0
طریقه ی پرورش گل رز

طریقه ی پرورش گل رز

دوشنبه 2 مهر 1397
| 3620

گل رز از گل های  محبوب باغچه ها مخصوصا باغچه های ما ایرانی ها است رز ها انواع شناخته شده ی گوناگونی دارند که به حدود بیست هزار گونه میرسند ، این گل از جنس خانواده ی رزاسه میباشد که هم پا کوتاه هستند و هم پا بلند (ویکی پدیا) ، تاریخ معرفی شدن رز ها یکی از راه هایی است که رز ها را طبقه یندی میکنند به این گونه است که دسته ی رز های قدیمی که در سال 1867 معرفی شده اند، که در نقاشی های قدیمی دیده میشوند و دسته ی گل های وحشی که هزاران سال است در طبیعت به صورت وحشی یافت میشوند.

آموزش کاشت و پرورش گل رز

 طریقه ی کاشت

بستر خاک مناسب برای این گیاه زمین هایی است دارای خاک های رسی و شنی با پی هاش خنثی ، در این نوع خاک رطوبت اضافی را از خود رد کرده و همچنین ریشه های گل سرخ به اطراف منتشر میشود که باعث گلریزان بهتری می شود ، باید دقت کرد که در زمین های رسی و شنی مقدار اهک نباید از ده تا پانزده در صد و در رمین های شنی از پنج درصد تجاوز کند، همچنین خاک های شنی بدون رس مناسب پرورش گل رز نمی باشند مگر انکه در ان مخلوطی از مواد پوسیده ی نباتی و حیوانی باشد که خاک را تازه نگه دارد .
زمین را باید به عمق شصت تا هشتاد سانتی متر بیل بزنید و زیر و رو کنید و خاک را با کود های تجزیه شده مخلوط کنید همچنین باید بستر گیاه را با توجه به شرایط محیطی و نوع خاک خود اماده کنید . برای کاشت گل رز باید دقت کرد که علاقه ی این گل به نور آفتاب مکان کاشت این گل را ملزم می سازد به تابش پنج تا شش ساعته ی نور خورشید . زمان مناسب برای جا به جا کردن گل رز در فصل بهار و پاییز است در فصل تابستان به علت گرمی هوا ممکن است انتقال این گل به زمین باعث اسیب به گیاه و پژمردگی گل رز بشود . در زمان انتقال گل رز باید دقت کنید که چاله ی کنده شده را کمی گود تر مرده و مقداری مالچ برای اضافه کردن به خاک اماده کنید.

مراقبت از گل رز

برای مراقبت گل رز باید به طور مرتب ابیاری بشوند ، اما آبیاری سطحی بیش از حد باعث میشود ریشه های بزرگتر نتوانند آب را جذب کنند و علاوه بر این گیاه شما ممکن است دچار بیماری های قارچی شود. 
رز عاشق آب است اما هرگز نباید خاک را غرق آب کرد، مخصوصا در فصل زمستان اگر خاک بیش از اندازه مرطوب باشد ممکن است گیاه بمیرد. معمولا در فصل گرما حداقل هفته ای دو بار ابیاری از ریشه لازمه ی این گیاه است و ابیاری بیش از حد از روی برگ باعث بیماری سفیدک میشود . 

کود دهی گل رز

برای کود دهی گل های رز باید انها را قیل از گل دهی با کودهای نیتراته و یا ازت بالا کود دهی کرد و بعد از گل دهی باید انها را با کود های پتاس بالا کود دهی کرد ، پتاس بالا برای بوته های شما باعث بزرگ شدن سایز گل می باشد و کود های ازته برای رشد طولی و رویشی گیاه مفید می باشد، باید توجه داشت که کود ها را در محل چکه یعنی محلی که اب را روی برگ میریزید و آب پس از برخورد با برگ به روی زمین چکه میکند، محل چکه بهترین محل قرار گیری ریشه برای جذب است کود است ، استفاده از کود سولفات منیزیم نیز برای تشویق گیاه شما به جوانه زنی مفید خواهد بود.

 هرس گل رز

هرس بوته ها باید در اواخر فصل زمستان انجام شود که موجب از بین بردن تمامی شاخه های قدیمی زائد و بیمار میباشد باید توجه کرد که از ابزار مناسب استفاده کرد و شاخه های بیمار را پس از هرس جمع آوری کرد و دور ریخت ، حذف شاخه های نازک و ضعیف باعث جایگزین شدن شاخه های قوی و گلدار می شود.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید