0
برای گیاهان خود بهترین گلدان گل را استفاده کنید.

برای گیاهان خود بهترین گلدان گل را استفاده کنید.

سه شنبه 18 آبان 1400
| 2850
از نظر روانشناسی، داشتن گیاهان متنوع همراه با گلدان گل زیبا در منزل، تاثیر بسیار زیادی بر روی حالات روحی انسان گذاشته و محیط خانه را شاداب تر خواهد کرد. به خصوص در عصر جدید که به دلیل افزایش جمعیت، ساخت و ساز آپارتمان ها بیشتر از خانه های ویلایی شده و نسل امروز از داشتن حیاط و باغچه ای زیبا در خانه محروم است. اما جای نگرانی نیست چرا که شما با خرید انواع گلدان گل زیبا با طرح و رنگ های متنوع می توانید نظره زیبا و تماشایی را حتی در آپارتمان کوچک خود داشته باشید. اما برای خرید گلدان گل باید اطلاعات کافی داشته باشید تا هم از زیبایی آن لذت برده  و هم برای نگهداری از گیاهان مناسب باشد. بنابراین پیشنهاد می کنیم ادامه مقاله را با دقت مطالعه کنید.

معرفی انواع گلدان گل:

قبل از خرید گلدان گل ابتدا باید در مورد هر کدام از آن ها اطلاعات کافی به دست آورده و سپس متناسب با شرایط محل نگهداری گیاه، نمای ساختمان و... بهترین گلدان گل را خریداری نمایید.
1-گلدان گل پلاستیکی
متداول ترین انواع گلدان گل که بیشتر افراد تمایل به خرید آن ها دارند، گلدان های پلاستیکی است که دارای تنوع زیادی از نظر رنگ، اندازه و شکل هستند. همین فاکتور در کنار قیمت مناسب و وزن کم در زمان جابجایی باعث می شود که خرید گلدان گل پلاستیک آمار بیشتری را به خود اختصاص دهد. در استفاده از این نوع گلدان ها باید دقت داشته  باشید که به دلیل عدم امکان زهکش از بدنه گلدان گل، باید سوراخ به تعداد کافی در ته گلدان ایجاد شود تا آب اضافی از آن خارج گردد. از طرفی استفاده از گلدان گل پلاستیکی با رنگ تیره در محیط های آفتابی، اشتباه است چرا که با این کار دمای خاک را بالاتر خواهید برد.
2-گلدان گل سفالی
اگر تمایل دارید مجموعه گل و گیاه شما به فضای طبیعی باغچه نزدیک تر باشد، پیشنهاد ما این است که به سراغ خرید گلدان گل سفالی بروید. با توجه به این که این گلدان ها از جنس خاک بوده و شبیه به محیط رشد گیاه هستند لذا سلامت گیاه شما را بیشتر تضمین می کنند. شاید سنگینی این دسته از انواع گلدان گل از نظر شما یک امتیاز منفی به حساب بیاید چرا که جابجایی آن سخت است ولی گر قرار است بر روی لبه تراس خانه خود گلدان پر از گل های زیبا قرار دهید، توصیه ما خرید گلدان گل سفالی است را که نسبت به باد مقاوم تر است. این دسته از گلدان ها تنوع رنگ زیادی ندارند و انتخاب شما را از این نظر محدود خواهند کرد.
3-گلدان گل چوبی
تصور کنید که شما در کنار سالن خانه یا در حیاط کوچک خود، گلدان های چوبی بسیار زیبا پر از گل های رنگارنگ دارید. این منظره بسیار تماشایی و دلچسب است چرا که شما بخشی از طبیعت را  در مقیاس کوچک برای خود خواهید داشت. این گلدان ها سنگین هستند و در نتیجه در برابر وزش باد مقاوم خواهند بود لذا یک گزینه مناسب برای گذاشتن گلدان لب ایوان، تراس و... هستند. اما به هر حال جابجایی این نوع از گلدان گل کمی سخت خواهد بود. با توجه به این که گلدان گل چوبی را می توان رنگ آمیزی نمود لذا شما محدودیتی نداشته و هر رنگ دلخواه خود را به راحتی می توانید بر روی گلدان چوبی پیاده کنید. البته مشکل این قبیل گلدان ها این است که وقتی آب به آن ها می رسد ورم کرده و احتمال کپ زدگی کف گلدان وجود دارد در نتیجه باید گلدان چوبی را در قسمتی قرار دهید که آفتاب به آن تابیده و بدنه آن را خشک کند.
4-گلدان گل فلزی
سری جدیدی از انواع گلدان گل که امروزه رونق گرفته و در طرح ها و رنگ های مختلفی در بازار عرضه می گردد، گلدان گل فلزی است. این دسته از گلدان ها بسیار مقاوم بوده و تا سالیان طولانی می توانید از آن ها استفاده کنید اما یکی از بزرگترین عیب های گلدان گل فلزی این است که با کوچکترین تابش خورشید، گرم شده و خاک ریشه را داغ خواهد کرد. پس نتیجه می گیریم که استفاده از گلدان های فلزی در مناطقی که در تابش مستقیم نور است، یک اشتباه بزرگ و کاها غیر قابل جبران است زیرا می تواند در اثر خفگی ریشه، منجر به مرگ گیاه گردد. عیب دیگر گلدان گل فلزی احتمال خورده شدن آن به مرور زمان در اثر آبیاری، کوددهی و... است که هم گلدان به مرور خراب شده و هم اینکه آزاد شدن برخی از مواد از گلدان، ریشه را خراب می کند.
5-گلدان گل سرامیکی
توجه داشته باشید که اگر چه گلدان گل سرامیکی زیبا، برقا و دیدنی هستند اما با توجه به اینکه بدنه آن ها به هیچ عنوان زهکش ندارد لذا آب در داخل آن بسیار دیر خارج می شود حتی اگر چندین منفذ در ته گلدان ایجاد کنید. بارها دیده شده است که گیاهان حساس، در داخل این نوع از گلدان گل دچار پوسیدگی ریشه در اثر عدم وجود تهویه شده اند.
6-گلدان گل سیمانی
امروزه انواع گلدان گل سیمانی با مدل و طرح های مختلف ساخته می شوند و با توجه به زیبایی که دارند، محیط جذاب و منظره دیدنی را ایجاد می کند. البته فراموش نکنید که سیمان بسیار ضخیم بوده و زهکش آن سخت خواهد بود بنابراین اگر قرار است گیاهان خود را در داخل گلدان گل سیمانی بکارید، باید مطمئن باشید ریشه آن به زهکش دیر هنگام حساس نیست و البته قبل از کشت لازم است که تعدادی منفذ را در کف گلدان ایجاد نمایید.
گلدان گل

چند نکته در انتخاب و نگهداری از گلدان گل:

1-گلدان های پلاستیکی و سفالی را باید در بازه های زمانی کوتاه و به صورت منظم تمیز کنید چرا که رسوب املاح به بدنه گلدان های سفالی و تشکیل جرم در ته گلدان های پلاستیکی به مرور زمان ماندگار شده و پاک کردن آن ها سخت خواهد بود.
2-سعی کنید که تنوع رنگ را در میان انواع گلدان گل لحاظ کنید تا محل نگهداری گل ها، تماشایی تر شود.
3-برای انتخاب گلدان گل باید به محل قرار دادن گلدان، نوع گیاه مد نظر، میزان آبیاری مورد نیاز و... توجه داشته باشید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید