0
کود شیمیایی اوره، فاکتوری اساسی در کشاورزی

کود شیمیایی اوره، فاکتوری اساسی در کشاورزی

پنجشنبه 23 خرداد 1398
| 4310

کود شیمیایی اوره چیست و چگونه بدست می آید؟

کود شیمیایی اوره همانگونه که از نامش پیداست از نوعی فرمول شیمیایی خاص در آزمایشگاه بدست می آید. این کود بسیار مفید که به شکل توپک های بلورین با رنگ سفید برفی تولید می شود، در واقع نوعی ترکیب آلی است. با اینکه شاید قبل از پیشرفت این صنعت، آمونیوم نیترات بود که به این منظور استفاده می شد، اما اوره توانسته است با خواص جالب خود، جایگزین خوبی برای این مورد شود. فرمول شیمیایی NH2COONH4 همان چیزی است که کود شیمیایی اوره را به مرحله تولید می رساند. نام علمی کود شیمیایی اوره کاربامید و همچنین عنوان انگلیسی آن Urea می باشد.
اگر بخواهیم فرمول شیمیایی اوره را به زبان ساده تری بیان کنیم، می توان به واکنش شیمیایی میان کربن دی اکسید و آمونیاک مایع اشاره کرد که البته در فشار بالا صورت می گیرد. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کود شیمیایی اوره دارای چهل و شش درصد نیتروژن می باشد و از همین روی طرفداران زیادی میان مصرف کنندگان کودهای نیتروژن دار دارد. یکی از مصارف کودهای نیتروژن دار در مزارع کشت برنج است. شایان ذکر است فردریش وهلر همان شخصی بود که توانست توسط سنتز خاصی از یک پیش ساز معدنی، ترکیب آلی مفیدی به نام اوره بسازد. این دستاورد مهم در سال 1828 میلادی، تحول حائز اهمیتی در شیمی و فرآورده های آن محسوب می شود.   بنابراین تا اینجای کار کود شیمیایی اوره را برای شما معرفی و ترکیبات شیمیایی آن را عنوان کردیم. 

کود شیمیایی اوره از چه چیزی تولید می شود؟

کود شیمیایی اوره که اصلی ترین ترکیب آن اوره می باشد، بایستی در ابتدا به شکل گرانول اوره تهیه گردد. گرانول اوره نوعی ماده چسبنده است که در برابر رطوبت هوا مقاومت بهتری داشته و همچنین از نظر اندازه نیز بزرگتر می باشند. لذا محققین به این موضوع پی برده اند که استخراج کود شیمیایی اوره از گرانول اوره نتیجه بهتری خواهد داشت. در واقع اندازه ذرات در نوع گرانولی اوره باریک تر از نوع پریل آن می باشد که این امر انتشار و پخش را راحت تر می سازد. در واقع پروسه تولید و در نهایت جذب توسط گیاه در این شکل و نوع آسان تر و کاربردی تر است. 
کود شیمیایی اوره

کود شیمیایی اوره چگونه توسط گیاه جذب می شود؟

کود شیمیایی اوره زمانی که به خاک کشت گیاه افزوده می شود، اوره موجود در آن وارد فرآیند هیدرولیز شده و آمونیاک و دی اکسید کربن آن آزاد می گردد. باکتری های فعالی که در خاک وجود دارند، آمونیاک بدست آمده از این فرآیند ضروری را به شکل نیترات اکسیده می کنند. این کار باعث می شود تا گیاه قادر به جذب آن باشد. بدین ترتیب کود شیمیایی اوره به محض افزوده شدن به خاک به همان شکل جذب نمی شود بلکه پس از عبور از مراحلی شیمیایی وارد مرحله رشد گیاه خواهد شد. البته اوره در فرمول برخی از سایر کودهای جامد نیز مورد استفاده قرار می گیرد چرا که خاصیت زیاد محلول بودن در آب اوره این قدرت را به آن می دهد که برای استفاده در ساختمان کودهای محلول در آب کاربرد داشته باشد. 

آیا کود شیمیایی اوره تنها مورد مصرف اوره است؟

کود شیمیایی اوره تنها فرآورده ای نیست که از اوره بدست می آید. ماده خالص اوره در سایر ترکیبات شیمیایی ضروری نیز نقش مهمی دارد. نیترات اوره که اغلب به عنوان یکی از مواد منفجره شناخته می شود، یکی از کاربردهای اوره است. علاوه بر این در صنعت پلاستیک سازی نیز اوره نقش مهمی دارد. رزین های فرمالدئید اوره یکی از این موارد شناخته شده می باشد. اوره حتی وارد صنعت چوب نیز شده است. چسب ساخته شده اوره ملامین فرمالدئید که در تولید تخته سه لایی استفاده می شود، از گزینه های مصرفی اوره در این صنعت مهم است. بنابراین چنانچه می بینید کود شیمیایی اوره تنها گزینه مصرفی اوره نیست و این ماده در صنایع گوناگون بسیاری مهم تلقی می شود. 
کود شیمیایی اوره

دلیل استفاده از کود شیمیایی اوره و مزایای استفاده از آن چیست؟

کود شیمیایی اوره که از کودهای نیتروژن دار محسوب می شود، نسبت به سایر روش های استفاده از نیتروژن مانند شکل خشک شده آن، گزینه معقول تری است چرا که هزینه حمل و نقل در آن پایین تر بوده، تجزیه بهتر صورت گرفته و در به طور کلی هزینه کمتری را در بر می گیرد. در نظر طرفداران محیط زیست نیز، استفاده از کود شیمیایی اوره مقدار تولید آلاینده های محیطی را تا حد زیادی کاهش می دهد.
علاوه بر این کود اوره قرار نیست فقط به شکل جامد استفاده گردد، بلکه می توان آن را به صورت محلول و یا اسپری نیز استفاده کرد. تحقیقات نشان داده است که کود شیمیایی اوره عملکرد بهتری را نسبت به سایر شکل های کود نیتروژن به ارمغان می آورد. در نتیجه کود شیمیایی اوره مزایای بسیاری به همراه دارد که هزینه پایین و نحوه استفاده آسان از آن تنها برخی از گزینه ها محسوب می شوند. 

کود شیمیایی اوره در کجا استفاده بهتری دارد؟

کود شیمیایی اوره از کودهای پرکاربرد در صنعت کشاورزی محسوب می شود. محصولات ذرت، برنج، گندم و سایر دانه های کوچک از مواردی هستند که کود اوره برای آن ها کاربرد دارد. البته کارشناسان معتقدند، این نوع مصرف بایستی در فصول سرد سال صورت گیرد چرا که در دمای بالاتر، اوره میل بیشتری به آمونیاک دارد. از سوی دیگر آب تاثیر زیادی در حلالیت اوره دارد، به همین دلیل در صورتی که از آن در فصل های گرم مانند تابستان استفاده کردید، بایستی به زمان بارش باران نیز توجه داشته باشید.
سایر محصولات کشاورزی مانند سبزیجات، سیب زمینی و سویا نیز از اوره به عنوان کود استفاده می کنند، اما بیشتر به شکل اسپری. البته فقط این نیست؛ کود اوره در کشت زعفران، توت فرنگی، مرکبات، زغال اخته و برخی محصولات دیگر تاثیر زیادی دارد. به خصوص در شرایطی که خاک اسیدی باشد، کود شیمیایی اوره بسیار کاربردی و حائز اهمیت خواهد بود. در نتیجه چنانچه می بینید اوره و فرآورده کود شکل آن طرفداران زیادی داشته و مزایا و کاربرد بسیاری نیز به خود اختصاص داده است به طوریکه آسیا با دارا بودن مزارع کشت برنج بسیار، یکی از مصرف کننده های عمده اوره در جهان محسوب می شود.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حسین
1399/5/13 20:09

اینهمه مطلب راجع به کود اوره نوشتید توی صدتا سایت یکیتون ننوشتید کود اوره چی هست واقعا آیا اوره خالص هست یا چیز دیگری هم بهش اضافه یا کم میشه، اگه ده روز بگردی پیدا نمیکنی چون همش کپی، همش کپی، هیچ کس هم کاری نداره نه نظارتی نه ایرادی کسی بگیره، هر غلطی هر کس تو اینترنت با زبان فارسی بکنه کسی کاریش نداره، البته فقط و فقط ضد ولایت نباشه

  پشتیبانی سایت
1399/5/14 16:49

قربان قسمت نظرات محل مناسبی برای اعتراضات این چنینی نیست لطفا ادب را رعایت کنید - تیتر مقاله ی ما کود اوره چیست نیست ما در مورد فاکتور های ضروری این کود صحبت کرده ایم . ضمنا هیچ کدوم از مقالات ما به هیچ عنوان کپی نمیشوند. اوره یک واحد از نیتروژن است. در کود ها نیتروژن میتواند به صورت اوره خالص ، آمونیاک خالص و یا نیترات خالص باشد یا ترکیبی از این سه .