0
هر انچه لازم است در مورد کاشت نهال بدانید

هر انچه لازم است در مورد کاشت نهال بدانید

سه شنبه 18 آبان 1400
| 4008
زمانی که قرار است یک باغ احداث نمایید، کاشت نهال مهمترین اقدامی است که موفقیت سرمایه گذاری شما را تعیین می کند. ممکن است شما در مدت کوتاهی باغ خود را از دست داده و یا اینکه تا سالیان طولانی از داشتن چنین باغی لذت ببرید. این مسئله بسیار مهم است که کاشت نهال چگونه انجام گیرد. حتی اگر بهترین ارقام درختان را انتخاب نموده ولی به خوبی عملیات هرس را انجام ندهید، در واقع شما تمام تلاش خود را هدر داده اید.

مراحل و اصول کاشت نهال:

در صورتی که تازه کار بوده و هیچ تجربه ای از امر باغداری ندارید؛ حتی اگر قرار است برای باغچه کوچک خانه خود چند درخت کاشت کنید، پیشنهاد می کنیم مراحل کاشت نهال را با دقت مطالعه نموده و سپس شروع به کار کنید:

1-نهال های خریداری شده را آماده کنید.

لازم است روز قبل از کاشت نهال حتما این درختان کوچک نوپا را برای ورود به باغ اماده کنید. روز قبل از کشت، ریشه های نهال ها را از کیسه های پلاستیکی اطراف خود بیرون آورده و تمامی قسمت ریشه را در آب قرار دهید. این عمل برای این منظور است که ریشه به اندازه کافی آب جذب نموده و زمانی که وارد خاک می شود، به دلیل اختلاف زیاد پتانسیل اسمزی با خاک، تلف نشود.

2-عمق چاله ها باید متناسب با عمق ریشه تعیین گردد.

زمانی که قرار است نهال را کشت کنید باید ابتدا محل طوقه را بیابید. این نقطه، محل اتصال ریشه به اندام هوایی است در نتیجه شما با یافتن طوقه قادر خواهید بود عمق ریشه را محاسبه کنید. اکنون باید چاله ها را آماده کنید. نکته بسیار مهم در کاشت نهال این است که عمق چاله دقیقا معادل با عمق ریشه و عرض آن، 3-2 برابر عرض ریشه باشد. توجه داشته باشید که اگر عمق کاشت نهال زیاد باشد، قادر نخواهد بود ریشه جدید تولید نموده و در نتیجه هیمن ریشه ها نیز در اکثر کمبود اکسیژن خواهند مرد. به جرات می توان گفت مهمترین مرحله در کاشت نهال همین تعیین عمق چاله  است.

3-زاویه کاشت نهال را تنظیم کنید.

در زمان کاشت از یک نفر بخواهید نهال را برای شما نگه دارد تا کاملا صاف و عمود بر زمین باشد. پس از آن شروع به پر نمودن گودال کنید. بعد از پر شدن چاله، نباید نهال جابجا شود زیرا ریشه ها آسیب خواهند دید.

4-عمل پر کردن گودال را به تدریج انجام دهید.

به هیچ عنوان برای کاشت نهال به یکباره گودال را پر نکنید. به آهستگی خاکدهی را انجام داده و هر بار ضربه ای به روی خاک بزنید تا هوای اضافی خارج گردد. این عمل بدین منظور انجام می گیرد تا وجود هوای اضافی باعث خشک شدن ریشه نشود.

5-در پای چاله مالچ پاشی انجام دهید

توصیه می کنیم بعد از کاشت نهال حتما کمی مالچ به پای درختان بدهید تا هم ریشه را از تغییرات شدید دمایی حفظ نموده، هم از تبخیر آب جلوگیری کند و هم در نهایت مانع از رشد علف های هرز گردد. توجه داشته باشید که عمق مالچ پاشی در پای چاله ها نباید از 10 سانتیمتر بیشتر گردد در غیر این صورت فقدان اکسیژن برای ریشه ها رخ می دهد.
کاشت نهال
کاشت نهال باید به صورت کاملا علمی و براساس اصول صحیح انجام گیرد.

چند نکته مهم در مورد کاشت نهال:

در زمان ر لازم است به چند نکته توجه کنید:
1- در صورت نیاز از قیم بررای نهال ها استفاده شود. ممکن است باغ شما در محلی باشد که بادخیز بوده و در نتیجه به راحتی باعث خوابیدگی نهال ها گردد. توصیه می کنیم حتما در زمان کاشت نهال قیم مناسب در کنار درختان قرار گیرد.
2- تا زمانی که نهال ها استقرار یافته و خطر رفع گردد، آبیاری به موقع را انجام دهید تا ریشه ها خشک نشود. دور آبیاری بسته به منطقه تعیین می گردد. اگر منطقه شما گرم، خشک و یا بادخیز بوده و درنتیجه آب سریعا از سطح خاک از دست می رود، دور آبیاری بعد از کاشت نهال باید کوتاه باشد.
3- به هیچ عنوان بعد از کاشت نهال از کودهای شیمیایی استفاده نکنید. این قبیل کودها پتانسیل اسمزی بسیار منفی ایجاد نموده و منجر به سوختن ریشه می گردد. همانگونه که قبلا ذکر شد استفاده از مالچ های آلی برای حفاظت از ریشه و کمک به رشد ان کفایت می کند.
مقاله ی مرتبط: تفاوت های نهال و نشاء
 
کاشت نهال
توصیه می کنیم برای کاشت نهال حتما مراحل انجام این کار را به دقت مطالعه کنید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید