0
مزایا و معایب استفاده از کود گوگرد در زمین های کشاورزی

مزایا و معایب استفاده از کود گوگرد در زمین های کشاورزی

سه شنبه 18 آبان 1400
| 67044
کود گوگرد به عنوان یک ماده بسیار مهم و حیاتی برای تغذیه بسیاری از گیاهان و همچنین زمینه های مختلف کشاورزی مورد استفاده قرار گرفته و نقش آن برای تامین موارد ضروری برای گیاهان مختلف بسیار بیشتر از فسفر می‌باشد. کود گوگرد برای گیاهان مختلف باعث بهبود کیفیت محصولات مختلف کشاورزی و همچنین تامین میزان پروتئین و روغن مورد نیاز برای گیاهان مختلف می گردد.
میزان کود گوگرد مورد نیاز برای برداشت هر تن دانه های روغنی مانند کلزا چیزی در حدود ۱۲ کیلوگرم و برای غلات مختلف چهار کیلوگرم و همچنین برای بقولات ۸ کیلوگرم در نظر گرفته می شود. در صورتی که شما می خواهید در مورد کود گوگرد اطلاعات مناسبی پیدا کنید با ما در ادامه مقاله همراه بوده و مطالب ارائه شده در این مقاله را تا انتها با دقت مطالعه نمایید:

کود گوگرد چیست؟

گوگرد یکی از انواع کود هایی است که معمولا در کشاورزی برای اصلاح خاک مورد استفاده و بهره‌برداری قرار می‌گیرد. خاک‌ها و مزارعی که به میزان بسیار زیادی تحت تاثیر شستشو قرار می گیرد تا حدود زیادی با کمبود گوگرد مواجه می‌شوند. در نتیجه در برخی از مواقع لازم است تا گوگرد مورد نظر را به صورت کود گوگرد به خاک و مزرعه مورد نظر تزریق نماییم. میزان گوگرد در کود گوگرد به صورت درصد عنصر گوگرد ذکر می گردد همچنین انتخاب اینکه چه نوع کود گوگردی را به خاک مورد نظر تزریق نماییم به ph خاک مورد نظر بستگی داشته و با رابطه مستقیم دارد.

انواع کود گوگرد

گوگرد یکی از مهمترین کود های مورد مصرف در صنایع مربوط به کشاورزی و زمین‌های کشاورزی انواع مختلفی داشته که یکی از انواع آن می‌توان به سنگ گچ اشاره نمود. این نوع از کود گوگرد دارای ۱۸ درصد گوگرد و ۲۲ درصد کلسیم می باشد و علاوه بر تامین مقدار آب مورد نیاز گوگرد و کلسیم برای خاک مورد نظر، تا حد زیادی باعث کاهش ph خاک مورد نظر نیز می گردد. یکی دیگر از انواع این کود پودر گوگرد می باشد که این کود به عنوان کود گوگرد در زمینه ها و مزارع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. 
 
انواع کود گوگرد
همچنین از کود گوگرد می‌توان به عنوان یکی از بین برنده قارچ در گیاهان مختلف مانند انگور استفاده کرد و همچنین برای از بین بردن آفت های مختلف مانند کرم لوله ای ریشه نیز از کود گوگرد میتوانید نهایت استفاده را ببرید. یکی دیگر از انواع کود گوگرد سولفات آمونیوم نام دارد که این نوع کود گوگرد دارای ۲۴ درصد گوگرد بوده، ولی یک تاثیر منفی بر روی خاک ایجادمی کند و آن این است که خاک مورد نظر را کمی اسیدی کرده و درصد اسیدی بودن آن را افزایش می دهد که با توجه به این موضوع این نوع کود گوگرد برای خاکهای اسیدی اصلا مناسب نمی باشد.
در حالت کلی انواع مختلف این کود باعث افزایش ph خاک می شوند که علت این موضوع جایگزین شدن یون هیدروژن قرار گرفته بر روی کلوئید ها توسط یون کلسیم می باشد همچنین خاکهایی که به مقدار زیادی در معرض شستشو قرار می گیرند نیز ph آنها افزایش پیدا میکند بهترین راه برای کاهش ph خاک مورد نظر این است که مقدار زیادی سولفات کلسیم را برای سطح خاک مورد نظر پخش کرده و به خوبی آن را با خاک مورد نظر مخلوط نمایید و در نتیجه ph خاک مورد نظر کاهش پیدا کند.
مقاله مرتبط: مهمترین تاثیرات گوگرد در زمین های کشاورزی

روش استفاده از انواع مختلف کود گوگرد

همانطور که گفته شد کود گوگرد انواع مختلفی دارد برخی از انواع کود گوگرد را می توان در هنگام آبیاری حل کرده و به خاک مورد نظر اضافه نماییم. ماده سولفات پتاسیم واکنش خنثی را در خاک مورد نظر ایجاد می نماید و هیچ گونه تغییری را در ph خاک مورد نظر ایجاد نمی کند.
همچنین سولفات از نوع معمولی نیز چیزی در حدود ۱۲ درصد گوگرد دارد و می تواند نقش بسیار مهمی در تامین گوگرد برای گیاهان و درختان مورد نظر ایجاد نماید با توجه به این که هوا قسمت بسیار زیادی از نیتروژن مورد نیاز گیاهان مورد نظر را تامین می کند میزان کمبود گوگرد در هوا هشت به یک است. این در حالی است که نسبت نیتروژن به گوگرد در خاک مورد نظر به هیچ وجه مشاهده نمی شود چرا که نسبت نیتروژن به گوگرد در گیاهان ۱۴ به یک و یا ۱۷ به یک می باشد.
همچنین میزان محلول بودن کود گوگرد نیز به ترکیب کود گوگرد مورد نظر بستگی دارد. سولفات پتاسیم و همچنین سولفات آمونیوم از انواع مختلف کود گوگرد از نوع محلول به حساب می آیند همچنین این قابلیت را دارد تا قبل از کاشت محصول یا بعد از کشت محصول به خاک مورد نظر تزریق گردد البته باید بگویم که پودر گوگرد این قابلیت را ندارد.
 
کود گوگرد

مهمترین مزایای استفاده از کود گوگرد

در صورتی که از انواع مختلف کود گوگرد در خاک و زمین های مورد نظر استفاده کنیم باعث جلوگیری از تجمع نیترات در محصولات کشاورزی مختلف شده‌ایم و همچنین به بزرگ کردن تدریجی خاک و حفاظت محیط زیست و کمک به سلامت محیط زیست کمک شایانی کرده ایم. همچنین استفاده از کود گوگرد باعث می‌شود تا مصرف آب کشاورزی مختلف کاهش چشمگیری را به خود ببیند.
 استفاده از کود گوگرد سبب جلوگیری از گسترش قارچ های خاکزی می شود و همچنین تا حدود زیادی باعث اصلاح و کاهش ph خاک های شور و آهکی و قلیایی می گردد. در صورتی که ما از کود گوگرد استفاده کنیم و افزایش حلالیت عناصر غذایی مختلف در گیاهان و درختان مختلف مانند روی منگنز آهن و سرور و غیره شده‌ایم و از طرفی به موضوع کاهش مصرف کودهای ریز مغذی و فسفات کمک کرده‌ایم و در این حال باعث بهبود کیفیت آبیاری گیاهان و محصولات مختلف کشاورزی شده ایم.

معایب استفاده از کود گوگرد

در عین حال که انواع مختلف کود گوگرد می تواند تاثیرات مثبت بسیار زیادی را در انواع مختلف گیاهان و خاک های مورد نظر که گیاهان در آن رشد و نمو پیدا می‌کند ایجاد نماید و استفاده بیش از اندازه و غیر اصولی از این نوع کود شیمیایی نیز می‌تواند تاثیرات غیرقابل جبرانی را برای گیاهان درختان و همچنین زمین‌های زراعی مورد نظر ایجاد نماید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
حمیدرضا
1402/5/19 21:19

برای یک هکتار و نیم برنج 200کیلوگرم گوگرد گرانول 75درصد اضافه کردم بدون آزمایش خاک الان حدودا یک ماه هست رشد گیاه را خیلی مختل کرده احتمالا پی اچ خاک خیلی پایین اومده باعث شده مصرف کود اوره خیلی بیشتر شود. واقعا باید با آزمایش خاک مصرف شود. باسپاس

  پشتیبانی سایت
1402/5/21 08:47

با سلام خدمت شما سعی بر استفاده از کود های محلول پاشی شود . با تشکر از اشتراک گذاری تجربتون

امیر
1402/5/15 11:28

آیا این گوگرد منفجر است؟؟

  پشتیبانی سایت
1402/5/17 11:05

منفجر ؟

پرویز
1402/3/18 14:02

به خاک گوگرد زیادی اضافه کردم و موجب آسیب به گیاهان شده الان به نظرم خاک خراب شده. آیا راهی برای خنثی کردن اثر گوگرد اضافی هست؟ متشکرم

  پشتیبانی سایت
1402/3/21 08:14

سلام بهتر است خاک را ببرید ازمایشگاه و آزمایش کنید

جنوبگان
1400/9/7 14:19

کودهای گوگردی جنوبگان را هم بررسی کنید. کیفیت بسیار خوبی دارد.

  رضا
1400/11/3 07:30

بسیار عالیه بنده امتحان کردم و جواب گرفتم 🙏🙏

امیر شهریاری
1399/11/8 19:47

خیلی مفید

  پشتیبانی سایت
1399/11/9 09:44

ممنون از شما