0
تقویت فرایند ریشه زایی در گیاهان

تقویت فرایند ریشه زایی در گیاهان

سه شنبه 18 آبان 1400
| 7351

قلمه زنی و تکثیر گیاهان:

قلمه زدن یکی از روش های معمول در ازیاد گیاهان است و تعداد زیادی از گیاهان را می توان با این روش تکثیر کرد. برخی از گیاهان به دلیل ویژگی های خود به سادگی با قلمه گیری افزایش می یابند و در واقع سرعت ریشه زایی بالایی دارند. ولی تعدادی از گیاهان نیز به سختی و یا با کمک هورمون های ریشه زایی مخصوص قابلیت تکثیر با قلمه را دارند. قلمه زنی از چهار اندام اصلی گیاه یعنی ساقه، برگ، جوانه برگ و ریشه صورت می گیرد. گیاهان جهت رشد خود نیاز به ریشه های قوی و نیرومند دارند. قبل از آنکه اقدام به ریشه زایی قلمه گیاه انجام دهیم ابتدا باید بررسی کلی در مورد گیاه موردنظر انجام داده تا اطلاعات کامل در مورد آن داشته باشیم زیرا تقویت رشد و ریشه دار کردن گیاهان به عوامل بسیار زیادی غیر از هورمون ریشه‌زا بستگی دارد. 

برای آنکه بتوانیم قلمه زنی خوبی داشته باشیم رعایت یک سری نکات الزامی است:

1) بستر کشت مناسب برای قلمه زنی، بستری سبک همچون ماسه بادی یا پرلیت می باشد (همچنین می توان از مخلوط این ها با خاکبرگ استفاده کرد).
2) بستر کشت می بایست زهکشی مناسب داشته باشد.
3) قلمه های تهیه شده باید در محیط بدون نور مستقیم قرار گیرند.
4) در صورت برگ دار بودن قلمه می بایست برگ های پایینی حذف گردد. 
5) برای تقویت ریشه دهی قلمه از هورمون ریشه زا استفاده کنیم.

 هورمون ریشه زا:

استفاده از هورمون ریشه زا، تکثیر گیاهانی که به سختی انجام می شود را آسان می کند. هورمون ریشه زا یک ترکیب شیمیایی است که به صورت پودر و مایع استفاده می گردد. اکسین یکی از هورمون های گیاهی تنظیم کننده رشد است که نقش مهمی در هماهنگی در فرایندهای رشدی گیاه ایفا می کند. اکسین سبب رشد ریشه می شود و استفاده از آن علاوه بر رشد ریشه های موجود سبب رشد و توسعه ریشه های جدید نیز می شود. در علوم باغبانی از اکسین ها به صورت NAA و IBA استفاده می شود. استفاده از هورمون ریشه زا گرچه ضروری نیست اما برای تشکیل ریشه های بیشتر می تواند استفاده شود. در بین مواد شیمیایی رایج، IBA به عنوان پودر یا محلول مایع مورد استفاده قرار می گیرد. این ترکیب یا بر روی نوک قلمه برش خورده استفاده می گردد و یا اینکه  به صورت اسپری شاخ و برگ استفاده می شود. 

نحوه استفاده از هورمون ریشه زا: 

به منظور استفاده از هورمون ریشه زا، 2.5 سانتی متر از انتهای برش خورده قلمه های مرطوب را به مدت یک دقیقه به هورمون ریشه زا آغشته شود سپس قلمه ها را در گلدانی حاوی خاک سبک قرار داده و طی این مدت خاک گلدان می بایست مرطوب باشد. نور مناسب نیز فرایند ریشه زنی را سرعت می بخشد. 

نحوه خریداری هورمون ریشه زا:

برای خرید این محصول می توانید به دو روش حضوری یا مجازی اقدام کنید. به صورت حضوری شما می توانید به فروشگاه های خرید لوازم باغبانی مراجعه کنید و محصول مورد نظر را خریداری کنید. در غیر این صورت اگر شرایط برای خرید حضوری برای شما مهیا نگردد، می توانید خرید خود را به صورت اینترنتی از طریق سایت های معتبر انجام دهید که برای این کار می بایست ابتدا به سایت مورد نظر اطمینان کافی داشته باشید. 
برای تهیه ی محصولات ریشه زا و تقویت ریشه میتوانید فقط با یک کلیک به فروشگاه اینترنتی ایران کشاورزی مراجعه کنید.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید