0
بستر کشت گوجه فرنگی در مکان های گوناگون

بستر کشت گوجه فرنگی در مکان های گوناگون

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 5846
اگر شما علاقه زیادی به کاشت میوه و سبزیجات دارید، در کاشت گوجه فرنگی بیشتر موفق خواهید شد. ولی باید شناخت کافی از بستر کشت گوجه فرنگی برای این که یک محصول موفق داشته باشید آشنا شوید. شما باید قبل از آن که گوجه فرنگی بکارید بستر کشت گوجه فرنگی را مشخص کنید و آگاهی لازم را در این مورد به دست آورید. در ادامه چگونگی بستر کشت گوجه فرنگی را بیان می کنیم.
 

انتخابی مناسب برای بستر کشت گوجه فرنگی :

شما می توانید برای کاشت هر رقم از گیاه گوجه فرنگی، دو روش را انجام دهید. یکی از روش ها این است که بذر گوجه فرنگی را به صورت مستقیم در زمین فرو کنید و در روش دیگر می توانید بذر گوجه فرنگی را در جعبه کاشت به عمل آورید.
 ایجاد نمودن بستر کشت گوجه فرنگی در جعبه مزایای زیادی را به همراه دارد. یکی از مهمترین مزایای کاشت بذر گوجه فرنگی در جعبه، استفاده ای مناسب و بهتر از زمان است یعنی شما می توانید در فصل سرما که امکان به وجود آوردن بستر کشت گوجه فرنگی در زمین را ندارید در این جعبه ها بذر خود را به عمل آورید. بذرهای گوجه در فصل سرما اگر درون جعبه باشند، به آرامی در یک محیط گرم و بسته شروع به رشد می کنند و بعد از اینکه هوا رو به گرمی رفت می توانید نشاء گوجه را از درون جعبه ها خارج کنید و در زمین فرو ببرید. 
بهترین بستر کشت گوجه فرنگی مکانی می باشد که هر روز 6 تا 8 ساعت به صورت مستقیم نور خورشید را دریافت کند. اگر درون خاکی که شما بذرهای خود را کاشته اید، بیماری های خاکزاد وجود داشته باشد باید کل آن منطقه را استریل کنید و یا اینکه خاک دیگری را جایگزین نمایید. 
بیماری های خاکزاد از جمله بیماری هایی هستند که به دلیل کاهش تنوع زیستی میکروارگانیسم مفید خاک شکل می گیرند. در واقع اگر این خاک ها را می خواهید درمان کنید باید میکروارگانیسم های سودمندی را به خاک بازگردانید تا از بیماری ها جلوگیری کند.

بستر کشت گوجه فرنگی را خودتان بسازید :

اگر شما در مورد آلودگی های خاک منطقه خود نگران می باشید باید خودتان بستر کشت گوجه فرنگی را با قرار دادن چهار چوبی جداگانه درون خاک ایجاد کنید. حتی شما می توانید اگر نمی خواهید چهارچوبی بسازید، خاک خود را تعویض نمایید. خاک هایی مانند لومی شنی موجب می گردد که خاک منطقه شما زهکشی شود و هوادهی خوبی را برای درون خاک ایجاد نماید.
بستر کشت گوجه فرنگی
باید بدانید که اگر می خواهید برای درون خاک خود چهارچوب بسازید معایبی دارد که شما را با سختی مواجه می کند . از جمله این معایب اول اینکه پرداخت هزینه برای چوب و تخته ای جداگانه که برای شما بسازند و همچنین خاک سالمی که می خواهید تهیه کنید هم هزینه دارد و دوم اینکه این دسته از بستر کشت گوجه فرنگی خیلی زودتر از سطح درون زمین خشک می شود و شما باید مدام به آنها آب بدهید.
 

استفاده از سطل در صورت کمبود فضا برای بستر کشت گوجه فرنگی :

بعضی از سطل ها را به راحتی می توان حمل نمود و جابه جا کرد. شما می توانید اگر فضای زیادی برای بستر کشت گوجه فرنگی ندارید از سطل های کاشت استفاده کنید. البته باید دقت داشته باشید که این گونه سطل ها نیاز به آبیاری فراوان دارند چرا که خیلی سریع سطح خاک آنها خشک می شود. و هچنین اگر در منطقه ای زندگی می کنید که بادهای فراوانی می آید باید از سطل ها محافظت کنید. تعدادی از سطل هایی که برای بستر کشت گوجه فرنگی مناسب می باشند عبارتند از :
1. سطل هایی هستند که از مواد بازیافتی ساخته می شوند، این سطل ها ارزان قیمت می باشند و به اندازه کافی برای حمل و نقل سبک هستند. البته باید قبل از این که خاک ها را درون آن بریزید سوراخ های زهکشی را در انتهای آن ایجاد نمایید. اما سطل هایی که به رنگ سیاه هستند خیلی زود گرم می شوند و مواد شیمیایی سمی که درون پلاستیک سطل می باشد را به خاک انتقال می دهند. سطل های فلزی هم خیلی زود زنگ می زنند و پوسیده می شوند و به همین دلیل بستر کشت گوجه فرنگی را آلوده می کنند.
2. یکی دیگر از وسایلی که برای کاشت گوجه فرنگی مورد استفاده قرار می گیرد بشکه ها هستند. بشکه های فضایی کافی برای رشد ریشه گوجه فرنگی دارند ولی باید دقت داشته باشید که تکان دادن بشکه ها چندان آسان نیست و پوسیدگی هم به همراه دارد. همچنین باید در انتهای بشکه های سوراخ هایی را برای زهکشی ایجاد نمایید.

جعبه هایی که بستر کشت گوجه فرنگی هستند را باید در لبه پنجره بگذارید :

شما می توانید با انجام دادن این کار به راحتی گوجه های خود را آبیاری کنید و به راحتی هر زمانی که نیاز داشتید آنها را برداشت نمایید. در این روش گوجه های شما کمتر آفت می زند و محصول بهتری خواهید داشت. باید دقت داشته باشید که جعبه هایی را که در لبه پنجره خود گذاشته ای را به پنجره خود محکم متصل کنید تا از افتادن آنها جلوگیری کند.

بستر کشت گوجه فرنگی خود را آویزان کنید :

بسیاری از افراد هستند که برای چیدن گوجه فرنگی و رسیدگی به آنها تمایلی به خم شدن ندارند، این افراد می توانند بستر کشت گوجه فرنگی خود را آویزان کنند. باید در آبیاری این روش از کشت گوجه فرنگی دقت بیشتری داشته باشید، چرا که از سطح زمین نیستند. آنها همچنین باید با ابزارهای قوی متصل شوند تا از افتادن آنها جلوگیری شود.
بستر کشت گوجه فرنگی 
در اینجا ما چندین روش کاشت گوجه فرنگی را برای کسانی که تمایل دارند در خانه ها خود گوجه فرنگی بکارند بیان کردیم. ولی به طور کلی هیچ بستری بهتر از درون خاک برای به عمل آمدن گوجه فرنگی نمی باشد. باید برای آن که بستر کشت گوجه فرنگی مناسب باشد خاکی که انتخاب می کنیم سالم باشد و آن خاک را آبیاری کرده و بعد از یک ساعت بذرهای گوجه را درون خاک فرو کنیم.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید