0
پسیل مهم ترین آفت باغات پسته

پسیل مهم ترین آفت باغات پسته

دوشنبه 17 آبان 1400
| 4281

آفت پسیل پسته

پسيل پسته از گروه آفات درجه يك پسته مي باشد كه در تمام مناطق پسته كاري كشور گسترش دارد که سالانه در صورت کنترل نکردن آفت خسارت جبران ناپذیری به بار می‌آورد. پسیل پسته به دو فرم زمستان‌گذران و فرم تابستان گذران است، پسیل پسته هم به‌صورت پوره و هم به‌صورت حشره کامل از شیره پرورده درختان پسته تغذیه و ماده سفیدی ترشح می‌کند که در مجاورت هوا خشک شده و رنگ سفیدی دارد که در اصطلاح  به آن شیره خشک می‌گویند. پسیل پسته با تغذیه از شیره پرورده گیاه پروتئین گیاه را جذب و قند را دفع می‌کند که این عمل باعث ضعف درخت، ریزش برگ و جوانه، تولید میوه‌های کوچک محصول می‌شود. حشرات زمستان گذاران از اواخر اسفند ماه با گرم شدن هوا بر روی درختان مستقر و با باز شدن جوانه‌ها بر روی آن‌ها تخم می‌گذارند و طغیان جمعیت این حشرات هم‌زمان با مغز بستن پسته و یا پس از آن موجب اختلال در روند پر شدن مغز پسته می‌شود و خسارت فراوانی وارد می‌کند. 

روش مبارزه

مبارزه مکانیکی

روش مبارزه مکانیکی یا زراعی علیه پسیل پسته یکی از این روش‌هاست که شامل شخم زمستانه و پاشکنی درختان، کوددهی و چاله‌زنی، اصلاح بافت خاک، آبیاری و تغذیه مناسب، رعایت فاصله کاشت و تراکم، کاشت رقم مناسب و مقاوم به آفات می‌شود. یکی دیگر از روش‌های مبارزه مکانیکی با آفت پسیل پسته در اردیبهشت و خرداد ماه شست‌وشوی درخت با آب سرد یا صابون‌های سمپاشی به مدت یک هفته است.

مبارزه بیولوژیکی

روش مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیکی از دیگر روش‌های مبارزه با این آفت است، این روش شامل کاربرد کارت زرد چسبنده در دو مرحله، مرحله اول در اواخر اسفندماه که حشرات کامل زمستان‌گذران به طرف رنگ زرد جای شده و شکار حشرات باید پیش از تخم‌ریزی باشد و سپس باید کارت‌ها را از سطح باغ جمع‌آوری کرد تا حشرات دیگر که دشمن طبیعی آفت پسیل هستند جذب آن نشوند و مرحله دوم نصب کارت زرد در اواسط تیر ماه است. روش دیگر مبارزه بیولوژیکی دشمنان طبیعی است و آفت پسیل دارای دشمنان طبیعی است که به پوره‌های پسیل حمله می‌کنند و آن‌ها را از میان می‌برند و باید این دشمنان طبیعی آفت پسیل را در باغ حفظ کنیم. از این دشمنان طبیعی می‌توان به بالتوری سبز، کفشدوزک‌ها، زنبور پارازیتوئید اشاره کرد. 

زنبور پارازیتوئید

عمده ترين پارازيتوئيد و عامل كنترل طبيعي جمعيت آفت پسيل پسته مي باشد و در تمام ايران پراكنده است، در طول فصل رشد درخت پسته ، از اوايل بهار تا اواخر پاييز بر روي درخت پسته فعال است و به تمام سنين پورگي پسيل حمله مي كند زندگي اين زنبور با پسيل كاملا مطابق دارد بطوريكه با هم به دياپوز رفته و از خواب بيدار مي شوند ، اين حشره در مرحله شفيرگي در داخل پوره هاي موميايي شده پسيل وارد دياپوز مي شود ، زمان ظهور زنبور ابتداي بهار است.

 حشره شكارگر بالتوري

از مهمترين بالتوري هاي شكارچي باغات پسته مي باشد كه از پسيل هم تغذيه مي كند . اين حشره با ترجيح غذايي شته خواري در محيط اكولوژيكي زراعي و مرطوب فعال مي باشد. لاورهاي اين حشره نقش مهمي در كنترل پسيل پسته دارند و از تخم و پوره هاي سنين مختلف پسيل تغذيه مي كنند.

مبارزه شیمیایی

در خصوص مبارزه شیمیایی، این روش شامل استفاده از سموم است که باید از نظرات کارشناسان در راستای خرید سم، نحوه و زمان سمپاشی استفاده کرد تا باغ به طراوت و شادابی برسد و باید سم را از فروشگاه‌های مجاز تهیه و در زمان سمپاشی مزرعه از نظرات کارشناسان بر اساس نوع آفت، تعداد جمعیت آفت، مساحت باغ و دیگر موارد استفاده کرد.

مبارزه تلفیقی

 در روشهاي نوين ، مبارزه با آفات با نگرش وسيع تري انجام مي گيرد و به جاي كنترل يك آفت ، كنترل كليه آفات و به جاي استفاده از يك روش از روشهاي مختلف مبارزه استفاده مي شود كه دراين خصوص موارد مختلف زيست محيطي و غيره نيز مورد توجه قرار مي گيرد از روش‌هاي نوين مبارزه با آفات مي توان به مبارزه تلفیقی اشاره كرد. موثرترین روش مبارزه با پسیل پسته مبارزه تلفیقی یعنی به کارگیری چندین روش مبارزه از جمله مبارزه مکانیکی یا زراعی، مبارزه بیولوژیکی و مبارزه شیمیایی است که حداکثر بازدهی را داشته باشد. 
نکته ای که باید به آن توجه داشت آن است که سم‌پاشی‌های خودسرانه و بی‌رویه و عدم سمپاشی به موقع باعث مقاوم شدن این آفت می‌شود و سموم حشره‌کش کارآیی خود را در کنترل آفت پسته از دست می‌دهند. سم‌پاشی‌های بی‌رویه اثرات مخرب زیست محیطی و بهداشتی متعددی را در پی دارد و ماندگاری سموم در مغز پسته باعث می‌شود تا زنگ خطر برای صادرات این محصول استراتژیک به صدا در آید.
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید