0
کاشت نخود فرنگی

کاشت نخود فرنگی

دوشنبه 2 مهر 1397
| 3028

نخود فرنگی گیاه علفی یک ساله، کوچک،کرکدار، روزبلند است که حالتی رونده دارد و ریشه ی این گیاه بخوبی منشعب می شود بدین صورت که گاهی تا عمق یک الی دو متر در خاک نفوذ میکنند.

شرح گیاه

برگ نخود فرنگی مرکب از سه برگچه است که برگهای انتهایی اغلب به یک پیچک منهی می شود.این برگها نمو کرده و کاملا شبیه به یک برگچه میود و دور ساقه می پیچد. گلهای نخود فرنگی تشابه زیادی با گلهای لوبیا دارند یعنی از 5 گلبرگ که دوتای انها به هم چسبیده اند و در یک سطح متقارن هستند تشکیل شده است. در این گیاه دستگاه تولید مثل کامل می باشد و میوه ی این گیاه به شکل میوه ی لوبیا است با این تفاوت که پوسته ی غلاف نخود فرنگی سفت و لیفی شکل است و اکثرا غیر قابل استفاده است. 
 ، این گیاه اصالتی از اروپا و اسیای میانه دارد در اروپای قرن یازدهم این گیاه در انگلستان بسیار مهم و محبوب بود البته تخمین قدمت این گیاه به 1500 سال قبل از میلاد مسیح می باشد.  .

آب و هوای مورد نیاز گیاه

 نخود فرنگی برای رشد نیاز به دمای خنک دارد همچنین این گیاه به سرما مقاومت زیادی نشان می دهد ،این گیاه در مکان های گرم و خشک شاخ و برگ زیادی تولید می کند که در نتیجه باعث کم شدن محصول میشود.  خشک بودن  خاک باعث میشود محصول کم بار شود یعنی برای افزایش تناژ گیاه نیاز به رطوبت همیشگی در خاک و اطراف ریشه است . برای این منظور کشاورز می بایست دوره ی اب دهی 7 الی 10 روز یک بار برای خاک های معمولی را به کار گیرد . منظور از خاک معمولی ، خاک مورد نیاز نخود فرنگی یعنی خاک رس و شن می باشد.  PH مورد نیاز در خاک برای نخود فرنگی6.5 تا 7.5 می باشد .

کاشت نخود فرنگی

نخودفرنگی گیاهی روز بلند است و کاشت آن در طول روز کوتاه انجام می شود تا در طول روز کوتاه به اندازه کافی رشد رویشی کند و شاخ و برگ تولید کند و سپس در طول روز بلند شروع به گل دادن و تولید غلاف و دانه کند . کشت نخود فرنگی زمانی انجام می شود که حداقل دمای خاک به 5 درجه سانتی گراد رسیده باشد. اگر نخودفرنگی در بهار دیر کاشته شود، رشد نخودفرنگی با گرمای تابستانی همزمان شده و عملکرد آن پایین می آید. هرچند نخودفرنگی گیاهی است که نسبت به گرما مقاوم است ولی در هوای گرم، به خصوص در موقع گل دادن افت کیفیت خواهد داشت. 
برای کاشت این محصول بهتر است در ماه دوم پاییز کشت شود تا در بهار بدست بیاید اما در مناطقی که زمستانی سرد دارند بهتر است در اواخر پاییز کشت شود.  کشاورزان عزیز می توانند بذر نخود را در اواسط زمستان به صورت خطی با فاصله ی 40 ال 50 سانت بکارند ، همچنین برای قدرت جوانه زنی می توانند 24 ساعت بذور را در اب خیس کنند . 
باید توجه کرد که بذر های نخودفرنگی در واریته های زود رس ، میان رس ، و دیر رس در بازار وجود دارند که محبوب ترین نوع آن دانه درشت زود رس است. البته کشاورزان با توجه به زمان برداشت واریته های خود را انتخاب میکنند.

برداشت نخود فرنگی

زمان برداشت این محصول، دانه های نخود باید کاملا غلاف را پر کرده باشد و رنگ آنها از سبز تیره به سبز روشن تغییر کرده باشد، باید توجه کرد که رشد بیش از حد نخود فرنگی از کیفیت محصول می کاهد که البته برای کار خانه های کنسرو سازی که از نخود های درشت تر استفاده میکنند محصول را کمی دیر تر برداشت میکنند.

آفات نخود فرنگی

از مهمترین آفت های نخودفرنگی شته ها و سرخرطومی ها هستند ، بیماری های مهم این گیاه نیز سفیدک دروغی و پوسیدگی قارچی است و از ویروس های مهمی که این گیاه مبتلا میشود میتوان به پیچیدگی برگ اشاره کرد. این بیماری در تمامی مناطق حبوباتی کشور و در اکثر حبوبات پیدا مشود که رشد گیاه را متوقف میکند و با عث میشود گیاه قد کوتاه بماند این ویروس که عموما از شته ها منتقل میشود باعث میشود برگ های جدید هم ضخیم بمانند و حالت قاشقی شکل بخود بگیرد. از دیگر بیماری های نخود فرنگی می توان به فزاریوم، سوختگی برگ، موزائیک، آنتراکنوز اشاره کرد. 
برای مبارزه با علف های هرز که اغلب تیز برگ یکساله هستند نیز باید از روش های شیمایی و از سموم خاص باریک برگ ها استفاده شود.
 
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
زعیم
1399/11/27 03:53

آیا میتوان قبل کشت بذر کش استفاده کرد برای نخود فرنگی چه بذر کشی استفادا کنیم. ممنون

  پشتیبانی سایت
1399/11/27 09:14

سلام خیر نمیتوانید . بذر کش زمانی استفاده میشود که شما بخواهید انتقال نشا انجام دهید . در کشت نخود فرنگی قابلیت انتقال بوته از خزانه به زمین اصلی وجود ندارد . در صورت استفاده بذر نخود فرنگی هم سبز نمیشود

سرشار
1398/4/15 14:44

با سلام ، مقدار بذر مصرفي در هر هكتار ؟ سموم مورد استفاده در نخود فرنگي ،

  پشتیبانی سایت
1398/4/16 09:20

سلام مقدار بذر کاربرده شده در هر هکتار به طور متوسط 120 الی 150 کیلو است. سموم نیز با توجه به آفات زده می شود ولی در کل نخود خیلی نیاز به سمپاشی ندارد