0
اطلاعات لازم در مورد هرس درختان

اطلاعات لازم در مورد هرس درختان

سه شنبه 18 آبان 1400
| 4568
هرس درختان به فرآیندی گفته می شود که در طی آن اندام‌ها و شاخ و برگ های اضافه یک گیاه و درخت از آن کاسته شده تا در نتیجه گیاه های درخت مورد نظر بتواند به صورت موثرتر و بهتری رشد کرده و به باروری و سلامتی آن نیز تا حدود زیادی کمک مثبت می گردد. 

هرس درختان

گیاهان و درختان به صورت طبیعی رشد کرده و آدمی در رشد و نمو آن ها دخالتی نداشته باشند بعد از آنکه به باروری و بالغ شدن رسیدند به گیاه یا درختی با طرح ها و شکل های پیچیده و به هم ریخته تبدیل می گردد که این موضوع می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در باردهی و کیفیت محصول نهایی درخت ایجاد نماید به عنوان مثال شاخه های سطحی که در یک درخت وجود دارد که نور را به شاخه های درونی انتقال نداده و مانع عبور نور می گردد و در بخش های درونی رشد مناسبی نداشته و یا بعد از مدتی به صورت کاملا از بین رفته و خشک می شوند. با توجه به این موضوع به هرس درختان از قدیم الایام و در جوامع مختلف در بحث کشاورزی توجه ویژه شده است. در صورتی که می خواهید در مورد موضوع هرس درختان را به موضوعات پیرامون اطلاعات مناسبی کسب کنید این مقاله را تا انتها مطالعه بفرمایید:

هرس درختان چیست؟

هرس درختان یا همان پیراستن گیاه و درخت فرآیندی است که باعث هرس درختان و گیاهان به صورت صحیح و مدیریت شده و اصولی شده و تاثیر بسیار مثبتی در محصول نهایی و باروری گیاه و درخت مورد نظر خواهد داشت. در حالت کلی هرس درختان فرایند و کاری بسیار حساس قلمداد شده و لازم است تا تجربه و تخصص کافی در این زمینه وجود داشته باشد تا در نتیجه به شاخه های اصلی درخت آسیبی وارد نگردد. همچنین انجام هرس درختان به صورت غیر اصولی ممکن است آسیب بسیار جدی به درخت وارد کرده و در نتیجه عمر درخت کوتاه شده و یا به اصطلاح درخت مریض گردد.

مهمترین دلایل انجام هرس درختان

در حالت کلی هرس درختان دلایل و علت مختلفی دارد که از جمله مهم‌ترین دلایل هرس درختان باروری و رشد حرکتی بهتر درخت می باشد. همچنین در هر درخت و گیاه یک سری شاخ و برگ‌های خشک شده و آفت زده و مریض وجود دارد که با هرس درختان این موارد به صورت کامل حذف شده و سلامت بهتر برای درخت ایجاد می گردد. همانطور که میدانیم نور نقش بسیار زیادی در رشد و بالندگی گیاه و درختان خواهد داشت و با توجه به این موضوع با هرس کردن شاخه های متراکم شاخه های درونی را در معرض نور مناسب قرار می‌دهند تا در هیچ یک از شاخه ها و برگ های موجود در یک درخت خشک نشده و یا به شاخه بیمار تبدیل نگردد. همچنین در برخی موارد برخی از گیاهان و درختان حالتی داشته که رشد بسیار زیادی پیدا می‌کند و در نتیجه جمع کردن محصول آنها کار سختی خواهد بود با توجه به این موضوع از هرس درختان کمک گرفته و به کمک این کار حجم و اندازه درخت را مدیریت کرده و کارهایی مثل سمپاشی و برداشت محصول بسیار آسان تر انجام می پذیرد. 
 انواع روش هرس درختان

انواع روش های هرس درختان

در برخی موارد هم لازم است تا شکل ظاهری درخت به حالت خاصی تبدیل کرد و با توجه به این موضوع با انجام هرس درختان مورد نظر را به شکل مورد نظر تبدیل می‌کند که این مورد بیشتر در فضاهای سبز باغچه ها، گلخانه ها و معابر شهری کاربرد داشته و نمود پیدا می‌کند. در میان درختان یکسری شاخه‌های پیر و فرسوده وجود دارد که با تولید شاخه های جوان و جدید می توان به رشد و نمو و بهتر درخت کمک کرد و با هرس درختان انجام می پذیرد. از دیگر موارد مهم برای انجام هرس درختان ایجاد تعادل میان ریشه و شاخ و برگهای یک درخت می‌باشد که در نتیجه حفظ تعادل کلی درخت و گیاه مورد نظر ایجاد می گردد البته از این موارد بیشتر در هنگام جابجایی گیاهان و نشا کاری استفاده شده و در نتیجه زمانی که نیاز داریم تا گیاه و یا درختی را جابجا کنیم، فرد با هرس درختان این کار را انجام می دهد.

انواع هرس درختان

در حالت کلی هرس درختان دو نوع داشته که در دو فصل مشخص انجام می‌دهند که یکی از آنها هرس تابستانه یا هرس سبز می باشد که در فصل تابستان انجام شده و دیگری هرس زمستانه یا هرس سیاه می باشد که مربوط به فصل زمستان خواهد بود. هرس سیاه یا هرس زمستانه هرسی است که در فصل زمستان انجام شده و در زمانی که درخت مورد نظر هیچ گونه برگ و جوانه سبز دارد و به اصطلاح به خواب زمستانی فرو رفته است انجام می گیرد این نوع هرس درختان بسیار بیشتر از هرس سبز مرسوم بوده و مورد استفاده قرار می گیرد چرا که در این زمان تمام برگهای اضافه درخت ریخته و به خوبی تمام شاخه‌های درخت قابل رویت می باشد. هرس سیاه یا هرس انسان به عنوان یکی از انواع هرس درختان دارای انواع مختلف می باشد که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به حذف شاخه های آفت زده، هرس های ریشه درخت و گیاه و همچنین هرس های شکل دهی درخت اشاره نمود. نوع دیگر از هرس درختان هرس سبز یا تابستانی می‌باشد که این نوع هرس درختان در فصل تابستان و در زمانی که گیاه دارای شاخه و برگ و گل و یا میوه می باشد انجام می پذیرد. 
محصول مرتبط: قیچی باغبانی هرس تایوانی
راهکار های هرس درختان 

راهکار های هرس درختان

دلیل نامگذاری این هرس به عنوان هرس تابستان نیز این موضوع باشد که این هرس در فصل تابستان انجام می پذیرد. البته این امکان وجود دارد تا این هرس را از اوایل فصل بهار تا اواخر فصل تابستان نیز به صورت اصولی و حساب شده انجام داد. از جمله مهمترین مواردی که در هرس درختان از نوع تابستان انجام می‌شود می‌توان به حذف میوه های اضافی و گل های اضافی موجود بر روی درخت، حذف و هرس بوته های زینتی و همچنین حذف و هرس برگ های اضافی موجود بر روی درخت و گیاه و در عین حال بریدن قسمت پایانی ساقه هایی از درخت به صورت تند رشد کرده اند. همچنین یک سری گیاهان نیز مانند بامبو وجود دارند که هرس کردن آنها بیشتر مربوط به هرس ریشه آن ها می باشد و انجام این کار از توسط یک قیچی ساده به راحتی امکان پذیر است.
محصول مرتبط: اره برقی حرفه ای
محصول مرتبط: چسب هرس نانو پدیده
محصول مرتبط: چسب هرس سنتی پدیده
برای دیدن مقالات مرتبط اینجا کلیک کنید.

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید