0
بهترین کود برای رشد سریع دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟

بهترین کود برای رشد سریع دارای چه ویژگی هایی می باشد ؟

چهارشنبه 29 خرداد 1398
| 3600

بهترین کود برای رشد سریع گیاهان :

برای اینکه گیاهان بتوانند در سریعترین زمان رشد کنند به بهترین کود برای رشد سریع نیاز دارند. تغذیه گیاهان به جز آب و نور خورشید کود دهی مناسب می باشد که باید در کود دهی به گیاهان نهایت دقت را داشته باشید. بهترین کود برای رشد سریع به عناصر زیادی نیاز دارد که باید به طور کامل در اختیارش قرار بگیرد. از جمله این عوامل و عناصر را در ادامه بیان می کنیم.
 
1.ماکروها : ماکروها از جمله درشت مغذی هایی هستند که به عنوان بهترین کود برای رشد سریع گیاهان به شمار می رود. این درشت مغذی ها شامل، کلسیم، فسفر، هیدروژن، منیزیم، نیتروژن، گوگرد، پتاسیم و کربن می باشد.
2. میکروها : میکروها هم از جمله ریز مغذی هایی هستند که به عنوان بهترین کود برای رشد سریع گیاهان نقش کوچک ولی تاثیر گذاری را ایفا می کنند. ریز مغذی ها شامل، منگنز،آهن، بر، مس، روی، کلر، سیلیسیم، مولییدن و سدیم می باشد.
گیاه برای اینکه رشد کند به تمامی این عناصر احتیاج دارد، البته نسبت های احتیاج هر گیاه با گیاهی دیگر بسیار متفاوت است و باید در اندازه آنها دقت داشته باشد. زمانی گیاه می تواند بهترین رشد و سالم ترین رشد را داشته باشد که دارای سبزینگی بالایی باشد، چرا که هر چه سبزینگی گیاه بالاتر باشد نشان دهنده این است که غذاسازی بیشتری دارد. به همین دلیل باید در مراحل اولیه ای که گیاهان می خواهند رشد کنند از بهترین کود برای رشد سریع آنها استفاده نمود. این کودها باید دارای کلسیم، منیزیم، نیتروژن، آهن و گوگرد باشند. در ادامه هر کدام از این عناصر را که به عنوان شناخته شده ترین و بهترین کود برای رشد سریع گیاهان می باشد را بیان می کنیم.
بهترین کود
 
1. نیتروژن :
نیتروژن از جمله عنصرهای مهم در اجزای سلول گیاهی به شمار می رود. یکی از این اجزای مهم کلروفیل ها می باشد که این کلروفیل ها نقش مهمی را در سبزینگی گیاه ایجاد می کنند. همچنین عامل اصلی فتوسنتز گیاه همین کلروفیل ها می باشند. به همین دلیل است که نیتروژن را به عنوان اصلی ترین و مهم ترین عامل سرسبزی گیاه می دانند.
2. منیزیم :
یون هایی که در منیزیم وجود دارند وقتی در سلول های گیاهی راه پیدا می کنند، نقش خیلی مهمی در فعال سازی آنزیم هایی که در فتوسنتز دخیل هستند را بر عهده دارد. همچنین یکی دیگر از مسئولیت های منیزیم این است که در ساختار حلقوی کلروفیل هم وجود دارد. وجود این عنصر در کود موجب می شود، بهترین کود برای رشد سریع گیاهان را داشته باشیم.
3.کلسیم :
کلسیم دو نقش بسیار مهم را در گیاه بر عهده دارد. که یکی از مهمترین نقش های آن که در رشد گیاه بسیار تاثیر گذار است، نقشی است که در ساختمان گیاه دیواره سلولی می سازد.
4. آهن :
نقش آهن هم مانند منیزیم است که موجب می شود تا بهترین کود برای رشد سریع را داشته باشیم.  وجود آهن برای به وجود آوردن برخی از کمپلکس های کلروفیل در گیاهان بسیار ضروری است.
5. گوگرد :
حضور گوگرد و تاثیرگذاری آن بر رشد گیاهان هم بسیار شبیه به حضور نیتروژن در گیاه می باشد. به این دلیل که هم گوگرد و هم نیتروژن از اصلی ترین پروتئین هایی محسوب می شوند که گیاه باید آنها را داشته باشد و اینها هستند که در سبزینگی گیاه نقش مهمی را بر عهده دارند. در واقع باید گفت وجود این دو عامل سبب می شود تا بهترین کود برای رشد سریع را به گیاهان برسانیم.
با توجه به وجود چند عنصری که باید در گیاه وجود داشته باشند تا گیاه سبزینگی خود را به دست آورد، می توانیم به وجود ضروری آنها پی ببریم. هر مقداری که سبزینگی گیاه بالا باشد غذا سازی آن هم افزایش پیدا می کند و زمانی که تمامی این عناصر را در خود داشته باشد به راحتی می تواند تمامی منابع مورد نیاز خود را بسازد و سریع رشد کند. پس به این نتیجه می رسیم که بهترین کود برای رشد سریع گیاهان کودی است که تمامی این عناصری را که بیان نمودیم داشته باشد تا بتواند مواد غذایی مناسبی را در اختیار گیاه قرار دهد تا گیاه به خوبی رشد کند.
همچنین یکی دیگر از کودهایی که از جمله بهترین کود برای رشد سریع به شمار می رود، کودهای محرکی هستند که خود رشد طبیعی داشته اند، مانند جلبک های دریایی که این کودها حاوی هورمون هایی هستند که طبیعی می باشند و برای رشد گیاهان بسیاری از افراد از آنها استفاده می کنند و آن را به عنوان بهترین کود برای رشد سریع گیاهان به رسمیت می شناسند. از این نظر که جلبک های دریایی حاوی مواد طبیعی هستند و هورمون های بسیار محرکی دارند بیشتر متخصصین امور کشاورزی، استفاده از آنها را جایز می دانند.
 بهترین کود

بهترین کود برای رشد سریع و درشت نمودن میوه ها :

بهترین کود برای رشد سریع میوه ها، همان کارخانه غذاسازی خود گیاهان است که خودشان عملیات غذاسازی را انجام می دهند که به این عملیات فتوسنتز می گویند. ولی این گیاهان به تنها چیزی که دارند تا بهترین کود برای رشد سریع و درشت تر نمودن آنها باشد، مواد آلی از جمله پروتئین ها، کربوهیدرات ها و چربی ها می باشد. این عناصر خود به دو دسته ماکرو ها و کم مصرف ها تقسیم می شوند.
گیاهانی که میوه تولید می کنند مواد اولیه خود را از طریق آب، هوا و خاک به دست می آورند و از آنجایی خاک های ایران برای پرورش گیاهان و میوه ها بسیار فقیر هستند باید از کودهای معدنی استفاده شود تا مواد مورد نیاز آنها را گیاهان برساند. پس بنابراین بهترین کود برای رشد سریع میوه ها، کودهایی هستند که مواد اولیه آنها را گیاهان برسانند تا میوه بتواند رشد کند. برای اینکه میوه درشت تر شود و شاخه های پهن تری داشته باشد باید کودهایی که دارای مواد معدنی هستند را بیشتر مورد استفاده قرار دهید. به طور کلی تمامی عناصر موجود در گیاهانی که میوه تولید می کنند نقش مهمی دارند ولی بیشتری نقش را کودهایی بر عهده دارند که دارای مواد معدنی بیشتری هستند.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید