0
بهترین درختچه های گلدار مناسب برای فضای باز کدامند؟

بهترین درختچه های گلدار مناسب برای فضای باز کدامند؟

دوشنبه 17 آبان 1400
| 18732

بهترین درختچه های گلدار مناسب برای فضای باز کدامند؟

برای طراحی فضای سبز باغچه، ویلا، پارک و ... می توان از درختچه ها استفاده کرد. بسیاری از درختان و درختچه ها صرفا به دلیل برگ های سبز و زیبا کاشته می شوند. در این بین درختچه هایی هستند که با داشتن گل های زیبا می توانند رنگ آمیزی چشم نوازی به فضای سبز بدهند. کاشت درختچه های گل دار در فضای سبز شهری می تواند خستگی و یکنواختی مناظر را از بین برده و توجه بیننده را جلب نماید. در این مقاله سعی شده 10 تا از بهترین درختچه های گل دهنده معرفی شود. شما با انتخاب مناسب هر کدام از این درخچه های می توانید تداوم گلدهی در تمام فصول سال را داشته باشید.
همچنین میتوانید در فروشگاه آنلاین ایران کشاورزی انواع کودها و محصولات مناسب برای فصل گل دهی را مشاهده فرمایید.

1- ادریسی یا هورتانسیا
نام علمی: Hydrangea macrophylla 

هورتانسیا بومی چین و ژاپن، درختچه ایست خزان کننده که می توان از آن به عنوان گل شاخه بریده نیز استفاده کرد. گل های هورتانسیا در بهار بر روی بوته ظاهر می شوند. در صورت کنترل دما می توان هورتانسیا را در آغار فصل بهار به گل نشاند و در کنار سنبل و سینرر به بازار عرضه کرد. 
در صورت تغییر ph خاک، رنگ گلها تغییر می کند و طیفی از رنگ ها را از آبی تا صورتی خواهد داشت. هر چه خاک گلدان اسیدی تر باشد رنگ گل ها آبی تر و در صورتی که خاک قلیایی باشد گل ها متمایل به رنگ صورتی می شوند. 
تکثیر ادریسی یا هورتانسیا به وسیله قلمه انجام می شود. ادریسی یا هورتانسیا در خاک های غنی با زهکشی مناسب بهترین رشد را خواهد داشت. استفاده از لیکا و پرلیت در ته گلدان می توان به زهکشی کمک کرد.
 برای تغذیه می توان از کود NPK 20-20-20 برای رشد رویشی و پتاس بالا برای گلدهی بیشتر استفاده کرد. تغذیه با کودهایی مانند مولتی پروپلکس یا پورپلکس مولتی کودچه می تواند به سلامتی گیاه کمک کند و عناصر ریزمغذی را در اختیار گل ادریسی قرار دهد.

2- آبشار طلایی
نام علمی: Rosa banksiae 

آبشار طلایی گیاهی از خانواده رزاسه بومی کشور چین می باشد. درختچه آبشار طلایی چندساله خزان کننده است و زیبایی آن به دلیل گل های طلایی رنگی است که سرتا سر درختچه را در فصل بهار می پوشاند. به دلیل رونده بودن این درختچه، می توان از آن بر روی حصار، دیوار، پرچین و ... استفاده کرد. برای تغذیه می توان در زمان رشد رویشی از کود سه بیست و در زمان گلدهی از کود فسفر و پتاس بالا استفاده کرد. گل آبشار طلایی به وسیله قلمه در فصل پاییز و اوایل زمستان قابل تکثیر است. این گیاه زیبا را می توان از طریق پیوند در فصل تابستان نیز تکثیر کرد. در برخی مواقع می توان از پاجوش های ایجاد شده در اطراف پایه مادری برای تکثیر استفاده کرد.

3- گل یخ
نام علمی: Chimonanthus fragrans

گل یخ بومی چین و ژاپن، دارای انواع دائم سبز یا برگ ریز می باشد. گل یخ با داشتن گل های زمستانی و معطر مورد توجه کسانی قرار گرفته است که تمایل دارند در تمام فصول سال باغچه ای زیبا داشته باشند. تکثیر گل یخ با بذر، قلمه، پاجوش و روش خوابانیدن قابل انجام است. بهترین راه تکثیر گل یخ قلمه است و در اواخر پاییز و اوایل بهار اقدام به تهیه قلمه می کنند. برای رشد و تقویت می توان از کودهای سه بیست همراه با عناصر ریز مغذی استفاده کرد.

4- بداغ
 نام علمی: Viburnum opulus

گل بداغ در فصل بهار در مجموعه ای توپی شکل تشکیل شده که زیبایی بسیاری به آن می بخشد. در فصل پاییز و شروع خزان برگ ها رنگ های زیبایی به خود می گیرند. درختچه بداغ را می توان با قلمه چوب نرم در اواخر بهار تکثیر کرد. بداغ را می توان در کنار آبگیر یا برکه و در کنار دریاچه های مصنوعی در طراحی فضای سبز کشت کرد. کود هیومیک اسید می تواند در گلدهی بداغ اثر گذار باشد.

5- یاس خوشه ای
 نام علمی: Syringa Vulgaris 

یاس با داشتن گل های زیبا و معطر در میان مردم شناخته می شود. یاس خوشه ای بومی جزایر بالکان می باشد. گل های معطر یاس خوشه ای در بهار شکوفا شده و تا اوایل تابستان گلدهی ادامه دارد. برای داشتن گل های زیبا، پرپشت و در زمانی طولانی تر استفاده از کودهای تقویتی توصیه می شود. می توان از کودهای دارای پتاس و فسفر برای این منظور استفاده کرد. از درختچه یاس خوشه ای در فضای سبز شهری، طراحی پارک ها و میادین استفاده می کنند. تکثیر یاس خوشه ای از طریق قلمه چوب نرم امکان پذیر است.

6- میخک هندی
نام علمی: Daphne Odora

میخک هندی درختچه ای همیشه سبز بومی چین و ژاپن می باشد. درختچه میخک هندی بسیار مقاوم بوده و در شرایط محیطی نامناسب نیز به رشد خود ادامه می دهد. این درختچه زیبا را می توان در طراحی فضای سبز در نقاطی که درختان و درختچه های حساس قابل کشت نیستند، مورد استفاده قرار داد. گل های میخک هندی در رنگ های صورتی، سفید، ارغوانی در فصل بهار دیده می شوند. از میخک هندی در تهیه بنسای نیز استفاده می کنند. 
میخک هندی را با استفاده از بذر و پیوند می توان تکثیر کرد. در زمان کاشت بذر باید به این نکته توجه کرد که امکان تغییر در ظاهر و رنگ گل ها نسبت به پایه مادری وجود دارد.

7- دوتسیا 
نام علمی: Deutzia gracilis

دوتسیا درختچه ای خزان کننده، بومی ژاپن و آسیای شرقی است. درختچه دوتسیا با گل های ریز و سفید رنگ می باشد که در انتهای شاخه های گل دهنده در فصل تابستان ظاهر می شوند. برگ دوتسیا دارای کرک های ریز در قسمت زیرین هستند. از درختچه دوتسیا برای پرچین و محوطه سازی استفاده می شود. درختچه گل دهنده دوتسیا در اکثر خاک ها قابلیت کشت دارد.
درختچه دوتسیا را می توان از طریق بذر، قلمه خشبی و نیمه خشبی تکثیر کرد. قلمه خشبی را در زمستان و نیمه خشبی را در اوایل پاییز تهیه و کشت می کنند.

8- کاملیا
نام علمی: Camelia Japonica

کاملیا درختچه ای دائم سبز از خانواده Theacea یا چای می باشد. درختچه کاملیا بومی شرق و جنوب آسیا است که گل های آن در رنگ های سفید، صورتی و سرخ دیده می شود. برگ های چرمی و سبز کاملیا نیز جنبه زینتی داشته و در فضای سبز و کشت گلدانی کاربرد دارد. گلدهی آن از اوایل فصل پاییز شروع شده و تا بهار ادامه خواهد داشت. کاملیا را می توان از طریق قلمه نیمه خشبی تکثیر کرد. برای ریشه دهی بهتر می توان از هورمون های ریشه زایی استفاده کرد. 

9- طاووسی
نام علمی: Spartium junceum

طاووسی بومی اروپا و غرب آسیا و از خانواده fabaceae است. درختچه طاووسی همیشه سبز است و تحمل بالایی در شرایط نامناسب رشدی دارد. طاووسی قابلیت تثبیت نیتروژن هوا را دارد به همین دلیل در شرایطی که خاک مواد مغذی اندکی دارد رشد سریعی خواهد داشت. گلدهی در فصل بهار است و منظره چشم نوازی ایجاد می کند. از درختچه طاووسی به عنوان درختچه ای عمودی در پرچین سازی و کشت حاشیه ای در طراحی فضای سبز استفاده می شود. تکثیر این درخچه زیبا از طریق بذر و در خزانه امکان پذیر است.


توری
نام علمی: Lagerstromia indica

توری درختچه ای خزان کننده از خانواده Lythraceae (حنا) می باشد. درختچه توری پرگل، زیبا و بومی آسیا است و در محوطه سازی و کشت در فضای باز بسیار کاربرد دارد. توری در بین دیگر درختچه های گل دهنده طولانی ترین بازه گلدهی را به خود اختصاص داده است. در صورت تغذیه مناسب گلدهی از اواخر بهار تا اوایل پاییز ادامه دارد. در پاییز برگ ها به رنگ زرد و نارنجی درآمده که زیبایی فصل پاییز را نیز به رخ می کشد. تکثیر درختچه گل دهنده توری از شاخه های نیمه خشبی در فصل پاییز یا شاخه های چوبی در زمستان امکان پذیر است. توری از طریق بذر نیزتکثیر می شود. 

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید