0
بهترین روش های مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی با آبدزدک

بهترین روش های مبارزه شیمیایی و بیولوژیکی با آبدزدک

سه شنبه 29 تیر 1400
| 55471

آبدزدک نام یک تیره از دسته ی راست بالان است که همه چیز خوار هستند. این حشره با جویدن و قطع ریشه و طوقه گیاه باعث مرگ آن می شوند و همچنین با حرکت خود در داخل خاک باعث ایجاد کانال هایی در زمن می شود. آبدزدک که شب ها از گیاهان تغذیه میکند باعث ایجاد خسارات زیادی به همه ی بوته های صفی جات و گیاهان زینتی و چمن ها میشود. علت نامگذاری این آفت به نام آبدزدک این است که این آفت با حرکت بر روی زمین های شخم خورده و نرم باعث ایجاد حفره هایی در کرت بندی ها میشود و این عمل موجب فرار آب در کرت ها میشود.

مبارزه با آبدوزدک

چرخه ی زندگی آبدوزدک

آبدزدک حشره ای است قهوه ای رنگ با طول 4 الی 5 سانتیمتر که گاها در برخی نقاط به طول 10 سانتیمتر نیز مشاهده شده اند. آبدزدک ها با بدنی استوانه ای شکل، پاهای جلوی قوی، بال های جلوی کوتاه که روی سینه و بخشی از شکم قرار دارند، و همچنین با پیش سینه ی بزرگ و ضخیم قابل شناسایی است. آبدزدک که هر 2 سال یک بار تولید نسل می کند زمستان را در داخل خاک می گذراند و در اواسط فصل بهار از خاک بیرون می آیند و شروع به فعالیت می کنند. 
در زمان جفت گیری آبدزدک حشرات ماده و نر در زیر خاک اقدام به جفت گیری کرده و حشره ی ماده با ایجاد دالان های عمیق که در انتهای آن ها حفره ی وسیعی ایجاد می کند اقدام به گذاشتن حدود 300 الی 600 تخم سفید رنگ می کند. این تخم ها 2 الی 3 هفته ی بعد تبدیل به حشرات کوچک می شود که شبیه به حشره ی کامل است با این تفاوت که بال ها هنوز به طور کامل رشد نکرده اند. این پوره ها  با ایجاد دالان های زیر زمینی، زمین را شخم می زنند. 
مناطق انتشار آبدزدک در تمامی اروپا به جز نروژ و فلاند، در غرب آسیا، شمال آفریقا، اسراییل، سوریه، لبنان، قبرس، روسیه، افغانستان، پاکستان و ترکیه است.
چرخه ی زندگی آبدوزدک

 روش های کنترل آبدزدک 

روش بیولوژیکی برای کنترل آبدزدک

  • شخم زدن به جهت از بین بردن تخم های حشره ی آبدزدک که در لانه ها گذاشته شده است.
  • غرقاب کردن زمین به این جهت که پوره های آبدزدک مجبور به ترک لانه های خود شوند و سپس جمع آوری آبدزدک ها
  • پوشاندن اطراف بوته ها با پلاستیک 
  • نصب تله های تشتکی. در این روش از فرمالین 5% استفاده می شود به این صورت که آنها را در ظرف هایی ریخته و در داخل گودال هایی به اندازه ی ظرف قرار می دهند پس از یک شبانه روز آبدزدک به تله می افتد.

روش های شیمیایی برای مبارزه با آبدزدک

در روش های شیمیایی باید توجه کرد که باید ابتدا از طریق آبیاری غرقابی آبدزدک را مجبور به ترک لانه ی خود کرده و سپس با یک سم حشره کش آنها را از بین برد.
روش دیگر در سمپاشی های شیمیایی استفاده از سموم طعمه ای (متالدهاید) برای آبدزدک است که به صورت آماده در بازار موجود می باشند. البته شما خود قادر به تولید این سموم هستید به این صورت که یک حشره کش ترجیحا پودری را با سبوس گندم مخلوط کرده. در این روش ابتدا زمین را غرقاب می کنند و سپس طعمه را به صورت بذر پاش به زمین می دهند.
استفاده از حشره کش های دیگر نیز امکان پذیر بوده که می توان دیازینون و مالاتیون را نام برد. بهتر است قبل از مصرف با کارشناسان گیاهپزشکی ایران کشاورزی مشورت کرده و بهترین روش را انتخاب نمایید. 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید