0
فراز و فرود کشاورزی در افغانستان

فراز و فرود کشاورزی در افغانستان

یکشنبه 2 تیر 1398
| 4585

نگاهی گذرا به کشاورزی در افغانستان

کشاورزی در افغانستان یکی از مهم ترین حرفه ها و شغل هایی است که مردم افغانستان به آن مشغول اند. اگر بخواهیم نگاهی به آمار و ارقام داشته باشیم، تقریبأ هشتاد درصد مردم افغانستان به کشاورزی و دامداری مشغول هستند و بیشترین صادرات افغانستان نیز محصولات مختلف کشاورزی، زراعت و دامداری است. کشور افغانستان صادرات گسترده ای را به منطقه و کشورهایی اروپایی و امریکایی در زمینه کشاورزی دارد که در این مقاله سعی خواهیم کرد نگاهی گذرا به این صادرات و محصولات کشاورزی در افغانستان بیاندازیم. همچنین با فرصت ها و تهدیدهای آن نیز آشنا شویم. با ما همراه باشید.

وضعیت جغرافیایی برای کشاورزی در افغانستان

در افغانستان محصولات کشاورزی و دامداری و زراعت باعث اشتغال بیشتر مردم شده است. از این رو کشاورزی اهمیت خاصی برای آنها دارد. همچنین 55درصد مردم به طور مستقیم و غیر مستقیم درگیر معاملات کشاورزی می باشند و امرار معاش آنها وابسته به همین مسئله است.
در گذشته افغانستان یکی از بهترین کشورهایی بود که در آن کشاورزی می شد. ولی سه دهه جنگ و خون ریزی تمام زیرساخت ها و محصولات را تحت تاثیر قرار داد. هر چند به علت وجود دانش و تجربه فراوان در این زمینه، کشور افغانستان پس از جنگ هم برای بهبود وضعیت کشاورزی خود تلاش کرد و در این زمینه تا حدی موفق بود.
کشاورزی در افغانستان
بیایید قبل از بررسی محصولات کشاورزی در افغانستان نگاهی به وضعیت جغرافیایی آن هم بیاندازیم. از کل مساحت افغانستان تنها دوازده درصد زمین های قابل کشت است. همچنین چهار درصد از این زمین ها هم تحت آبیاری می باشد.چهل و شش درصد چراگاه و سه درصد هم تحت پوشش مناطق مختلف جنگلی می باشد. اما این همه ماجرا نیست. کشور افغانستان بیش از سایر کشورهای منطقه دچار بحران کم آبی است. بحران کم آبی فشار زیادی به بخش کشاورزی در افغانستان وارد کرده است. به همین خاطر آمار بالا دچار تغییر می شود. یعنی به علت بحران کم آبی تنها نیمی از زمین های قابل کشت افغانستان فعالیت های زراعتی دارند.
البته لازم به ذکر است که کشور افغانستان منابع آبی زیرزمینی فراوانی دارد که به علت عدم مدیریت صحیح این منابع، کشور افغانستان دچار بحران شده است. لذا در کنار کم آبی، عدم مدیریت صحیح آب نیز در بحران کشاورزی این کشور تأثیرگذار بوده است.

محصولات کشاورزی در افغانستان

کشاورزی در افغانستان بسیار گسترده است و ما در این مقاله سعی می کنیم به محصولاتی اشاره کنیم که از لحاظ دانش و تجربه برداشت از سایر محصولات بالاتر بوده و ارز آوری و صادرات بیشتری در این کشور دارند.
الف) غلات : منظور از غلات محصولاتی نظیر گندم، جو، برنج، ارزن و ... می باشد. متاستفانه در سال 2010 افغانستان بیشتر غلات خود را از طریق واردات بدست آورد در حالی که بر اساس بررسی ها افغانستان توانایی تأمین غلات خود را در کشور خود دارد. با گذشت زمان کشت غلات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفت. لذا تلاش می شود که غلات کمتری وارد شده و بیشتر تولید شود. در مسئله برنج کشور پاکستان و هندوستان حرف اول را می زنند و این افغانستان است که برنج این دو کشور را وارد می کند. در حالی که در افغانستان مناطقی نظیر هرات،خان آباد ، قندوز و ... شرایط مناسبی را برای کشت برنج دارند و اگر توجه ویژه ای به این مناطق بشود می توان گفت افغانستان را از واردات برنج کاملأ بی نیاز می کند. امروزه نیز افغانستان در زمینه غلات رو به رشد می باشد.
ب) میوه جات: به علت موقعیت جغرافیایی کشور افغانستان، در این کشور میوه جات به وفور و فراوان یافت می شود. برخی از مناطق این کشور در زمستان دمای زیر صفر دارند و محل مناسبی برای میوه های زمستانی هستند و برخی دیگر نیز حتی در زمستان دما آنها زیر صفر نمی رود و مناطق مناسبی برای میوه های گرمسیری هستند. 
ج)حبوبات: منظور از حبوبات همان لوبیا و عدس و نخود و ... می باشد که در گوشه گوشه افغانستان یافت می شود. اما اگه بخواهیم یک منطقه شاخص را نام ببریم، بیشتر در شمال شرق افغانستان یافت می شود. کشاورزی در افغانستان بسیار گسترده است و حبوبات هم در بیشتر مناطق افغانستان یافت می شود. برای مثال نخود که در برابر خشکسالی مقاوم است در بیشتر مناطق افغانستان هم کشت می شود.
د)سبزی جات: وقتی بحث سبزی جات مطرح است، افغانستان حرف های زیادی برای گفتن دارد. اگر بخواهیم فقط در یک جمله این بخش از کشاورزی در افغانستان را توصیف کنیم، می گوییم در این کشور تمام سبزیجات به جز براکلی کشت می شود. جالب است بدانید که بیش از بیست و سه نوع از سبزیجات در این کشور وجود دارد که در مناطق مختلف افغانستان کشت شده است. 
در کنار تمام موارد ذکر شده باید اشاره شود که در افغانستان گیاهان پزشکی مختلفی نیز کشت می شود که تعداد آن را بیش از سیصد مورد ذکر کرده اند. که بیشتر آنها هم صادر می شود. از این لحاظ شاید به جرات بتوان گفت افغانستان یکی از بزرگ ترین تولید کننده گیاهان پزشکی است.
کشاورزی در افغانستان

کشت خشخاش در افغانستان

در این مقاله کشاورزی در افغانستان مورد بررسی قرار گرفت. ولی اشاره به کشت خشخاش در افغانستان نیز خالی از لطف نیست. کشتی که به قدری گسترده شده است که کشاورزی افغانستان را تحت تأثیر قرار داده و ضد بشری جلوه می دهد. کشت خشخاش در ایالات مختلف افغانستان رونق دارد. البته این رونق به لطف کشورهایی نظیر آمریکا است که تلاش می کنند کشت خشخاش همچنان فعال باشد و به سود کلانی دست پیدا کنند. سودی که از خشخاش بدست می آید به حدی است که نیروهای مختلف امنیتی امریکا تلاش می کنند همچنان حامی این کشت باشند.
مسئله ای که در کنار کشاورزی در افغانستان، عامل تباهی زمین های مختلف و نابود کننده بشری خودنمایی می کند.
از اینکه تا این بخش از مقاله همراه ما بودید سپاس گزاریم. در این مقاله با کشاورزی در افغانستان آشنا شدید. فرصت ها و تهدیدهای آن را معرفی کردیم. لازم به ذکر است که این مقاله تنها بخش کوچکی از کشاورزی کشور افغانستان بود. همانطور که در اوایل اشاره کردیم، کشاورزی در افغانستان بسیار گسترده است.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید