0
بهترین روش مقابله و مبارزه با کرم ساقه خوار برنج

بهترین روش مقابله و مبارزه با کرم ساقه خوار برنج

سه شنبه 18 آبان 1400
| 17018
کرم ساقه خوار برنج یکی از انواع آفت های خسارت بار این گیاه به حساب می‌آید. این آفت خسارات برنج و کشت آن های مختلفی را ایجاد می‌کند که بعضی از آنها مانند ساقه خوار برنج اثرات اقتصادی بسیار زیادی را به این گیاه وارد کرده و بسیار حائز اهمیت می باشد با توجه به تحقیقات انجام شده چیزی در حدود ۴ الی 6 درصد از گل خسارت وارد شده و گیاه برنج توسط ساقه خوار برنج ایجاد می گردد. بیشترین میزان خسارتی که توسط ساقه خوار برنج به برنج وارد می‌گردد در مرحله زندگی لارو این حشره به وجود می آید.
ساقه خوار برنج از غشا و سبزینه برگ برنج تغذیه کرده و بعد از تخلیه کردن از این قسمت از گیاه برنج به داخل غلاف برگ وارد شده و آن را مورد حمله قرار می‌دهند و تا داخل ساقه گیاه پیشروی کرده و باعث ایجاد خسارت بسیار زیادی به گیاه برنج می شوند.
در شمال کشور و استان مازندران که به عنوان یکی از مهمترین پایگاه های تولید برنج در کشور شناخته می‌شود ساقه خوار برنج در نیمه دوم سوم فصل از بهار ایرانی خردادماه نسل اول خود را ایجاد می‌کند و نسل دوم این رابطه جنسی ساقه خوار برنج نیز در نیمه اول دومین ماه تابستان یعنی مردادماه مشاهده می‌شود.
در صورتی که شما عزیزان می خواهید با ساقه خوار برنج به عنوان یکی از مهمترین آفت های برنج آشنا شده و راه های جلوگیری و مبارزه با آن را بیابید با ما در ادامه مقاله را به و مطالب ارائه شده در این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه فرمایید:

تاریخچه کرم ساقه خوار برنج

این آفت برنج در دنیا برای اولین بار در سال ۱۸۶۳ یعنی در اواسط قرن نوزدهم مشاهده شده و کشف شد در کشور عزیزمان ایران نیز این آفت برنج در شهریور ماه سال ۱۳۵۱ توسط آزمایشگاه بررسی بیماریهای گیاهی و آفات در شهر تنکابن کشف شد. در مورد چگونگی ورود این آفت برنج اطلاعات زیادی وجود ندارد. در حالت کلی در مورو این آفت این طور عنوان شده که این آفت برنج یعنی کرم ساقه خوار برنج توسط کاه و کلش های همراه مرکبات از کشور پاکستان به ایران وارد شده است. بعد از آن که این آفت در سال ۱۳۵۳ به کشور عزیزمان ایران وارد شد زمین های بسیار زیادی که تحت کشت برنج بودند دچار خسارت شدند. 
مقاله مرتبط: کرم ساقه خوار و روش های مبارزه با آن
 
ساقه خوار برنج
البته بسیاری از محققان نتیجه به این خسارت را استفاده بیش از حد از سموم بیان می‌کنند به طوری که با توجه به تحقیقات انجام شده در طی ۱۸ سال اولیه مشاهده کرم ساقه خوار برنج چیزی در حدود ۱۵۰ هزار تن از سموم مختلف کننده گرانول در مزارع مختلف برنج در استان مازندران مصرف شده است. در عین حال مصرف مواد شیمیایی مختلف و سموم باعث شده تا جمعیت دشمنان طبیعی این آفت نیز تا حد زیادی کاهش پیدا کرده و در نتیجه مصرف سموم به شدت افزایش پیدا کند.
در نتیجه اثرات بسیار مخرب و مرگبار را در محیط زیست در منطقه سموم مختلف در آنجا ساده شده است به وجود آورده که به هیچ و جبران پذیر نبوده و بسیار منفی می‌باشد. پیشنهاد می گردد در عین حال که از روش های شیمیایی استفاده می شود از مقدار آنها کاسته و به جای آنها از کنترل های غیر شیمیایی تلفیقی و بیولوژیک استفاده کنیم که قدر بسیار موثرتر بوده و باعث کاهش مصرف سموم شیمیایی می گردد.

زندگانی و حیات کرم ساقه خوار برنج

کرم ساقه خوار برنج، زندگی خود را در فصل زمستان در شمال کشور به صورت لارو در داخل ساقه های خشک برنج و علفهای هرز سپری می کند. نسل اول از شیفره های به وجود آمده از لارو کرم ساقه خوار برنج در دهه اول ماه دوم فصل تابستان اردیبهشت ماه به وجود می آیند. شیفره کرم ساقه خوار برنج در داخل ساقه های باقیمانده برنج از سال قبل و یا با علف های هرز که در اطراف مجرای برنج وجود دارد در کنار محلی که به واسطه لارو سوراخ شده است به وجود می آیند. کمترین میزان دما و حرارت برای شیفر شدن کرم ساقه خوار برنج چیزی در حدود ۱۰ درجه سانتیگراد می باشد. همچنین دوره زندگی شیفرها با حرارت و دمای محیط رابطه غیر مستقیم و معکوسی داشته و چیزی در حدود ۱۵ الی ۳۰ درجه سانتیگراد در بین ۶ تا ۱۲ روز متغیر میباشد.

خسارت ایجاد شده توسط ساقه خوار برنج

موضوعی که مشخص است و از اسم این آفت پیداست ساقه خوار برنج به ساقه برنج حمله کرده و از آن تغذیه می کند. زمانی که ساقه خوار برنج به برنج حمله می‌کند ابتدا برگ میانی به رنگ زرد تبدیل شده و کم‌کم کل گیاه خشک شده و از بین می رود. خسارت مرحله اول به گیاه برای توسط ساقه خوار برنج توسط نسل اول این آفت تشکیل می گردد در این مرحله با رشد ساقه های جانبی در گیاه برنج این گیاه در مقابل آفت عکس العمل نشان داده و جلوگیری می‌کند تا با تولید سوق های جدید از خسارت‌های به وجود آمده توسط ساقه خوار برنج تا حدود جلوگیری نماید.
در مرحله دوم که گیاه برای تحقق آن در پایان دوره رویش و رشد خود قرار دارد دیگر امکان ترمیم از طریق رشد و بقای جانبی در گیاه برنج برای مقابله با خسارت های به وجود آمده توسط سالها برنج وجود ندارد. ساقه هایی از گیاه برنج که به ساقه خوار برنج آلوده شدند و تحت تاثیر این آفت قرار دارند در اثر وزش باد شکسته و از بین می‌روند و در نتیجه در عین حال باعث از بین رفتن ساقه های سالم مجاور گیاه آسیب دیده نیز می‌شوند.
خسارت ایجاد شده توسط ساقه خوار برنج
 
خسارت ایجاد شده توسط ساقه خوار برنج

راه های مبارزه و از بین بردن ساقه خوار برنج

در مناطق شمالی کشور عزیزمان ایران معمولاً مزارع برنج را از اواسط و اواخر فصل تابستان درو می نمایند. بعد از آنکه مرحله درو در این مزارع به پایان رسید مزار مورد نظر به حال خود رها شده و گاهاً بقایای برنج برای دام های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به این موضوع که در چنین شرایطی به رشد خود ادامه داده و خود را برای حمله مجدد در سال آینده به گیاه برنج با قدرت بیشتر و اندوه فراوان تر آماده می نمایند.
برای مقابله با این آفت پیشنهاد می گردد تا کاه و کلش های باقیمانده در مزرعه را با دقت سوزانده و بعد از سوزاندن آن با استفاده از تیلر در دو نوبت به صورت عمودی مزرعه را شخم بزنیم. همچنین بعد از آن که فرایند شخم زدن زمین به اتمام رسید زمین شخم زده را با استفاده از آب تخت کنیم. همچنین توصیه می گردد از نشانه هایی که آلوده و یا مظنون به آلوده بودن به ساقه خوار برنج هستند به زمین اصلی جدا خودداری نمایید.
مقاله ی پیشنهادی: توضیحاتی کامل در خصوص کود افزایش باردهی برنج و برداشت بهینه ی آن
محصول پیشنهادی: کود مایع محصوص برنج
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید