0
بهترین عملکرد محصول با فروش کود مرغی

بهترین عملکرد محصول با فروش کود مرغی

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 4252
از زمان فروش کود مرغی و ورود آن به جمع انواع کودهای دامی، توجه کشاورزان در هر زمینه این به این نوع کود جلب شده و اکنون استفاده های بی شماری از این کود می گردد. میزان موفقیت در کشاورزی، وابسته به عوامل و فاکتورهای مختلفی که نوع کود، زمان و میزان استفاده از آن نقش مهمی را در این زمینه ایفا می کند. لازم است کشاورزان اطلاعات دقیقی در مورد هر نوع کود داشته باشند تا بدانند آیا برای محصولی کشت می شود، این نوع کود می تواند تضمین کننده حاصلخیزی خاک باشد یا خیر. در این مقاله به بررسی کود مرغی خواهیم پرداخت به این امید که نکات آموزنده در اختیار کشاورزان قرار گیرد.

فروش کود مرغی و دلایل استقبال از آن:

همانگونه که از نام این نوع کود مشخص است، فضولات پرندگان برای ساخت کود مرغی مورد استفاده قرار می گیرد که البته در مرغداری ها به وفور میتوان این کود را تهیه نمود. قبلا این تصور وجود داشت که فضولات مرغ خاصیتی ندارند اما جالب است بدانید که امروزه مشخص شده است این کود غنی از عناصر ضروری برای رشد گیاه بوده و بستر کشت را بهبود می بخشد. از این زمان بود که فروش کود مرغی رونق گرفت. چند نکته بسیار مهم را در مورد انواع کود مرغی بیان خواهیم کرد:
1-    کود مرغی در مقایسه با سایر کودهای گاوی، درصد بیشتری پتاسیم و فسفر دارد در نتیجه زمانی که از این کود در خاک استفاده می کنید، میزان مصرف کودهای شیمیایی کمتر پتاسه و فسفره کم خواهد شد. 
2-    نباید فراموش کنید که میزان حاصلخیزی و درصد عناصر موجود در انواع کود مرغی با هم متفاوت بوده و عواملی همانند میزان تغذیه مرغ، نوع خوراک مصرفی، فصل زندگی مرغ و... بر روی خواص کود تاثیر خواهد گذاشت. لذا اگر می خواهید در امر فروش کود مرغی موفق باشید باید فاکتورهای موثر بر روی کیفیت کود را مد نظر قرار داده و سپس خرید خود را انجام دهید.
3-    لازم به ذکر است که یکی از فاکتورهایی که بر روی کیفیت کود مرغی تاثیر می گذارد، نوع بستر مرغ است. اگر به تازگی به صنعت فروش کود مرغی وارد شده و یا قصد خریداری از این کود را دارید، حتما باید قبل از هر چیز از نوع بستر کود مطمئن شوید. یکی از ملاک های دسته بندی انواع کود مرغی همین نوع بستر پرورش مرغ است. برای مثال کود مرغی با بستر مخصوص جوجه کشی با کود مرغی با بستر مخصوص مرغ تخم گذار، بسیار تفاوت دارد چرا که تغذیه جوجه با مرغ بالغ متفاوت بوده و همین مسئله بر روی میزان حاصلخیزی کود تاثیر می گذارد.
کود مرغی

فروش کود مرغی پس از فرآوری آن:

تمام کودهای دامی باید قبل از مصرف، فرآوری شوند. اهمیت این مسئله به عاری شدن کود از بیماری و علف هرز و همچنین افزایش کارایی آن باز می گردد. مرغ ها نیز از انواع خوراکی های گیاهی تغذیه می کنند لذا  ممکن است در بین خوراک، بذر علف های هرز را نیز مصرف نموده و در نتیجه کود مرغی حامل علف هرز باشد. در چنین شرایطی با ورود کود به مزرعه و یا گلخانه، شما بستر را برای رشد علف ها فراهم خواهید کرد. از طرفی دیگر تسریع در فرآوری انواعکود مرغی از کاهش ارزش غذایی آن جلوگیری خواهد کرد.لذا قبل از فروش کود مرغی ابتدا باید آن را فرآوری نمایید. با این کار از گیاه سوزی گیاهان نیز جلوگیری خواهد شد:
1-    خشک کردن کود مرغی
در این روش شما باید یا به صورت طبیعی و یا با ادوات مکانیکی، انواع کود مرغی را خشک نموده و سپس انبار کنید. با این کار چون رطوبت کود کاهش می یابد پس افزایش حرارت در انبار را نداشته و از خراب شدن آن جلوگیری می کنید.
2-    انباشتن کود مرغی
برای این منظور اید یک گودال سیمانی در زمین ایجاد کرده و کود را داخل آن بریزید. با گذر زمان و در اثرفعالیت میکروارگانیسم ها، تغییرات شیمیایی در کود مرغی به وجود می آید. در مدت دپو کردن کود در چاله باید هر چند روز یکبار آن ار به هم بزنید.
3-    سیلو کردنکود مرغی با مواد دیگر
می توانید کود مرغی را با علوفه، بقایای گیاهی و... مخلوط کرده و در سیلو نگهداری نمایید. بهترین مواد همراه با انواع کود مرغی برای سیلو کردن، استفاده از کاه و کلش برنج و یا ذرت علوفه ای است.

معرفی انواع کود مرغی:

1-    فروش کود مرغی حاصل از جوجه های گوشتی
میزان پروتئین و انرژی این نوع کود مرغی از سایر انواع کود مرغی بیشتر است. از طرفی نوع بستر جوجه ها و همچنین نحوه ذخیره کردن آن بر روی کیفیت نهایی کود تاثیر خواهد گذاشت.
2-    کود مرغی حاصل از مرغ های تخمگذار
این نوع کود مرغی حال از مرغ های تخمگذار و یا مرغ های گوشتی تخمگذار بوده و  نسبت به نوع قبلی، الیاف خام کمتری دارد چرا که میزان بستر موجود در کود، کمتر است. 
3-    کود مرغی حاصل از جوجه های قفسی
در پرورش طیور، برخی از آن ها در قفس نگهداری می کنند لذا این نوع از کود مرغی عاری از بستری بوده و در نتیجه خالص است. به همین دلیل نباید به صورت یکدست در کشاورزی استفاده نمود چرا که ممکن است منجر به گیاه سوزی شود.

فروش کود مرغی برای فعالیت های مختلف کشاورزی:

متداول ترین کاربرد انواع کود مرغی استفاده در زمین های کشاورزی است. عمدتا از این کود در تولید انواع سبزیجات استفاده می کنند چرا که عملکرد و تولید را چند برابر خواهد کرد از طرفی به دلیل اینکه غنی از پتاسیم است، برای استحکام و ماندگاری بیشتر سبزیجات بسیار مفید است. 
آمار فروش کود مرغی برای گلخانه ها نیز بسیار بالا است. بالاخره گیاهان در گلخانه نیز نیاز به تغذیه دارند که کودهای مختلف جامد، مایع و... برای این منظور تهیه شده است. کود مرغی نیز گزینه مناسبی خواهد بود. منتهی قبل از خرید شما باید متناسب با نوع گیاه خود، بهترین نوع کود مرغی را خریداری نمایید که بتواند عملکرد را بالا برده، بستر رشد بیماری ها را فراهم نکند و در نهایت منجر به گیاه سوزی نشود.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید