0
نحوه کاشت و نگهداری چمن دایکوندرا یا شبدر زینتی

نحوه کاشت و نگهداری چمن دایکوندرا یا شبدر زینتی

دوشنبه 17 آبان 1400
| 11446

نحوه کاشت و نگهداری چمن دایکوندرا یا شبدر زینتی


گیاهشناسی چمن دایکوندرا:

چمن دایکوندار با نام علمی Dichondra repens گیاهیست چند ساله بومی شرق آسیا، با برگ های گرد و کلیوی شکل که به عنوان یک گیاه پوششی مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران آن را با نام شبدر زینتی نیز می شناسند. دایکوندرا به دلیل رشد سریع و زیبایی بصری که ایجاد می کند، بسیار مورد توجه طراحان فضای سبز قرار گرفته است. با توجه به شرایط آب و هوایی شمال ایران، از دایکوندرا به خوبی در فضاسازی و محوطه سازی باغ ها و ویلاها استفاده می شود. ارتفاع این گیاه به ندرت از 5 سانتی متر تجاوز می کند. دایکوندرا قابلیت تحمل دمای منفی 6 درجه را دارد ولی دردمای 20 الی 25 درجه بهترین رشد را انجام میدهد.


نکات مهمی که در کاشت چمن دایکوندرا باید به آن توجه کرد:

حذف علف های هرز محوطه ای که قصد کاشت چمن را داریم.
حذف سنگ و کلوخ، شاخ و برگ گیاهان و زباله ها
اصلاح خاک سطحی در صورت ضعیف بودن با استفاده از کمپوست
ایجاد ذهکش بر روی بستر خاک
تسطیح سطح بستر با استفاده از شن کش


نحوه کاشت چمن دایکوندرا یا شبدر زینتی:

برای هر متر مربع زمین، 10 گرم بذر چمن دایکوندرا نیاز است. به عبارت دیگر هر کیلو بذر چمن دایکوندرا می تواند 100 متر مربع از سطح زمین پوشش دهد. بذر پاشی یا به وسیله دست یا به وسیله دستگاه بذرپاش انجام می شود. برای پوشش دهی سطح بذر میتوان از ماسه یا پیت ماس استفاده کرد. با استفاده از آبیاری بارانی می توان از جابه جا شدن بذر جلوگیری کرد. دمای بالای 20 درجه سانتی گراد برای جوانه زنی بذرهای دایکوندرا لازم است. جوانه زنی بین یک الی دو هفته به طول می انجامد. دایکوندرا با استفاده از ساقه و ریشه های رونده در مدت زمان کوتاهی فضا را پر می کند. پر کردن سطح زمین رابطه مستقیمی با میزان پاشش بذر دایکوندرا دارد. در روش گفته شده و استفاده از 10 گرم بذر، بستر در 4-5 هفته به طور یکنواخت سبز می شود.  تا زمان جوانه زنی نیاز است که بستر را مرطوب نگه داشت. در زمان رشد بسته به نوع منطقه آبیاری متفاوت است. در مناطق گرمسیر نیاز به آبیاری بیشتر و در مناطق معتدل نیاز به آبیاری کمتر می شود.

کوددهی:

در فصل رشد برای دایکوندرا می توان از کودهای تقویتی استفاده کرد. کود NPK 20-20-20 میتواند به رشد رویشی و سبزینگی چمن کمک کند. در صورت تغذیه مناسب، برخورداری از نور کافی و آبیاری اصولی ارتفاع چمن دایکوندرا بیشتر از 5 سانتی متر نخواهد شد و در این صورت نیاز به چیدن و هرس ندارد. ولی در غیر این صورت اگر ارتفاع گیاه بلندتر شد میتوان برای اصلاح آن مقداری از سطح را تراشید و ارتفاع را کاهش داد.

ترمیم چمن آسیب دیده:

از دایکوندرا علاوه بر چمن پوششی برای باغ صخره ای، لابه لای سنگفرش و گلدان نیز استفاده می شود. مراحل کشت در گلدان با کشت در فضای باز به یک شکل انجام می گیرد. چمن دایکوندرا را می توان از طریق تقسیم بوته نیز تکثیر کرد. در این روش باید به چمن فرصت داد تا رشد کرده و نقاط خالی را بپوشاند. میتوان از این روش در پر کردن فضاهای خالی که پس از کشت بذر با آن روبه رو می شویم استفاده کرد. در صورت خالی شدن نقطه ای چمن دایکوندرا بهتر است قسمت زیرین خالی شده و با استفاده از شن کش آن قسمت را نرم کرده و سپس بوته دایکوندرا را در وسط کاشت. در این صورت جنس و نوع و رقم هر دو نوع دایکوندرا باید یکی بوده تا دو دستگی و دو رنگی در فضای سبز ایجاد نشود.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید