0
فواید استفاده از کود روی در پاییز

فواید استفاده از کود روی در پاییز

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 8354
یکی از مورادی که باغداران باید در مراقبت از درختان باید در نظر داشته باشند، استفاده از کود روی در پاییز است. درختان و البته تمام گیاهان در مدت زمان حیات خود به مواد غذایی مختلفی نیاز دارند. شما زمانی می توانید بهترین عملکرد را از گیاهان شاهد باید که حتی کم مصرف ترین عنصر را در اختیار ان ها قرار دهید. کود روی از جمله عناصر غذایی است که با توجه به مزیت های بیشمار باری درختان، توصیه می شود در برنامه غذایی گیاه و مراقبت های پاییزه، حتمای استفاده از کود روی در پاییز لحاظ گردد.

دلایل نیاز به استفاده از کود روی در پاییز:

همانگونه که در مقالات قبلی ذکر کرده ایم، میزان رسیدگی شما به درختان در پاییز تعیین کننده موفقیت عملکرد در تابستان خواهد بود. استفاده از کود روی در پاییز یکی از نکات کلیدی و طلایی در حصول میوه های بزرگ، خوشمزه و با ماندگاری بالا است. اما حتما این سوال برای شما پیش امده است که کود روی چه لزومی برای درختان و گیاهان در پاییز دارد. هر چقدر که تغذیه گیاه در فصل استراحت پاییز و زمستان به صورت اصولی و در زمان دقیق انجام گیرد، باروری درخت در بهار تضمین خواهد شد.
اگر به تازگی کشت و کار درختان را آغاز نموده اید، فراموش نکنید که اگر چه در فصل سرد درختان به خواب رفته و فتوسنتز نمی کنند، اما کوددهی همانند استفاده از کود روی در پاییز نسبت به هر زمان دیگر اهمیت داشته و آینده سلامت درختان را تعیین می کند. در غیر این صورت خسارت های  زیر را شاهد خواهید بود:

-میوه های درختان کوچک و نارس خواهند شد.

این بدترین اتاقی است که بعد از یک فصل انتظار، کشاورز با میوه های کوچک و گاها نارس در تابستان مواجه شود. شما بعد از رسیدگی های زیاد به باغ، اکنون انتظار حصول بیشترین عملکرد را دارید. یکی از دلایل کوچک بودن میوه ها این است که استفاده از کود روی در پاییز را فراموش کرده اید. کود روی در پاییز کمک می کند تا باروری درختان در شروع مجدد رشد، افزایش یابد.

-میوه ها دچار ریزش می شوند.

اتفاق بعد در صورت عدم استفاده از کود روی در پاییز ریزش میوه ها در زمان رسیدگی و حتی ریزش میوه های نارس است. اگر در زمان رشد، ریزش رخ بدهد شما محصول را از دست داده اید. اگر بعد از رسیدگی این حادثه بروز نماید، کیفیت انبارداری کاهش خواهد یافت.

-شاخه های درختان شروع به خشکی می کنند.

عدم استفاده از کود روی بر روی عمر شاخه ها تاثیر گذاشته و منجر به خشک شدن آن ها می گردد. در نتیجه شما شاخه هایی که می توانسته باروری زیادی تولید نماید را از دست داده اید.

علائم کمبود در اثر عدم استفاده از کود روی در پاییز:

شما باید در طول پاییز و فصل رشد درختان، ان ها را به دقت بررسی کنید تا به محض رویت کوچکترین علامت کمبود از کودی روی در زمان و مقادیر مناسب استفاده کنید. فراموش نکنید که واکنش موفق شما، آینده سلامت و باروری درختان را تضمین خواهد کرد. در این قسمت از مقاله علائمی را ذکر خواهیم نمود که براساس آن ها می توانید زمان دقیق استفاده از کود روی در پاییز را تشخیص دهید:
1-به برگ ها دقت کنید. رنگ برگ ها در زمان کمبود روی به زردی گرایش پیدا می کند.
2-شاخه های جوان درختان را به دقت بررسی نموده و فاصله بین گره ها را با شاخه های مسن تر مقایسه کنید. اگر متوجه کمتر شدن فاصله میانگره ها شدید، شک نکنید که کمبود روی در حال رخ دادن است.
3-عمدتا برگ های تازه رشد کرده، کوچک و نازک هستند.
4-از دیگر علائم کمبود روی در درختان، عدم باز شدن جوانه ها است.

دلایل رخ دادن کمبود روی و نیاز به استفاده از کود روی در پاییز:

باغداران عزیز حتما به این نکته توجه داشته باشید تا زمانی که عوامل محدود کننده روی در خاک و سیستم کشت رفع نگردد، استفاده از کود روی در پاییز موثر نخواهد بود. مهمترین عواملی که منجر به این اتفاق می شوند عبارتند از:
1-وجود آهک زیاد در خاک
2-عدم مدیریت در استفاده از کودهای فسفاته
3-آبیاری زمین با آب سخت

استفاده از کود روی در پاییز
استفاده از کود روی در پاییز، عملکرد محصول را افزایش خواهد داد.
استفاده از کود روی در پاییز
سلامت و ماندگاری شاخه ها و برگ ها را با کود روی تضمین کنید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید