0
کشت میوه استوایی پاپایا در ایران

کشت میوه استوایی پاپایا در ایران

سه شنبه 18 آبان 1400
| 23342

کشت پاپایا در ایران

پاپایا  یا خربزه درختی ( Carica papaya)  : گیاه بومی قاره آمریکا است که اکنون در بسیاری مناطق هند , آفریقای جنوبی، سری لانکا و فیلیپین کشت می‌شود. . بیشتر مردم از وجود این محصول اطلاعی ندارند
پاپایا
 

ویژگی ظاهری

پاپایا درختی است نسبتاً کوچک، دارای یک تنه به ارتفاع ۴ تا ۱۰ متر و برگ‌هایی بزرگ به ابعاد ۵۰ تا ۷۰ سانتی‌متراست . اندازه میوه آن ۱۵ تا ۴۵ سانتی‌متر  و قطر آن ۱۰ الی ۳۰ سانتی‌متر است . پاپایا میوه‌ای است که در تمام فصول سال یافت می‌شود و طعمی شیرین و بافتی کره مانند دارد و گلابی‌ شکل است . رنگ میوه در ابتدا سبز و موقعی که رسیده باشد زرد کهربایی یا نارنجی است. درون گوشت پاپایا دانه‌های سیاه کوچک زیادی وجود دارد که تلخ مزه هستند.
پاپایا

مصرف 

میوه‌ها در حالت نارس باید پس از پخته شدن مصرف شوند زیرا در حالت نارس دارای مقادیری مادهٔ لاتکس هستند که برای بدن مضر است اما میوه در حالت رسیده به دلیل تجزیهٔ لاتکس به صورت خام قابل خوردن است.

 پااپایا

فواید 

 این میوه در نقاط مختلف جهان به خصوص در جنوب شرقی آسیا و در قاره آمریکا استفادهٔ فراوانی در آشپزی و تهیهٔ شیرینی‌ها و دسرها دارد. در طب سنتی از برگ‌های پاپایا برای درمان مالاریا و از دود کردن آن برای بیماران مبتلا به آسم استفاده می‌شود. کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ‌های خونی می‌شود و می‌تواند از سکته‌های قلبی جلوگیری کند. فیبر موجود در این میوه هم کلسترول بد خون را کاهش می‌دهد . این میوه فواید بسیار زیادی برای پوست و مو دارد و نه‌تنها خود میوه که سایر قسمت‌های آن نیز سرشار از خاصیت است ، آنزیم پاپایا که papain نام دارد برای هضم پروتئین بسیار مفید است. پاپایا برای کاهش فشار خون هم مفید است. پتاسیم موجود در این میوه، اثرات سدیم را کنترل و با بهبود جریان خون در رگ‌ها، سطح فشار خون را تنظیم می‌کند. رنگ نارنجی این میوه، به دلیل وجود ماده‌ای به نام بتاکاروتن است. بتاکاروتن بینایی را تقویت و از بیماری‌های چشمی جلوگیری می‌کند. آنجایی که این میوه حاوی فیبر است، می‌تواند قند خون را در بیماران مبتلا به دیابت نوع یک کاهش دهد. ولی به دلیل آن که میزان قند فروکتوز در آن بالاست، حتماً قبل از مصرف با پزشک مشورت کنید. یک میوه پاپایا کوچک حاوی ۳ گرم فیبر است که با ۱۷ گرم کربوهیدرات برابری می‌کند. این میوه کالری کم و فیبر بالایی دارد. پس مصرف آن اشتها را پایین می‌آورد و می‌تواند با کم کردن حجم غذای مصرفی، باعث کاهش وزن و لاغری شود. علاوه بر این، پاپایا حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است. این ماده تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و باعث جوان‌سازی پوست می‌شود. برای استفاده از این خاصیت، می‌توانید ماسک خانگی آن را به راحتی تهیه کنید. ولی بهتر است قبل از استفاده ماسک صورت پاپایا مقداری از آن را روی پوست بدن امتحان کنید تا اگر به آن آلرژی داشتید، به پوست صورتتان آسیب نزنید.

پاپایا

پراکندگی

پاپایا گیاه بومی آمریکای مرکزی، مکزیک و مناطق شمالی آمریکای جنوبی است و در نقاط مختلفی از دنیا کاشته شده و تطبیق پیدا کرده‌است. این مناطق شامل جزائر کارائیب، فلوریدا، تگزاس، کالیفرنیا، هند، استرالیا، مالزی، اندونزی، فیلیپین، هاوایی و همچنین جنوب و جنوب شرقی ایران و بسیاری مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری دیگر می‌باشند. 

کاشت درخت

درخت پاپایا رشد سریعی داشته و پس از سه سال از زمان کاشت تولید میوه می‌کند. هر گل بعد از 145 تا 165 روز بعد از گرده‌افشانی به میوه کال و سپس رسیده تبدیل می‌شود.این درخت متعلق به مناطق معتدل و گرمسیر است و در دمای پایین‌تر از -۲ درجه دچار مشکل شده یا به کلی از بین می‌رود. این گیاه نیاز به خاک‌های ماسه ای مناسب دارد و در صورت انباشته شدن آب پای درخت طی ۲۴ ساعت از بین خواهد رفت.  

 

آفت درخت پاپایا

پاپایا مورد حمله ی آفاتی همچون شته سبز , تریپس پیاز , مگس میوه ی مدیترانه ای , زنجرک استیونس , مگس خربزه , مگس میوه شرقی , شپشک سفید هلو , مورچه ها,  مگس سفید و کنه ها قرار میگیرد که جهت از بین بردن کنه ها استفاده از کنه کش کلتان با غلظت 0.1 درصد توصیه میشود .

مگس مدیترانه ای 
 

و اما کشت پاپایا در ایران

پاپایا در ایران به صورت عمده کشت نمی‌شود، بلکه به صورت اندک در استان سیستان و بلوچستان و خیلی کم در استان هرمزگان و برخی استان‌های دیگر مانند یزد، بوشهر  کشت می‌شود . برای کاشت این درخت شما نیاز به 1 تا 3 نفر نیروی انسانی ,  حدود 35,000,000 تومان سرمایه اولیه و ریسک پایین دارید .

 

مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید