0
بذر کتان و ویژگی های منحصر به فرد آن

بذر کتان و ویژگی های منحصر به فرد آن

دوشنبه 3 تیر 1398
| 3170

معرفی بذر کتان

امروزه بذر کتان یکی از بهترین گیاهانی است که در مناطق وسیعی از اروپا و آسیا می روید. در این مقاله قصد داریم به بررسی بذر کتان، چگونگی مصرف آن و فواید آن بپردازیم. با ما همراه باشید.
گیاه کتان از خانواده گیاهان گلدار می باشد. هر چند این بذر اصالتأ مربوط به سرزمین های ساحل شرقی مدیترانه و هندوستان است، ولی امروزه در بیشتر مناطق اروپا و آسیا یافت می شود. همچنین سابق این بذر به صورت عمده در مصر باستان و گرجستان کشت می گردید.
استخراج الیاف کتان از گیاهی به همین نام می باشد. الیاف کتان هم کاربرد فراوانی دارد و حتی می توان گفت بیشتر از پارچه های کتان کاربرد دارد.
بذر کتان یک دانه روغنی است. شما می توانید این دانه را تهیه کرده و آسیاب کنید. البته پیشنهاد می کنیم که از خریدن دانه های کتان آسیاب شده خودداری کنید و با خریدن دانه های آن، خودتان هر وقت نیاز شد اقدام به آسیاب کردن آنها بکنید.
بذر کتان ارزش غذایی بالایی دارد. برای اینکه ارزش آن را بدانیم بیایید نگاهی به مواد تشکیل دهنده آن بکنیم. یک انس بذر کتان حاوی مواد زیر می باشد : (یک انس برابر سه قاشق غذاخوری)
-حدود شش میلی گرم امگا سه
-دارای هشت گرم فیبر
-دارای شش گرم پروتئین
-31 درصد از میزان مجاز روزانه ویتامین ب1
-35درصد از میزان مجاز روزانه منگنز
-30درصد از میزان مجاز روزانه منیزیم
-19درصد از میزان مجاز روزانه فسفر
-10درصد از میزان مجاز روزانه سلنیوم
همچنین دانه های کتان سرشار از ویتامین ب1،آهن، پتاسیم، مس و روی می باشد.
با توجه به موارد گفته شده مشخص می شود که دانه های کتان تا چه حد می تواند برای بدن مفید باشد. لذا یکی از مغذی ترین مواد خوراکی در روی زمین است. در ادامه به برخی خواص بذر کتان اشاره می کنیم. برای اینکه مقاله یک طرفه نباشد، به مضرات این دانه نیز اشاره خواهد شد. با ما همراه باشید.
بذر کتان

مزایای بذر کتان

1.یکی از اساسی ترین مزایایی که باید حتمأ به آن اشاره کنیم، وجود لیزاب در کتان است. لیزاب مزایای باور نکردنی برای دستگاه گوارش دارد. لیزاب مواد غذایی را در معده نگه می دارد. این امر باعث می شود که به سرعت وارد روده کوچک نشود.
2. اگر قرار باشد از مزایای کتان صحبت کنیم، حتمأ باید به سلامت پوست و مو و خواص آن برای پوست و مو هم صحبت کنیم. اگر پوست و موی عالی می خواهید بهتر است که یک الی دو قاشق تخم کتان به نوشیدنی تان اضافه کنید. حتی می توانید روغن کتان را با اسانس مخلوط کنید و از آن به عنوان مرطوب کننده پوست استفاده کنید.
3.مطالعات دانشمندان نشان می دهد که دانه کتان باعث لاغری و کنترل چاقی می شود. پس اگر چاق هستید و می خواهید به طور طبیعی لاغر کنید، یکی از بهترین انتخاب های طبیعی شما بذر کتان می باشد.
4.یکی از تحقیقات جالب دانشمندان این است که با افزودن بذر کتان به غذا و خوردنی هایتان، می توانید سطح کلسترول آن را پایین بیاورید.
5.در کنار مزایای بسیار زیادی که برای بذر کتان ذکر می کنند، شاید بتوان گفت سلامتی دستگاه گوارش از تمام مسائل مطرح شده مهم تر است. در واقع ALA موجود در کتان توانایی این را دارد که از پوشش دستگاه گوارش محافظت کند و در سلامتی دستگاه گوارش نقش مهمی را ایفا کند. البته فقط این مسئله نیست، بذر کتان سرشار از فیبر نامحلول و محلول بسیار است. این بدان معناست که می تواند سلامت دستگاه گوارش را تضمین کند و بهبود ببخشد.
6.مبارزه با سرطان یکی از خواص اثبات شده بذر کتان است. کتان شامل مبارزه با سرطان پستان، روده بزرگ، تخمدان و ... نیز می شود. مطالعات دانشمندان این موضوع را اثبات کرده است که مصرف تخم کتان خطر ابتلا به بیماری سرطان پستان را به طرز چشمگیری کاهش می دهد.
7.درمان دیابت یکی از فواید تخم کتان است. بذر کتان به علت دارا بودن لیگنان‌ها، برای بیماران دیابتی بسیار مناسب می باشد. شاید بپرسید که لیگنان‌ها چه هستند؟ لیگنان‌ها در واقع سطح خون را کنترل کرده و به حالت عادی بر می گردانند.
8.از جمله خواص تخم کتان سلامت کبد می باشد. اگر به هر دلیلی احتمال داشته باشد که کبد شما در معرض خطر است، برای کاهش احتمال خطر می توانید از تخم کتان استفاده کنید.
9. با بالا رفتن سن، استخوان های ما هم در معرض آسیب قرار می گیرند و عاقلانه است که بیشتر به آنها توجه کنیم. عواملی مانند پوکی استخوان و ضعف آنها از مواردی هستند که ممکن است ما را تهدید کنند. برای جلوگیری و کاهش این حوادث بهتر است از مواد مغذی بیشتری استفاده کنیم. یکی از این مواد مغذی که باعث تقویت استخوان ها می شود، تخم کتان می باشد. مواد موجود در کتان به جلوگیری از ترک خوردن، پوسیدگی و شکستگی استخوان کمک می کند.
بذر کتان

مضرات بذر کتان

در این مقاله به بررسی بذر کتان و خواص آن پرداختیم. ولی نباید از مضرات کتان هم غافل باشیم. درست است، تخم کتان اگر به صورت استاندارد و درست مصرف نشود، دردسرساز خواهد شد. برای مثال:
1.اگر دچار اختلال تشنج هستید بهتر است که مصرف تخم کتان را متوقف کنید. چرا که به تشدید تشنج کمک می کند و وضعیت خطرناکی را برای شما رقم می زند.
2. مراقب باشید که همزمان با داروهایی نظیر ضد التهاب یا رقیق کننده خون استفاده نکنید.
3.هر چیزی را باید به اندازه مصرف کرد. از زیاده روی در مصرف بذر کتان اکیدا خودداری کنید. تخم کتان حاوی برخی خواص سیانیدی است و مصرف زیاد آن ممکن است فرد را تا خطر مرگ پیش ببرد.
4.تخم کتان بدون آب مشکل ساز است. حتما هنگام مصرف آن مقدار زیادی آب بنوشید.
5.یک نکته بسیار مهمی که حتمأ باید به آن اشاره کنیم این است که مصرف بذر کتان برای زنان باردار ممنوع است و بهتر است مصرف نشود. زیرا مواد موجود در کتان ممکن است بر روی نوزاد اثر بگذارد.
و در آخر باید یادآوری کنیم که تخم کتان نرسیده یا خام مصرف نکنید که سمی می باشد.
از شما سپاس گزاریم که تا این بخش از مقاله همراه ما بودید. امیدواریم مطالب ذکر شده برای شما مفید بوده باشد.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید