه برخوردار باشند. این گواهی تضمین می کند هیچ آلودگی با نهال نبوده و از بنیه و قدرت کافی برخوردار است.
خرید نهال درخت
قبل از خرید نهال درخت حتما از سالم بودن آن اطمینان پیدا کنید.

خرید نهال درخت براساس ویژگی های ظاهری:

یک نهال درخت از نظر ظاهری دارای ویژگی هایی است که به شما کمک می کند بتوانید نهال های سالم و با عملکردبالا را انتخاب نمایید. حتی اگر در امر باغداری از تخصص کافی برخوردار نباشید، این ویژگی ها به شما کمک خواهند کرد:
1- ابتدا بدنه نهال درخت را بررسی نمایید که صاف بوده و به هیچ عنوان خمیده نباشد. خراش، شکستگی و... نباید بر روی تنه دیده شود.
2- ریشه های نهال درخت باید کاملا طبیعی بوده و حالت چنگ خورده نداشته باشد. در صورتی که هر گونه علامت غیر طبیعی همانند سفیدک، پارگی، آفت و... دیده شد به این معناست که ریشه سالم نیست.
3- در زمان خرید نهال درخت حتما جوانه ها را بررسی کنید. یک نهال خوب باید جوانه کافی و سالم داشته باشد اما این جوانه ها نباید از خواب بیدار شده باشند. نهال ها زمانی باید وارد زمین شوند که دوره خواب را سپری می کنند.
4- تمامی قسمت های نهال را به دقت کنترل کنید که آفت و بیماری های بر روی شاخه ها وجود نداشته باشد. دقت شود تخم برخی از آفات به حدی ریز و همرنگ بدنه درختان است که به راحتی دیده نمی شود. در نتیجه باید حد فاصل بین شاخه ها و بدنه نهال را به خوبی کنترل کنید.
مقالات مرتبط: معرفی بهترین کود برای رشد سریع درختان میوه، توصیه های مهم در سمپاشی درختان، اطلاعات لازم درباره ی هرس درختان.
خرید نهال درخت
نهال درخت را از مراکز مورد تایید جهاد کشاورزی تهیه کنید.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید