0
زامیفولیا گیاهی مناسب برای هر خانه

زامیفولیا گیاهی مناسب برای هر خانه

چهارشنبه 2 تیر 1400
| 3430

گیاهشناسی زامیفولیا:

 گیاه زامیفولیا با نام علمی  Zamioculcas zamiifolia یا جواهر زنگبار که در ایران به نام زاموفیلیا هم شناخته می شود. گیاهی چندساله از خانواده شیپوریان، همیشه سبز، با برگ های براق و چرمی، بومی مناطق شرقی آفریقاست. گیاه زینتی زامیفولیا به دلیل مقاومت بسیار بالا در برابر کم آبی و نور کم بسیار مورد توجه علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفت. 
زامیفولیا سبز به دلیل داشتن برگ هایی زیبا می تواند تزئین بخش خانه ها باشد. امروزه با توجه به تغییر نحوه زندگی، استفاده از گیاهان مقاوم در برابر سایه می تواند رابطه انسان و گیاه را حفظ کند. زندگی در آپارتمان ها و اشتغال به کار و تحصیل شاید مانع از حفظ و نگه داری گیاهان زنده در خانه باشد. زامیفولیا با نیاز آبی کم و توقعات پایین در برابر شرایط محیطی می تواند یکی از گزینه های مناسب باشد. 
زامیفولیا یک گیاه برگ زینتی است. به دلیل داشتن ریشه های غده مانند می تواند در برابر کم آبی تا چند ماه مقاومت کند. علاوه بر ریشه ها، ساقه های زامیفولیا گوشتی و حجیم بوده که در نگه داشت آب کمک می کند. زامیفولیا دارای برگ هایی براق و جذاب است. قرار گیری برگ ها به صورت متقابل و در مضربی از 2 می باشد. برگ ها هر چه جوانتر باشند تعداد کمتر و هر چه سن زامیفولیا بیشتر می شود، تعداد برگ ها بر روی ساقه عمودی افزایش پیدا می کند. به مرور زمان و بالغ شدن گیاه، گلدهی انجام می شود.

گل زامیفولیا

گل زامیفولیا شیپوری از قسمت طوقه گیاه خارج شده و تا حدود یک ماه ماندگاری دارد. گل ها جنبه زینتی ندارند. پس از گلدهی، برگ های زامیفولیا که به رشد نهایی خود رسیده اند، سنگین شده و حالت رشد عمودی خود را از دست می دهند. به دلیل سنگینی ساقه و حجیم شدن آن برگ ها به حالت خوابیده درآمده و حالت خمیده به خود می گیرند. 

تکثیر زامیفولیا در خانه و گلخانه

تکثیر زامیفولیا از طریق برگ، ساقه و تقسیم غده انجام می شود. تکثیر زامیفولیا در خانه و از طریق برگ زمانبر است و تا 6 الی 12 ماه به طول می انجامد. البته با استفاده از هورمون ریشه زا می توان این زمان را کاهش داد.



تکثیر از طریق قلمه ساقه در مدت زمان کوتاهی به شما گیاه جدید خواهد داد. قلمه برگ می تواند از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه تر باشد. از هر ساقه بالغ می توان 20 الی 30 برگ را برای تکثیر جدا کرد. هرچه محیط نگه داری مناسب تر باشد زمان غده دهی کوتاه تر می شود.


با تامین رطوبت و دمای مناسب زمان ظهور جوانه ها کوتاهتر شده و می تواند درآمدزایی خوبی داشته باشد. با توجه به قیمت و ماندگاری این گیاه و شرایط رشد و تکثیر آسان و کم هزینه، می توان گفت تکثیر زامیفولیا توجیه اقتصادی مناسبی خواهد داشت. یکی از انواع زامیفولیا با نام زامیفولیای بلک یا سیاه است که زیبایی بصری مناسبی در بین دیگر گیاهان آپارتمانی ایجاد می کند. تضاد رنگی بین رنگ سیاه زامیفولیای بلک با زامیفولیای سبز می تواند توجه هر بیننده ای را به خود جلب کند. با توجه به کم بودن این زامیفولیا در بازار و استقبال از آن می توان با تکثیر این نوع نیز درآمدزایی خوبی ایجاد کرد. تکثیر زاموفیلیای بلک نیز مانند زامیفولیای سبز بوده و از طریق قلمه ساقه، برگ و تقسیم غده تکثیر می شود. 

خواص زامیفولیا:


گیاه زامیفولیا یک تصفیه کننده مناسب برای هوای منازل است. در برخی از تحقیقات مشخص شده است که زامیفولیا قدرت جذب آلاینده ها و سموم موجود در محیط را نیز داراست. در قبایل آفریقایی از گیاه زامیفولیا در درمان برخی از بیماری ها استفاده می کنند ولی با توجه به عدم تجربه کافی و سمی بودن این گیاه بهتر است از آزمودن آن خودداری شود. 
بهتر است این گیاه را از دسترس کودکان و حیوانات خانگی دور نگه داشته شود. در زمان تکثیر کسانی که دچار حساسیت پوستی هستند از دستکش استفاده کنند.

بستر مناسب کشت زامیفولیا:

برای کشت زامیفولیا در گلدان، نیاز به خاکی قوی و سبک داریم. خاک سبک به رشد بهتر غده ها کمک می کند. خاکی که مواد غذایی کافی در خود داشته باشد می تواند غده های بیشتر و شاخ و برگ سالمتر و شادابتری به ما بدهد. نکته پر اهمیت در مورد بستر کشت زامیفولیا، قابلیت زهکشی بالای آن است. به گونه ای که اگر آب در گلدان بماند به مرور باعث پوسیدگی ریشه می شود. غده ها بسیار حساس به رطوبت زیاد هستند. آبیاری باید زمانی انجام شود که 2 سانت خاک سطحی خشک شده باشد. 

تغذیه و نگهداری از زامیفولیا:

این گیاه به دلیل رشد کند نیاز به کوددهی زیاد و تعویض گلدان ندارد ولی در صورت ضعیف شدن گیاه می توان از کود مخصوص زامیفولیا یا NPK 12-12-36 استفاده شود. برخی از منابع کود NPK 20-20-20 را نیز مناسب می دانند ولی این کود می تواند ارتفاع گیاه را زیاد کرده و فاصله بین برگ ها را افزایش دهد. در این حالت گیاه پرپشتی و تراکم زیبای خود را از دست می دهد. میزان مناسب نور و آبیاری منظم می تواند در شادابی و رشد مناسب این گیاه زیبا کمک کننده باشد. نور مستقیم خورشید و دمای بالا نیز باعث خشک شدن شاخ و برگ زامیفولیا می شود. در هنگام تعویض گلدان باید به زهکشی مناسب دقت شود. در صورت آبیاری بیش از حد و عدم زهکشی مناسب، غده های زیرزمینی دچار پوسیدگی شده و گیاه از بین میرود.

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید