0
شخم زدن زمین چه فوایدی برای خاک دارد ؟

شخم زدن زمین چه فوایدی برای خاک دارد ؟

شنبه 20 مهر 1398
| 59693
قبل از شروع هر فعالیت کشاورزی، لازم است در مورد شخم زدن زمین اطلاعات کامل داشت. تا زمانی که بستر کشت به خوبی مهیا نباشد، نباید از بذر یا نهال انتظار رشد ایده ل داشته باشید. این مسئله در مورد گیاهان زراعی اهمیت بیشتری پیدا می کند چرا که دانه، گیاه اصلی گیاه است. با توجه به کوچک بودن این قسمت از گیاه، وجود یک بستر کشت مناسب به شدت حساس است.
متاسفانه برخی از کشاورزان به شخم زمین زیاد توجه جدی ندارند و همین امر باعث می شود که کشت موفق نصیب آن ها نشود. هر چه زمین هموارتر و بافت آن متوسط باشد، بذر و ریشه گیاه در بهترین شرایط رشدی قرار خواهند گرفت. توصیه می کنیم این مقاله را با دقت مطالعه کنید.

مهم ترین اهداف شخم زدن زمین:

بهترین و ساده ترین تعریفی که می توان از شخم زمین داشت، زیر و رو کردن خاک است به منظور اینکه کشت بعد به خوبی در خاک استقرار یافته و نهایتا عملکردی ایده آل را در اختیار شما قرار دهد. در طول زمان در اثر آبیاری، حرکت ماشین آلات بر روی خاک و...، بافت خاک سخت شده و در نتیجه لازم است کلوخه ها و سله ها شکسته شوند تا ریشه گیاه بعدی بتواند به راحتی در اعماق خاک نفوذ کند. بنابراین اصل هدف شخم زدن زمین، نرم کردن خاک و از بین بردن لایه سطحی سخت است. اما سایر اهداف شخم زمین عبارتند از:
  • در هر بار که زمین خاک را زیر و رو می کنید، میزان نفوذپذیری بستر کشت بیشتر شده و در نتیجه آب و هوا بهتر و بیشتر در اختیار ریشه گیاه قرار می گیرد. فراموش نکنید که این دو ماده، به شدت برای حیات ریشه و در نتیجه بقای گیاه اهمیت دارند.
  • شما با شخم زمین و در نتیجه نرم تر کردن خاک، میزان خلل و فرج آن را بیشتر نموده و به ریشه کمک می کنید تا راحت تر بتواند در سطح وسیعی از خاک توصیه پیدا کند.
  • به جرات می توان گفت یکی از مهمترین اهداف شخم زدن زمین، مدیریت منابع آبی است. خاک که سله بسته است، لوله های مویین فعال داشته و آب را به سطح خاک می آورد در نتیجه میزان تبخیر از سطح، زیاد خواهد شد. شما با شخم زمین و قطع این لوله های مویین، آب را در اعماق حفظ خواهید کرد.
  • در طول مدت کشت و یا در دوران آیش، بهترین شرایط برای تخم گذاری آفات و عوامل بیماری زا فراهم خواهد شد. لذا شخم زدن زمین بستر آن ها را تخریب نموده و در نتیجه به کنترل آفات و بیماری ها کمک خواهد کرد.

مهمترین فواید شخم زدن زمین:

لازم است کشاورزان و باغداران عزیز از مزیت های شخم زمین اطلاع داشته باشند تا با جدیت بیشتری این عمل انجام گیرد. از جمله مزایای شخم زمین عبارتند از:
  • در زمین های کشاورزی، بعد از اتمام کشت و برداشت، بقایای گیاهی بر روی زمین باقی می ماند. پیشنهاد می کنیم که بعد از هر بار برداشت و قبل از کشت بعدی، شخم زمین انجام شود تا بقایای گیاهی با خاک مخلوط شده و سرعت تجزیه آن ها بالا برود. در این صورت نه تنها زمین زودتر برای کشت بعد آماده شده بلکه عناصر غذایی آن ها به داخل زمین آزاد و حاصلخیزی بستر کشت را بیشتر می کند.
  • یکی از مزیت های شخم زدن زمین، در دسترس شدن عناصر معدنی خاک برای ریشه گیاه است. با توجه به اینکه شخم زمین منجر به افزایش نفوذپذیری خاک نسبت به هوا و آب می شود، در نتیجه بر روی در دسترس بودن عناصر تاثیر گذاشته  و با افزایش انحلال آن ها در بخش محلول خاک، جذب عناصر توسط ریشه بیشتر می شود.
  • شخم زدن زمین منجر به بهبود رشد ریشه گیاه شده و لذا قدرت استقرار گیاه بیشتر می شود. البته در مورد گیاهانی که محصول ان ها از ریشه حاصل می شود همانند سیب زمینی، هویج و...، شخم زدن بر روی اندازه نهایی محصول به شدت تاثیر می گذارد.
  • شخم زمین به ارتباط بهتر و بیشتر بذر با خاک کمک می کند. به این معنا که شما بستری را فراهم خواهید نمود تا بذر به سهولت بتواند آب را از این بستر جذب نموده و رشد گیاهچه را تضمین نماید.
  • شخم زدن زمین از طریق نرم و نفوذپذیر کردن خاک، از روانآب جلوگیری نموده و میزان فرسایش خاک سطجی کم می شود. از طرفی با کاهش میزان از دست رفتن آب، در مدیریت منابع آبی نقش بسزایی خواهد داشت.
برای مطالعه بیشتر پیشنهاد میکنیم دو مقاله ی دیگر به نام های " عوامل موثر بر تعیین زمان شخم زدن زمین " و " تعیین عمق شخم زمین " را مطالعه فرمایید
شخم زدن زمین
شخم زدن زین مهمترین اقدام قبل از کاشت هر گیاه است.
شخم زدن زمین
به خاطر داشته باشید که کیفیت شخم زمین بر روی عملکرد گیاه تاثیر می گذارد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
ستی
1400/12/18 21:30

عالی بود ممنون

مریم
1400/5/5 18:41

سلام،زمینی که خاکش اسیدی هست شخم بزنیم یا نه؟یا به عبارتی شخم زدن زمین اسیدی خوبه؟

  پشتیبانی سایت
1400/5/7 13:09

سلام مقدار اسیدیته ی خاک تاثیری در شخم زدن ندارد .

محراب
1400/1/7 17:18

سلام زمینی که ۵۰ساله کشت نشده بهتره بیل مکانیکی زیر رو کنه یا تراکتور شخم بزنه؟

  پشتیبانی سایت
1400/1/8 18:14

هر ددو روش خوب است

بهاره
1399/11/29 16:59

من که استفاده لازمم رو بردم

  پشتیبانی سایت
1399/11/29 17:08

ممنون از لطفتون

سوسن
1399/11/29 16:43

خیلی هم عالی

  پشتیبانی سایت
1399/11/29 17:08

ممنون از شما

سعید
1398/10/7 23:15

باسلام کاش دولت به همه کشاورزان امکانات وتجهیزات کشاورزی میداد

  پشتیبانی سایت
1400/12/19 15:09

کاشکی