0
سفیدک سطحی چیست؟ و راهکارهای مبارزه با سفیدک

سفیدک سطحی چیست؟ و راهکارهای مبارزه با سفیدک

دوشنبه 10 دی 1397
| 18334
سفیدک سطحی گیاه
بسیاری از گیاهان گرفتار بیماری قارچی ای به نام سفیدک پودری می شوند که نام ان را به خاطر ایجاد قشری سفید رنگ بر روی برگ ها و ساقه های گیاه نام گذاری کرده اند و به راحتی قابل تشخیص هستند. با پیشرفت بیماری لکه های سفید رنگ پیشرف میکنند و بزرگتر میشوند و بیماری را گسترش داده.
انتقال اسپور ها عمدتا توسط باد و در درجه حرارت های پایین توسط انسان یا حیوان صورت میگیرد البته اسپور ها اگر جوانه زنی نکنند 2 تا 3 روز بیشتر عمر نمی کنند .

علائم سفیدک

  از  علائم سفیدک می توان به ایجاد لکه های سفید رنگ و یا خاکستری بر روی قسمتهای مختلف گیاه به خصوص قسمتهای جوانتر گیاه و گاها زرد شدن برگ ها نام برد . در بعضی از مواقع با پیشرفت بیماری نواحی الوده تغییر رنگ می دهند و تبدیل به نواحی قهوه ای رنگ با حاشیه ی زرد می گردند . در مواقعی که سفیدک را کنترل نکنید نواحی الوده به هم می چسبند و باعث ریزش برگ می گردند در وافع اگر مبارزه با این بیماری صورت نگیرد هم بیماری گسترش میابد و هم نواحی سفید زخیم تر شده .

شرایط مناسب برای انتقال بیماری سفیدک

 سن گیاه و شرایط محیطی به میزان اسیب پذیری گیاه ارتباط مهمی دارد ، یعنی گیاهان جوان تر زود تر به این بیماری دچار میشوند البته برخی از گیاهان حساستر هم هستند ، از طرف دیگر هر چقدر گیاه قویتر باشد و از وضعیت رویش بهتری برخوردار باشد گسترش بیماری هم کمتر صورت میگیرد ، شرایط محیطی دیگر عامل تشدید این بیماری است ، به طور مثال اگر رطوبت هوای شب و روز بین 22 تا 27 درجه باشد و تراکم گیاهان بالا باشد شرایطی است که بیماری سفیدک بهتر رشد میکند . نکته ی قابل ملاحظه این است که این بیماری با تشدید دمای هوا کاهش میابد .

کنترل سفیدک سطحی

 برای کنترل سفیدک بهتر است بستر برای رشد بهتر گیاه را فراهم کرد و از نوع مقاوم گیاهان در برابر سفیدک استفاده کرد ، تراکم کم گیاهان و تهویه مناسب نیز کمک شایانی به کنترل سفیدک میکند . استفاده از سموم قارچ کش نیز رایج است و تکرار سموم در فاصله ی 7 تا 14 روز برای کنترل بیماری بهتر است ، برخی از قارچ کش ها سازگاری بیشتری با برخی از گیاهان نیز دارد . 
استفاده ی کمتر از کود های نیتروژنه در فصول گرما نیز بهتر است زیرا کود های نیتروژنه باعث تحریک ساقه های جوان که حساسیت بیشتری نسبت به ساقه های بالغ دارند میشود . وجود رطوبت در برگ ها در هنگام شب که دمای هوا کمتر است نیز بیماری را تشدید میکند لذا بهتر است ابیاری در طول روز انجام شود. قسمت ها ی الوده را نیز در صورت امکان می توانید حذف کنید و دور بریزید .
برخی از سموم قارچ کش محبوب : پنکونازول ، ترکیبات مسی ، مانکوزب ، کاپیتان ، سولفور
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حسینی
1402/2/5 00:39

سلام بهترین سم برای پیشگیری از افت سفیدک سطحی یا دروغی چیست ؟ با تشکر

  پشتیبانی سایت
1402/2/5 09:47

سلام پنکونازول

دکتر محمدی
1401/2/9 16:21

سلام خسته نباشید، ببخشید ایا این سیفدک سطحی حالت تخمیری دارد و توانایی تولید الکل چطور؟ با تکشز

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:19

شغل و تخصص ما کشاورزی است و این سوال را باید شیمیدان ها پاسخگو باشند

كاوه
1400/5/23 16:57

با سلام من از مانكوزب براي درمان سفيدك استفاده كردم. عملا هيچ تاثيري نداشت. قارچ كش هاي تجاري ديگه رو هم روي آهار كه خيلي مستعد گرفتن اين قارچ هست هم تاثير از بين برنده نداشت و فقط سرعتشو كم كرد. چون گياه مهمي نبود. فقط با الكل بود كه برگ از وجود نحس اين قارچ پاك شد ولي طبيعتا برگ سوخت و گياه هم از بين رفت. شما احيانا تجربه موفقي داشتيد؟

  پشتیبانی سایت
1400/5/24 11:09

درست است که مانکوزب قارچ کش است اما در تجویز سموم قارچ کشی باید نوع قارچ به درستی تشخیص داده شود . برای این نوع از قارچ معمولا توپاس یا پنکونازول را پیشنهاد میدهیم

  ناشناس
1402/6/2 08:59

توپاس مناسبه واسه قارچ سطحی

محسن
1397/10/16 17:45

سلام. لطفا در زمینه سایر بیماری های قارچی هم مقاله بذارید. با تشکر

  پشتیبانی سایت
1397/10/17 09:18

به روی چشم

سعيد
1397/10/10 16:34

بسيار عالي خيلي مقاله ي خوبي بود.