0
مبارزه ی بیولوژیکی و شیمیایی با مگس سفید

مبارزه ی بیولوژیکی و شیمیایی با مگس سفید

دوشنبه 2 مهر 1397
| 8847

مگس سفید یا همان سفید بالک حشراتی از خانواده ی سفید بالکان هستند که بیش از 1550 گونه در جهان شناخته شده اند. 

مگس های سفید طیف گسترده ای از مجصولات کشاورزی را آلوده کرده ودر بیشتر مناطق جهان به خصوص مناطق گرمسیر یافت می شوند این گونه از حشرات بیشتر در گلخانه ها و بر روی گیاهان زینتی به طور گسترده یافت میشوند.

شکل ظاهری مگس سفید

چرخه ی زندگی سفید بالکان

سایز سفید بالک ها بسیار کوچک و در سطح بدن انها پودری سفید رنگ پوشیده شده است شکل ظاهری این حشره در نگاه اول بسیار شبیه به یک پروانه ی کوچک است و می توانند آزادانه پرواز کنند و اکثرا در زیر برگها در حال تغذیه از شیره ی برگ ها می باشند ، این حشره که طول عمری در حدود 21- 34 روز میباشد که در این مدت حشره ی ماده میتواند 100 الی 200 تخم بگذارد. این حشرات حساس به رنگ زرد هستند بنابر این کشاورزان در گلخانه ها نباید لباس به رنگ زرد بپوشند. 
پوره ها به مانند شته ها بیماری زا و ناقل ویروس هستند و مانند حشرات بالغ از شیره ی گیاهان تغذیه میکنند ، این حشره که دارای دگردیسی بینابینی میباشد یعنی دارای 2 نوع رشد است یک بخش از رشد برای بالهای این حشره و دیگر بخش این رشد برای اعضای داخلی این حشره است. از دیگر نکات این حشره ایجاد عسلک بر روی برگ است که باعث جذب گرد و خاک و بیماری های قارچی می باشد، این آفت دارای تولید مثل بالا همانند شته ها هستند و می توانند جمعیت خود را در مدت کوتاهی بسیار زیاد کنند.
این مگس که دارای انواع مختلفی است که در کشور ما ایران گونه ی بیوتایپ بی وجود دارد که از انواع خطرناک برای گیاهان و مقاوم در بابر مبارزات است که باعث بروز آسیب های جدی به محصولات کشاورزی می باشد.

 خطر این حشره برای انسان

در تحقیقات به عمل آمده در مورد این حشرات نظراتی نیز در مورد منتقل شدن بیماری ار این حشره به انسان به علت ناقل بودن برخی بیماری ها نیز داده شده است که میتواند باعث ایجاد بیماری مشکلات جدی برای بیماری های خاص باشد. همچنین با توجه به کوچک بودن این مگس و امکان ورود این حشره از طریق بینی و دهان به مجراهای تنفسی، گفته می شود این حشره می تواند باعث التهاب و و عفونت دستگاهای تنفسی شده.

دشمنان طبیعی این حشره 

در مبارزات بیولوژیک این آفت کفشدوزک ها نقش پررنگی دارند مخصوصا گونه ی هفت نقطه ای آن که میتواند روزانه در حدود  24 پوره شته باقلا تغذیه میکند، یک عدد کفشدوزک متوسط در طول دوره ی رشد خود حدود هزار عدد شته و حشره ی بالغ حدود نه هزار شته تغذیه میکند. از دیگر حشراتی که این کفشدوزک ها می توانند تغذیه کنند مگس های سفید هستند. از حشراتی که برای مبارزه با این آفت به صورت تخصصی استفاده میشود میتوان به زنبور انکارسیا فرموسا که با تخم گذاری بر روی پوره های مگس باعث از بین رفتن انها در زمان بیرون امدن زنبور ها از تخم می شود ، کفشدوزک های سیاه و شبگزهای گل نیز به طور مستقیم از این حشرات تغذیه میکنند اشاره کرد. 

راه کار های مبارزه با این آفت

این آفت از طرق مختلف وارد فضای گلخانه میشود که میتوان به علف هرز و کارکنان گلخانه اشاره کرد که برای جلوگیری از این اتفاق باید هرس علف های هرز را انجام داد و در نوع پوشش کارکنان رنگ زرد به کار نبرد و هنگام ورود به گلخانه لباس های خود را عوض کنند. استفاده از تله ها و کارت های زرد نیز در کنارل بیولوژیکی این آفات موثر است.

مبارزه ی شیمیایی

این آفت به بسیاری از حشره کش ها مقاوم است. بنابر این مکمل های روغنی و صابونی می تواند در اثر بخشی سموم کمک کند. همچنین سموم زمستانی و همچنین سمپاشی در فصل بهار باعث جلوگیری از مبتلا شدن به این آفت است. در زمان مبتلا شدن نیز می توان درخت را قبل از سمپاشی با آب شستشو کرد که باعث ریزش عسلک و حشرات از روی برگ درخت میشود.

سموم زیر را می توانید برای مبارزه با این آفت :

آدمیرال – ابرون – دیازینون – بازدوین – دروسبان – استامیپراید+کنفیدور – اتارکل – مموری – مالاتیون – ممونتو – اویست – پرونئوس – دی کلروس - پرمترین
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید