0
چه زمانی درختان میوه را سمپاشی کنیم ؟

چه زمانی درختان میوه را سمپاشی کنیم ؟

پنجشنبه 24 فروردین 1402
| 70136

چه زمانی درختان را سمپاشی کنیم ؟

در هر فصل از چرخه ی یک ساله درختان آفاتی وجود دارند که چه به صورت قارچ و چه به صورت حشرات به درختان اسیب میرسانند . گاهی این آفات با توجه به وجود حشرات شکارچی از بین میروند اما در بیشتر اوقات نیاز به مبارزه شیمیایی و در کنار ان بیولوژیکی است . در این مقاله به طور کامل و با زبان ساده بیانگر سمپاشی هایی که درختان نیاز دارند خواهیم بود . پس اگر میخواهید بدانید چه زمانی درختانتان را باید سمپاشی کنید یا چه سمی به درختانتان بزنید این مقاله را مطالعه کنید.
زمان سمپاشی درختان را ما به دو دسته ی سمپاشی های عمومی و سمپاشی های تخصصی تقسیم میکنیم . سمپاشی های عمومی به آن دسته سمپاشی ها گفته میشود که حالت واکسناسیون دارند و به منظور جلوگیری از شیوع آفات زده میشود و سمپاشی های تخصصی آن دسته از سمپاشی هایی است که بعد از رد یابی، شناسایی و مشاهده ی آفت توسط گیاه پزشک تجویز میشود . در مورد سمپاشی های تخصصی به علت اینکه باید نظر کارشناس و گیاه پزشک در تشخیص آفات وجود داشته باشد در این مقاله توضیح نخواهیم داد . 
سمپاشی های عمومی که کشاورزان به سمپاشی های سه گانه میشناسند عبارتند از سمپاشی زمستانه – سمپاشی بعد از ریزش گل و سمپاشی در زمان بزرگ شدن میوه . در درختان زینتی به صورت تقریبی این زمان بندی در نظر گرفته میشود .

سمپاشی زمستانه چیست ؟ و چه زمانی باید انجام شود؟

مهمترین سمپاشی در طول سال سمپاشی زمستانه است و به جرات میگوییم اگر این سمپاشی را از دست بدهید خسارات زیادی به باغ یا درخت شما خواهد زد . این سمپاشی با هدف کم کردن حملات حشرات بعد از خواب زمستانه خواهد بود ( حشراتی که چند ماه در خواب زمستانی بوده اند بعد از بیدار شدن از خواب زمستانه به سرعت به درختان حمله میکنند). حشرات چوبخوار نظیر کرم خراط در این فصل از خاک به درختان حمله میکنند. 
چه زمانی باید انجام شود ؟ بیشتر انجام سمپاشی زمستانه تجربی است و باغبان های کارکشته با توجه به وجود شناخت از آب و هوای منظقه ، میزان بارش، احتمال وجود سرما زدگی و تخمین زمان گلدهی در درختان زمان دقیق این سمپاشی را میدانند اما در اینجا به شما یاد میدهیم که خودتان این زمان را شناسایی کنید. 
در اواخر زمستان (به علت وجود دماهای متفاوت در شهر های متفاوت در ایران عزیزمان برای کم کردن احتمال خطا از گفتن ماه خودداری میکنیم) زمانی میرسد که در شاخه های درختان برجستگی هایی ایجاد میشود این برجستگی ها تاولی شکل هستند(تصویر A) و بعد ها قرار است نوک این برجستگی ها بترکد و شکوفه ها از آن جا خارج شود. بهترین زمان برای سمپاشی زمستانه وقتی است که این تاول ها ایجاد شده باشد ، باید توجه داشته باشید که زمانی که نوک این برجستگی ها بترکد (یا سفید رنگ یا صورتی رنگ شده باشد) مانند تصویر B ، شما این سمپاشی را از دست داده اید و به ناچار باید از این دوره ی سمپاشی بگذرید. البته قبل از تشکیل غده های شکوفه (تاول) هم میتوانید سمپاشی کنید اما بهترین زمان همان است که در بالا گفته شد. یادتان باشد انجام این سمپاشی به این معنی نیست که در سال جدید آفت به درختان شما حمله نخواهد کرد بلکه شدت آفات کمتر خوهد شد.
زمان سمپاشی زمستانه
چه سمی زده شود ؟ در این سمپاشی سموم عمومی زده میشود هر سمی که روی آن نوشته شده باشد حشره کش و کنه کش، یادتان باشد که میتوانید حشره کش و کنه کش را به صورت جداگانه هم تهیه کنید اما با توجه به قیمت بالای سموم پیشنهاد میشود از سمومی استفاده کنید که هر دو قابلیت را دارند مانند اتیون یا مالاتیون . در کنار این سموم نیاز به روغن امولوسیون شونده دارید که به روغن ولک ()معروف است . این روغن درست است که خود حشره کش و کنه کش است اما به علت ایجاد چسبندگی در سموم و عدم شسته شدن سموم در روزهای بارانی به درخت زده میشود . پیشنهاد میکنیم تمام شاخه های درختان و تنه را سمپاشی کنید. دوز مصرف سموم را از جایی که خرید میکنید سوال کنید چون کیفیت شرکت های متفاوت فرق میکند.
ضمنا در بسیاری از باغات از یک سم قارچ کش یک هفته قبل از این سمپاشی استفاده میشود که بهتر است شما هم انجام دهید مهمترین علت برای این سمپاشی جلوگیری از بیماری های قارچی و ویروسی نظیر لکه غربالی و لب شتری است. پیشنهاد ما سم بردوفیکس است.

سمپاشی بعد از ریزش شکوفه چیست ؟

بعد از بیدار شدن درختان و زمانی که شکوفه ها گرده افشانی کرده اند گلبرگ های شروع به جدا شدن از بدنه ی گل میکنند و به روی زمین می افتند ، زمانی که 80 درصد گلبرگ ها ریخت درست زمانی است که باید سمپاشی کنید. در این فصل کرم های برگ خوار و شته مهمترین آفات ما است. این سمپاشی رایج ترین سمپاشی در طول سال است و معمولا همه ی باغدار ها این سمپاشی را انجام میدهند در این سمپاشی یک حشره کش با خاصیت کرم کشی و یک شته کش استفاده میشود . نکته ای که در این سمپاشی باید ذکر شود این است که در این سمپاشی هدف ما مبارزه با شته است پس سمومی که استفاده میشود در این سمپاشی از دوره ی کارنس (ماندگاری بر روی درخت ) بالایی برخوردار هستند و درختانی که میوه ی آنها زود برداشت میشوند مانند گوجه سبز یا چاقاله بادام باید تا 27 روز پس از سمپاشی نباید برداشت داشته باشد. 
پیشنهاد سموم برای این دوره استفاده از سم ایمیداکلراپراید (کنفیدور) به همراه سم حشره کش با خاصیت کرم کشی نظیر دیازینون (به تازگی ممنوع شده است) ، دروسبان ، فن والریت ، سایپرمترین یا پریمترین است

سم پاشی در زمان رشد میوه چیست ؟

در این نوبت سمپاشی آفت شته به اوج خود رسیده است ، کرم ها بر روی درخت فعال هستند و علاوه بر برگ ها به میوه ها هم حمله کرده اند. همچنین انتظار برای آفات جدید هم داریم ، به علت گرم شدن هوا کنه ها که در ماه های قبل به صورت پنهانی فعال بوده اند شروع به حمله و مرحله ی طغیان میرسند . در زمانی که میوه ها در حال درشت شدن هستند و به اصطلاح نخودی شده اند این نوبت سمپاشی آغاز میشود در این نوبت تکرار سموم نوبت قبلی پیشنهاد میشود اما در صورتی که درگیری آفات زیاد است میتوان از سموم قوی تر نیز استفاده کرد. همچنین اگر پروانه های تخم گذار فعال هستند میتوان از سموم مخصوص پروانه مانند آوانت در این سم استفاده کرد. درختانی که میوه های آن برداشت شده است هم باید سمپاشی شوند.
در آخر متذکر میشویم که بعضی درختان مانند گیلاس و آلبالو نیاز به سم چهارم هم دارند و این نوبت در زمان رنگ اندازی میوه است ، در این نوبت هدف از سمپاشی مبارزهه با مگس مدیترانه ای است. این مگس در زمانی که میوه آب می اندازد و در حال رسیدن است بر روی میوه مینشیند و روی سطح میوه را نیش میزند و تخم خود را از این طریق وارد میوه میکند این تخم بعد از چند روز تبدیل به لارو میشود و از داخل میوه را میخورد و بعدها به شکل مگس از میوه خارج میشود . به همین علت است که گاهی گیلاس هایتان سالم است اما وقتی از وسط بازشان میکنید داخلش یک کرم کوچک سفید میبینید. در این نوبت نیاز به یک سم قوی برای مبارزه با این مگس دارید ف پیشنهاد ما سمومی مانند دی کلروس یا فن والریت است.
یادتان باشد این سموم عمومی است و برای کنترل آفات در نظر گرفته شده است بنابراین هر زمان درختانتان دچار بیماری شدند یا آفاتی بر روی آن مشاهده کردید باید با نظر کارشناس و گیاه پزشک سمپاشی جدید انجام شود ، همچنین استفاده از تله ها و فرمون ها به کنترل بیولوژیکی آفات کمک میکنند و همانطور که همیشه گفته شده است نظر ما بر استفاده همزمان از روش بیولوژیکی و شیمیایی در کنترل آفات است . 
این مقاله نتیجه ی مشاهدات عینی و تجربه سال ها کشاورزی و کارشناسی در زمینه ی باغداری نویسنده است و هیچ رفرنس و منبع معتبری ندارد قطعا ممکن است ایراداتی و نفدهایی داشته باشد که به جون میپذیریم ، بنابراین پیشنهاد میکنیم حتما قبل از هر سمپاشی با گیاه پزشک یا کارشناسان ایران کشاورزی مشورت کنید.

 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
امیر
1402/4/31 20:26

با درودو عرض خداقوت آیا بعد ازسمپاشی کنه درخت انجیر که ثمر دارد می توان از انجیرش استفاده نمود؟عنایت فرموده راهنمایی نمایید. با سپاس بیکران

  پشتیبانی سایت
1402/5/9 08:44

سلام خدمت شما اگر نوع سم مصرفی را میفرمودید کمک بهتری میتوانستم بکنم اما هر سمی یک دوره کارنس دارد که باید به آن توجه کرد معمولا روی بطری مینویسد اما اگر در گوگل اسم سم را بنویسید همراه با کلمه ی دوره کارنس براتون می آورد که چند روز نمیتوانید از میوه استفاده کنید . معمولا در این فصل همکاران بنده سم آبامکتین را پیشنهاد میدهند که دوره ی کارنس 3 الی 5 روزه دارد یعنی 3 الی 5 روز از میوه نباید استفاده کرد .

مریم
1402/4/31 15:54

سلام وقت بخیر خسته نباشید ، ببخشید ما تو باغمون یکسری از درخت های گیلاس حالت پژمرده برگهاش و به رنگ قهوه ایی کمرنگ شده هست ممنون میشم راهنمایی کنید ، و یکسری از درخت های هلو و شلیل برگ هاش به رنگ سبز کم رنگ رو به زرد هست ممنون میشم دستور راهنمایی بفرمایید

مریم
1402/4/31 15:52

سلام وقت بخیر ما تو باغمون درخت گیلاس حالت برگ هاش پژمرده و برگ هاش قهوه‌ای یه کم شده ؟چیکار باید بکنیم ممنون میشم راهنمایی کنید و یکسری از درخت های هلو و شلیل برگ هاش به صورت سبز روشن رو به زردی هست ممنون میشم راهنمایی کنید

علی اکبر کریمی
1402/2/17 11:05

با سلام من به تازگی یک باغ خریده ام ولی در خانه خودم هم حدودا 50 اصلح درخت دارم شغلم هم باغداری نیست ولی یک سالی هست در مورد مراحل نگهداری و سم پاشی تحقیق می کنم به نظرم مقاله بسیار خوب و مفیدی بود ممنونم

  پشتیبانی سایت
1402/2/24 10:33

سلام ممنون از لطف شما . تمام تلاش ما رضایت کاربران است

علی احمدزاده
1402/2/12 12:38

از این مقاله کاربردی شما که بسیار ارزنده می‌باشد تشکر میکنم و امیدوارم در صورت صلاحدید مقاله ای در خصوص نیازهای یکساله ( به تفکیک ماه‌های سال ) برای درختان میوه ها داشته باشید . ما در دماوند هستیم یکصد درخت متفاوت در باغ ویلا داریم و چونکه اطلاعات باندازه باغداران حرفه ای نداریم اینگونه مقاله های شما به ماها خیلی کمک میکند . بازهم از همه زحماتتون بی نهایت سپاسگزاریم .

  پشتیبانی سایت
1402/2/13 09:34

دوست عزیز من برنامه های غذایی اصلا و به هیچ وجه توصیه نمیشود به علت های اینکه : در کشور پهناور ایران یک برنامه غذایی برای شمال و جنوب ایران برای یک گیاه نمیشود داد. دوم اینکه بیشتر اوقات گیاه نیازش را به باغدار نشان میدهد و اینگونه مبحث ها در برنامه غذایی گنجانده نمیشود . سوم نیاز های اولیه درختان مشخص است اما در برنامه های تغذیه باید هدف از کوددهی مشخص شود معمولا در باغچه ها ما سلامت درخت را در نظر میگیریم ولی در کشت های صنعتی هدف ما افزایش تناژ است که طبیعتا گران تر از مورد اول میشود . پیشنهاد ما به شما این است که با مشاوران ایران کشاورزی تماس بگیرید ما در تمام طول روز به صورت رایگان به شما مشاوره میدهیم .

محمد
1402/1/31 07:10

سلام بابت این مقاله که اطلاعات بسیار خوب و کاربردی در رابطه با سمپاشی و زمان آن ارائه گردیده سپاسگزاری می کنم.

  پشتیبانی سایت
1402/1/31 09:35

سلام تمام سعی و تلاش ما کمک به بهبود صنعت کشاورزی است و راهنمایی جامع برای کشاورزان . ممنون از شما بابت کامنت زیباتون