0
بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی را بشناسید+روش کنترل و درمان

بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی را بشناسید+روش کنترل و درمان

دوشنبه 17 آبان 1400
| 7632

بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی را چطور تشخیص دهیم +روش کنترل و پیشگیری


لکه باکتریایی گوجه فرنگی (Bacterial spot):


نام های دیگر: لکه باکتریایی گوجه و فلفل ، پوسته باکتریایی ، لکه سیاه

عامل بیماری:چهار باکتری مرتبط بهم به نام های زانتوموناس کمپستریس(Xanthomonas vesicatoria)، زانتوموناس( X. euvesicatoria)،

X. perforans، X. gardneri 

توزیع:

سراسر جهان،در کشورهای معتدل و گرمسیری. آسیا ، آفریقا ، آمریکای شمالی ، جنوبی و مرکزی ، اروپا ، اقیانوسیه.از ساموآ آمریكا (گوجه فرنگی) ، استرالیا (فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی) ، جزایر كوك (فلفل دلمه ای) ، ایالت های فدرال میكرونزی (گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای) ، فیجی (فلفل دلمه ای ، سیب زمینی ، گوجه فرنگی ، علفهای هرز Solanum) ، کالدونیای جدید ، جدید ثبت شده است. زلاند ، پالائو (فلفل دلمه ای ، گوجه فرنگی) ، جزایر سلیمان (گوجه فرنگی) و تونگا (فلفل دلمه ای).

میزبان ها:

گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، فلفل قرمز و علف های هرز در خانواده بادنجانیان ، به عنوان مثال ، گونه های داتورا(تاتوره) ، فیسالیس(انگور فرنگی شنل) و نیکوتین (توتون و تنباکو)

علایم و چرخه زیستی:

لکه ها کوچک هستند و متعدد (عکس 1) ،سطح بالایی برگ فرو رفته و کمی در زیر برجسته شده اند. نقاط منفرد تا 3 میلی متر ادغام خواهند شد، به ویژه در نوک برگها و حاشیه آن و برگها سوخته و زرد می شوند. بعضی اوقات برگهای تحتانی می میرند و می ریزند. لکه های روی ساقه ها و ساقه های برگ بیضوی است (عکس 2). لکه ها روی میوه های جوان به صورت پوسته های برجسته ایجاد می شوند.(عکس 3)
باکتری ها از طریق شکاف های طبیعی، برگها را آلوده می کنند. میوه از طریق زخم ها آلوده می شود، این حادثه هنگام مالیده شدن میوه ها به یکدیگر یا گزیده شدن توسط حشرات اتفاق می افتد.

عکس شماره (1) بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی  عکس(1)  عکس شماره (2) لکه باکتریایی گوجه فرنگی  عکس(2) عکس شماره(3) لکه باکتریایی گوجه فرنگیعکس(3)

روش های مختلفی برای انتشار باکتری وجود دارد:

•    در کاشت های جدید: روی بذر آلوده و همچنین باکتری های زنده مانده در خاک در بقایای آخرین محصول

•    در بین گیاهان: توسط شر شر باران، با آبیاری سربار ، یا با آبیاری دستی هنگامی که خاک بر روی برگ ها پاشیده می شود؛ گسترش نیز با لمس یا دست زدن به گیاهان مرطوب اتفاق می افتد.

•    بین محصولات در باغهای مختلف: در مه هایی که در اثر باران، وزش باد یا آب آبیاری تولید می شوند.

•    نهال ها: توسط باکتری های منتقل شده از طریق بذر یا باکتری های موجود در خاک

لکه باکتریایی بین محصولات موجود در بقایای محصول، خاک، روی بذر و میزبان های وحشی زنده می ماند.

خسارات:

لکه باکتریال یک بیماری جدی است. به خصوص در شرایط گرم ، مرطوب و باد شدید ایجاد شده و باعث می شود گیاهان برگ خود را از دست بدهند.
صدمه به میوه اتفاق می افتد (1) وقتی بیماری زودتر اتفاق می افتد زیرا میوه های جوان اغلب آلوده شده اند. و (2) هنگامی که برگ ها در معرض آفتاب قرار گرفتن میوه می ریزند.

تشخیص و شناسایی:

به دنبال لکه های کوچک و نامنظم (2-3 میلی متر) روی برگ ها، ساقه برگ ها، ساقه ها و میوه ها باشید. لکه های روی ساقه و ساقه های برگ کشیده هستند، یعنی بیشتر از عرض هستند. به دنبال لکه های پوستی روی میوه ها با حاشیه شفاف باشید.

بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی

مدیریت بیماری:

کنترل لکه باکتریایی به موارد زیر بستگی دارد: (1) رشد گیاهان سالم از بذر عاری از عفونت (2) مراقبت در رسیدگی به نهال هنگام پیوند آنها از نهالستان به مزارع

قبل از کاشت:

•    از بذر گیاهان آلوده استفاده نکنید. بذرهایی که در بسته های تجاری شرکت های معتبر فروخته می شوند به احتمال زیاد عاری از عفونت هستند. با فروشگاه ایران کشاورزی از فروشگاه های معتبر فروش آنلاین می توانید تماس بگیرید و مشاوران ما، شما را در  زمینه تهیه بذر  مشاوره و راهنمایی کنند.
اگر کشاورزان می خواهند از بذر خودشان استفاده کنند، باید از عدم آلودگی بذرهایشان مطمئن شوند. بذر را با آب گرم در دمای 50 درجه سانتیگراد به مدت 25 دقیقه ضدعفونی، خنک و سپس خشک کنید.
•    برای جلوگیری از آلودگی نهال ها، نهالستان های گوجه فرنگی را دور از مزارع گوجه فرنگی احداث کنید.
•    قبل از بردن هر نشاء به زمین، آنها را به دقت بررسی کنید. هر گونه نشاء را با لکه های برگ برداشته و بسوزانید.
•    علفهای هرز را در محصولات گوجه فرنگی و در مرزها بردارید. و گیاهان گوجه فرنگی خود کاشته شده را قبل از کاشت محصول حذف کنید.

در طول رشد:

•    از آبیاری سربار در جهت سیل ، شیار یا آبیاری قطره ای خودداری کنید. اگر این امکان وجود ندارد ، مطمئن شوید که آبیاری در اوایل روز انجام شده است ، بنابراین برگ ها قبل از غروب خشک می شوند.
•    در صورت آبیاری دست از پاشیدن آب بر روی برگها خودداری کنید.
•    برای جلوگیری از پاشیدن آب باکتریها از خاک روی برگها ، یک مالچ غلیظ به اطراف گیاهان بزنید.
•    وقتی گیاهان مرطوب هستند ، در محصول کار نکنید ، زیرا بیماری می تواند روی لباس پخش شود.
•    قبل از شروع کار در مزارع سالم باید وسایل کار و تجهیزات را ضدعفونی کرد. برای ضدعفونی کردن مثلا می توان از ترکیب چهار واحدی آمونیوم استفاده کرد.

بعد از برداشت:

•    پس از برداشت نهایی بقایای گیاهان را جمع کرده و بسوزانید
•    گوجه فرنگی را به طور مداوم نکارید: 2-3 سال  در همان زمین بمانید و به طور متناوب محصولات  فلفل یا بادمجان پرورش دهید

کنترل شیمیایی:

از قارچ کش های مس یا مس به علاوه مانکوزب، کوسایدومانب، مانب و سولفات روی به میزان توصیه شده استفاده کنید. داشتن نهال سالم و خالی از لکه های باکتریایی بسیار مهم است ، بنابراین سمپاشی باید از نهالستان آغاز شود و در فواصل 7-10 روزه در مزرعه ادامه یابد.سمپاشی زود هنگام ، وقتی گیاهان جوان هستند ، به ویژه در هوای مرطوب و بادی بسیار مهم است ، اسپری ها به تنهایی قادر به کنترل کافی نیستند.

بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی

نتیجه:

این بیماری رو بررسی کرده و اگر بخواهیم به طور خلاصه بگوییم گوجه فرنگی و میزبان باید در زمین هایی کشت شوند که گیاهان مسببی که بیماری رو میزبان می شوند به طور حدودی و حداقل   ۲ تا ۳ سال در آن ها کشت نشده باشد. حتی المقدور حتما تلاش کنید گندم در تناوب به کار نبرید زیرا باکتری در ریشه های گندم در زمستان مشاهده شده است.
عدم آبیاری بارانی در مزرعه و جلوگیری از رفت و آمد در مزرعه در هنگامیکه برگ ها خیس هستند در کاهش آلودگی موثر می باشد.
استفاده از باکتری کش ها نظیر استرپتومایسین در روی نشاها در خزانه سبب عدم انتقال آلودگی به مزرعه اصلی می شود.استفاده از سموم مسی در مزرعه اصلی و یا سموم مسی همراه با مانکوزب و مانب برای مبارزه با بیماری های باکتریائی مورد استفاده قرار می گیرد.شاخ و برگ گیاهان میزبان را بعد از برداشت باید ریز ریز نموده ودر  زیر خاک دفن نمایید.
با رعایت این اصول می توانید محصولات خود را از شر این بیماری حفظ کنید و این بیماری را کنترل کنید.رعایت اصول همیشه خلا هر کاری رو پر می کند و در ضمن همیشه یادمان باشد که پیشگیری بهتر از درمان هست.امیدوارم در این مقاله به شما جهت بررسی بیماری لکه باکتریایی گوجه فرنگی کمک شایانی شده باشد.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید