0
کاشت درخت آووکادو ( کاشت، داشت و برداشت)

کاشت درخت آووکادو ( کاشت، داشت و برداشت)

دوشنبه 17 آبان 1400
| 21981

آشنایی با گیاه آووکادو

آووکادو متعلق به یکی از قدیمی ترین خانواده ها در بین گیاهان گلدار یعنی خانواده ی لائوراسه است. این گیاه رشد سریعی داشته و تا ارتفاع 20 متر می تواند رشد کند. آووکادو گیاهی همیشه سبز است و طول برگ ها به 10 الی 15 سانت می رسد. میوه آووکادو سبز و گوشتی بوده و دارای هسته ای درشت است. از لحاظ گیاهشناسی میوه آووکادو یک سته است.
این درخت در سواحل اقیانوس آرام در آمریکای مرکزی و نواحی شرقی و مرکزی مکزیک واقع شده است.
هنوز هم ابهاماتی در زمینه ی طرز آشنایی انسان با آووکادو و محل دقیق اهل شدن و همچنین موارد استفاده های اولیه ی انسان از این میوه وجود دارد، البته بقایایی از دانه ی این گیاه کشف شده است که متعلق به 7000 سال قبل از میلاد میباشد و تخمین اهلی شدن آووکادو به 6400 سال قبل از میلاد میرسد.
این گیاه در اوایل دهه ی 1800 به آمریکا و کالیفرنیا و هاوایی معرفی شد، و اکنون در تمامی مناطق گرمسیری و نیمه گرمسیری با آب و هوای مدیترانه ای رشد میکند. صنعت تولید آووکادو یکی از پیشرو های جهان در بخش کشاورزی است. (آل فروتس )
پرورش آووکادو

ارقام آووکادو

آووکادو دارای سه نژاد گوآتمالایی، مکزیکی و هند غربی است، نژاد مکزیکی در مناطق مرتفع مکزیک رشد کرده و نسبت به تنش های سرمایی مقاوم است همچنین نسبت به شوری حساس است ، نژاد گوآتمالایی آووکادو نیز در مناطق مرتفع رشد میکند اما نسبت به نژاد مکزیکی مقاومت کمتری به سرما دارد، همچنین نژاد هندی آووکادو مخصوص مناطق آمریکای مرکزی است که نسبت به مناطق گرم و مرطوب سازگاری بیشتری دارد این نژاد نسبت به سرما حساس است اما نسبت به شوری مقاومت از خود نشان میدهد. ارقام مختلفی از آووکادو وجود دارد که مهم ترین آنها عبارتند از : رقم هاس ، فرته، رید، زوتانو، ریان یا سامر فرته، بیکن، لمب هاس، و رقم پینکرتون. در بین ارقام بالا فقط رقم زوتانو هست که در ایران مخصوصا شمال ایران  قابل کشت است و پیشنهاد ما برای کشاورزان ایرانی این رقم میباشد که در سرمای منفی 3/3 درجه سانتیگراد مقاوم است ، زود رس است و پس از رسیدن به مرحله ی بلوغ عمر بعد از برداشت کوتاهی دارد. شکل این نوع از آووکادو مخروطی بوده و اندازه ی این میوه 200 تا 400 گرم میباشد. البته در ایران توصیه میشود که از این رقم برای گزده افشانی کامل رقم هاس استفاده کنند.
ارقام آووکادو

کاشت آووکادو

کشاورزان عزیز میتوانند درخت آووکادو را به سه روش 1- بذر 2- پیوند 3- قلمه تکثیر کنند. درختان آووکادو حاصل از تکثیر بذری کیفیت قابل قبولی ندارند و پس از 8 تا 10 سال شروع به بار دهی میکنند. در روش ازدیاد پیوندی صرفه ی اقتصادی بهتری نسبت به برگشت سرمایه دارد چرا که در سال دوم و سوم بار دهی را شروع میکند، پایه هایی که پوند بر روی آن انجام می شود باید 4 تا 8 ماهه بوده و حداقل دارای قطر 6 میلیمتر باشد، معمولا شاخه های پیوندک باید 10 تا 12 سانتیمتر باشد طول  و دارای حداقل 3 جوانه باشد. تکثیر از روش قلمه هم میتوان انجام داد که این روش مشکلات زیاد و البته شناخته نشده ای دارد. هنوز به طور دقیق  پژوهشگران نتوانسته اند یک روش قلمه زنی درست برای آووکادو بیابند اما این قلمه ها مشکل ریشه زایی دارند، البته در تحقیقات نشان داده شده است که قلمه ی های 6 ماهه بهتر از 12 ماهه بوده و رقم مکزیکی آووکادو بهتر از ارقام دیگر ریشه زایی داشته است. (آل فروتس)
در زمان بارور شدن گلها به این علت که گل های نر و ماده با هم همزمان نیستند یک نوع ناسزگاری پیش می آید که به آن دیکوگامی میگویند. بنابراین زمانی که گل های ماده آماده ی بارور شدن هستند گلهای نر وجود ندارند . این شاخه های بارور تعداد زیادی گل آذین تولید میکنند که توسط زنبور عسل گرده افشانی می شود.
بر طبق گزارش سایت آل فروتس ارقام آووکادو از نظر گلدهی به 2 دسته تقسیم میشوند :
درسته ی اول : اندام ماده که در صبح فعال است و باز میشود و اندام نر بعد از ظهر باز میشود . سیکل گلدهی این تیپ 30 تا 36 ساعت طول میکشد.
دسته ی دوم : کاملا بر عکس تیپ اول است یعنی اندام نر صبح ها باز می شود و اندام ماده بعد از ظهر ها
از این رو رقم هاس از نوع اول و زوتانو از گروه دوم هستند. بنابر این برای تولید محصول باید یک رقم از تیپ اول و یک رقم از دسته ی دوم در کنار هم کاشته شوند. برای همین منظور قبلا گفته شده است که رقم زوتانو که در ایران قابل کشت است بهتر است با رقم هاس گرده افشانی کنند.

خاکی که آووکادو در آن کشت شده باشد نباید به طور کامل رطوبت خود را از دست بدهد. داشتن رطوبت به معنی غرقابی زمین نیست. زمانی که احساس کردید که سطح زمین خشک شده می توانید اقدام به آبیاری کنید. داشتن ذهکش مناسب می تواند به داشتن ریشه قوی و درختی شاداب کمک کند. آووکادو به نور کافی برای رشد نیاز دارد ولی اگر شدت تابش زیاد باشد می تواند به تنه درختان آووکادو آسیب وارد کند. 
ایجاد سرما و یخبندان باعث از بین رفتن درخت می شود. آووکادو را باید در مناطقی مورد کشت و کار قرار داد که در معرض باد شدید نباشد. 
گیاه آووکادو در دو سال اول نیاز به کوددهی ندارد. اما در سال سوم به بعد کودهای کامل NPK 20-20-20 می تواند به رشد بیشتر این گیاه کمک کند.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید