0
راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی

راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی

سه شنبه 18 آبان 1400
| 4607

راهنمای جامع نگهداری گیاهان آپارتمانی

استفاده از گیاهان آپارتمانی بهترین ایده برای زیباسازی فضای منزل شماست. این گیاهان علاوه بر اینکه با رنگ های متنوع، دکوراسیون منزل شما را زیبا می کنند، باعث تصفیه هوای منزل نیز می شوند. بنابراین چه گزینه ای بهتر از اینکه هم یک دکوراسیون شیک داشته باشید و هم سلامت افراد منزل را بهبود ببخشید. 
تنوع گیاهانی که در آپارتمان زنده می مانند؛ بسیار زیاد است. به همین دلیل امروزه افراد بسیاری قرار دادن گیاهان آپارتمانی در منزل را ترجیح می دهند. اما همانطور که می دانید گیاهان موجودات زنده ای هستند که برای سالم ماندن نیاز به نگهداری دارند. 
بنابراین دغدغه اصلی افرادی که طبیعت را با گیاهان به منزل خود آورده اند، سرحال و زیبا نگه داشتن این گیاهان است. اگر شما هم نگران نگهداری گیاهان آپارتمانی خود هستید، بهتر است بدانید که جای هیچ گونه نگرانی نیست. ما اینجا هستیم که با یک راهنمایی جامع و کامل، مرحله به مرحله به شما آموزش دهیم که چگونه گیاهان آپارتمانی خود را سالم و شاداب نگه دارید. 

مراحل نگهداری گیاهان آپارتمانی

1- یک مکان مناسب در منزل را برای نگهداری گیاهان در نظر بگیرید. 

لازم است که این مکان از نور کافی خورشید برخوردار باشد. دلیل آن این است که گیاهان برای انجام فتوسنتز به نور خورشید احتیاج دارند. فقط رسیدن نور به گیاه کافی نیست، بلکه کیفیت، شدت و مدت نور برای رشد گیاه بسیار اهمیت دارد. فراموش نکنید که در تابستان گیاهان را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید. 
بهترین مکان انتخاب یک اتاق نورگیر در منزل است که نور غیر مستقیم کافی را به گیاهان آپارتمانی برساند. اگر منزل شما از نور کافی بهره مند نیست، می توانید از نورهای مصنوعی مانند چراغ های فلورسنت استفاده کنید. مدت نور بستگی به نوع گیاه دارد؛ معمولاً گیاهان گلدار به ۱۲ تا ۱۶ ساعت نور در روز و گیاهان برگی به ۱۴ تا ۱۶ ساعت نور در روز نیاز دارند.

2- گیاهان آپارتمانی را زیاد جا به جا نکنید.

همانطور که گفتیم گیاهان زنده اند و در یک مکان مناسب احساس آرامش بیشتری دارند. بنابراین توصیه می کنیم که گیاهان را زیاد جا به جا نکنید. دلیل این امر این است که ممکن است؛ این تغییر مکان با تغییر دمای محیط همراه باشد. 
همچنین ممکن است میزان نور نیز از یک مکان به مکان دیگر تغییر کند. با توجه به اینکه گیاه به نور و دمای یک مکان سازگار می شود، این تغییرات به گیاه شما شوک وارد می کند. اگر واقعاً تصمیم دارید که مکان نگهداری گیاهان آپارتمانی خود را تغییر دهید، لازم است نکاتی را رعایت کنید. 
بهتر است حداقل ۱۰ روز قبل تصمیم به انتقال گیاهان به مکان جدید بگیرید. سپس به تدریج، مثلاً روزی یک ساعت گیاهان را در محل جدید قرار دهید و به مرور زمان ساعت هایی که گیاه در مکان جدید می ماند را بیشتر کنید. این کار باعث می شود که گیاه به تدریج به محیط جدید سازگار شود و آسیبی به گیاه شما نرسد.

3- رطوبت اتاق را افزایش دهید.

هوای خشک ممکن است برای برخی گیاهان از جمله کاکتوس ها بسیار مناسب باشد، اما برای بسیاری از گیاهان آپارتمانی مفید نیست. به ویژه اگر گیاه شما از نوع گیاهان گرمسیری باشد، به رطوبت بیشتری نیاز دارد. بنابراین اگر مکانی که گیاهان را نگه می دارید محیط خشکی دارد، بهتر است از یک رطوبت ساز استفاده کنید. 
اما دقت کنید که رطوبت ساز به صورت مه پاش باشد، یعنی سطح گیاهان را خیس نکند. یکی از روش های ارزانتر برای ایجاد رطوبت این است که از ظرف سنگریزه استفاده کنید. یک ظرف را برداشته و داخل آن یک لایه سنگریزه بچینید، سپس زیر سنگریزه ها را از آب پر کنید، تبخیر آب باعث مرطوب شدن هوا می شود. 
همچنین می توانید یک اسپری را از آب مقطر پر کرده و روی تنه گیاه (نه روی برگ ها) اسپری کنید که رطوبت گیاه تأمین شود. پلاسیده شدن، مشاهده برگ های قهوه ای و ضعیف شدن جوانه های گل نشانه کمبود رطوبت گیاه است. قرار دادن تعدادی گیاه نزدیک به هم باعث حفظ رطوبت آنها می شود، پس گیاهان آپارتمانی را از هم دور نکنید. 

4- گیاهان آپارتمانی را با کودهای مناسب تغذیه کنید.

گیاهان نیز مانند سایر موجودات برای زنده ماندن نیاز به تغذیه دارند. بهترین کود برای اکثر گیاهان آپارتمانی، استفاده از کود 10-10-10 یعنی درصد مساوی از نیتروژن-فسفر-پتاسیم است. این یک کود متعادل است که در گل فروشی ها قادر به خرید آن خواهید بود. 
درست است که خود خاک نیز مقداری گیاه را تغذیه می کند، اما این میزان مواد مغذی در طولانی مدت کافی نخواهد بود. بالاخره گیاه تمام مواد مغذی موجود در خاک را مصرف می کند و اگر تغذیه نشود؛ زنده نخواهد ماند. با توجه به نوع گیاه، نوع تغذیه نیز کمی تغییر می کند. 
اگر بیشتر گیاهان آپارتمانی شما گلدار هستند، بهتر است از کودی که درصد پتاسیم آن بیشتر است؛ استفاده کنید. اگر گیاهان برگی در منزل شما بیشتر است، آنها را با کودهای غنی از نیتروژن تغذیه کنید. علاوه بر این سه عنصر، گیاهان به عناصر ریز مغذی نیز برای زنده ماندن نیاز دارند. 
عناصر ریز مغذی در خاک مخصوص کاشت گیاهان وجود دارد. بنابراین با تعویض خاک گلدان، این عناصر را مجدداً در اختیار گیاه قرار دهید. البته توجه داشته باشید که خاک کاکتوس ها و ساکولنت ها از سایر گیاهان آپارتمانی متفاوت است. 
از آنجا که کاکتوس ها به رطوبت زیاد حساس هستند، خاک آنها ترکیبی بسیار متخلل است. در این صورت رطوبت اضافی به راحتی از انتهای گلدان خارج می شود. بنابراین برای این گیاهان از خاک مناسب کاکتوس استفاده کنید.
 

5- گیاهان آپارتمانی را هرس کنید.

برای سالم ماندن گیاهان لازم است که به صورت مرتب شاخه ها و برگ ها هرس شوند. به این منظور لازم است که هر چند وقت یک بار ساقه های مرده و ضعیف را از گیاه جدا کنید. هرس برگ نیز برای رشد بهتر گیاه مفید است. روش صحیح هرس کردن به این صورت است که ساقه را از بالای گره برگ و با زاویه ۴۵ درجه قطع کنید. 
برخی گیاهان آپارتمانی به هرس ریشه نیز نیاز دارند. گیاهانی که رشد ریشه آنها سریع است، نیاز دارند که هر چند وقت یک بار هرس ریشه شوند. هرس ریشه به مهارت خاصی نیاز دارد که لازم است راجع به آن به صورت اختصاصی مطالعه کنید.

6- از ریختن چای یا قهوه در داخل گلدان خودداری کنید.

ریختن چای یا قهوه به داخل خاک گلدان باعث ظهور مگس هایی می شود که گیاه را خورده و به آن آسیب جدی وارد می کنند. شکر موجود در قهوه باعث ایجاد یک مکان مناسب برای رشد این مگس ها می شود. با وجود اینکه برخی باور دارند که افزودن قهوه به خاک گیاه مفید است، بهتر است بدانید که این کار باعث مرگ گیاهانی که تحمل اسیدی کمی دارند؛ می شود.

مراحل آبیاری صحیح به جهت نگهداری گیاهان آپارتمانی

1- خاک گلدان را مرطوب نگه دارید، اما خیس نباشد.

خاک گلدان اگر خیلی خشک یا خیلی خیس باشد؛ باعث آسیب به ریشه گیاه می شود. بنابراین میزان آبیاری تأثیر بسیار مهمی در رشد گیاه دارد. برخی تصور می کنند که هرچه به گیاه آب بدهند؛ ضرر ندارد و فقط نباید بگذارند که خاک گیاه خشک شود. 
این یک تصور اشتباه است، آب دادن زیاد به گیاهان آپارتمانی باعث از بین رفتن این گیاهان می شود. گیاهان با برگ های پرپشت و ضخیم نسبت به گیاهان دارای برگ های مومی یا چرمی به آب بیشتری نیاز دارند. بنابراین حتماً متوجه شده اید که هیچ میزان خاص آبیاری که برای همه گیاهان مناسب باشد؛ وجود ندارد. 
آنچه که میزان آبیاری را تعیین می کند؛ نوع گیاه آپارتمانی است که شما از آن نگهداری می‌کنید. اگر مشاهده کردید که شکل قالبی سطح خاک گلدان تغییر کرد یا آب زیادی در زیرگلدانی جمع شد، به این معنی است که بیش از حد به گلدان خود آب داده اید. 
همچنین اگر رنگ سطح خاک گلدان روشنتر از قبل شد یا اینکه سطح خاک حالت ترک خورده پیدا کرد، یعنی گیاه شما بیش از حد تشنه مانده است. یادتان باشد که گیاهان آپارتمانی خانواده ساکولنت به یک دوره خشکی در بین دوره های آبیاری نیاز دارند. هر زمان که ناخواسته آبیاری گلدان زیاد شد و آب اضافه روی خاک گلدان یا زیر گلدان مشاهده کردید، بلافاصله آب اضافی را تخلیه کنید که گیاه آسیب نبیند.

2- با فرو بردن انگشت خود در خاک گلدان، زمان آبیاری را تشخیص دهید.

اگر یک بند انگشت خود را در خاک گلدان فرو کنید، با احساس رطوبت خاک می توانید تشخیص دهید که آیا گیاه شما نیاز به آبیاری دارد یا خیر. اگر با انگشت خود رطوبت خاک را حس کردید، یعنی گیاه شما نیاز به آبیاری ندارد. 
احساس ذره ای رطوبت هم برای گیاه کافی است؛ آبیاری زیاد باعث آسیب به ریشه گیاه خواهد شد. اما اگر احساس خشکی کردید باید گیاه خود را آبیاری کنید. البته باز هم باید بگوییم که نیاز آبیاری گیاهان آپارتمانی متفاوت با هم یکسان نیست، اما این روش برای اکثر گیاهان کارآمد است. 
از جمله علائم بیش بود آب گیاه شامل تغییر رنگ برگ ها، عدم رشد برگ ها، از بین رفتن برگ ها و مشاهده لکه های نرم شبیه به پوسیدگی روی برگ ها است. علائم کمبود آب گیاه نیز شامل رشد آهسته برگ، قهوه ای و خشک شدن لبه های برگ و زرد و مجعد شدن برگ های پایینی گیاه است. 

3- از آبی که به دمای اتاق رسیده است جهت آبیاری گیاهان آپارتمانی استفاده کنید.

۲۰ درجه سانتی گراد یا ۶۸ درجه فارنهایت بهترین دمای آب برای آبیاری گیاهان است. پیشنهاد می کنیم قبل از آبیاری، آب را در ظرفی ریخته و با دماسنج دمای آن را اندازه بگیرید تا به دمای مناسب برسد. استفاده از آب خیلی گرم برای آبیاری گیاهان آپارتمانی، باعث آسیب به ریشه و وارد شدن شوک به گیاه می شود که ممکن است؛ منجر به مرگ گیاه نیز بشود. آب بسیار سرد نیز باعث می شود که گیاه شما به خواب فرورفته و در طولانی مدت از بین برود. 

4- جهت اطمینان از میزان رطوبت گیاه، از یک رطوبت سنج دستی استفاده کنید.

رطوبت سنج های دستی با نشان دادن میزان دقیق رطوبت به شما کمک می کنند که زمان آبیاری گیاهان آپارتمانی را به درستی تشخیص دهید. رطوبت سنج، رطوبت داخلی خاک گیاه که مقدار واقعی رطوبت خاک را نشان می دهد، اندازه می گیرد. رطوبت سنج دستی به راحتی در دسترس است و حتی از فروشگاه های آنلاین نیز قابل خریداری است.

5- گلدانی را برای نگهداری گیاه انتخاب کنید که دارای زهکشی خوبی باشد.

میزان زهکشی گلدان بسیار مهم است؛ اگر زهکشی گلدان خوب نباشد باعث جمع شدن آب در ته گلدان و در نتیجه پوسیدگی ریشه گیاه می شود. بنابراین اطمینان حاصل کنید که انتهای گلدان دارای سوراخ های مخصوص زهکشی باشد. 
این موضوع را در نظر بگیرید که گلدان های پلاستیکی، فلزی و شیشه ای نسبت به گلدان های سرامیکی یا سفالی، مقدار آب بیشتری را جذب کرده و در خود نگه می دارند. بنابراین زهکشی گلدان های سرامیکی و سفالی باید بیشتر باشد. اگر گلدان شما هیچ سوراخی در انتها نداشته باشد، گیاه تان به زودی از بین خواهد رفت.

مراحل شناخت گیاهان آپارتمانی جهت نگهداری از آنها

1- بیاموزید که گیاه شما جز کدام طبقه بندی گیاهان آپارتمانی است.

مراجعه به انواع کتاب های مصور یا منابع مختلف به شما کمک می کند که گیاه خود و انواع نیازهای متفاوت آن را به خوبی بشناسید. از آنجا که نیازهای گیاهان آپارتمانی مختلف با هم متفاوت است باید به دنبال ایده آل گیاه مورد نظرتان باشید. نام علمی گیاه آپارتمانی که خریداری می‌کنید را از فروشنده سوال کنید. 
نام علمی همه گیاهان از دو بخش تشکیل شده که بخش اول جنس گیاه و بخش دوم گونه آن را معرفی می کند. به عنوان مثال Spathiphyllum wallisii نام علمی گیاه سوسن صلح است. اگر علاوه بر این دو بخش، نام سومی را هم به صورت نقل قول در نام علمی گیاه مشاهده کردید، نشان دهنده رقم خاصی از آن گونه است. 
اگر گلفروشی نام علمی گیاه را نمی دانست؛ پیشنهاد می کنیم که با مراجعه به یک مهندس باغبانی راجع به جنس و گونه گیاه خود اطلاعات مفیدی کسب کنید. داشتن یک کتابچه مصور معرفی گیاهان آپارتمانی نیز به شما در شناسایی گیاهان کمک خواهد کرد. 

2- همه گیاهانی که در گلفروشی ها به فروش می رسند، قابلیت نگه داری در منزل را ندارند.

بسیاری از گیاهان متفاوت در بازار گلفروشی به فروش می رسد که قابلیت زنده ماندن در محیط منزل را ندارند. در واقع یک جنس از گیاه ممکن است شامل گونه های بسیاری باشد که برخی گونه ها به عنوان گیاهان آپارتمانی قابلیت نگه داری در منزل را دارند. 
اما برعکس برخی گونه ها نیز به هیچ وجه در محیط منزل زنده نمی مانند؛ برخی ناآگاهانه این گونه ها را خریداری می کنند. برخی افراد گیاهان یک‌ساله را جهت نگهداری در آپارتمان خریداری می کنند. باید بدانید که این گیاهان تنها یک سال عمر مفید داشته و بعد از آن از بین می روند. 
به عنوان مثال انواع سبزی های یک‌ساله مانند فلفل شیرین از جمله این گیاهان هستند. بنابراین از قبل نسبت به این گیاهان شناخت داشته باشید که بعد از بین رفتن آنها دلسرد نشوید. برخی گیاهان مانند رز مینیاتوری به دلیل زیبایی بسیار، مورد توجه افراد قرار می گیرند، اما بهتر است بدانید که این گیاه تمایل دارد در فضای باز رشد کند. بنابراین لازم است نوع گیاهان آپارتمانی که خریداری می‌کنید را به خوبی بشناسید که از زنده ماندن آن در محیط منزل مطمئن باشید.

3- مشخص کنید که گیاهی که خریداری کردید از نوع گیاهان برگی یا گیاهان گلدار است.

گیاهان برگی بسیار متفاوت از گیاهان گلدار هستند و نیازهای اساسی آنها از جمله تغذیه، آبیاری و نور با یکدیگر متفاوت است. اکثر گیاهان آپارتمانی که عموم مردم خریداری می کنند از خانواده بزرگی به نام آنژیوسپرم ها یا گیاهان گلدار هستند. 
با این حال همه گیاهان این خانواده گل های جذاب و مطلوب تولید نمی کنند. همچنین برخی از گونه های این خانواده در محیط منزل گل نمی دهند و برای گل دادن به فضای باز نیاز دارند. بیشتر ارکیده ها متعلق به این گروه از گیاهان هستند. 
با این حال برخی گیاهان آپارتمانی از این خانواده وجود دارند که دارای برگ های جذاب هستند و مردم به این دلیل آنها را خریداری می کنند. به عنوان مثال پیچک های انگلیسی از جمله این گیاهان هستند. برخی از گونه های این خانواده هم دارای گل های جذاب و هم دارای برگ های جذاب هستند. 
انواع بگونیا ها از جمله این گیاهان خاص و زیبا محسوب می شوند. اما گروهی دیگر از گیاهان آپارتمانی با نام ژیمنوسپرم ها وجود دارند که گل تولید نمی کنند. به عنوان مثال کاج ها و صنوبرها جز این گروه محسوب می شوند. 

4- گیاهی را انتخاب کنید که مراقبت از آن آسان باشد.

اگر خیلی تجربه نگهداری گیاهان آپارتمانی را ندارید، سعی کنید گیاهی را انتخاب کنید که نیازهای خاص نداشته و مراقبت از آن آسان باشد. گیاهانی مانند پتوس، گل شمعدانی و انواع کاکتوس ها جز گیاهانی هستند که نیاز مراقبتی کمتری دارند. 
گیاه همیشه سبز چینی نیز از جمله گیاهان آپارتمانی است که نیاز نوری بسیار کمی دارد و برای نگهداری در منزل بسیار مناسب است. همچنین این گیاه به راحتی از طریق قرار دادن برگ ها در آب ریشه دار می شود. 
امیدواریم تمام موارد مورد نیاز جهت نگهداری گیاهان آپارتمانی را در اختیار شما گذاشته باشیم. با نکاتی که گفتیم، به راحتی از گیاهان خود مراقبت کرده و از نگهداری آنها در منزل لذت ببرید.

منبع

https://www.wikihow.com/Care-for-Indoor-Plants


 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید