0
انواع روش های هرس درختان

انواع روش های هرس درختان

چهارشنبه 28 آبان 1399
| 2803

انواع هرس 

اگر شما جزو آن دسته افرادی هستید که ترجیح  میدهید هرگز با ریزش برگ ها مواجه نشوید راه اساسی پیش روی شما هرس کردن است
 
انواع هرس
هرس کاری یک مهارت باغبانی است که شامل حذف بخش های خاصی از گیاه مانند شاخه ها، جوانه ها یا ریشه ها، بافت های آسیب دیده و مرده می باشد . اگرچه درختان بدون انجام هرس نیز کاملاً به شکل طبیعی رشد می‌کنند، اما هرس کردن اصولی اجازه می‌دهد تا درختان به رشد کامل خود برسند عمر طولانی تری داشته باشند. درواقع، هرس برای تقویت رشد گیاهان و درختان مفید است و برای انجام درست آن نیاز به دانش و مهارت است. باز کردن سایبان درخت یعنی به نوعی کم کردن تراکم شاخ و برگ درخت به عنوان تصویه کننده هوا و جذب نور عمل می‌کند که در آینده امکان افزایش شاخ و برگ‌ها و کاهش بیماری درخت را فراهم می‌آورد. همه این‌ها ضرورت شناخت انواع شیوه‌های هرس درختان برای حفظ سلامت گیاهان و بهبود کیفیت شاخ و برگ‌ها را نتیجه می‌دهد
شما میتوانید با مراجعه به وبسایت ایران کشاورزی توضیح کامل هرس درختان را مطالعه فرمایید .

در ابتدا شما برای هرس درختان خود احتیاج به پیش نیاز دارید :

•برنامه‌ریزی و آماده‌سازی قبل از شروع کار
•انتخاب ابزار و وسایل باغبانی مناسب
•شناختن خصوصیات و رفتار درختان و گیاهان
•هرس کردن در زمان مناسب
•استفاده از روش‌های درست هرس

انواع روش‌های هرس درختان

جهت بهبود سلامت و شکل ظاهری درختان روش های مختلفی وجود دارند که هدف هر یک ایجاد شرایطی برای نور و گردش هوای مناسب و بهبود وضعیت درختان است. چهار روش رایج هرس درختان وجود دارند با ما همراه باشید :

بالا بردن تاج درختان

 
این روش به معنای بالا بردن لبه پایین شاخه‌های درخت است که باعث کاهش تراکم شاخه‌ها می‌شود. این روشِ هرسِ درختان باید به آرامی و صبوری  در طی یک دوره طولانی انجام شود. بریدن بیش از حد بسیاری از شاخه‌های پایین آمده، به یک‌باره می‌تواند به ضعیف شدن کلی درخت منجر شود.در زمان هرس کردن سالیانه، فقط شاخه‌هایی که کمتر از ۱۰ سانتی‌متر طول دارند را ببرید. به‌طورکلی،  تاج زنده روی درختان انتخاب شده باید ۶۰ درصد درخت را تشکیل دهند. اگر تنه بیش از ۴۰ درصد پیش رود،  باعث ضعیف شدن درخت می‌شود. 

تنک کردن تاج درختان

هرس درخت
تنک کردن تاج شامل پیرایش درختان برای از بین بردن شاخه‌های اضافی جهت کاهش تراکم کلی شاخه‌ها است. تنک کردن رایج‌ترین نوع هرس است که برای درختان بالغ انجام می‌شود. این روش باعث افزایش نفوذ نور خورشید و گردش هوا می‌شود. همچنین می‌تواند فشار ناشی از گرانش، باد، یخ‌زندگی یا برف را از روی شاخه‌ها را کمتر کرد.هدف از تنک کردن تغییر اندازه درخت نیست، بلکه اصلاح شاخه‌ها درخت است. فقط باید ۱۰ تا ۲۰ درصد شاخه‌های درخت را از شاخه‌هایی که از دورترین فاصله تا تنه درخت سایبان ایجاد کرده‌اند جدا کنید. برای درختان بزرگ بهتر است به اندازه ۲.۵ تا ۱۰ سانتی‌متر انتهای شاخه‌های آنها را ببرید، این مقدار برای درختان کوچک زینتی و درختان میوه می‌تواند به اندازه ۱ تا ۲.۵ سانتی‌متر باشد.
 

کاهش تاج درختان

کاهش تاج نوعی هرس است که اکثرا در درختان مسن و بالغ‌تر استفاده می‌شود. این روش می‌تواند به تقویت درخت کمک کند و رشد جدید آن را تشویق کند. کاهش تاج، شاخه برگشتی درخت را برای یک شاخه جانبی در حال رشد باز می‌گرداند.هنگامی که فصل رشد از بهار آغاز می‌شود، این شاخه جانبی به بخشی از تاج درخت جدید تبدیل می‌شود. این روش را می‌توان یک جایگزین ملایم‌تر برای پر کردن درخت دانست. برش‌های کوچک‌تر وجود دارند که باعث می‌شوند تاج کمتری برداشته شود و تعداد زیادی از شاخه‌های قدیمی بر ساختار درخت باقی بمانند. در حالی که تنک کردن تاج به منظور کاهش شاخ و برگ انجام می‌شود، هدف از کاهش تاج از بین بردن شاخه‌های قدیمی و در عین حال ایجاد شرایط برای رشد شاخه‌های جدید است.

تمیز کردن تاج درختان

تمیز کردن تاج به معنای بریدن شاخه‌های مرده، بیمار و شکسته هنگام هرس درختان است. این روش در هر زمان قابل انجام است و باید به عنوان بخشی از تنک کردن، بالا بردن و کاهش تاج اعمال شود. تمیز کردن تاج باعث تقویت کلی درخت می‌شود و ضمن افزایش ایمنی آن، از آسیب دیدن درخت در آینده جلوگیری می‌کند.
   شاید برای شما سوال باشد چرا هر روش از هرس مختض تاج است ؟ 
دلیل آن این است که تاج درخت برای تولید برگ برای فتوسنتز ضروری است. بدون تاج قوی و سالم ، بقیه درخت با گذشت زمان تضعیف می‌شود .
هرس
 

اهمیت هرس کردن درختان

اندام‌های درخت به دلایل مختلف هرس می‌شوند که هدف از آن داشتن ظاهر زیباتر و عملکرد بهتر درخت است. رسیدگی به ظاهر درخت با هرس و بریدن شاخ و برگ‌های آسیب‌دیده و بیمار، می‌تواند شرایط میوه‌دهی و گلدهی درخت را تشویق کند.  
پس با توجه به اهمیت فراوان هرس جهت آشنایی با ابزارها  از وبسایت ایران کشاورزی دیدن و مقاله چگونگی کار با ابزار هرس را مشاهده کنید .













 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید