0
شناخت مهم ترین انواع آفت کلزا

شناخت مهم ترین انواع آفت کلزا

سه شنبه 18 آبان 1400
| 4944
آفت کلزا و معرفی و شناخت انواع آنها موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد. گیاه کلزا یکی از مهمترین گیاهان روغنی شناخته شده می باشد که در خانواده کلزاها قرار گرفته و مهمترین موردی که از این گیاه تهیه می گردد روغن می باشد که خواص بسیار زیادی دارد.
با توجه به این موضوع که گیاه کلزا یک گیاه بسیار مهم و مفید در مصارف کشاورزی و خوراکی به حساب می آید جهت آنکه افزایش بهره‌ وری برای این گیاه به وجود بیاید و از هرگونه خسارت احتمالی به این گیاه جلوگیری شود باید انواع آفت کلزا را شناخته و راه‌های مقابله با آن ها را یاد بگیریم. پس در صورتی که شما عزیزان می خواهید با انواع آفت کلزا آشنا شده و آنها را بشناسید با ما در ادامه این مقاله همراه باشید و مطالب ارائه شده در این مقاله را به خوبی مطالعه نمایید:
 

کک کلزا یکی از انواع آفت کلزا

یکی از انواع آفات کلزا کک کلزا نام دارد که این موجودات سوسک های ریزی هستند و با توجه به این که قدرت پرش بسیار زیادی دارند کک نامیده می شوند. این آفت کلزا فصل زمستان را به صورت حشره کامل و بالغ در زیر خاک و بقایای گیاهان زندگی خود را سپری می‌کند و با آغاز شدن فصل بهار و گرم شدن هوا از بوته های گیاه کلزا و دیگر گیاهان میزبان تغذیه می نماید. زمانی که فرایند جفت گیری توسط حشرات نر و ماده از این آفت کلزا آغاز گردد نسل جدید این حشرات به وجود می آیند که این موجودات در اواخر فصل پاییز به گیاه کلزا ایجاد خسارت می کنند.
موجودات لارو این آفت کلزا معمولاً به ساقه و ریشه گیاهان مورد نظر خسارت وارد می‌کنند و همچنین حشرات بالغ این آفت کلزا به برگهای کلزا و یا دیگر گیاهان میزبان حمله کرده و از آنها تغذیه می نمایند و در نتیجه بر روی برگ گیاه مورد نظر سوراخ های بسیار زیادی را ایجاد کرده و باعث خسارت آن گیاه می شوند. جهت کنترل شیمیایی و مبارزه با این آفت کلزا پیشنهاد می گردد تا از انواع مختلف سم های شیمیایی مانند دیازینون و یا کنفیدور استفاده شود همچنین استفاده از قارچ کش های ماده کائوچو نیز می تواند کمک بسیار زیادی در جلوگیری از ایجاد خسارت این آفت کلزا نماید.
 
آفت کلزا

شته مومی یکی دیگر از انواع آفت کلزا

یکی دیگر از انواع آفت کلزا شته مومی نام دارد که می تواند خسارت بسیار زیادی را به گیاه کلزا وارد نماید. در حالت کلی انواع مختلفی از آفات در کلزا خسارت ایجاد می کنند اما شته مومی از مهمترین آفت های دانه های روغنی بخصوص کلزا محسوب می شود. عوامل محیطی و طبیعی مختلف از جمله درجه حرارت می تواند به صورت غیر مستقیم خسارت به بار آمده توسط این آفت کلزا را تا حدود زیادی افزایش دهد.
با توجه به اینکه فرایند تخم گذاری و تولید مثل این آفت کلزا در آب و هوای گرم و مرطوب افزایش پیدا می‌کند و بهتر انجام می‌شود و خسارت ایجاد شده توسط این آفت کلزا بیشتر در مناطقی که هوا گرم و مرطوب دارند مانند شمال کشور به چشم می‌آید. همچنین این آفت کلزا در برابر سرمای زمستان مقاومت بسیار مناسبی از خود نشان داده و به راحتی می‌تواند در دمای کمتر از ۵ درجه سانتی گراد نیز فرایند تولید مثل و تکثیر نسل خود را به راحتی انجام دهد. همچنین می توان برای کنترل شیمیایی و مبارزه با این آفت کلزا از شته کش هایی مانند متاسیستوکس و همچنین پریمور و غیره استفاده نمود.
مقاله پیشنهادی: انواع شته و مبارزه با آنها همراه با آموزش ساخت شته کش خانگی

سوسک منداب یکی دیگر از انواع آفت کلزا

یکی دیگر از انواع مهم آفت کلزا سوسک منداب نام دارد که این آفت فصل زمستان را به صورت تخم پشت سر می‌گذارد و با آغاز فصل بهار و رسیدن فروردین ماه لاروهای این آفت کلزا از تخم خارج شده و تغذیه خود را از برگ گیاه میزبان مانند کلزا شروع می کنند. این آفات کلزا فقط یک بار در سال تولید مثل می کند و بیشترین خسارت که توسط این آفت کلزا به گیاه کلزا و دیگر گیاهان میزبان وارد میگردد توسط حشرات کامل و بالغ صورت گرفته و بر روی گیاه مورد نظر ایجاد می گردد.
حشره کامل سوسک منداب می‌تواند خطر خسارت بسیار زیاد و قابل توجهی را به کلزا و یا هر گیاه میزبان دیگری وارد نمایند. جهت مبارزه و کنترل شیمیایی سوسک منداب پیشنهاد می گردد تا از دیازینون ۶۰ درصد استفاده شده و با استفاده از سمپاشی این ماده شیمیایی این آفت کلزا را به صورت کامل از بین ببریم.

سفیده بزرگ کلم یکی دیگر از انواع آفت کلزا

یکی از انواع مهم آفات کلزا سفیده بزرگ کلم نام دارد که معمولا این آفت کلزا فصل تابستان را به شکل شیره سپری می‌کند. بیشترین خسارت وارد شده توسط این آفت کلزا به گیاه کلزا توسط لاروهای این حشره بوده که این لارو با برگهای گیاه میزبان و یا کلزا به صورت کامل خورده و فقط رگبرگ ها را باقی می گذارند. جهت کنترل و مقابله و از بین بردن این آفت کلزا بیشتر می‌گردد تا از سمومی مانند فوزالون و یا دیازینون و سوین و غیره استفاده کرده و این آفت گل را به صورت کامل نابود کنیم.
 
آفت

سوسکهای گرده خوار یکی دیگر از انواع آفت کلزا

یکی دیگر از انواع مهم آفات کلزا سودهای گرده خوار نام دارند که معمولاً این حشرات داخل غنچه های گیاه میزبان تخمگذاری کرده و لاروها پس از اینکه مرحله اولیه خود را پشت سر گذاشتند، به تغذیه از پرچم های گل گیاه مورد نظر مشغول می‌شوند. با رسیدن فصل بهار و ماه فروردین تا اواسط خردادماه سوسک های گرده خوار به عنوان یکی از انواع مهم بافت کلزا ظاهر شده و باعث ایجاد خسارت در گیاه کلزا میشوند البته با اتمام دوره گلدهی مدل های مختلف کلزا این نوع آفات کلزا کمتر به گیاه میزبان حمله کرده و به کلزا آسیب وارد می‌کند.
همچنین پیشنهاد می گردد جهت کنترل و مراقبت و پیشگیری و از بین بردن این آفت کلزا سالون و یا آندوسولفان را مورد استفاده قرار گرفته و با استفاده از این سموم باعث از بین رفتن کامل این آفت کلزا شویم.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید