0
معرفی گل بداغ، گلی مانند گلوله ی برفی در بهار

معرفی گل بداغ، گلی مانند گلوله ی برفی در بهار

سه شنبه 18 آبان 1400
| 35992

بداغ گلوله برفی در بهار

بداغ گلوله برفی، گل محبوب و پرورش آن آسان است. این گیاه به صورت بوته بزرگ و به یک تپه متراکم درشت تبدیل می‌شود. خوشه‌های 3 اینچی گل‌های بداغ گلوله برفی به شکل سیب سبز و مورف تا رنگ سفید شروع به رشد می‌کنند و در نهایت به رنگ گلی در می‌آیند، مانند برخی از بوته‌های گل ادریس. شما می‌توانید از گل‌های ساقه بریده استفاده کنید. نام متناوب برای این رقم "سترون" است، که نشان‌دهنده این واقعیت است که این نوع بوته گلوله برفی هیچ‌گونه دانه‌ای تولید نمی‌کند. برگ سه لوب دارد و تا حدودی شبیه به برگ‌های درختان افرا است. برگ‌ها افرا مانند می‌توانند در پاییز به رنگ قرمز و نارنجی تبدیل شوند. این بوته از دهه 1500 در باغ‌ها پرورش داده شده است. برخی از کاربردهای بوته‌های گلوله برفی در حیاط به عنوان گیاهان حفاظتی و گیاهان مدل برای بهار یا پاییز می‌باشند.
گل بداغ
 
بداغ گلوله برفی با نام‌های بداغ ژاپنی، هفت کول ژاپنی و گلوله برفی ژاپنی و با نام علمی Viburnum plicatum در کشورهای آسیایی پرورش داده می‌شود. این گیاه به صورت درختچه زینتی با برگ‌های تخم‌مرغی شکل و گل‌های سفید با گل‌آذین پهن و برف مانند است. شاخه‌ها به صورت ردیفی و انباشته هستند و برگ‌های گیاه از رنگ سبز درخشان در تابستان تا زرد و ارغوانی در پاییز دیده می‌شوند.
گل بداغ
نام رایج: بوته گلوله برفی، گلوله برفی، گلوله برفی شرقی , cranberrybush ، بداغ آمریکایی، بوته بداغ گلوله برفی اروپایی, Roseum
نوع گیاه: برگ پهن، گل دار، برگ ریز، بوته ای
اندازه بالغ: 12 فوت
قرار گرفتن در معرض آفتاب: خورشید کلمب تا بخشی سایه
نوع خاک: لومی
PH خاک: 6/5 الی 7 (طیف گسترده ای را تحمل می کند)
زمان گلدهی: بهار
رنگ گل: سفید

بداغ ویبورنوم بوی مطبوعی دارد. این گیاه ارتفاعی بین 1 تا 3 متر داشته و 5-10 سال طول می‌کشد تا به گل بنشیند. نوع V.tinus آن به عنوان پرچین به کار می‌رود اما نوع خزان کننده بداغ یعنی پلیکاتوم به خاطر ظاهر جذابش پرورش داده می‌شود. این گیاه در آب و هوای معتدل می‌روید و نیاز به نصف روز آفتاب دارد. خاک گلوله برفی باید زهکشی خوبی داشته باشد و حتماً مالچ پاشی انجام شود تا ریشه‌ها در فصول گرم خنک بمانند. این گیاه را می‌توان از طریق قلمه تکثیر کرد.
مقاله پیشنهادی : بهترین مقاله در مورد انواع گیاهان سوسن یا گل لیلیوم

پرورش بداغ گلوله برفی

شما باید تصمیم بگیرید که نقطه مناسب برای بوته بداغ کجاست، چرا که نسبتاً بزرگ هستند اما گل‌های آن در بهار و رنگ پاییزی‌اش ارزشمند است. نقطه‌ای را انتخاب کنید که مقدار زیادی آفتاب به گیاه عرضه شود و به اندازه کافی برای رشد آن فضا موجود باشد. اغلب در حیاط به صورت گیاه مدل، مانند وسط یک بستر جزیره‌ای، یا در گوشه کاشت پایه به عنوان نقطه کانونی کشت می‌شود. پس از کاشت، بوته نگهداری کمی نیاز خواهد داشت. باید فقط یک‌بار در سال کوددهی شود و ممکن است بخواهید هرس انجام دهید.
بوته گلوله برفی را در بهار یا پاییز بکارید. حفاری کم‌عمق و گسترده‌ای لازم است به‌طوری که غده ریشه در آن جای گیرد، اما دو تا سه برابر بزرگ‌تر باشد. سوراخ را با خاک خودش پر کنید، تاج ریشه حدود 2 اینچ بالاتر از سطح خاک باقی می‌ماند. به بوته تازه کاشته شده آب دهید و مالچ را در حدود 4 اینچ عمیق قرار دهید.
شما می‌توانید از گل‌های ساقه بریده‌ی بداغ استفاده کنید. اگر آن‌ها را برش ندهید، شکوفه‌ها را بچینید تا گیاه به رشد بیشتر تشویق شود.
انواع گل بداغ 
مانند اغلب گیاهان، گاهی اوقات باید مشکلات بیماری یا آلودگی‌های بوته‌ی گلوله برفی را درمان کنید، اما می‌توانید از اقدامات پیشگیرانه استفاده کنید. به عنوان مثال، ایده خوب این است که فضای بین بوته گلوله برفی و سایر گیاهان را خالی بگذارید تا احتمال حمله باکتریایی یا کپک پودری از طریق برگ‌ها کاهش یابد. شته‌ها یک مشکل رایج برای بوته گلوله برفی هستند. اگر شته‌ها را روی برگ‌ها دیدید، بداغ را با روغن چریش یا یک حشره‌کش آلی، اسپری کنید.

نور

بهترین مکان برای کاشت درختچه در آفتاب کامل است، به ویژه در کشورهای شمالی. بوته گلوله برفی نیاز به حداقل شش ساعت خورشید در روز دارد تا بهترین توده گل‌ها را تولید کند. یک محل با سایه جزئی ممکن است برای باغبان‌های جنوبی توصیه شود.

خاک

بوته گلوله برفی خاک با زهکشی مناسب را ترجیح می‌دهد، خاک لومی یا معمولی و در بسیاری از انواع خاک رشد می‌کند. این گیاه طیف وسیعی از pH خاک را تحمل می‌کند، اما بهترین آن‌ها خاک اسیدی است.

آب

به بوته گلوله برفی برای حفظ رطوبت خاک، به اندازه کافی آب دهید، زیرا بداغ زمین خشک را دوست ندارد. یک برنامه پیشنهادی آبیاری هفتگی است، اما در گرمای شدید بیشتر آب دهید. رطوبت خاک را با استفاده از لایه 3 اینچی مالچ حفظ کنید، مالچ باعث سرکوب علف‌های هرز اطراف بوته شما می‌شود.

دما و رطوبت

بوش گلوله برفی در مناطق 3 تا 8 مقاوم است، بنابراین زمستان نسبتاً سخت را تحمل می‌کند، اما ممکن است در هوای بسیار گرم کارایی نداشته باشد.

کود

گیاه بداغ را در بهار با کود آهسته رها یا کمپوست به زمین اطراف گیاه در هر زمان بارور کنید. کوددهی بیش از حد می‌تواند مانع از رویش شکوفه‌ها شود. اگر به دنبال خرید کمپوست در مراکز باغی هستید و این کار برای شما بسیار پرهزینه است، می‌توانید کمپوست را خودتان تولید کنید.

واریته های بداغ گلوله برفی

ممکن است بخواهید این گونه‌ها را پرورش دهید:
  •   "Compactum" به ارتفاع 6 فوت می‌رسد، حدود نیمی از بوته معمولی گلوله برفی.
  • " Nanum " یک نوع کوتوله است که تنها 2 فوت طول و 3 فوت عرض دارد.
  •  گیاه گونه Viburnum oopulus  (بداغ گلوله برفی اروپایی) دارای دانه‌های جذاب است.
  • Viburnum carlesii، ادویه‌ کره‌ای بسیار معطر بداغ، دارای خوشه‌های گل کوچک‌تری است.

هرس کردن بداغ گلوله برفی

در صورت لزوم (به عنوان مثال، اگر گیاه را در فضای کم پرورش می‌دهید) درست بعد از پایان دوره گلدهی، کمی گیاه را هرس کنید.

سایر بوته‌های گلوله برفی

مردم ظاهراً نام "بوته گلوله برفی" را جذاب‌تر می‌دانند، زیرا چندین گیاه دیگر با این نام مشترک هستند، ازجمله:
  • Hydrangea arborescens  یا گل ادریس"آنابل" یک گل ادریس کلاسیک است که توسط ارقام تازه‌تر Incrediball hydrangea شبیه سازی شده است.
  • Viburnum macrocephalum، یک بوته بسیار بزرگ است (می‌تواند 20 فوت طول و عرض داشته باشد) با بزرگ‌ترین گل (تا قطر 8 اینچ) در میان بوته‌های گلوله برفی مختلف.
  • Viburnum x burkwoodii ، یک نوع کوچک‌تر از بداغ (8 تا 10 فوت طول) است که بوی شگفت‌انگیز از گیاهان والد خود به ارث برده، ادویه کره‌ای بداغ.
  • Viburnum x carlcephalum ، یک هیبرید گلدانی کوچک‌تر است که والدین آن V. macrocephalum و V. carlesii هستند که معمولاً "گلوله برفی معطر" نامیده می‌شوند.
مقاله پیشنهادی: همه چیز در مورد گل آنتوریوم
مقاله پیشنهادی: آموزش کاشت و نگهداری گل برگ قاشقی یا گل چمچمه ای

منبع

https://www.thespruce.com/snowball-bush-profile-4125613

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید