0
اسکلت گلخانه باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

اسکلت گلخانه باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟

دوشنبه 4 اسفند 1399
| 1821

اسکلت گلخانه باید چه خصوصیاتی داشته باشد؟


اسکلت گلخانه به سازه ای گفته می شود که پوشش های پلاستیکی، شیشه ای، پلی‌استر، پلی‌وینیل کلراید  (P.V.C)، پلی‌وینیل فلوراید (P.V.F)، پلی استر تقویت شده با فایبرگلاس (F.R.P)، صفحات اکریلیک (P.M.M.A) و پلی‌کربنات  (P.C) بر روی آن نصب میشود.
جنس اسکلت گلخانه با توجه به قیمت مصالح، منطقه آب و هوایی و شکل کلی گلخانه دارد. در این بین  آهن، آلومینیوم یا چوب بیشترین استفاده را دارند.
اسکلت آهنی، محکمتر و با هزینه بیشتر در مقایسه با گلخانه چوبیست. به دلیل گرم و سرد شدن هوا، اگر گلخانه با اسکلت آهنی باشد، احتمال شکستن پوشش شیشه ای وجود دارد. در گلخانه های کوچک یا تزئینی بیشتر از آلومینیوم برای اسکلت استفاده میشود.
یک اسکلت گلخانه مناسب باید سبک، مقاوم، با قیمت مناسب، با دوام بالا و سایه انداز کم باشد. استفاده از فلزهای ضد زنگ یا پوشیده شده با لایه گالوانیزه برای اسکلت گلخانه بسیار مناسب است.


اسکلت گلخانه از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

الف) پایه، پی یا فنداسیون
ب) شاسی افقی به منظور حفظ سقف گلخانه
پ) قاب گلخانه یا پهارچوب اصلی گلخانه 
ج) ناودان برای جمع کردن آب باران و قطرات بوجود آمده بر روی سقف
د) پنجره تهویه
 

برای احداث گلخانه باید به موارد زیر دقت شود:


جهت باد منطقه: در مناطق بادخیز باید از اسکلت با استحکام بالاتر استفاده شود یا استفاده از بادشکن در اطراف گلخانه امری ضروریست. 

عرض جغرافیایی: طبق اصول کلی، گلخانه هایی که در عرض جغرافیایی بالاتر از 40 درجه قرار گیرند، کمی متمایل به سمت جنوب ساخته شده تا از بیشترین تابش نور خورشید استفاده شود.

برای اتصالات بین لوله ها بهتر است از پیچ و مهره استفاده شود. جوشکاری خاصیت ضد زنگ یا پوشش گالوانیزه اسکلت را از بین برده، رطوبت موجود در گلخانه باعث زنگ زدگی و در نتیجه فرسودگی اسکلت در مدت زمان کوتاه خواهد شد.

برای ایجاد شیب طولی مناسب (حدود 1 درصد)، میتوان پی یا فنداسیون را شیب بندی کرد تا ستون های گلخانه به یک اندازه باشند، یا اینکه فندانسیون ثابت و ستون ها شیب بندی شوند. در هر صورت این شیب بندی برای جریان پیدا کردن آب باران از سقف گلخانه ضروریست و در مناطق با بارش برف میتواند از ایجاد سنگینی برف بر اسکلت گلخانه بکاهد.


مساحت گلخانه:

ارتفاع گلخانه: 
برای پیدا کردن ارتفاع مناسب باید به طول و عرض گلخانه، گیاه قابل کشت و بادخیز بودن منطقه و ... دقت شود. اصولا ارتفاع بین 5 تا 6 متر به دلیل نگه داشت بیشتر انرژی خورشیدی و تهویه مناسب ایجاد شده در گلخانه باعث افزایش عملکرد میشود. البته با توجه به طول و عرض گلخانه باید به سیستم سرمایشی و گرمایشی مناسب توجه شود.

عرض گلخانه: 
برای داشتن توجیه اقتصادی عرض گلخانه را بین 8 تا 13 متر در نظر می گیرند. با افزایش عرض، استفاده از ادوات کشاورزی راحت تر و عملکرد محصول با افزایش مساحت افزایش می یابد.

طول گلخانه: 
بسته به مساحت گلخانه متفاوت میباشد. طول گلخانه 40-50 متری میتواند از لحاظ اقتصادی توجیه بیشتری داشته باشد و دوره برگشت سرمایه را کاهش دهد.

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید