0
کود شیمیایی سیاه، عنصری ضروری در کشاورزی

کود شیمیایی سیاه، عنصری ضروری در کشاورزی

چهارشنبه 22 خرداد 1398
| 39705

کود شیمیایی سیاه چیست؟

کود شیمیایی سیاه چنانچه از نامش پیداست جزو کودهای شیمیایی محسوب می شود که براساس آمارهای موجود بیش از ۵۰ درصد منابع غذایی جهان تحت تاثیر استفاده از این کود شیمیایی سیاه قرار می گیرد.
بنابراین می توان گفت کود شیمیایی سیاه یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین کود در سراسر دنیا و صنعت کشاورزی محسوب می شود. این نوع از کود می تواند تاثیر زیادی در پروسه کاشت و برداشت محصولات گیاهی داشته باشد. به طوریکه کارشناسان معتقدند استفاده از کود شیمیایی سیاه برای رشد ریشه های گیاهی الزامی و ضروری است و عدم استفاده از آن تا حد زیادی بازدهی در مرحله برداشت را تحت تاثیر منفی قرار می دهد. علاوه بر این محافظت از گیاه در برابر بیماری ها و آفات نیز از دیگر مزایای کود شیمیایی سیاه در صنعت کشاورزی می باشد. لازم به ذکر است نام علمی کود شیمیایی سیاه، کود فسفاته است که ممکن است به عنوان جایگزین در برخی منابع استفاده شود. 
 

کود شیمیایی سیاه باعث بهبود کدام عملکرد گیاه می شود؟

کود شیمیایی سیاه یا همان کود فسفر نقش فعالی در رشد و نمو گیاه دارد. این نوع از کود در ابتدای کار باعث گسترش ریشه گردیده و پنجه زنی را توسعه می بخشد. طبیعی است که این کار می تواند در رشد گیاه تاثیر بسزایی داشته باشد. علاوه بر این در مرحله ثانویه نیز استفاده از کود شیمیایی سیاه مرحله پرورش دانه را سرعت بخشیده و به همین منوال زمان گلدهی را نیز کوتاه می کند. در نتیجه چنانچه می بینید استفاده از کود فسفر یکی از ضروریات در رشد و نمو گیاهان می باشد. 
کود شیمیایی سیاه

چند نوع از کود شیمیایی سیاه وجود دارد؟

کود شیمیایی سیاه انواع مختلفی دارد که که از روش های مختلفی تولید می شوند. واکنش شیمیایی اولیه در تولید کود فسفاته بر اساس فرمولی صورت می گیرد که به بیان ساده تر از ترکیب آپاتیت و اسید سولفوریک در این فرمول استفاده شده است. اما به همین سادگی نیست و سوپر فسفات به طور آزمایشگاهی 5 مرحله اساسی تولید می شود و این کار مستلزم زمان و دقت کافی است.
سوپر فسفات PH اسیدی خاصی دارد که جذب عناصر مغذی و مفید را برای گیاه میسر می سازد. بعد از سوپر فسفات، به دومین نوع از کود شیمیایی سیاه می رسیم به نام سوپر فسفات سه تایی که ترکیبات شیمیایی متفاوتی با نوع ساده آن دارد. سومین نوع از کود شیمیایی سیاه، فسفات آمونیوم است که البته خود به سه شکل مختلف با فرمولاسیون متفاوت تولید و استفاده می گردد. نوع چهارم نیز نیتروفسفات است که علاوه بر مراحل قبلی، آمونیاک و دی اکسید کربن نیز در فرمول آن استفاده شده است. 
 

چگونه متوجه شویم که گیاه ما به کود شیمیایی سیاه احتیاج دارد؟

کود شیمیایی سیاه در واقع زمانی برای گیاه ضروری می شود که علائم کمبود فسفر در آن نمایان شود. این علائم که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم نشان دهنده نیاز گیاه به فسفر اضافی است که با مصرف کود شیمیایی سیاه تامین می گردد.

- سرعت رشد گیاه کند شده و ساقه ها باریک می شوند.
- گیاه نمی تواند در برابر آبیاری با آب سرد مقاومت چندانی از خود نشان دهد. 
- رسیدن دانه و رشد گیاه با تاخیر صورت می گیرد.
- تعداد دانه های پوک افزایش می یابد.
- رنگ برگ ها تغییر می یابد و شکل آن ها باریک تر از قبل می شود.
- تعداد برگ ها و دانه ها کاهش می یابد.
- برگ های قدیمی تر گیاه رنگ قهوه ای به خود گرفته و می ریزند.
- رشد گیاه سرعت نداره و ساقه ها باریک و نازک می شوند. 
- پنجه زنی گیاه کاهش می یابد.
کود شیمیایی سیاه

میزان مصرف کود شیمیایی سیاه چقدر است؟

کود شیمیایی سیاه ماند سایر کودهای شیمیایی میزان مصرف مناسبی دارد که توسط کارشناسان تعیین می شود. این میزان بستگی زیادی به نوع آب و هوای منطقه، نوع خاک، میزان آب و ... دارد. خاک زراعی در آزمایشگاه مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و سپس توصیه های لازم توسط کارشناس و مهندس مربوطه به کشاورز و زارع داده می شود. کود شیمیایی سیاه در صورت کمبود در گیاه باعث می شود تا رنگ برگ های آن تیره تر از قبل شود و همچنین گاهی اوقات قسمتی از برگ ها به دور گیاهان می پیچد و این علایم به ما هشدار کاهش فسفر در گیاه را می دهد. علاوه بر مقدار مصرف زمان افزودن کود نیز اهمیت زیادی دارد. بایستی از کود شیمیایی سیاه و اصطلاحا کودهای فسفردار در زمان و موقعیت مناسب و بجا استفاده کرد. 
 

نحوه مصرف کود شیمیایی سیاه

کود شیمیایی سیاه دارای درصدی از فسفر می باشد که آن را اغلب با درصد اکسید فسفر می شناسیم. کود شیمیایی سیاه وقتی به خاک گیاه اضافه می شود، معمولا در ابتدای کار و سال اول همچنان به صورت قابل جذب در گیاه باقی می ماند و گیاه شما می تواند سال های آتی نیز آن را به صورت بازجذب استفاده کند. البته طبیعتا مقدار آن نسبت به سال اول کمتر شده است. ترکیبات خاکی که گیاه در آن کاشته می شود و همچنین روش کود دهی از دیگر تعیین کننده های میزان مصرف آن می باشد.
اما نکته مهم این است که کود شیمیایی سیاه اغلب قبل از کاشت گیاه به خاک افزوده می شود.از آنجایی که کود شیمیایی سیاه بایستی قبل از غرقاب کردن خاک با آن مخلوط شود، نیاز به فردی با تجربه دارد.  شخص متخصص یا کشاورز با تجربه آن را دقیقا در محل ریشه گیاه افزوده و منتظر اثرگذاری آن می ماند. کود شیمیایی سیاه در فروشگاه های مخصوص و همچنین سایت های فروش اینترنتی قابل یافت و خرید می باشد. به بیان ساده تر در کشور ما مشکل و محدودیتی در تولید و فروش این محصول ضروری کشاورزی وجود ندارد و به آسانی می توانید به آن دسترسی داشته باشید. البته از نظر قیمتی، تفاوت بارزی میان قیمت کود شیمیایی سیاه و کود اوره و سایر انواع کود وجود دارد. البته هر کدام جایگاه خاص خود را داشته و هر فردی بسته به نیاز خود سراغ آن ها می رود. 
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید