0
بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

بهترین کود برای افزایش باردهی گوجه فرنگی

پنجشنبه 21 مرداد 1400
| 137700
پس از مقاله ی بسیار موفق و مورد توجه بهترین کود افزایش باردهی خیار یکی از دیگر سوالاتی که کاربران غالبا مطرح می کنند، چگونگی افزایش باردهی گوجه فرنگی است. در میان گیاهان جالیزی، گوجه فرنگی در تمامی فصول مورد نیاز مردم بوده و تقریبا یکی از سبزیجات ثابت در هر خانه است. اگر شما در زمینه تولید این محصول فعالیت می کنید، لازم است تمامی اصول کاشت، داشت و برداشت را در نظر داشته باشید تا نهایتا یک محصول ایده آل نصیب شما شود. در این زمینه استفاده از کود برای باردهی گوجه فرنگی باید جدی گرفته شود.

اهمیت کوددهی برای افزایش باردهی گوجه فرنگی:

در میان عملیاتی که در مدت کشت گوجه فرنگی باید انجام شود، استفاده از کود مناسب است. هر کدام از گیاهان نیاز غذایی خاص خود را داشته و قبل از کشت شما باید آزمون خاک را انجام دهید تا با اطلاع از موجودی بستر کشت، کود مناسب را به مقدار کافی استفاده کنید. افزایش باردهی گوجه فرنگی به شدت متاثر از نوع و مقدار کود اعمال شده در زمین است. چند دلیل، این ادعا را تصدیق خواهد کرد:
-کوددهی بر روی مراحل رشدی گیاه تاثیر می گذارد. برای مثال اگر خاک تحت کشت کمبود فسفر داشته باشد، گلدهی و ریشه زایی گوجه متضرر خواهد شد. و یا در مورد ازت، اگر بیش از اندازه استفاده شود، رشد رویشی گیاه تحریک شده و دیرتر به گل می رود در نتیجه نباید انتظار افزایش باردهی گوجه فرنگی را داشته باشید. همچنین اگر در زمان میوه دهی، ازت زیاد مصرف شود، میوه های بزرگ  ولی بدون مزه تولید می شود.
-قوت و بنیه بوته گوجه فرنگی به کمک استفاده از کود مناسب، افزایش پیدا می کند. این مسئله بسیار مهم است که بعد از نشاکاری، گوجه ها بوته های قوی داشته باشند. در صورتی که بوته گوجه ضعیف باشد، از یک سو دچار خوابیدگی می شود و از سویی دیگر گیاهان ضعیف، به شدت تحت تاثیر حمله عوامل بیماری زا و آفات قرار خواهند گرفت چرا که قدرت رقابتی کمتری دارند.
برای مطالعه ی بهترین بستر کشت گوجه فرنگی در مکان های گوناگون کلیک کنید

نکات مهم در کوددهی برای افزایش باردهی گوجه فرنگی:

سه عنصر مهم و اساسی در زراعت تمامی گیاهان من جمله گوجه فرنگی، نیتروژن، پتاسیم و فسفر است که به عنوان عناصر ماکرو شناخته شده اند. بنابراین لازم است جهت داشتن یک کشت موفق، اصول کوددهی گوجه فرنگی را به دقت عمل کنید:
1-همانگونه که بیان کردیم میزان کوددهی گوجه فرنگی باید براساس آزمون خاک انجام شود. قبل از اینکه نشاکاری صورت گیرد، حتما بخشی از خاک محیط کشت را تحت آزمایش قرار داده و موجودی خاک را در اختیار داشته باشید. این مسئله باید جدی گرفته شود چرا که ممکن است برخی از عناصر در خاک به اندازه کافی در دسترس باشند و شما با کوددهی بیش از اندازه، منجر به تاثیر منفی ان عنصر بر رشد گوجه فرنگی شوید.
2-زمان کوددهی بسیار مهم است. تمام مقدار کودهای فسفره و بخشی از کود پتاس قبل از کشت نشاکاری باید به زمین اعمال شوند. معمولا کود پتاسه با بخشی از کود ازت مخلوط شده و قبل از اینکه کشت صورت گیرد، به خاک داده می شود. کود ازته در چندین مرحله وارد خاک می شوند. به این روش کوددهی، کود دادن به صورت سرک گفته می شود.
3-توجه داشته باشید که کود سرک باید به صورت برنامه ریزی شده وارد زمین شود تا در مراحل حساس رشد گیاه بتواند نیاز آن را تامین نموده و در نتیجه منجر به افزایش باردهی گوجه فرنگی در زمان برداشت شود. بنابراین توصیه می کنیم به صورت زیر عمل شود:
-اولین بار که میوه های گوجه بر روی بوته ها رویت شدند،  مقدار اولیه کود سرک باید اعمال شود.
-مرحله دوم استفاده از کود ازت، بعد از برداشت و اولین چین گوجه فرنگی است. در این زمان بوته عمده ذخایر خود را از دست و ضعیف شده است. اگر افزایش باردهی گوجه فرنگی در چین دوم برای شما اهمیت دارد، باید بلافاصله دو هفته بعد از اولین چین، کود ازت به مقدار توصیه شده استفاده شود.
-در نهایت یک ماه بعد از مرحله دوم، مقدار سوم کود ازت را به خاک اعمال کنید.
4-یک نکته بسیار مهم، استفاده از کود استارتر در زمان نشاکاری است. در صورتی که براساس آزمون خاک مشخص شود خاک به شدت فقیر از نیتروژن است، باید بعد از نشاکاری چال کودهایی در اطراف نشا ایجاد شده و کود ازت به مقدار لازم داخل این چاله ها اعمال شود.
نکته: استفاده ی بیش از اندازه و غیر اصولی از کود ازت در گوجه فرنگی باعث انباشت نیترات در گوجه فرنگی و ایجاد  رگ های سفید رنگی در داخل گوشت گوجه فرنگی می شود.

معرفی کودهای مناسب برای افزایش باردهی گوجه فرنگی:

اکنون لازم است بدانید که چه کودهایی می توانند افزایش باردهی گوجه فرنگی را در چند چین تضمین کنند. در این قسمت چند کود مناسب را به شما معرفی خواهیم نمود:

1-در مراحل اولیه رشد گوجه فرنگی به دلیل اینکه نشاها بنیه ضعیفی داشته و به خوابیدگی به شدت حساس هستند، باید کودهای تقویتی شامل فسفر و پتاسیم را به صورت محلول پاشی و یا همراه با آب آبیاری در مزرعه استفاده کنید. پتاسیم باعث محکم شدن ساقه و فسفر باعث افزایش ریشه زایی خواهد شد.

2-دسته دوم از کودها که باید استفاده شود، کودهایی هستند که مقاومت گیاه را به تنش هایی همانند کم آبی و سایر تنش های محیطی زیاد خواهد کرد. در این دسته می توان به کودهای حاوی اسید های آمینه اشاره کرد.

3-لازم است بدانید که کودها نه تنها منجر به افزایش باردهی گوجه فرنگی شده بلکه بر روی کیفیت رنگ آن ها نیز تاثیر خواهد گذاشت. استفاده از کود برای خوش رنگ شدن گوجه ها فراموش نشود.

4-کودهای کمپوست غنی از عناصر غذایی ماکرو و میکرو هستند و در هر زراعتی منجر به افزایش چشمگیر محصولات خواهد شد. مولتی پورپلکس دارای مقادیر مناسب از عناصر میکرو بوده که نیاز بوته های گوجه را به این عناصر ریزمغذی تامین می کند.

5-کودهایی که حاوی اسیدهای آمینه و هورمون های گیاهی هستند، از طریق افزایش مقاومت گیاه به تنش های محیطی و کمک به بهبود رشد گیاه، افزایش باردهی گوجه فرنگی را تضمین می کنند. لازم است بدانید که این قبیل کودها نیز بنیه نشا را قوی نموده و گیاه بهتر می تواند تنش ها را تحمل کند. کود جلبک دریایی وایتا فری می تواند نیاز شما را به این کود تامین نماید.

6-یکی از مشکلاتی که در گوجه فرنگی معروف بوده و بر روی باردهی نهایی آن تاثیر می گذارد، پوسیدگی میوه است که عمدتا به دلیل کمبود کلسیم رخ می دهد. محلول پاشی برگ های این گیاه منجر به مقاومت بافت شده و نهایتا افزایش باردهی گوجه فرنگی را به دنبال خواهد داشت.

 افزایش باردهی گوجه فرنگی
با کوددهی به موقع بیشترین بار را از گوجه فرنگی دریافت نمایید.
افزایش باردهی گوجه فرنگی
در زمان نشاکاری گوجه فرنگی از کودهای مناسب استفاده کنید تا باردهی بیشتر شود.
 
افزایش باردهی گوجه فرنگی
برای داشتن گوجه های درشت و خوش رنگ، به موقع از کود مناسب استفاده کنید.
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
ابراهیم
1402/5/5 10:46

سلام برای باردهی بیشترگوجه چه کود بزنیم

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 08:37

در این مقاله هزار کلمه در مورد همین سوال توضیح داده ایم لطفا مطالعه کنید

بهزاد
1402/3/14 12:55

سلام جنبا من ۱۰روزه نشا گوجه زدم زمین ولی هیچ حرکتی نکرده از روز اول برگاش سیاه شده خاک زمین هم سفیده

  پشتیبانی سایت
1402/3/18 09:54

خاک شما شور است باید از محلول های ضد شوری استفاده کنید . پیشنهاد میشود ابتدا خاک را ازمایش کنید تا مقدار دقیق شوری بدست اید

بهزاد
1402/3/4 15:36

سلام به جای کود ترکیب پیت ماس باخاک میتونه موثر باش؟

  پشتیبانی سایت
1402/3/7 08:35

به جای کود خیر اما به جای خاک و بستر بله موثر است . پیتماس نمیتواند کار کود را بکند

مهدی
1402/2/17 13:41

سلام من یکماه ونیم گوجه داخل زمین نشاه کردم تقریبا گل داده واولین میوه شکل گرفته برای افزایش گل دهی چه کار باید کنم ابیاری اول اسید هیومیک ونیتروژن دادم دیروزم جلبک دریایی اسید امینه محلول پاشی کردم

  ناشناس
1402/4/24 23:15

سلام نزار گل و دونه کنه آب مکتین محلول پاشی کن نیم در هزار کود اوره (هکتاری 30کیلو)و کلات آهن هکتاری نیم کیلو با هم مخلوط کن تزریق کن تا اول بوته خوب بزرگ بشه.

ناشناس
1402/2/11 14:10

سلام.من دوهزار متر گلخانه دارم گوجه گذاشتم اولش بارش خوبه دو تا خوشه خوب دارم ولی خوشه سوم گل میسوزه و تبدیل به میوه نمیشه چه کودی پیشنهاد میکنید ممنون میشم راهنماییم کنید هرچه رشد می‌کنه گل میاره ولی خشک میشه

  پشتیبانی سایت
1402/2/13 09:28

سلام دوست عزیز سوختن گل گوجه فرنگی یا عدم تبدیل گل به میوه از پوسیدگی ریشه است مواردی همچون شوری اب یا خاک، استفاده ی بی رویه از کود دامی یا کود اوره ، عدم مبارزه با آفات و البته فوزاریوم یا قارچ های ریشه ای باعث بروز این مورد میشود

ایرج
1401/5/27 23:23

باسلام وخسته نباشد بنده به اندازه یک طناب رمین گوجه قرمز کاشتم در فضای باز الان گوجه بار اولش رو اورده وگلدهی تازه انجام نمیده و کامل وایساده چکار باید کنم ممنون از راهنمایتون باتشکر

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 09:44

سلام از کود فسفر و پتاس استفاده کنید . ضمنا بررسی کنید ایا ریشه سالم است یا خیر

ابراهیم
1401/5/13 12:32

سلام در خاکی شببه خاک رس (رنگ خاک زرد متمایل به قرمز است)کنار خونه، گوجه کاشتم قبل از کاشت حدود ۷ کیلو پهن خشک گاو قاطی خاک کردم. حدود یکماه بعد از کاشت نشا، ازت و کود دیگه ای که دانه های سرمه ای رنگ با ازت داشت تو آب حل کردم و پای گوجه ریختم. اولش میوه کال و گل زیادی داد اما حدود یکماه است اون میوه های کال نه بزرگ شده و نه قرمز و گل های گوجه هم می ریزد و به میوه تبدیل نمیشه. لطفاً راهنمایی کنید

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 09:54

دوست عزیز با این همه نیتروژنی که به زمین دادید نباید توقع خوبی از گیاه داشت . ازت ایجاد شوری میکند . احتمالا ریشه های گیاهتان پوسیده است

مهدی
1401/5/5 16:08

سلام من حدود یک هکتار گوجه فرنگی کاشتم قدشون خیلی خوبه ولی محصول کمی میده گلاش زرد میشن میفتن بعضی از گوجه ها هم پایینشون سیاه میشه خراب میشن من چکار کنم ک خوب بشن ممنون میشم از راهنماییتون

  پشتیبانی سایت
1401/6/8 10:03

سلام سیاه شدن زیر گوجه ها به علت کمبود کلسیم است اما ریزش گل به علت پوسیدگی ریشه است . بیماری هایی نظیر پوسیدگی یا گندیدگی ریشه ، فوزاریوم و نماتد بررسی شود

  ناشناس
1402/3/3 23:16

سلام من حدود سه ماه گوجه فرنگی کاشتم قد بوته الان حدود ۱۳۰ تا ۱۴۰ سانت شده چند روزه گل داده البته گل کم ولی گوجه نبسته چه زمانی گوجه میبندد

هادی
1401/4/11 09:32

با سلام خسته نباشید من گوجه فرنگی در فضای باز کاشتم آیا هرس وداربست کردن عملکرد بهتری دارد یا خیر؟

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:34

در نوع درختی بله و در بوته های زمینی پیشنهاد میشود بوته را روی پشته بخوابانید

بهي
1401/4/11 00:56

سلام تقريب ١ ماه ميشه حتي بيشتر گوجه فرنگي و خيار و لوبيا و باميه زدم اصلا رشد ندارن كود سفيد و كود ديگري دادن كه اسمشو نميدونم ولي مشكي بود بهم دادن و حتي براي قارچ سمپاشي اليت هم كردم ولي رشد ندارن حتي تعداد زيادي خشك شدن

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:35

سلام لطفا برای مشاوران ما عکس ارسال کنید تا راهنماییتان کنند . میتوانید در بخش تماس با ما شماره ها را بیابید

علی اصغر
1401/4/4 18:40

سلام بوته های گوجه من فقط بلندشده وگل نمیده ونزدیک به یکمتر ویکمترونیم وتادومترهم میرود راهنمایی کنید

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 09:54

سلام احتمال پوسیدگی ریشه وجود دارد برای کارشناسان ما عکس ارسال کنید از بوته و از ریشه

  ناشناس
1402/3/15 05:38

سلام آب نده

D
1401/3/30 15:24

سلام خدمت کارشناس محترم ودوستان عزیز من ۲۲فروردین نشا متین زدم الان تقریبا پشته پوش شده بار خیلی کمی گرفته وگل اصلا نداره دار وندارمو بابتش هزینه کردم خواهش میکنم راهنمایی کنید چکار کنم گلدهی و بار زیاد بشه خداخیرتون بده

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 10:00

سلام خدمت شما دوست عزیز لطفا عکس از بوته ها ارسال کنید تا با کارشناسان در مورد زمین شما صحبت کنیم و نتیجه را به شما اعلام کنیم . در بخش تماس با ما میتوانید شماره ی مشاوران را داشته باشید

زهرا سادات
1401/3/27 11:05

سلام. بوته گوجه های من در گلدان است و رشد خوبی داشته با ساقه های کلفت و برگ زیاد اما گلدهی و میوه دهی نداره. از تقویت کننده ۱۰:۳۰:۲۰ برای گلدهی استفاده کردم ولی نتیجه ای نداشت. ممنون میشم راهنماییم کنید چه کاری انجام بدم که بتونم گوجه برداشت کنم.

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 10:09

سلام ممکن است ژنتیک بذری که کاشتید دیر بار باشه . اگر از ریشه های گیاهتان اطمینان دارید ابیاری را کم کنید و از کودی که استفاده کردید دوباره استفاده کنید

حامد
1401/3/26 22:46

سلام استاد من گوجه محلی کاشت کردن ولی یه گل ازریشش اومده بالاگل گوجه هارو میندازه چکار باید بکنم

  پشتیبانی سایت
1401/4/14 10:11

متاسفانه درمانی برای گل جالیزی وجود ندارد . عمده خسارت در زمانی که گل مشاهده شده است زده شده است . مقاله ای در این مورد نوشته ایم میتوانید مطالعه کنید . پیشنهاد ما برای امسال شما برداشت تا حد ممکن و سپس شخم زدن است . پشنهاد ما برای سال اینده : ضد عفونی زمین ، عدن استفاده از کود حیوانی ، استفاده از سموم مربوطه قبل کاشت گوجه و استفاده از ارقام مقاوم به گل جالیز است

اسی پلنگ
1401/2/10 10:58

سلام وقت بخیر ، من ۵ هکتار گوجه فرنگی کاشتم الان ۸۵ روزه ، گل دهی عالی هستش و بوته ها هم خوبه ولی گلها دیر تبدیل به بار میشن ، لطفا میشه راهنمایی کنید که از چه کودی استفاده کنیم تا بار بیشتری بگیره ، ممنون

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:18

سلام از کود 12.12.36 میتوانید استفاده کنید . همراه با هیومیک اسید

  بهنام
1401/5/14 15:45

بچه ماکو هستی

ایرج
1401/1/29 23:33

با سلام و خسته نباشد بهترین کود برای گوجه فرنگی کود سفیده یا سیاه باتشکر

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:36

هیچ کدام . هر دو تکنولوژی 100 سال پیش است علم کشاورزی مانند تمام علوم دیگر هر روز در حال بروز رسانی است . لطفا با مشاوران ما تماس بگیرید

علوی
1401/1/18 05:57

استاد سلام، عرض ادب، بنده در روستا گوجه کاری میکنم.. با مشکل کم آبی روبرو هستیم... هر چند روزی بایستی آب بدیم؟ واینکه چرا گوجه های ما ترش و پر هسته است؟ چیکار کنیم بهتر بشه.. و در آخر فصل معمولا بار ميده که سرماهم همون موقع پیدا ميشه چکارکنیم بهتره.. نايلون بکشیم روش تاثیری داره آیا

  پشتیبانی سایت
1401/2/17 17:57

سلام مدت زمان ابیاری بستگی به نوع کشت و نوع خاک دارد معمولا غیر قابل تخمین است . شما باید قبل از ابیاری تست کنی ایا عمق خاک زیر کشت خیس است یا خشک

حمید
1400/12/22 17:19

سلام.من ۴ هکتار گوجه دارم.میخواستم ببینم روی و بور محلول پاشی کنم گلدهی بیشتر میشه یا خیر؟ضمنا الان دقیقا ۸۵ روز میشه که نشا زدم. همچنین میتونم از کود ۳۰_۵_۱۵ و کود ۳۶_۱۲_۱۲ الان استفاده کنم و هر هکتار چقدر از این دو کود استفاده کنم؟؟؟

  پشتیبانی سایت
1401/1/11 10:28

سلام عنصر بور برای گلدهی مناسب است . همچنین فسفر بالا و پتاسیم به گیاه برای گلدهی کمک میکند . در صورتی که گیاه به گلدهی افتاده است میتوانید از ان پی کا پتاس بالا استافده کنید

مصطفی جعفری
1400/12/8 19:22

سلام ببخشی من گرجه فرنگی کشت کردم الان بزرگ است ویک جاسبزویک جازرداست وزیر بار میرود اما گل اش بندش زرد میشود می ریزد

  پشتیبانی سایت
1401/1/11 10:27

سلام احتمال بوته میری یا بیماری فوزاریوم گوجه است لطفا ریشه ها را بررسی کنید

  ناشناس
1401/1/12 08:24

سلام دلیل زرد شدن بوته گوجه فرنگی فقط و فقط ابیاری بی رویه و زیاد است دور ابیاری رو کم‌کن هروقت ساعت دو بعد تز ظهر بوته پژمرده شد اب بهشون بده بی دلیل اب نده

علی عدلی
1400/11/25 10:47

سلام ببخشید من گوجه کاشتم ازکدام کود طبیعی استفاده کنم که بهتر بار بده کود کوسفندی یا کود مرغی یا کود گاوی اگه میشه بگین ممنون میشم

  پشتیبانی سایت
1400/11/28 09:35

در مقاله به طور کامل توضیح داده ایم که چه کود هایی برای افزایش بار مناسب است . ضمن اینکه هر سه کودی که نام بردید مضرات زیادی برای زمین و گوجه ی شما دارد که پیشنهاد میکنم مقاله ی مضرات کود حیوانی را مطالعه کنید

  ناشناس
1401/1/23 20:13

از کود مرغ با گاو استفاده کن

احمد
1400/9/23 14:07

سلام گوجه کاشتم بوته خیلی هوب و بزرگی داره ولی کم ثمر و ریزه از چه کودی باید استفاده کنم تا باید درشت بشه و ثمر زیادی بده ممنون میشم اگه کمکم کنید

  پشتیبانی سایت
1400/10/28 10:15

سلام از کود هورتی گرو 5.5.40 استفاده کنید

علی
1400/8/28 11:25

سلام من گوجه کاشتم بوته خیلی خوب بزرگ شده و گل هم زیاد دارد. ولی گل ها تبدیل به میوه نشدن راهکار چیه؟ ممنونم

  پشتیبانی سایت
1400/9/10 09:41

سلام عدم استفاده از کود حیوانی و کود سفید و استفاده از کود های سولفاته کمکتان می کند . علت تبدیل نشدن گل به میوه احتمالا پوسیدگی ریشه است پس استفاده از سموم محافطتی در ابیاری هم برای ترمیم ریشه نیاز است . نکته ی آخر ابیاری زیاد خراب ترش میکنه .

رحمتی
1400/8/7 08:01

سلام من گوجه کشت کردم و درگیر ویروس شده ...ویروس از چی ب وجود میاد و درمانش چیه

  پشتیبانی سایت
1400/8/9 10:08

سلام . ارقام نا مناسب و بذر های دسته چندم همچنین خاک و محیط الوده باعث ویروسی شدن گوجه میگردد . تفاوت قیمت بذر ها در همین امر است ( مقاومت در برابر بیماری ها)

علی
1400/7/7 00:47

سلام وقت بخیر گلخونه دارم‌ کشت گوجه، قبل از کشت کود حیوانی ومرغی استفاده کردم بوته‌ها تنومند ساقه ها خیلی کلفت شدن ازنظر گل کم هس لطفا راهنمایی کنید ممنون میشم

  پشتیبانی سایت
1400/7/18 10:53

سلام گیاهان شما دچار پوسیدگی ریشه هستند

علی
1400/7/7 00:40

سلام خسته نباشید گلخونه دارم گوجه کاشتم قبل از کشت کود حیوانی ومرغی زیاد دادم الان بوته خيلی تنومند، ساقه های کلفت دارن،برگ های بزرگ ولی از نظر گل راضی نیستم لطفا راهنمایی کنيد ممنون میشم

  پشتیبانی سایت
1400/7/8 09:57

سلام . احتمالا به علت استفاده ی بی رویه از کود های دامی خاک شما دارای شوری است . بهتر است قبل از انجام تغییرات در کوددهی آزمایش خاک انجام شود یا با ابزار اندازه گیری دقیق مقدار ای سی و پی اچ زمین اندازه گیری شود . برای جبران مقداری از خسارت میتوانید از سم کوپر اکسی کراید استفاده کنید

محمود
1400/6/19 16:32

سلام وقت بخیر ایا کود زیادی باعث خشک شدن بوته گوجه فرنگی میشه منظورم اینه که شاخ برگ هارو اب ندارن نرم نیستن وقتی میخوابونی شکننده هستندوبرای سفیدک کابریدو زدم جواب نگرفتم چه سمی استفاده کنم

  پشتیبانی سایت
1400/6/30 12:28

بله استفاده ی زیاد از هر کودی اثرات زیان باری دارد . اختمالا شما در استفاده از کود نیتروژنه مانند کود سفید یا کود دامی زیاده روی کردید این کار باعث شور شدن خاک و در نهایت پوسیدگی ریشه میگردد .

۰۹۹۱۱
1400/6/5 21:34

سلام مقداری گوجه کاشتم که در قسمتی از زمین گل جالیز روییده که با نفت کنترل کردم اما قسمتی از زمین برگ ها بوته ها زرد شده قسمت بالا یی یا انتهایی که تقریبا گیاه از رشد افتاده گل میده به گوجه هم تبدیل میشه اما کم بار شده لطفا راهنمایی کنید که چه کود یا سم استفاده کنم دوباره به حالت سبز اولیه برگرده

  پشتیبانی سایت
1400/6/8 10:42

استفاده از نفت برای پل جالیز راهکار مناسبی نبوده است . خسارتی که به ریشه زده است زیاد بوده و برای همین بوته ها کمبارشده است . متاسفانه گل جالیز زمانی که دیده میشود یعنی عمده خسارت خود را زده است

ارش احمدی
1400/5/29 15:40

سلام‌من‌گوجه‌کاشتمرشد‌خوبی داشتند‌وزیاد‌گل‌کردن‌اما‌حدودا‌۲۰‌روزه‌که‌دارن‌خشک‌میشن‌...کود‌مرغی‌کم‌دادم‌وکود‌شیمیایی‌سفید‌دادم..برای‌هربوته‌به‌اندازه‌بندانگشت‌کود‌شیمیایی‌دادم‌الان‌چکارکنم‌دارن‌خشک‌میشن‌

  پشتیبانی سایت
1400/6/1 10:59

سلام باید عکس ارسال کنید تا مشکل و درمان را برای شما توضیح دهیم

M
1400/5/8 10:51

از چه کودی برای درشت شدن استفاده کنیم

  پشتیبانی سایت
1400/5/9 09:49

سلام نقش اصلی در افزایش سایز و رنگ و طعم میوه توسط پتاسیم انجام میشود

  ناشناس
1400/5/30 16:03

K40

سعید
1400/3/14 14:04

سلام من گوجه دارم که خیلی گل دهی و رشد بالایی داشت ولی بخاطر اینکه رشد زیادی داشت نمی تونستم داخلش رد بشم وسم پاشی کنم و اومدم وبا هل دادن بهش خواباندمش ...وجوانه ها رفتن زیر بوته و باری هم نداده...وهوا هم داره گرم میشه چکار کنم که هم جوانه بده و هم گل دهی...منمون از پاسختون

  پشتیبانی سایت
1400/3/17 18:31

سلام ذاتا بوته ی گوجه تمایل خوابیدن بر روی پشته ها را دارد . اما باردهی گوجه اگر گل داده میشود و تبدیل به میوه نمی شود احتمالا ریشه ها دچار بیماری هستند .

قاسم هرمزی از عبدالخان
1400/1/23 23:23

چه کود استفاده کنم گوجه درشت کنم

  پشتیبانی سایت
1400/1/28 17:16

سلام کود 5.5.40 همراه با جلبک دریایی وایتافری

  زکریا
1400/3/27 15:08

پتاس بالا کود0052

مصطفی
1400/1/12 14:10

سلام، من مقداری گوجه فرنگی کاشتم، الان گوجه ها سبز و در حال بزرگ شدن هستند، احساس می کنم خیلی از گلها خشک می شود و به میوه تبدیل نمی شود، از چه کودی برای بالا رفتن کیفیت گوجه ها و تبدیل بیشتر گل ها به میوه استفاده کنم، خوزستان هستم، هوا گرم و خشک

  پشتیبانی سایت
1400/1/15 10:59

سلام مشکل شما از پوسیدگی ریشه میباشد. شما باید از کود هیومیک اسید و ترکیبات مس استفاده کنید و از مصرف کود سفید و کود حیوانی خودداری کنید

احمد
1399/12/3 15:40

سلام ببخشید سوال داشتم کود مناسب برای جلوگیری از ریزش گل گوجه فرهنگی در اثر کود نیترات و فسفات زیاد

  پشتیبانی سایت
1399/12/3 16:36

سللم ریزش گل گوجه فرنگی به اختما زیاد از پوسیدگی ریشه است . لطفا ریشه را بررسی کنید

M
1399/11/29 14:52

سلام من چند هکتار گوجه فرنگی دارم اما از کودهای زیادی برای گل دهی استفاده کردم اما زیاد گل نکردن و برای افزایش گل دهی از چه کودی استفاده کنم

  پشتیبانی سایت
1399/11/29 17:07

سلام اگر گیاه به گل دهی نمیشیند ممکن است ریشه ی گیاه مشکل داشته باشد یا ذات گیاه به صورت کم گل باشد . اتما اگر گلدهی میکند و گلها خشک میشوند و به بار نمی شیند مطمئنا از ریشه ی گیاه است

سید محمد هادی سجادی
1399/11/20 13:43

سلام در زمان گل گوجه برای تبدیل گل به میوه از چه کود یا عنصری محلول پاشی شود بر روی گل گوجه که هم فروت ست انجام شود و هم گل ریزی نشود با سپاس

  پشتیبانی سایت
1399/11/21 10:22

سلام به طور کلی عناصر روی و بور باعث تحریک گیاه به افزایش گل و میوه میگردد . اما در گوجه فرنگی اگر گل تبدیل به میوه نمیشود ایراد از ریشه است به اختمال زیاد ریشه ی گیاه شما دچار پوسیدگی شده است

بامری
1399/11/6 09:26

سلام وعرض ادب من یکماه هست گوجه کاشتم هنوز زیر پلاستیک هست رشد خوبی ندارن البته نشا نیست بذر کاشتم درضمن از کود مرغ استفاده کردم برای رشدش چه کودی استفاده کنم

  پشتیبانی سایت
1399/11/7 09:32

سلام کود مرغی برای رشد مناسب است اما باید مراقب شوری زمین باشید چرا که درصد خیلی بالایی شوری خاک را افزایش میدهد

  ناشناس
1400/4/3 08:22

شیره کشی کود مرغ

Sina
1399/9/22 22:31

سلام و عرض ادب،سوال داشتم.من تو مازندران تو یکی از شهرهای ساحلی گلخونه زدم و صیفی جات کاشتم ولی خیلی جواب نگرفتم.خیار سفیدک پودری و کم محصول میده وگوجه هم به سختی به بار میشینه و الان تو اواخر فصل پاییر بعد از ۳ ماه گوجه تازه به گل نشستن.راهنمایی کنید لطفا که تو این اب هوا و رطوبت براشون چه کار کنم.ضمننا گرمای گلخونه اوکه هست.ممنون

  پشتیبانی سایت
1399/9/23 09:33

سلام بخش مبارزه با آفات در کشاورزی از مباحث مهم و ضروری است . عمده مشکل شما وجود رطوبت بالا است که دمای بالا نیز در تشدید بیماری های قارچی دخیل است. در مناطق مرطوب بوته ها باید در یک سیکل قارچکشی قرار بگیرند . علت به گل ننشستن گوجه ها میتواند از بیماری قارچی ریشه ای باشد که برای جواب قطعی نیاز به بررسی دقیق داریم . برای بوته های شما ما نمیدانیم که وضعیت سلامت چگونه است باید اطلاعات بیشتری برای ما ارسال کنید لطفا به ایمیل ما عکس های بوته ها را ارسال کنید

جواد
1399/7/16 09:55

کنار نشا چالکود درست بشه؟؟؟؟ به نشا کود اوره بدیم؟؟؟!!! محتوایی که نوشتید را بدید یه کارشناس بخونه.

  پشتیبانی سایت
1399/7/16 17:07

سلام مطمئینا شما این مقاله را درست نخوانده اید . نوشته شده است که در صورتی که آزمایش خاک فقر شدید نیتروژن را نشان بدهد باید ازت استفاده شود . بعد نویسنده پیش نهاد داده که میتونید چال کود اطراف نشاء انجام بدید . ضمنا این مقالات ترجمه ای از مقاله های خارجی است . لطفا با دقت تر بخوانید و از نکات مثبتش استفاده کنید.

رضا پژوهی
1399/5/22 02:27

باسلام از پاسخ شما به سوالات مطرحه استفاده نمودم.خواستم تشکر کنم.شاد باشید

  پشتیبانی سایت
1399/5/22 09:34

خواهش میکنم انجام وظیفه میکنیم

مسعود
1399/5/13 14:32

سلام خسته نباشید من گوجه کاشتم قبل از کاشت به زمین مقدار زیادی پهن دادم الان بوته ها خیلی بزرگ شدن و قدشون حدود یه متره ولی. بار دهی مناسب رو ندارن روی بوته چند تا گوجه موجوده و ته بوته و قسمت میانی اصلا بار و میوه نداره. راه حلی برای این مشکل هست یانه؟ ممنونم

  پشتیبانی سایت
1399/5/14 16:39

سلام دقیقا مشکل ما با کود حیوانی همین است شما مقدار بسیار زیادی از ازت وارد زمین کردید و تناسب زمین را به هم ریخته اید یعنی ازت زمین به مقدار زیادی بالا رفته و فسفر و پتاسیم بدون تغییر مانده - علاوه بر این کود حیوانی با بالا بردن ای سی (EC) و پی هاش (PH) عملکرد ریشه و بوته را دچار مشکل میکند برای حل این مشکل راه های زیر را انجام دهید : 1 - قطع کود های حیوانی 2 - قطع کود های اوره شیمیایی سفید 3- اجتناب از ابیاری زیاد 4 - مبارزه با آفات جونده و مکنده 5 - استفاده از کودهای سولفاته 6 - استفاده از سم کوپر اکسی کلراید همراه با اسید هیومیک در اب ابیاری 7 - پس از گلزایی استفاده از فسفر و پتاسیم 8 - مبارزه با علف های هرز امیدواریم که کشاورزان با مطالعه ی بیشتر و دانش بالاتری در عرصه ی کشاورزی قدم بگذارند تا از هزینه های اضافی در امان باشند

علی
1399/5/1 16:02

باسلام من مدت چهار ماه هستش که داخل گلخونه گوجه کاشان ولی الان دیگه میوه هام وزن نمیگیرند توچین اول و دوم خیری خوب بودن وری الان نه

  پشتیبانی سایت
1399/5/2 09:18

سلام گاهی اوقات در نژاد های پر گل یا بذر های کم کیفیت این اتفاق می افتد که چین های اول بسیار بار با کیفیت و پر تناژ است و در چین های بعدی بار بی کیفیت میشود. در بوته های خیار و کدو این خاصیت بیشتر به چشم میاد. اما اگر از بذر های با کیفیت استفاده میکنید پتاسیم و اسید آمینه به صورت محلول پاش مشکل شما را حل میکند

آریان
1399/4/29 01:18

من کلسیم و فسفر رو امروز سمپاشی کردم واسه گوجه فرنگی الان دوازده عنصر یعنی کلسیم ،فسفر،پتاس،... دارم خواستم بگم اگه از ابیاری بهش بدم بد نیست

  پشتیبانی سایت
1399/4/29 17:30

سلام من نمیدونم چطور این کار رو انجام دادید چون کلسیم و فسفر با هم قابلیت اختلاط ندارند و همدیگر را خنثی میکنند .

میلاد
1399/4/26 09:17

سلام‌وقت‌بخیر من‌الان‌چهل‌روزگوجه‌کاشتم‌گوجه‌رشدش‌معمولی‌زیادبزرگ‌نشد‌ولی‌داره‌گل‌میده‌چه‌کودی‌بدیم‌هنوزرشدکنه‌ایاکود‌سه‌بیست‌خوبه

  پشتیبانی سایت
1399/4/26 10:26

سلام به نظرم کود سه بیست لازم نیست سعی کنید با ترکیبات دیگری تقویت کنید مانند 15.5.30

علی
1399/4/22 12:07

سلام من یه ماه هست نشا گوجه کشتم بوته ها خیلی درشت شدن ولی از نظر گلدهی خیلی ضعیف است اولین میوه هم داده میشه راهنمایی کنید چه کودی بدم برای گلدهی وبار دهی بیشتر ممنون

  پشتیبانی سایت
1399/4/22 17:13

سلام بوته ی یک ماهه نیار به رشد دارد اجازه بدهید رشد طبیعی داشته باشد نگران میوه دهی نباشید

علی
1399/4/22 06:33

سلام عرض میکنم . من بار اوله نشا گوجه کاشتم و‌بوتش خوب رشد کرده ولی خیلی کم گل کرده .اگه زحمتی نباشه میتونید راهنمایی کنید چیکار باید بکنم. ممنون میشم

  پشتیبانی سایت
1399/4/22 17:09

سلام میزان گلدهی نشا تا حدودی مربوط به نوع بذری که کاشته شده است بستگی دارد. و برای باردهی بیشتر از کود هایی با پتاس و فسفر بالا و ازت میانه استفاده کنید

Mehdi
1399/3/24 15:18

سلام خسته نباشین من حدود دو ۵۰روزه نشا گوجه زدم رشدش خداروشکر خوبه ولی گل زیاد داده میخواستم بپرسم چی بدم بهش هم گلاشو از بین ببره هم رشدش خوب باشه ممنون.

  پشتیبانی سایت
1399/3/24 17:35

سلام منظور از سوالتون رو متوجه نشدیم . گلهاش برای چی باید از بین بره ؟ اگر منظورتون از زیادی بار است با تقویت گیاه میتوانید تناژ رو بالا ببرید

  sasan
1400/6/28 00:14

سلام منم همچین سوالی دارم منطقه ما گوجه فقط یک چین برداشت میکنیم تقریبا 3 بار گل اوری داره که زمان برداشت گوجه، گل های اول دیگه زیاد رسیده تبدیل به گوجه کارخونه ای شده خاستم ببینم راهکاری هست که گل اول از بین بره اما به بوته و زراعت اسیبی نرسه؟

R
1399/2/26 20:50

سلام من سال اوله که خیار و گوجه و لوبیا سبز کاشتم و اصلا آشنایی دادم که چه کودی بدم تا باعث افزایش باردهیشون بشه خواهش میکنم راهنمایی کنین!!!

  پشتیبانی سایت
1399/2/27 12:04

سلام از نظر تیپ آفت خیار و لوبیا در یک سطح هستند و گوجه در سمتی دیگر. پیشنهاد میکنم از مشاوره ی رایگان ما استفاده کنید برای بخش کوددهی و آفات ممنون از شما

amir
1399/1/23 10:21

من خودم در کشت خیار گوجه وبامیه سبز فعالیت دارم یک قسمتی از باغ گوجه تاز بار گرفته ولی بنظر میاد بار کمتر نسبت به قبل داره کسی تجربه داره که چه نوع کودی برای افزایش بار وجود دارد

  پشتیبانی سایت
1399/1/23 12:07

سلام . بار یک بوته به عوامل زیادی از جمله نوع بذر و شرایط غذایی و آب و هوایی بستگی دارد. شما باید ببینید که آیا بوته گل میدهد و تبدیل به میوه نمی شود یا خیر ؟

  مهدی
1400/7/8 23:33

بنده خودم کشاورزم و کارم اینه شما میرید یه فروشگاه کشاورزی و یه هیومتریک مکس اصل آمریکایی میخرید و داخل سیستم بهش تزریق میکنید و البته اگر هر هکتاری مثلا ۱کیلو باید بهش بدید شما نیم کیلو بدید و بعد اگر خوب شد که بقیش رو بعد دو آب خالی بهش بدید اگر خوب نشد پتایسیم و فسفر بهش میدید که ۱۰۰درصد بعد این عالی میشه

حسن
1398/12/25 12:15

باسلام بهترین کود برای بار دهی درخت انگور چیست باتشکر

  پشتیبانی سایت
1398/12/25 16:53

سلام شما دوره های کودی متفاوتی دارید برای کوددهی . چند نکته بسیار مهم است اول هدف دوم بودجه سوم آنالیز خاک اگر برای شما صرفه ی اقتصادی دارد میتوانید یک جدول تغذیه ای را دنبال کنید . این جداول را میتوانید در ساعات اداری از کارشناسان ما درخواست کنید