0
نگهداری و تکثیر سانسوریا

نگهداری و تکثیر سانسوریا

سه شنبه 18 آبان 1400
| 3296
سانسوریا (sansevieria) یکی از گیاهان بومیِ آفریقا می‌باشد. سانسوریا یک گیاه همیشه سبز است و عمر زیادی دارد. این گیاه جزء گیاهان کم توقع طبقه بندی می شود زیرا در شرایط کم آب و کم نور را به راحتی تحمل می کند. سانسوریا انواع مختلفی دارد ولی نوع سبز پابلند و پاکوتاه و نوع ابلق پابلند و پاکوتاه بیشتر دیده می شود. 
 

 شرایط رشدی مناسب سانسوریا:

تابش مستقیم نور خورشید به سانسوریا باعث آفتاب سوختگی و در نتیجه پوسیدگی گیاه می شود. پس می بایست از قرار دادن گیاه در معرض نور مستقیم خورشید خودداری شود. نوع ابلق نسبت به نوع ساده به جهت حفظ رنگ ابلق خود و حفظ زیبایی، به نور بیشتری نیاز دارد. 
بهترین خاک برای رشد و نگهداری سانسوریا خاک لومی و سنگین هست. یعنی مخلوطی از شن، ماسه، رس و مواد آلی یا همون خاکبرگ البته به میزان کم. سانسوریا در خاک سنگین رشد بسیار بهتری خواهد داشت و به سرعت بیشتری جوانه و پاجوش می دهد.
سانسوریا بخاطر داشتن ساقه های گوشتی نیاز آبی کمی دارد پس از آبدهی بیش از حد نیاز گیاه خودداری کنید. آبیاری سانسوریا در تابستان هفته ای یکبار  و در زمستان ده روز الی دو هفته یکبار انجام می شود. 
سانسوریا گیاه کم توقعی است می بایست از آبیاری بیش از اندازه پرهیز نمود که باعث پوسیدگی ساقه می‌گردد که اکثر موارد از بین رفتن این گیاه در آپارتمان به همین دلیل است.

تکثیر سانسوریا:

ساده ترین راه جهت تکثیر سانسوریا استفاده از پاجوش گیاه مادر است. به این ترتیب پاجوش از گیاه مادر جدا و به گلدان جدید منتقل گردد. در این روش باید دقت شود که پاجوش خیلی کوچک نباشد. روش دوم استفاده از قلمه برگ سانسوریا است که در این روش می بایست با کمک یک قیچی مناسب برگ هایی که حدودا 30 سانتی متر ارتفاع دارند انتخاب و سپس از آن قلمه برگ 8 سانتی متری تهیه و آن را در خاک سبک همچون ماسه کاشت. همچنین می توان قبل از کاشت قلمه ها در خاک، به منظور تسریع فرایند ریشه زنی به انتهای قلمه برگ پودر ریشه زا زد. بعد از کاشت قلمه ها در خاک، جهت رشد و ریشه دهی سریعتر قلمه ها می توان با قرار دادن پلاستیک روی گلدان با ایجاد رطوبت، رشد قلمه ها و ایجاد گیاهان جدید را تسریع بخشید. نکته مهم در تکثیر سانسوریا ابلق آن است که برش انتهای قلمه باید به صورت هشتی باشد تا رنگ طلایی دو طرف برگ در ادامه رشد حفظ شود.

دمای مناسب جهت رشد سانسوریا، 20 تا 25 درجه سانتیگراد است. دمای پایین موجب ایجاد بیماری در این گیاه می شود. جهت عملکرد بهتر این گیاه می توان در بهار و تابستان اقدام به کوددهی کرد و کوددهی به صورت دو هفته یکبار انجام شود. 
در صورتی که شرایط رشدی برای سانسوریا مهیا باشد می توان شاهد گلدهی این گیاه بود. 
گیاه سانسوریا دارای گلی به رنگ سبز و سفید است که در بخش میانی گیاه می‌روید. گل سانسوریا معطر است اما جنبه تزئینی ندارد. زمان گلدهی این گیاه در فصل پاییز است و برای متوقف نشدن رشد گیاه بهتر است ساقه گلدهنده را بریده شود.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید