0
بهترین کود برای افزایش باردهی فلفل

بهترین کود برای افزایش باردهی فلفل

چهارشنبه 19 آبان 1400
| 50067
تمامی افرادی که در زمینه کشت انواع فلفل فعالیت می کنند به دنبال این هستند که با افزایش باردهی فلفل کشت موفقیت آمیزی داشته و از طرفی نتیجه سرمایه گذاری در کاشت را با بهترین سوددهی دریافت نمایند. شاید شما نیز به تازگی تصمیم گرفته اید به کشت انواع فلفل پرداخته و گلخانه ای از این گیاه جالیزی پرخاصیت را داشته باشید. قبل از اینکه تصمیم خود را نهایی کنید توصیه می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

اهمیت کوددهی در افزایش باردهی فلفل:

فلفل از جمله گیاهانی است که هم با بذر و هم به صورت نشاکاری تکثیر می شود. بهترین راهکار این است که به سراغ نشا بروید به دلیل اینکه گیاه مراحل اولیه رشد خود را که به شدت به شرایط محیطی حساس است، در محیط ایمن خزانه سپری کرده و اکنون که وارد مزرعه یا گلخانه می شود، مقاومت بالاتری خواهد داشت. اما این بدان معنا نیست که عملیات داشت برای این محصول را جدی نگیرید برای مثال شما باید کوددهی فلفل را در زمان های مناسب انجام دهید تا در زمان برداشت محصول باکیفیت و خوش عطر را وارد بازار کنید.

کوددهی در افزایش باردهی فلفل از چند نظر اهمیت دارد:

-همانگونه که بیان کردیم نشا در ابتدا یک گیاهچه ضعیف است که کوچکترین استرس محیطی منجر به از بین رفتن گیاه می شود. شما نمی توانید مانع از تاثیر محیط بر روی گیاه شوید اما می توانید فلفل ها را تقویت کنید تا بتواند این شرایط را تحمل کند. به همین دلیل است که کوددهی فلفل باید جدی گرفته شود. استفاده از کود در زمان مناسب و مقدار کافی، ذخیره گیاه را افزایش داده و قدرت مقاومتی آن بیشتر می شود.
-درصورتی که فلفل در هر مرحله از رشد خود ضعیف شود، رقابت آن با تنش های زنده شامل بیماری ها و آفات کم می شود. در واقع گیاه با بنیه ضعیف بهترین بستری برای رشد آفات است. این موضوع اهمیت کوددهی را ثابت می کند. اگر فلفل ذخیره غذایی کافی داشته باشد، در برابر حملات عوامل بیماری زا بهتر مقاومت خواهد کرد.
-مهمترین عامل که بر روی افزایش باردهی فلفل تاثیر می گذارد، کوددهی با انواع کود مناسب و در زمان درست است. البته دقت داشته باشید که کوددهی فلفل باید به گونه ای باشد که هم از نظر کمی و هم از نظر کیفی، بهترین محصول را داشته باشید. به این معنا که فلفل های بزرگ، خوش طعم و خوش عطر را به دست بیاروید.

نکات مهم در کوددهی برای افزایش باردهی فلفل:

اکنون که از اهمیت کوددهی فلفل آشنا شدید، لازم است چند نکته را در این زمینه در ذهن خود همواره داشته باشید:
-قبل از اینکه کشت فلفل را انجام دهید، آزمون خاک باید انجام شود. شما نباید بدون آگاهی از موجودی خاک، اقدام به کوددهی فلفل کنید چرا که ممکن است تاثیر معکوس را شاهد باشید. برای مثال اگر نیتروژن خاک برای تامین نیازهای این گیاه کافی بوده و شما باز هم ازت وارد خاک کنید، رشد رویشی تحریک شده و گیاه دیر به گل می رود. نهایتا میوه های کوچک و ضعیف خواهید داشت.
-لازم است با یک مهندس باتجربه که در زمینه کشت فلفل فعالیت داشته است، مشورت کنید تا بهترین کود برای افزایش باردهی فلفل استفاده شود. امروزه برندهای مختلف از انواع کود در بازار وجود دارد که قطعا تمامی آن ها از عملکرد خوبی برخوردار نیستند.
-زمان استفاده از کود، بسیار اهمیت دارد. اگر در مرحله ای که اوج مصرف گیاه است نیاز غذایی او را تامین نکنید، نمی توانید انتظار افزایش باردهی فلفل را داشته باشید. توصیه می کنیم که برنامه کوددهی را در اختیار داشته باشید تا با استفاده بزنگاه، نهایتا چند چین محصول با بهترین عملکرد را داشته باشید.
-قبل از کشت فلفل حتما عملیات خاکورزی به صورت اصولی انجام شود تا با بهبود تهویه و زهکش خاک، سرعت تجزیه کود تنظیم شود. در این صورت نیاز گیاه به موقع تامین خواهد شد.

معرفی بهترین کودها برای افزایش باردهی فلفل:

لازم است بدانید که در دوره کشت تا برداشت فلفل، چه کودهایی و در چه زمانی باید استفاده شود تا نهایتا منجر به افزایش باردهی فلفل در هر چین گردد:

1-کوددهی در زمان آماده سازی زمین

همانگونه که قبلا ذکر کرده ایم، باید قبل از کشت آزمون خاک انجام شده و براساس موجودی خاک و نیاز فلفل به عناصر غذایی، مقادیر مناسبی از کود اعمال شود.

2-کوددهی در زمان نشاکاری

 در این مرحله لازم است کودهای پتاسه و فسفره استفاده شود تا هم استحکام ساقه بیشتر شده و هم ریشه زایی تسریع پیدا کند. این عمل باید با اولین آبیاری انجام گیرد. شما می توانید از کودهای بیولوژیک برای این منظور استفاده کنید که با برقراری رابطه همزیست با ریشه، رشد آن را بیشتر می کند.

3-کوددهی در مرحله رشد رویشی گیاه

این مرحله از رشد فلفل، بسیار اهمیت دارد چرا که تضمین کننده میزان باردهی فلفل در هر چین خواهد بود. در این زمان لازم است از کودهای کلسیم، گوگرد و منیزیم استفاده شود تا هم قدرت سبز بمانی گیاه بیشتر شده و هم اینکه تولید ماده خشک در گیاه بالا برود. در این صورت نتیجه را به صورت افزایش باردهی فلفل شاهد خواهید بود.  این مرحله از کوددهی همچنین بر روی مقاومت گیاه در طول دوره زندگی نسبت به تنش هیا زنده و غیر زنده تاثیر می گذارد. برای مثال گوگرد منجر به افزایش مقاومت گیاه نسبت به بیماری ها شده و میزان پروتئین گیاه بیشتر می شود.

4-کوددهی در زمان گلدهی

به جرات می توان گفت نتیجه تمام زحمات شما در دوره کشت فلفل برای افزایش باردهی فلفل در مرحله گلدهی تعیین می شود. در این دوره نیز باید از کودهای مناسب استفاده شود. قبل از گلدهی باید یکبار محلول پاشی بر روی گیاهان انجام شده و در زمان گلدهی، حتما کودهای پتاسه استفاده شود.
افزایش باردهی فلفل
بیشترین باردهی فلفل را با کوددهی مناسب به دست بیاورید.
افزایش باردهی فلفل
زمان کوددهی و نوع کود مورد استفاده بر روی افزایش باردهی فلفل تاثیر می گذارد.
افزایش باردهی فلفل
با برنامه دقیق علمی برای کوددهی فلفل، عملکرد بالایی را به دست بیاروید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید