0
اصول چمن کاری با استفاده از بذر

اصول چمن کاری با استفاده از بذر

دوشنبه 17 آبان 1400
| 2923

گیاهشناسی چمن:

چمن  از تیره گندمیان، گیاهیست چند ساله که تقریبا 500 گونه گیاه علفی را شامل می شود. چمن امروزه در طراحی پارک ها و باغ ها، فضای باز، استادیوم های ورزشی و زمین های بازی کاربرد دارد. چمن ها به دو دسته گرمسیری و سردسیری تقسیم می شوند. چمن های سردسیری در اوایل پاییز یا اوایل بهار کشت می شوند ولی چمن های گرمسیری در تمام طول سال بجز ماه های خیلی گرم یا خیلی سرد قابل کشت است.

تفاوت چمن اسپرت با چمن زینتی:

به چمن مورد استفاده در استادیوم ها و مکان هایی که تردد بالایی دارند، چمن اسپرت و چمن کاشته شده در باغات، حیاط و ویلا یا مکان هایی که رفت و آمد بر روی چمن انجام نمیشود، چمن زینتی گفته میشود. چمن اسپرت با رنگ تیره تر، قدرت پاخوری بالاتر و مقاوم تر و چمن زینتی با رنگ روشن تر و زیباتر، پاخوری ضعیف تر از هم مجزا می شوند.

در انتخاب نوع چمن به موارد زیر دقت کنید:

نوع کارکرد چمن
موقعیت جغرافیایی
شیب زمین
آفتابگیر بودن زمین
آب و هوای منطقه
دما
رطوبت
خاک

کاشت چمن برای هر کس که به فضای سبز علاقه دارد بسیار مهم و حیاتی می باشد. داشتن زمینی که چمن های یک دست و سبز دارد علاوه بر زیبایی به باغچه و ویلای شما بهترین گزینه برای پر کردن فضاهای خالی است. علاوه بر آن چمن ها میتوانند هوا را از آلودگی ها پاک کرده و دمای محیط را کاهش دهند.
کاشت بذر چمن بر خلاف چیزی که اکثر عموم فکر میکنند کار راحتی نیست و نیاز به متخصص دارد. در ادامه توضیحاتی در مورد چگونگی کاشت بذر های چمن داده می شود.

مراحل کاشت بذر چمن به ترتیب عبارت است از:

آماده سازی زمین:

زمینی که بذر چمن در آن قرار میگیرد باید از قبل شخم زده، کود پاشی شده و دارای زهکش مناسب باشد. بذر چمن به غرقابی بسیار حساس است و باید زهکشی به صورتی باشد که آب اضافی در زمین جمع نشود و به راحتی از خاک خارج شود. زمینی که چمن در آن کاشته می شود باید قبل از پاشش بذرها به خوبی هموار و کوبیده شده باشد. تراز بودن زمین بسیار مهم است، بدین منظور باید قبل از پاشش بذرها حتما شلنگ تراز را پهن کرده تا از این موضوع اطمینان حاصل کنیم.
 

تسطیح زمین:

باید مطمئن شویم که زمین دارای پستی و بلندی نباشد چرا که در زمان آبیاری، آب در قسمت های گود جمع شده و این باعث خفگی چمن می شود. بر عکس در قسمت های بلندتر آب به چمن ها نرسیده و بستر زودتر خشک می شود.

افزودن کود مناسب به خاک:

اصولا از کود حیوانی برای این کار استفاده می شود. کود دامی پوسیده شده و عاری از علف های هرز و آلودگی و آفات می تواند نیاز چمن را تامین کند. در مناطق سردسیر بهتر است کوددهی در اواسط تا اواخر پاییز انجام شود. در مناطق گرمسیر در هر زمان از سال میتوان کوددهی را انجام داد. فقط باید توجه داشت که در گرمای زیاد بهتر است کوددهی انجام نشود.

غلطک زدن خاک:

به منظور سفت کردن خاک و همینطور تسطیح بیشتر زمین انجام می شود.

کاشت بذر:

توزیع یکنواخت بذر می تواند به شما یک بستر یکدست سبز شده از چمن بدهد. کاشت به وسیله دست یا به وسیله دستگاه انجام می گیرد. با توجه به نوع بذر و نحوه دستور العمل گفته شده برای هر متر مربع، مقدار بذر لازم جدا و به صورت یکنواخت بر روی سطح مشخص شده پاشیده می شود. برای یکنواختی بیشتر بهتر است یک بار به صورت عمودی و بار دیگر به صورت افقی بذر پاشی انجام شود. سپس سطح را کمی شن کشی می کنیم تا بذرها در تماس با خاک قرار گیرند. بذر ها پس از 7 الی 15 روز از خاک بیرون می آید. نکته قابل ذکر این است که در چمن های 4 تخم به علت موجود بودن نژادی به نام فستوکا بذر ها پراکنده رشد میکنند. علت این امر این است که نوع فستوکا دیر رشد است و 3 تخم دیگر سریع رشد است ولی بعدها چمن های فستوکا رشد کرده و فضا های خالی را پر میکند و زیبایی بسیار زیادی نیز دارند.
 

کودپاشی بر سطح بذر:

استفاده از کود دامی پوسیده در این مرحله متداول است. اما باید توجه داشت این لایه بسیار کم عمق و سطحی بر روی بذر قرار گیرد.

مراقبت های لازم از چمن:

آبیاریی چمن تا زمان سبز کردن چمن روزی 2 بار است ، یک بار صبح زود و یک بار نیز غروب اما بعد از سبز شدن چمن ها روزی یک بار کافی است.
پس از فصل زمستان بر روی بستر کشت شده با چمن را غلتک می زنند. این کار باعث می شود ریشه های چمن که طی یخبندان زمستان کمی از خاک فاصله گرفته اند، به خاک بچسبند.
یکی از نشانه های کم آبی چمن رنگ سبز متمایل به آبی آن است.
زمانی که رنگ چمن زرد می شود میتوان گفت نیاز به کوددهی با ازت دارد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید