0
مبارزه اصولی و صحیح با کرم خراط

مبارزه اصولی و صحیح با کرم خراط

دوشنبه 17 آبان 1400
| 69635
گیاهان نیز مانند موجودات زنده دیگر دشمنان و رقیب های گوناگون دارند، آفات، بیماری ها، علف های هرز، عوامل طبیعی نامساعد، کمبود عناصر غذایی و مدیریت های ناصحیح انسان هر کدام به نوبه خود خسارت زا هستند. 
کرم خراط از جمله آفات چوبخواری است که در اکثر مناطق کشت درختان میوه سردسیری فعالیت داشته و خسارت آن در استان هایی مانند اصفهان، قم، همدان، سمنان، لرستان، مرکزی و خراسان فوق العاده زیاد است. کرم خراط در برخی مناطق به حشره قاتل معروف شده است. این آفت شکاف طولی بزرگی در امتداد شاخه های اصلی و فرعی ایجاد می کند که به سبب آن شاخه ها پوک می شود. 

نحوه زندگی کرم (لارو) خراط:

کرم خراط در زمستان به صورت لارو (کرم) در داخل تنه و شاخه های اصلی درختان زندگی می کند. وجود آن ها در سوراخ ها، به وسیله توده های قهوه ای رنگ از فضولات و خاک اره هایی که از سوراخ های روی تنه درخت و سرشاخه ها بیرون زده اند، مشخص می شود. گاهی از این سوراخ ها شیره نباتی درخت خارج می شود. لارو های کامل به طول 30 تا 35 میلیمتر (3 سانتی متر) می باشند. رنگ آن ها سبز مایل به صورتی می باشد که در بدن دارای خال های فراوانی به رنگ قهوه ای تیره می باشند در بهار لاروهای زمستانه به دو دسته تقسیم می شوند:
گروه اول در سن آخر لاروی می باشند، پس از تکمیل دوران تغذیه خود در داخل دالانی که در تنه درختان ایجاد کرده اند تبدیل به شفیره می شوند. مرحله شفیرگی مرحله ای از زندگی تعدادی از حشرات از جمله کرم خراط است که طی آن حشره از حالت کرمینگی درآمده و مدتی بدون حرکت و تغذیه در آشیانه خود زندگی می کند و سپس به پروانه تبدیل می شود. 
دوم آن هایی هستند که اندازه کوچکتر دارند و هنوز تغذیه آن ها کامل نشده و یکسال دیگر در داخل تنه و سرشاخه ها به خسارت خود ادامه می دهند و در بهار سال بعد شفیره می شوند. این ها لاروهایی هستند که در آخر تابستان یا اوایل پاییز سال قبل از تخم خارج شده اند. تبدیل شفیره به پروانه به تدریج صورت می گیرد و از اوایل خرداد تا اواخر شهریور ادامه دارد.

 این پروانه به نام پروانه فری معروف است. پروانه های ماده بعد از جفت گیری در محل های مختلفی مانند شکاف های تنه، شاخه، دالان های قدیمی حاصل از این آفت و یا سایر آفات چوبخوار و نیز در سرشاخه های نزدیک و اطراف جوانه ها و دمبرگ ها تخم گذاری می کنند. تخم ها صدفی رنگی و کروی شکل هستند و اغلب به صورت مجتمع گذاشته می شوند. هر پروانه کرم خراط قادر است 500 تا 1000 تخم بگذارد. لاروها پس از خروج از تخم از محل دمبرگ و سرشاخه ها وارد شاخه می شوند. سرشاخه هایی که مورد حمله اولیه این لاروها قرار می گیرند، اغلب خشک می شوند و برگ های خشکیده آن ها تا زمستان باقی می ماند. به تدریج که لاروها بزرگ می شوند محل خود را عوض کرده و داخل شاخه های ضخیم تر و مسن تر درختان می شوند. بدین ترتیب تنه اصلی درخت را مورد حمله قرار داده و درخت را از بین می برند.

 عوامل طبیعی بازدارنده فعالیت کرم خراط:

1) سرمای زمستانه: طول دوره سرما و درجه حرارت در نابودی لاروها موثر است. ضمناً مقاومت لاروها در اواخر فصل سرد به دلیل پایین آمدن چربی بدنشان نسبت به اول فصل کمتر است.
2) دشمنان طبیعی: دشمنان طبیعی این آفت، مورچه ها، پرندگان و سن های شکاری هستند که در هنگام جابه جایی لاورها از این لاروها تغذیه می کنند.
3) آبیاری و تقویت درختان: این آفت به باغاتی که نیاز آبی و تغذیه کودی نامناسبی دارند حمله می کند بنابراین روش صحیح و اصولی کشت در باغات و نهالستان ها ضروری است.

راه های مبارزه با کرم خراط:

1) هرس شاخه ها و سرشاخه های آلوده یکی از راهکارهای اصلی در کنترل این آفت است. اکثر لاروهای سن یک و دو فعالیت تغذیه ای خود را از سرشاخه های نازک شروع می کند که با کمی دقت و حوصله در ابتدای کار می توان این سرشاخه ها را شناسایی و هرس کرد.
تجمع فضولات قهوه ای تیره در محل ورود لارو در این سرشاخه ها کاملا مشهود است و سرشاخه تقریبا حالت نیمه پژمرده ای به خود می گیرد. شاخه های بسیار آلوده و همچنین سرشاخه های خشک نیز می بایست هرس و سوزانده شوند.
2) بیل زنی و شخم خاک در ناحیه سایه انداز درخت
3) سوزاندن شاخه های خشک و هرس شده
4) سمپاشی علیه این آفت حساسیت زیادی دارد و حتما می بایست با مشورت کارشناسان کشاورزی انجام شود زیرا سمپاشی بی رویه سبب افزایش جمعیت آفت خواهد شد.
5) آبیاری منظم با توجه به بافت خاک
6) استفاده از مفتول و کشتن لاروهایی که در تنه اصلی درخت فعالیت دارند. خسارت آفت را کم می کند. بهترین زمان برای این منظور فصل بهار شناخته شده است. بهتر است پنبه های آغشته به سموم با قدرت تبخیری زیاد را داخل دالان ها گذاشته و سپس روی آن را با موادی همچون گل رس پوشاند. 
7) تقویت خاک ریشه با کودهای آلی و شیمیایی در زمان های مخصوص به خود. 
8) استفاده از تله های نوری یا تله های فرمونی برای شکار انبوه آفت در مرحله پروانگی. در تله های فرمونی از فرمون استفاده می شود و حشره نر را به دام می اندازد. با استفاده از تله های نوری می توان پروانه های آفت را شکار کرد.
 


 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
سعید مهاجری
1403/2/5 13:48

بهترین را ه مبارزه استفاده از اخلال گر در جفت یابی کرم خراط است آيزونت زد ( فرومون اخلال در جفت یابی کرم خراط (پروانه فری) ) انواع بیوکنترل ها - فرمونهای اخلال در جفت یابی شرکت رها اندیش کاوان http://rahaandish.net/AllProduct1.aspx?lang=fa&catId=13

  پشتیبانی سایت
1403/2/8 09:46

با سلام خدمت شما .. البته ما نماینده ی شرکت رها اندیش کاوان هستیم و در تمام مقالات و پیشنهادات مبارزه بیولوژیکی را در کنار مبارزه ی شیمیایی پیشنهاد میدهیم . در مورد فرمون اخلال در جفت یابی بله درست میفرمایید تا 97 درصد کنترل حشره ی تخم گذار انجام میشود اما نکاتی مطرح است که خوانندگان این نظر باید بدانند . در صورتی که میخواهید از این روش استفاده کنید باید نکاتی را در نظر بگیرید . در استفاده از این روش : 1 - زمین نباید شیب داشته باشد . 2 - در مجاورت باغ شما باغی وجود نداشته باشد و 3- زمین حتما باید بالای 3 هکتار باشد .

الهه
1403/2/2 06:08

سلام و عرض ادب ضمن عرض تشکر ۳ سال هست درگیر کرم خراط هستم بسیاری از محصولات باغم آسیب دیده . هرسال نگران این آفت هستم دیازینون هم زدم ولی آیا باید پا ریشه داد یا فقط به گیاه با سم پاش زد ؟ و شیره هایی که از درخت خارج می شود همانجا را باید پماد زد ؟ آنجا محل این کرم خبییییث هست ؟ من سوراخی به ساقه نمی بینم فقط وقتی خشک شد ساقه را می شکنم می بینم کرم خبیث اونجاست چگونه پماد را به ساقه تزریق کنم ؟

  پشتیبانی سایت
1403/2/8 09:48

با سلام خدمت شما نیازی به استفاده از سم دیازینون نیست . در سوراخی که ایجاد کرده است خمیر زئوزران بزنید و در فصل تخم ریزی تله گذاری کنید . مشکلتون حل مشود

میثم
1403/1/30 09:09

با سلام و احترام ممنون بابت مقاله مفیدتون. یک سوال؟: خمیر زئوزران را با پنبه داخل تنه اصلی(شکافی اگر دارد) باید بزاریم یا داخل سوراخهای که در شاخه ها مشاهده میکنیم؟ و دیگه اینکه برای کل درخت مفید و موثره یا فقط برای همون شاخه ای که کرم زده؟ سپاس

  پشتیبانی سایت
1403/2/8 09:49

خمیر را داخل سوراخ های ایجاد شده انقدر بریزید تا کاملا پر شود . مکانیزم عمل کرد این پماد ها به این صورت است که کرم باید داخل پماد فرو رود

Omidan
1402/12/3 15:39

بهترین عامل از بین بردن این کرم دیازیون به صورت خیلی قلیظ استفاده بشه هیچ آسیبی هم به درخت نداره یا اینکه زمستان آبیاری بشه و یخ بزنه زمین مورد نظر من هر دوتاش رو تجربه کردم و ۱۰۰ درصد جواب گرفتم

  پشتیبانی سایت
1402/12/12 10:54

ممنون از اشتراک گذاری تجربتون

محسن خانی
1402/7/7 14:54

سلام ممنون از مقاله خوب و کارآمدتون. خسته نباشید.

مراد کامیاران
1402/6/26 17:11

سپاس از مقالات خوب و راهنمایی هی ارزشمندتان

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:39

ممنون از شما دوست عزیز

عبدالله
1402/6/17 08:34

سلام و خسته نباشید .ممنوم از توضیحات خوبتان .چرا سیولات را نا مفهوم و پوششی می گذارید .این کار مناسب صداقت نیست و شاید جواب بعضی ها در همان سیوال باشد .

  پشتیبانی سایت
1402/6/30 08:40

سلام دوست عزیز اول ممنون از مطالعه ی شما . دوم کدام سوال پوششی بوده است ؟ همه چیز و همه ی سوالات مشخص است حتی کاربرانی داریم که در این کامنت ها در حال مشاوره دادن به دیگر دوستان هستند

فرهاد
1401/6/9 17:25

سلام من سم دیازونین زدم هم به ریشه و هم سمپاشی ولی متاسفانه دو ساله درگیر این موضوع هستم.

  پشتیبانی سایت
1401/6/12 10:40

سلام برای کرم خراط سمپاشی اصلا توصیه نمیشود . هیجچ سمی در دنیا وجود ندارد که بتواند از تنه ی درخت عبور کند و به وسط تنه برسد . از خمیر زئوزران استفاده کنید

محمد جعفریان
1400/2/12 12:58

یکی از بهترین مبارزه با کرم ها پرورش و تکثیر و لانه سازی برای پرندگان باغی مثل هدهد ،بلبل ها ،دارکوب هست. ولی سموم ، حشرات را سمی،و در نهایت باعث مسموم شدن پرندگان و هجوم آفت بیشتر میشود. هر آفتی دشمن طبیعی داره و کم شدن پرندگان باعث حجوم آفت شد .

  پشتیبانی سایت
1400/2/13 09:31

روش های بیولوژیک برای کم کردن آفات است نه مبارزه با آفات . افاتی مانند کرم سفید ریشه در عرض یک هفته درخت را خشک میکند و باید یک مبارزه ی قاطع با این آفت انجام شود .

گل حسین
1399/9/23 15:29

سلام از قوچان پیام میدم من در حیاطمان دودرخت گردو داریم که یکی ۳۵ ساله شاید بیشتر و یک دیکه ۱۸ ساله دوسال پیش این کرم خراط افتاده به اینها چند بار سم زدم ولی بی اثر چند وقت پیش یک نفر که این موضوع را گفتم گفتن انغوز ه داخل آب کنم و این کرم خراط را ازبین میبرد حالا میخواستم نظر شما در این مورد چیه وای و چند بار از انغوز ه استفاده کنم

  پشتیبانی سایت
1399/9/23 17:02

سلام تا به امروز مورد استفاده ی انغوزه را برای این کرم تجربه نداشته ایم و نمیتونیم نظری بدهیم در این مورد . هرچی که هست تجربی است نه علمی برای مبارزه با این کرم میتوانید از خمیر آنتی تارلو یا زئوزران استفاده کنید

  قاسم
1401/11/13 23:21

سلام دوست عزیز مبارزه با کرم خراط برای دو درخت خیلی راحته !!! شما یکی دو روز روی تنه و شاخه های غصلی درخت را قشنگ نگاه کنی و هرکجلیی سوراخی دیدی یه سیم ترمز دوچرخه یا موتور بفرستی داخل سوراخ لاروها کشته میشه و یا اینکه یه چسبی هست جهاد کشاورزی داره که بوی پروانه ماده را میده و پروانه نر به هوای جفت گیری میاد میشینه روی چسبه و همونجا از بین میره ، شبیه مگس کشهای چسبی که باید روی درخت نصب بشه ، برای دو درخت خیلی راحت میشه ریشه کن کنی ، باغات سخته

  ناشناس
1402/3/27 09:11

سلام من در تنه درخت گردو از روش آب آنغوزه استفاده کردم و سوراخ ها رو با گل بستم ،فعالیت کرم رو در سوراخ های مورد نظر دوباره مشاهده نکردم و در سال بعد این سورا خ ها با رشد درخت ترمیم شدن

  هادی هاشمی
1402/4/10 01:05

انغوزه چیست؟؟

  هادی هاشمی
1402/4/10 01:06

انغوزه چیه؟؟

IRANE MAN
1399/8/29 02:26

زئوزران یا آنتی تارلو ؟؟؟؟ کپی مقاله سال ۱۳۴۰ اخرین محصولات ؟؟ ایرانی ؟؟؟

  پشتیبانی سایت
1399/8/29 10:26

سلام ما نفهمیدیم کامنت شما چی بود نفهمیدیم سوالتون چی هست ؟ ولی در کل هیچ مقاله ای در این سایت کپی نیست شما بهترین سوالتون رو کمی مفهوم تر بپرسید

حسین رضایی
1399/5/7 15:37

با سلام بسیار مقاله کاربردی و کاملی بود. ممنون از سایت خوب و مقالات مفیدتون

  پشتیبانی سایت
1399/5/7 16:27

نظر لطفتونه ممنون از اینکه ما رو انتخاب میکنید