0
جدیدترین روش آبیاری با سیستم های آبیاری هوشمند

جدیدترین روش آبیاری با سیستم های آبیاری هوشمند

دوشنبه 17 آبان 1400
| 3066

آیا می توان از سیستم های آبیاری برای گلدان های خانگی نیز استفاده کرد؟


در کشاورزی نوین برای افزایش میزان بهره مندی از آب آبیاری و همچنین بیشترین میزان صرفه جویی در مصرف آب، از سیستم های نوین آبیاری استفاده می شود. برای آبیاری گلخانه، باغ و باغچه، گیاهان آپارتمانی و حتی یک عدد گلدان، شما میتوانید از این سیستم ها استفاده کنید. شاید این مسئله برای شما هم پیش آمده باشد که گیاهان موجود در خانه و باغچه دچار تنش آبی شده باشند. در این تنش برگ های زیبا و با طراوت کم آب شده و خشکی و سوختگی برگ در آنها مشاهده می شود. پس از مدتی گیاه به نقطه پژمردگی دائم میرسد. در این مرحله دیگر ریشه حتی با وجود آب، قادر به جذب نبوده و گیاه از بین می رود.
در این مقاله سعی داریم اطلاعات لازم و کافی در مورد آبیاری گلدان و باغچه را در اختیارتان قرار داده و شما را در این راه همراهی کنیم.
شاید زمان هایی که مسافرتی در پیش داریم مسئله آبیاری گلدان ها بیشتر ذهن ما را درگیر کند. آبیاری گلدان ها و باغچه را به چه کسی بسپاریم و با توجه به درگیری اطرافیان آیا آنها قادر خواهند بود این مسئولیت را قبول کنند یا خیر. یا در شرایط دیگر با توجه به دغدغه های روزانه، آیا زمان کافی برای آبیاری گلدان ها و باغچه داریم؟ آیا میزان آبی که ما به گلدان ها و باغچه مان می دهیم به اندازه است؟
قبل از هر چیز باید با چگونگی حرکت آب در گیاه آشنا شویم. تحقیقات بی شماری در این زمینه انجام شده و دانشمندان به این نتیجه رسیدند که چند عامل در حرکت آب در گیاه اثر دارد. اولین مورد قدرت کشش ریشه است. یعنی ریشه می تواند آب را جذب و آن را در گیاه به حرکت در آورد. برای افزایش قدرت ریشه می توان از محرک های رشد ریشه استفاده کرد. دومین عامل استفاده از قدرت آب در هنگام حرکت در لوله های مویین آوند های درخت است که باعث می شوند این حرکت ادامه یابد. عامل دیگر به قدرت مولکول های آب بر میگردد. زمانی که آب از طریق روزنه های برگ خارج می شود کشش موجود در مولکول های آب باعث پر کردن فضای خالی شده و این مورد هم در حرکت آب در گیاه موثر است. این حرکت ها را با نام جریان توده ای و قدرت انتشار می شناسند. به زبان ساده تر وقتی هوای اطراف گیاه خشک و دمای هوا بالا باشد، آب در خاک به اندازه مطلوب و دوره های آبیاری منظم نباشد گیاه دچار تنش شده و پژمرده و به مرور خشک می شود. برای کاهش تنش می توان از تقویت کننده های گیاهی کمک گرفت. چون ریشه در مقابل آب اندکی که جذب می کند، آب بیشتری را از طریق تعرق و تعریق از دست می دهد. پس استفاده از سیستمی که هم رطوبت محیط را حفظ کند (سیستم میست) و هم دما را کاهش دهد و آب مورد نیاز ریشه را تامین کند میتواند برای آبیاری گلدان ها و گیاهان بسیار مفید باشد.



گیاهان برگساره ای که ساختار علفی دارند برای ایستایی نیاز به آبیاری منظم تر و بهتر، و گیاهانی که ساقه های خشبی یا چوبی دارند نیاز کمتری خواهند داشت. انواع خاک هم می تواند بر میزان آب آبیاری تاثیر گذار باشد. به عنوان مثال خاکی که بیشتر از شن و ماسه تشکیل شده باشد آب بیشتری از دست می دهد ولی خاکی که بافت رسی داشته باشد آب را نگه داشته و از خروج آن از گلدان و باغچه جلوگیری می کند. ترکیب مناسب از شن و ماسه به همراه رس و انواع مواد آلی می تواند کیفیت خاک را بهبود بخشد. امروزه می توان با اضافه کردن انواع کمپوست، کوکوپیت، کوکوچیپس، پرلیت، ورمی کولیت، پیت ماس و ...  به خاک گلدان و باغچه قدرت نگه داشت آب را افزایش داد. میزان رطوبت محیط نیز نقش مهمی بر میزان آبیاری گیاهان خانگی دارد. هر چه میزان رطوبت محیط افزایش یابد، میزان تبخیر آب از سطح برگ و سطح خاک کاهش یافته، در نتیجه خاک کمتر آب از دست میدهد.



با استفاده از سیستم های آبیاری تحت کنترل برای محیط های خانگی، میتوان از دغدغه آبیاری گلدان ها و نگرانی بابت باغچه خود کاست. سیستم های آبیاری به گونه ای طراحی شدند که شما می توانید از یک گلدان تا یک باغ چند هکتاری را با آن پوشش دهید. آبیاری بارانی، آبیاری قطره ای، آبیاری با مه پاش یا سیستم میست فقط برخی از این سیستم های نوین آبیاری هستند. نگاه ما به یک سیستم آبیاری شاید خیلی پیچیده باشد ولی با بررسی دقیق تر میبینیم که این سیستم ها به مرور زمان هم ساده تر شده و هم کارایی آن افزایش پیدا کرده است. در بعضی از این سیستم ها آب به مقدار مورد نیاز در دسترس گیاه قرار می گیرد. در این صورت گیاه دچار پوسیدگی ریشه از طریق آبیاری زیاد نشده و تهویه خاک نیز به صورت طبیعی انجام خواهد گرفت.
یک سیستم آبیاری هم می تواند هوشمند باشد و هم می تواند با ابزاری ساده به شما در آبیاری گیاهانتان کمک کند. در انواع هوشمند با استفاده از سنسورها یا استفاده از زمان سنج های مخصوص به شما اطلاع داده می شود که گلدان ها یا باغچه تان نیاز به آب دارد. شما با تایید می توانید حتی از راه دور سیستم آبیاری را از طریق گوشی همراهتان روشن یا خاموش کنید. در انواع ساده تر با خشکی خاک، نازل تعبیه شده در خاک آبیاری را انجام میدهد. هر چه خاک خشک تر و گیاه بیشتر از آب استفاده کند، نازل هم آب بیشتری برای گلدان فراهم می کند.



در سیستم مه پاش یا میست، آب با فشار از نازل های مخصوص خارج شده و آب به صورت پودر شده بستر را مرطوب میکند. سیستم میست را هم می تواند جزء سیستم های هوشمند آبیاری گلدان و آبیاری بستر کشت در نظر گرفت به صورتی که می تواند با تنظیم مدت پاشش و فاصله بین پاشش ها رطوبت لازم گلدان های خانگی یا گیاهان باغچه را فراهم کند. علاوه بر تامین رطوبت باغچه و گلدان، برای خنک کردن محیط و همچنین افزایش رطوبت نسبی هوا نیز می توان از سیستم میست استفاده کرد.
پس میتوان نتیجه گرفت که با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از تجهیزات لازم برای آبیاری گیاهان، دیگر نباید نگران کم و بیش شدن آب گلدان، یافتن زمان مناسب آبیاری برای هر گلدان و مطلوب بودن آب مورد استفاده برای گلدان هایمان بود.


 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید