0
از شر حشرات خانگی خلاص شوید، مبارزه ی شیمیایی و بیولوژیکی

از شر حشرات خانگی خلاص شوید، مبارزه ی شیمیایی و بیولوژیکی

چهارشنبه 30 آبان 1397
| 9615
تابستان فصل پر هیجانی برای همه ی انسان ها بر روی کره ی زمین است. هوای گرم، تفریحات ساحلی، استخر های رو باز، باغات پر از میوه و سر سبز، بستنی خوردن در خیابان وقتی که در حال قدم زدن هستیم و لذت نوشیدن نوشیدنی های سرد از علل محبوبیت این فصل است. اما این فصل فقط برای انسان ها محبوب نیست و حشرات نیز علاقه دارند در این فصل فعالیت های دو چندان داشته باشند. حشراتی نظیر مگس ها، پشه ها، سوسک ها و عنکبوت ها نیز به علت گرما از پناهگاه خود خارج می شوند و گاهی ترسناک و گاهی آزار دهنده هستند. اگر شما هم مثل من هر سال از پشه ها فراری هستید و از سوسک ها بیزارید این مقاله همه چیز را در باره ی چرخه ی زندگی آنها و راههای مبارزه ی شیمیایی و غیر شیمیایی و همچنین ساخت دفع کننده های خانگی را به شما آموزش می دهد.

مورچه ها

مبارزه با مورچه ها در خانه
مورچه ها جزو پر شمار ترین حشرات خانگی هستند که با تعداد زیادی به خانه های ما حمله می کنند، اگر شما در خانه ی خود مورچه دیدید باید این مطلب را بدانید که تعداد آنها شاید 100 برابر در خانه ی شما باشد چرا که شما فقط مورچه های پیش آهنگ را میبینید که به دنبال غذا هستند. آنها به سرعت به مواد غذایی ما راه پیدا میکنند و آنها را می خورند. خوشبختانه مورچه به علت سیستم بدنی ضعیف نیار به مبارزه ی شیمیایی ندارد و شما با کمی نظافت و البته استفاده از دفع کننده ها می توانید از شر مورچه ها خلاص شوید، البته در ادامه یک سم شیمیایی برای از بین بردن مورچه ها به شما معرفی خواهیم کرد.

دفع کننده های مورچه

از دارچین به عنوان یک دفع کننده ی بسیار قوی برای مورچه یاد می شود. سیستم عملکرد دارچین به صورتی است که باعث تداخل در سیستم عصبی مورچه شده و این حشرات دیگر نمیتوانند با استفاده از فرمون ها با هم ارتباط بر قرار کنند. پس اگر مورچه ای با دارچین بر خورد کند به علت اختلال در سیستم عصبی به سرعت محل را ترک میکند و به دنبال محل دیگری برای پیدا کردن غذا میگردد. شما می توانید از روغن دارچین استفاده کنید و این روغن را با مقداری آب محلول کرده و در محل هایی که مورچه تردد دارد بپاشید.
از راههای دیگر دفع حشرات خانگی که برای تمامی حشرات نیز کار آمد است استفاده از سرکه سفید است. این سرکه هم باعث درخشندگی لوازم خانه شده و هم باعث فراری دادن مورچه ها و سوسکها می شود. مقدار مساوی از سرکه ی سفید و آب را با هم محلول کنید و در اطراف خانه اسپری کنید.

ساخت سم خانگی برای از بین بردن مورچه

برای ساخت سم خانگی و بیخطر در مبارزه با مورچه ها ما 2 راه را به شما پیشنهاد می دهیم.
1)     برای دفع مورچه ها از فلفل استفاده کنید، فلفل قرمز موثر تر از فلفل سیاه است. 
2)    ساخت محلولی از آب، شکر و اسید بوریک. پس از ساخت این محلول باید آن را در ماکروویو قرار دهیم تا گرم شود، سپس آن را هم زده تا به خوبی مخلوط شود. پس از این مرحله یاد گلوله های پنبه ای را در داخل این محلول فرو کنیم و آنها را بر روی یک تکه کاغذ قرار دهیم و در محل هایی که مورچه ها رفت و آمد دارند بگذاریم. پس از چند روز شما می بینید که دیگر مورچه ای در خانه ندارید.

راهکار شیمیایی برای از بین بردن مورچه.

مورچه ها انقدر ضعیف هستند که با کوچک ترین دز های سمی از بین میروند. اگر تعداد مورچه ها در خانه ی شما آنقدر زیاد است که راهکار های بالا کار آمد نبود میتوانید از پودر های سمی با درجه سمیت سایپرمترین 1% استفاده کنید.
نکته: این سموم قابل حل در آب نیستند و به صورت خشک در محل های رفت و آمد مورچه ها ریخته می شوند، بنابراین اگر در خانه بچه ی کوچک که چهار دست و پا را میرود دارید در استفاده از این سموم دقت لازم را به عمل بیاورید.

پشه ها

مبارزه با پشه در خانه
یکی از منفور ترین حشراتی که در خانه های ما وجود داره و روز به روز بر تعداد آنها افزوده می شود پشه ها است. جای خارش نیش پشه ها و صدای وز وز آنها در شب از دلایل نفرت ما انسان ها از این خانواده ی پر زاد و ولد است. پشه ها وقتی به خانه ی ما حجوم می اورند در مدت خیلی کمی می توانند ثابت کنند که تا چه حد می توانند آزار دهنده باشند. این حشرات عمر کوتاهی دارند و ما فقط کافی است جلوی زاد و ولد انها را بگیریم. در ادامه اشاره میشود که چطور میتوانیم با این حشرات مبارزه کنیم.

کم کردن تعداد پشه ها

از درز گیر ها استفاده کنید. تجربه ثابت کرده است که استفاده از درز گیر ها و بستن راههای ورودی پشه ها میتواند از تعداد آنها کم کرده و تاثیر قابل توجهی دارد. امروزه تکنولوژی به حدی رسیده است که با استفاده از طوری های محصوصی می توان جلوی رفت و آمد پشه ها را به محل زندگی بگیریم. و البته در مکان های عمومی استفاده از دیوار های بادی نیز کمک میکند تا حشراتی مانند پشه ها و مگس ها نتوانند رفت آمد کنند.

مبارزه ی غیر شیمیایی و بیولوژیک با پشه 

اولین نکته در مورد پشه ها بهداشت سطل زباله است. اگر میخواهید پشه ها در محل زندگی شما کم بشوند حتما از پلاستیک های زباله استفاده کنید و از در پوش برای سطل های زباله استفاده کنید. این کار باعث میشود پشه هایی که در اطراف سطل های زباله دیده میشوند از آن مکان دور ششوند.
برای دفع کردن پشه ها فقط کافی است مقدار 25 قطره روغن استوخودوس را با یک چهارم فنجان از سرکه مخلوط کنید و آن را روی پوست یا لباستان بمالید. سپس خواهید دید که دیگر اثری از گزیدگی و یا صدای پشه ها در اطراف شما دیده نمیشود. اگر با بوی سرکه مشکلی دارید میتوانید از آب به جای سرکه استفاده کنید.

مبارزه ی شیمیایی با پشه

برای مبارزه با پشه میتوانید از سموم حشره کش با دز های پایین استفاده کنید برای این منظور ما سموم سایپرمترین، پریمترین، ایکون و سیفلوترین را به شما پیشنهاد میدهیم. 
سمپاشی باید در تمام مناطق اتاق انجام شود و یکی ار مهمترین نکته ها در باره ی سمپاشی این است که شما باید مناطق لوله های هواکش دستشویی و حمام را در پشت بام نیز سمپاشی کنید.

کک

مبارزه با کک در خانه
جای نیش دردناک کک ها باعث شده تا از این حشره ی مزاحم دردناک و خطرناک متنفر شویم. کک ها حشرات بسیار کوچکی هستند که بدن بسیار سفت و از جنس ناخن دارند. کک ها معمولا راه نمیروند با پرش های کوچکی جا به جا میشوند. جای نیش کک ها معمولا به صورت ردیفی است و برای انسان و حیوان بسیار خطرناک هستند چرا که ناقل بیماری های بسیار خطر ناکی هستند.
کک ها از نظر پزشکی دارای درجه ی اهمیت بسیاری هستند چرا که ناقل بیماری طاعون هستند. بیماری طاعون بیماری حاد عفونی است که با تب و لرز شروع می شوند و تورم شدید غدد لنفاوی و التهاب آنها را به همراه دارد. چگونگی انتقال این بیماری به بدن انسان از طریق مدفوع کک ها است به این صورت که اگر مدفوع کک ها به جای نیش آنها برخورد پیدا کند ما به این بیماری دچار می شویم.
از دیگر بیماری هایی که کک میتواند به انسان منتقل کند میتوان به سستودها، تب کیو، سالمونلوزیس و تونگیازیس اشاره کرد.

مبارزه ی بیولوژیکی و غیر شیمیایی با کک ها

اولین نکته در مورد مبارزه با کک ها بهداشت حیوانات خانگی است. اگر حیوان خانگی دارید باید واکسنهای به موقع و ویزیت های ماهانع توسط پزشک حیوانات مرتبا داشته باشید.
نکته ی بعدی برای فرار کردن از گزش کک ها استفاده از سرکه و آب بر روی بدن است. اگر احتمال وجود کک را در خانه دارید از سرکه و اب به صورت محلول شده بر روی بدن خود استفاده کنید.

مبارزه ی شیمیایی با کک

برای مبارزه ی شیمیایی با کک ها باید دیوار ها ی اتاق را از پایین تا ارتفاع 15 الی 30 سانتیمتر سمپاشی و یا گرد پاشی انجام دهید. معمولا یک بار سمپاشی برای از بین بردن این حشرات کافی است. برای مبارزه با این حشرات می توانید از سموم بندیوکارب 1%، کارباریل 5% ، دیازینون 2% ، مالاتیون 5% ، پرمترین 0.5 % ، لیندین 3% استفاده کنید.

مگس های خانگی

مبارزه با مگس در خانه
مگس ها که همه ی ما با آنها اشنایی داریم از حشرات موزی و آزار دهنده هستند که نه تنها باعث اذیت و آزار ما میشوند بلکه این حشرات ناقل بیماری هایی نیز هست. علم ثابت کرده که مگس ها بر روی هرچیزی که مینشینند مقداری مدفوع خود را در آنجا جا میگذارند. این حشرات تولید مثل بسیار زیادی دارند و لارو آنها مانند کرم های کوچکی است.

دفع مگس ها

کم کردن رطوبت خانه روش موثری است برای دفع کردن مگس ها. در تحقیقاتی ثابت شده کهخ مگس های پنیر و لاروهای مگس ها برای زنده ماندن نیاز به رطوبت 85 درصدی دارند. پس اگر در خانه دستگاه رطوبت ساز دارید آن را خاموش کنید یا عملکرد آن را بر عکس کنید تا از تعداد مگس ها کم شود.
میتوانید از مقداری جوش و شیرین همراه با روغن استفاده کنید. بعد از مدتی که در محل گذاشته می شود میبینید که مگس هایی بر روی آن مرده اند. جوش و شیرین رطوبت هوا را خشک میکند و به این صورت با مگس ها مبارزه میکند.

راهکار غیر شیمیایی برای مبارزه با مگس

نظافت سطل زباله و رسیدگی به حیوانات داخلی از اصول اولیه ی مبارزه با مگس است. ضمنا از درز گیر های پنجره و در باید استفاده شود.
یک روش بسیار راحت و بسیار کارا برای مبارزه ی بیولوژیکی با مگس این است که مقداری سرکه سیب را حرارت دهید و در بطری ای بریزید و بر روی دهانه ی بطری یا شیشه یک قیف بگذارید. سپس شیشه یا بطری را در محل هایی که مگس ها جمع میشوند بگذارید. پس از زمان کوتاهی خواهید دید که مگس ها درون بطری گیر افتاده اند و البته بعضی از آنها مرده اند. همچنین میتوانید سرکه سیب را مستقیما بر روی این حشرات سمپاشی کنید.

مبارزه ی شیمیایی با مگس

برای مبارزه با مگس سموم عمومی زیادی در بازار مجود است . ولی سموم تخصصی برای مبارزه با مگس های خانگی و مگس هایی که در طویله ها و گاوداری ها دیده میشوند نیز در بازار موجود است.
سموم عمومی برای مبارزه با مگس ها عبارتند از سایپرمترین، پریمترین، دیازینون، دلتامترین و پریمفوس که همگی با دز های کم در محل قابل استفاده است. لطفا برای استفاده از این سموم نکات ایمنی را رعایت کنید و حتما بایک کارشناس مشورت بگیرید(برای مشاهده ی سموم خانگی کلیک کنید). سموم تخصصی برای مگس ها نیز عبارتند از :
الفا کرون: این سم بر علیه مگس های خانگی می باشد که از دسته سموم پایروتیروئیدی می باشد. از این سم به میزان هر بسته ی نیم کیلویی با 10 لیتر آب و نیم کیلو شکر حل شده در آن می توان استفاده کرد. این سم را در همه جای خانه باید سمپاشی کرد.
اسنیپ: این سم به صورت گرانوله بوده و نباید با چیزی مخلوط کردو این سم را در جاهای نمناک و یا جاهایی که ما خودمان خیس کرده ایم سمپاشی میکنند.

کنه ها

مبارزه با کنه در خانه
کنه ها حشرات بسیار خطر ناکی هستند که باعث بروز بیماری هایی در انسان از جمله فلج پاها می شوند، فلج در انسان ها به این گونه است که بعد از حمله ی کنه بر روی پوست سم ناشی از بزاق کنه وارد بدن انسان میشود و یک فلج تدریجی بدون درد به سراغ انسان می آید که گاهی با فلج اطفال نیز اشتباه گرفته میشود، قدرت فلج در بدن میزبان با توجه به گونه های کنه و تجمعات کنه متفاوت میباشد. این فلج ممکن است باعث بروز بیماری های تنفسی نیز بگردد که در نهایت باعث مرگ بیمار می شود. هنوز راهکار غیر شیمیایی برای مبارزه با کنه پیدا نشده است اما بعضی از متخصصان بر این باورند که استفاده از عصاره ی سیر و همچنین فلفل قرمز باعث دور شدن آنها میشود. نکته ی دیگر در مورد مبارزه با کنه این است که نظافت حیوانات خانگی را رعایت کنیم و بازدید بدن آنها هر ماه توسط پزشک حیوانات واجب است.
برای مبارزه ی شیمیایی با کنه ها میتوان از سموم حشره کش مانند سایپرمترین، پریمترین، دیازینون، دلتامترین و غیره استفاده کرد.

سوسک خانگی

مبارزه با سوسک در خانه
سوسکها یکی از ترسناک ترین و چندش آور ترین حشراتی است که ممکن است در خانه ببینیم. خبر خوب برای کاربران این است که در جدید ترین تحقیقات به عمل آمده ثابت شده است که سوسک ها تمیزترین جانوران روی زمین هستند. این حشرات بسیار تنبل هستند به گونه ای که در طول روز 18 ساعت را در استراحت به سر میبرند. سوسکها قادرند تنفس خود را 40 دقیقه در زیر آب نگه دارند و این توانایی را دارند که ضربان قلب خود را کنترل کنند. اگر سر یک سوسک را قطع کنید می تواند تا یک هفته زندگی کند و بعد از یک هفته فقط به علت تشنگی میمیرد.

کنترل غیر شیمیایی سوسکها

اولین نکته در مورد سوسکها نظافت آشپزخانه و سریوس های بهداشتی است. با تمیز نگهداشتن این مکانها و شستوشوی این مکانها با سرکه میتوان تا حدود زیادی جلوی جمعیت این آفات را در محل زندگی گرفت.
برای پیشگیری از ورود سوسکها در خانه ضمن بهداشت آشپزخانه و جمع کردن مواد غذایی بر روی زمین و محل هایی که ممکن است سوسک از آنجا عبور کند باید توجه داشته باشید که مقوا ها و مجلات هم باید از خانه دور شوند چرا که سوسکها عاشق این مواد هستند.
علاوه بر نکات بالا می توانید مقداری پیاز را خرد کنید و جوش و شیرین به آن اضافه کنید این مواد را خوب ترکیب کنید و گوشه ای از منزل قرار دهید. سوسکهای پنهان در خانه بیرون می آیند و خود به خود کشته میشوند.

مبارزه ی شیمیایی با سوسکها

گروهی از مردم بر این باورند که می توان با سوسکها از طریق ریختن نفت در چاه مبارزه کرد. ریخته شدن نفت بر روی بدن سوسک میتواند آنها را بکشد اما معمولا سوسکها در منافذی زندگی میکنند که نمیتوان نفت مستقیم بر روی آنها ریخت. بوی نفت میتواند آنها را دور کند ولی این یک موفقیت موقتی است. ریختن سم در چاههای فاضلاب گزینه ی بهتری است برای دور کردن سوسک ها . بهتر است از سمومی استفاده شود که تاثیر طولانی مدت و ماندگاری دارند.
برای سم پاشی خانه نیز سموم زیادی در بازار موجود است که از هر کدام از آنها استفاده کنید نتیجه ی مشابهی را دریافت خواهید کرد. پیشنهاد ما ساتفاده ی همزمان سم در خانه و در چاههای فاضلاب است. ضمنا سموم پودری نتیجه ی بهتری دارد به این علت که ماندگاری بالایی دارند اما برای کسانی که حیوان خانگی دارند یا بچه ی کوچک در خانه دارند خطر ناک است.

ساس ها

مبارزه با ساس در خانه
ساس ها حشرات کوچک مزاحمی هستند که خوشبختانه اهمیت بیماری زایی ندارند. این حشرات در هر دو جنس نر و ماده خونخوار بوده و شبها در تاریکی فعالند. زمانی که نیش این حشرات دریافت میشود به علت ترشح بزاق این حشرات تحریک شدید بدن ایجاد شده و احساس خارش شدید رخ میدهد. این حشرات از طریق وسایل جدید که در خانه آورده می شوند به خانه های ما انتفال بیابند.
محل زندگی ساسها در تشک ها ، چهارچوب تخت، تخت خواب و لوازم آن، اسباب وسایل، فرش، پایه ها، و حتی در بهم ریختگی اتاق است. به طور کلی ساس ها عاضق نم رخت خواب هستند.

راهکار غیر شیمیایی مبارزه با ساس

اگر در خانه ی خود ساس دارید و یا مشکوک به وجود ساس هستید تمام وسایل خود را از خانه خارج کنید و آنها را آب داغ بشویید. اسپری کردن آب داغ باعث از بین رفتن لاروهای این حشرات میشود. وسایلی را که می دانید مورد حمله ی این حشرات قرار گرفتته اند را با کیسه حبس کنید و مطمئین باشید هیچ راه فراری برای حشره باقی نگذاشته اید و تا یک سال آنها را خارج نکنید.
این روش را نیز امتحان کنید که با الکل ایزوپروپیل 99% وارد عمل شوید. این ماده هم باعث دفع ساس میشود و هم باعث از بین رفتن آنها میگردد.

مبارزه ی شیمیایی با ساس

اساس مبارزه با این حشره انجام سپاشی ابقایی در داخل اماکن بوده و باید این سمپاشی صبح زود انجام شود. باید تمامی مناطق تختخواب، تشکها، وسایل چوبی، کمد ها، پشتی ها، زیر مبلمان ها و شکافهای موجود در کف اتاق سمپاشی شود.
سموم مورد استفاده از برای این حشرات هر سم حشره کش خانگی است.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید