0
بهترین روش های مبارزه با حلزون و یا لیسه

بهترین روش های مبارزه با حلزون و یا لیسه

چهارشنبه 13 آذر 1398
| 95805
حلزون و یا لیسه یکی از آفت بسیار مهم و شناخته شده در کشاورزی به حساب می آیند که می تواند خطرات بسیار زیادی را برای گیاهان مختلف ایجاد نمایند و تقریباً هر کسی که با بحث کشاورزی و باغ و باغچه سر و کار داشته باشد حتماً با این حشره برخورد کرده و آن را می شناسد. معمولاً لیسه بیشتر در مناطقی که رطوبت زیادی وجود داشته و پر باران باشد یافت می شوند. لیسه می تواند خسارات بسیار جبران‌ناپذیری را به گیاهان و درختان مختلف وارد نماید و تا امروز بیش از ۳۰ هزار گونه مختلف از حلزون ها توسط زیست شناسان سایی شده است.
حلزون در گروه نرم تنان طبقه ‌بندی می‌شود و به عنوان یک آفت بسیار خطرناک برای بسیاری از گیاهان و درختان شناخته می شود. در صورتی که شما به کشاورزی و کاشت گیاهان مختلف مشغول هستید و با این آفت روبرو شده و به دنبال راه هایی برای از بین بردن این آفات کشاورزی هستید اما در ادامه مقاله همراه بوده و به اطلاعات مناسبی در زمینه روش های کاربردی برای از بین بردن لیسه ها دست پیدا کنید:

سم پاشی روش مقابله با لیسه یا حلزون

یکی از روش های بسیار کاربردی برای از بین بردن حلزون در مزارع و بافت های مختلف استفاده از سمپاشی و همچنین طعمه مسموم برای حلزون می ‌باشد. 
 حلزون
از سم های مختلف شیمیایی می توان انواع مختلفی از آنها را از بین برد. از جمله مهمترین سم های مناسب جهت از بین بردن حلزون سمی مانند سوین و لیندین می باشند که بعنوان سمی مناسب در مسیر حرکت حلزونها سمپاشی شده و باعث از بین رفتن این آفت می گردند.

استفاده از موانع فیزیکی

یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از مشکلات به وجود آمده توسط حلزونها استفاده از موانع فیزیکی و ایجاد سد در اطراف باغچه ها برای جلوگیری از ورود این آفت ها به درون باغچه می باشد. می توان با استفاده از مواد مختلفی مانند تراشه چوب و خاک اره، مخلوط شن و ماسه سنگ ریزه که دارای لبه های تیز می باشند و موارد دیگری مانند مواد چسبنده، پودر، گچ، سبوس، برنج، پشم‌، گوسفند، کاغذ سنباده، سبوس گندم، بلورهای نمک، تراشه چوب و پوست تخم مرغ خرد شده و غیره از ورود حلزون ها به باغ و باغچه مورد نظر جلوگیری کرده و برای آنها و مانع فیزیکی ایجاد نماییم.

استفاده از ماکیان برای از بین بردن حلزون و یا لیسه

یکی از روش های بسیار کاربردی برای از بین بردن این آفت خطرناک استفاده از قاتل های طبیعی مانند ماکیان می باشد. ما می‌توانیم با استفاده از ماکیان و رها سازی آنها در باغ و باغچه و زمین های صحرایی به مبارزه با حلزون ها پرداخته و به صورت کامل آنها را از بین ببریم.

قرار دادن تله برای از بین بردن حلزون ها

می توان با استفاده از یکسری تله و قرار دادن آنها در مسیر حلزون ها آنها را در دام انداخته و آنها را از بین ببریم. یکی از این تله ها که با کمترین مقدار هزینه و به سادگی قابل تهیه می باشد، یک ظرف کم عرض پلاستیکی است که باید ظرف مورد نظر را در زمین دفع کرده و میگذاریم تا 2 سانت از سطح زمین بالاتر باشد. همچنین لازم است درون این ظرف محلول های مختلفی را ریخته که با استفاده از آن محلول به جذب حلزون بپردازیم. یکی از مواردی که می تواند اثر جذب کنندگی بسیار قوی را برای حلزون و لیسه داشته باشد ماشعیر می باشد.
محصول مرتبط: تله حلزون زمینی
محصول مرتبط : تله حلزون چسبی

 
لیسه
 البته ممکن است برای بعضی از افراد این مورد گزینه مناسبی از نظر صرفه اقتصادی نبوده و در عین حال می توان از محلول شکر و سرکه به همراه آب استفاده نمود و به همراه آن می بایست میوه های تخمیر شده را نیز در آب بریزیم و به این طریق حلزون ها را به دام بیندازیم که برای انجام این کار لازم است تا یک قاشق غذاخوری شکر و یک لیوان سرکه را با یک لیتر آب مخلوط کرده و برای تکمیل میوه های تخمیر شده را نیز به آن اضافه کنیم. در عین حال باید بگوییم که کارایی این مورد در مقایسه با ما الشعیر به نسبت کمتر بوده، ولی از نظر اقتصادی دارای صرفه بیشتری می باشد. در زمانی که هوا تاریک است و یا حلزون به سمت محلول ها رفته و برای مصرف آنها هجوم می آورند و در نتیجه آن ها درون ظرف کم عمق افتاده و در آن زندانی می شوند. همچنین باید بگویم که محل قرارگیری این ظرف‌ها و تعدادی از آنها که مدنظر قرار دادیم در عملکرد کلیه کار تاثیرگذار می‌باشد و هر چه تعداد تله ها بیشتر باشد، حلزون های بیشتری به دام می‌افتند و لازم است تا این تله ها را هر چند روز یک بار تخلیه کرده و همچنین محلول درون آنها نیز تعویض نماییم. زمان‌هایی که بارش باران به وجود می‌آید، باید از رقیق شدن محلولی که به عنوان معلول جذب کننده برای به دام انداختن حلزون ها از آن استفاده می‌کنیم جلوگیری نماییم. برای انجام این کار لازم است تا روی ظرف ها پوشیده شود و این کار لازم است به گونه ای صورت پذیرد که در عین حال که از ریختن باران به درون ظرف جلوگیری می نماییم و فضای کافی برای عبور حلزونها افتادن آنها در نظر گرفته شود.

استفاده از گیاهان دور کننده حلزون

حلزون و لیسه از بعضی از گیاهان بدشان می‌آید با توجه به بویی که گیاهان مورد نظر به عنوان گیاهان دفع کننده حلزون دارند این آفت از آنها دوری می کنند. 
 کاشتن این گیاهان در اطراف مزرعه و باغ و باغچه مورد نظرمان تا حدود زیادی آنها را تحت محافظت قرار داده و تا حدودی از ورود حلزون به مکان مورد نظر جلوگیری می نماییم. از جمله مهمترین گیاهان دفع کننده و دور کننده لیسه و یا حلزون می توان به مواردی مانند پیازچه، آفتابگردان، سیر، نعنا، مریم گلی و غیره اشاره نمود.

استفاده از گیاهان جذب کننده حلزون

در عین حال که می توانیم با استفاده از بعضی گیاهان از نزدیک شدن حلزون به محل مورد نظر جلوگیری کنیم، همچنین می‌توان با کاشت برخی از گیاهان حلزون ها را به سمت گیاه مورد نظر جذب کرده و به نوعی از مکان مورد نظرمان دور نمایم و در نتیجه گیاهان باعث می‌شوند تا حلزون‌ها خسارت کمتری به باغ باغچه و یا درختان مورد نظر را بزنند. از جمله مهم‌ترین این گیاهان می‌توان به لوبیا، باقلا، کلم، کاهو، همیشه بهار و غیره اشاره نمود.
محصول مرتبط: طعمه حلزون و آبدزدک متالهاید 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حاج حسن
1402/3/14 02:13

با سلام من 300 متر باغچه دارم که خیلی راب منو اذیت کرد خیلی هم هزینه کردم جواب نداد یک ماه با شلنگ آب پاشی کردم وقتی میومدن روی زمین سر پیک ایزو گام را روشن میکردم همشونو نابود کردم الان نداریم دیگه

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 09:52

سلام بابت این روش شگفت انگیز به شما تبریک میگیم . ممنون از اشتراک گذاری تجربتون

  ناشناس
1402/4/6 22:29

با موشک هایپر سونیک هم میشه اونها رو از بی برد فقط شاید صرفه اقتصادی نداشته باشه !

محمد علی
1400/2/25 09:56

ببخشید با سم پاشی از بین می رود؟

  پشتیبانی سایت
1400/2/27 16:49

باید طعمه گذاری شود

علی نجفیان
1398/10/29 15:44

سلام من تفاله سوخته قلیان های میوه ای رو تست کردم و تاثیر مثبتش رو دیدم. اگر تفاله ها رو به مقدار زیاد توی باغچه پخش کنید باعث میشه که هلزون ها تغییر مسیر بدن و به سمت گیاه نیان. من دور بوته هایی که بوسیله این حلزون ها خورده میشد ریختم و شب برای سرکشی به باغچه رفتم و دیدم هیچ کدوم از حلزون ها سمت اون بوته نیومدن. این روش رو توی اینترنت خوندم و جواب داد.

  پشتیبانی سایت
1398/10/30 11:17

سلام ممنون از نظر جالب که شما داده بودید . صرف نظر هزینه ی بسیار بالا برای پیشنهاد شما ، مشکل اصلی که این مورد دارد استفاده ی مواد شیمیایی طعم دهنده در تنباکوهای میوه ای است که ممکن است دچار واکنش های شیمیایی در خاک شود. ممکن است در کوتاه مدت این واکنش ها دیده نشود اما در دراز مدت بسیار میتوانند مخرب باشند.