0
آشنایی با سفیدک دروغین و راه های مبارزه با آن

آشنایی با سفیدک دروغین و راه های مبارزه با آن

سه شنبه 18 آبان 1400
| 6190

کشاورزی بدون ایجاد خطر و ضررهای جبران ناپذیر

کشاورزان و باغبانانی که با گیاهان زیادی سر و کار دارند و برای تولید یک محصول گیاهان مختلفی را می کارند و منتظر برداشت آن می شوند، معمولا با آفت های مختلفی از گیاهان مواجه خواهند گشت که سبب از بین بردن گیاهان و عدم باروری آن ها می گردد.
به همین منظور می بایست ابتدای امر این گونه از آفت ها را بازشناخت و سپس نسبت به راه های مبارزه با آن ها اقدامات لازم را صورت داد تا بتوان از نابود شدن گیاهان کشت شده خویش جلوگیری به عمل آورد و بدون هیچ گونه آفتی در گیاهان خود منتظر بارور شدن آن ها شد تا نتیجه تلاش خود را با وجود محصولات مختلف پس از سپری شدن بازه زمانی ممکن و رعایت نکات لازم در امر کشاورزی به عینه مشاهده نمود.
یکی از همین آفت های پیش رو در صنعت کشاورزی، پدیده ای به نام سفیدک دروغین می باشد که در ادامه ابتدای امر به معرفی آن خواهیم پرداخت و سپس به ارائه راهکارهایی برای مبارزه با سفیدک دروغین روی خواهیم آورد تا کشاورزان به محض مشاهده سفیدک دروغین روی گیاهان خود پی به وجود این پدیده ببرند و برای مبارزه با آن دست به راهکارهای پیش رو بزنند.
 
سفیدک دروغین

آشنایی بیشتر با سفیدک دروغین

سفیدک دروغین که از آن با نام سفیدک های کرکی نیز یاد می شود، پدیده ای است که به صورت نقاط کوچک زرد رنگ روی برگ های گیاهان می نشیند که به صورت یک ماده سفید رنگ پودری پشت برگ ها نمایان می گردد. پدیده ای که قطعا نشان دهنده خوبی برای برگ های گیاهان در باغات و مزارع مختلف نیست.
ضمن اینکه بایستی این نکته را نیز در نظر گرفت که به هنگامی که بافت برگ در زیر نقطه های زرد رنگ از بین بروند، یک ماده سفید رنگ تقریبا مایل به خاکستری تولید می شود که به آن سفیدک دروغین می گویند. وجود پدیده سفیدک دروغین و نمایان شدن آن روی برگ درختان به این صورت است که ممکن است حتی تمامی شاخه ها و شاخه های در حال رشد را آلوده سازد و منجر به مرگ و از بین رفتن گیاه مورد نظر گردند.
به همین منظور کشاورزان و باغبانان عزیز باید به خاطر داشته باشند که به محض دیدن چنین حالتی روی برگ های درختان مزارع و باغات خویش می بایست فورا دست به کار شوند و مراتب را به جهت از بین بردن آن ها انجام دهند چرا که در صورت بودن آن ها و ظاهر گشتن سفیدک دروغین روی تمامی شاخه ها و درختان سبب آفت گیاهان می گردد و نمی توان انتظار محصولات باکیفیتی را از آن ها داشت.
این نکته را نیز باید در نظر داشت که در شب های سرد با دوره های طولانی وجود این کپک زدگی به سرعت بیشتری در حال گسترش می باشد و سبب از بین بردن بافت برگ بدون تأثیر روی ساقه ها می گردد. به واقع باید در نظر داشت که سفیدک دروغین می تواند روی هر نوع گیاهی شروع به رشد کردن کند اما بیشتر این پدیده روی انگور و گل رز، گل بنفشه و گل حنا یافت می گردد. اما به طور کلی باید در نظر داشت که با دیدن سفیدک دروغین روی برگ های درختان باغات خویش می بایست فورا مراتب را برای از بین بردن آن ها صورت داد تا آفت های گیاهان، خسارت های خیلی جدی و حادی به مزارع و باغات شما وارد نسازد.
 
راه های مبارزه با سفیدک دروغین

راه های مبارزه با سفیدک دروغین

حال که با یکی از آفات گیاهان به نام سفیدک دروغین آشنا شدیم؛ نیاز است تا راهکارهایی را در زمینه مبارزه با این آفت گیاهان نیز بدانیم تا با استناد به هر یک از این راهکارهای موجود بتوان سفیدک دروغین را از سر راه برداشت تا کشاورزان و باغبانان بتوانند نتیجه بهتری در حیطه کاری خود داشته باشند. پیش از هر چیز باید در نظر داشت تا حد امکان نکات لازم را در حوزه کشاورزی و باغبانی رعایت نمود تا با پدیده سفیدک دروغین مواجه نگردید. اما در صورتی که با سفیدک دروغین مواجه شدید؛ می توان از طریق راه های زیر به مبارزه با آن ها برخواست:

1- استفاده از جوش شیرین

از جمله راهکارهای امن و موثر به منظور از بین بردن سفیدک دروغین، استفاده از جوش شیرین می باشد. استفاده از جوش شیرین در این راستا جایگزین بی بدیلی برای استفاده از مواد شیمیایی به شمار می آید که می توان با استفاده از آن از ظاهر گشتن سفیدک دروغین روی برگ های گیاهان جلوگیری به عمل آورد.
برای این منظور می بایست 2 قاشق غذاخوری شامپو بچه را با 2 قاشق از روغن پخت و پز را به همراه 2 قاشق جوش شیرین به عنوان ماده اصلی این محلول در یک گالن 3.8 لیتری آب را در یک ظرف مخلوط کنید و با قرار دادن یک درپوش روی آن شروع به تکان دادن آن کنید تا تمامی مواد با هم مخلوط گردند.
سپس مقدار کمی از محلول را در یک بطری می بایست اسپری کنید تا با اسپری کردن این محلول روی برگ های گیاهان آلوده به سفیدک دروغین ظرف مدت 24 تا 36 ساعت بعد از شر این سفیدک دروغین رها گردید.

2- محصولات شیمیایی

به غیر از وجود جوش شیرین به عنوان ماده اصلی محلولی که از آن نام بردیم، محصولات شیمیایی بسیار زیادی نیز در این راستا وجود دارند تا با استفاده از آن ها بتوان از شر سفیدک دروغین خلاص شد. این محصولات شیمیایی خاصیت قارچ کشی دارند و سبب از بین بردن قارچ ها می شوند.
هر چند که تأثیر آن ها برای از بین بردن این آفت در گیاهان چندان بالا نیست و به مانند محلول جوش شیرین موثر نیست، ولی با این وجود می توان به قارچ کش های ارگانیکی به مانند گوگرد هم اشاره داشت که تأثیر آن ها نسبت به سایر محصولات شیمیایی بیشتر می باشد و سبب بازگشت مجدد این قارچ ها نیز روی برگ های گیاهان شما نمی گردند.
بنابراین شما می توانید این محصول را نیز برای از بین بردن سفیدک دروغین به کار ببندید تا از شر این گونه از آفت های گیاهان در زمین های کشاورزی و باغات و مزارع خویش خلاص شوید و با اطمینان خاطر بیشتری به کشاورزی و باغبانی خویش روی آورید.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید