0
بررسی مزایای و معایب روش های آبیاری درختان

بررسی مزایای و معایب روش های آبیاری درختان

سه شنبه 18 آبان 1400
| 10677
آب، مهمترین نیاز هر نوع گیاهی است که تنوع در میان انواع روش آبیاری درختان این امکان را فراهم می کند تا براساس شرایط اقلیم منطقه، خاک، نیاز آبی هر کدام از درختان و... بتوانید بهترین روش آبیاری را اعمال نمایند.  اولین نیاز آبی درختان بلافاصله بعد از کاشت است. در این زمان ریشه ها به شدت به خشکی حساس بوده و حتی خشکی کوتاه مدت منجر به از بین رفتن آن ها خواهد شد. بنابراین لازم است کاشت نهال را زمانی انجام دهید که آب به اندازه کافی در اختیار دارید.

معرفی انواع روش های آبیاری درختان:

این مقاله به شما کمک می کند تا با معایب و مزایای انواع روش آبیاری درختان آشنا شده و بتوانید بهترین روش را متناسب با شرایط باغ خود اعمال نمایید.

1-روش آبیاری سیلابی

این روش آبیاری درختان بسیار قدیمی بوده و البته هنوز هم مورد استفاده قرار می گیرد. در این روش آب به صورت سطحی بر روی زمین جاری شده و درختان را سیراب می کند. اگر مقدار آب موجود کافی باشد، روش آبیاری سیلابی بسیار مقرون به صرفه است چون نیاز به تجهیزات ندارد اما لازم است بدانید که در این روش آبیاری درختان پرتی آب زیاد و کارایی آن بسیار کم است.

2-روش آبیاری جوی پشته

اما نوع دیگری از روش آبیاری درختان به این صورت است که باغدار باید زمین را به صورت جوی پشته آماده کرده و پشته ها را مسطح کند. درختان بر روی پشته کشت می گردند و در هر بار آبیاری، آب به داخل جوی وارد می گردد. با توجه به اینکه آب مدتی در داخل جوی باقی مانده و به آرامی جذب ریشه می شود، این روش بسیار مناسب است. اما نیروی کار زیادی نیاز داشته و از طرفی باید آب به اندازه کافی در اختیار داشته باشید.

3-روش آبیاری تشتی

حتما شما نیز تا به حال در پارک و فضای سبز، ملاحظه نموده اید که گوال هایی در اطراف درختان حفر می گردد. این چاله ها به منظور آبیاری بهتر اعمال می شوند. شما باید در اطراف درخت یک گودال حفر کنید به گونه ای که لبه آن از سمت تنها و از سمت قسمت خارجی، بالاتر باشد. در این صورت هم آب با تنه درخت در تماس مستقیم قرار نگرفته و هم از سویی دیگر از جاری شدن آب جلوگیری می شود. در واقع آب در این محیط، محاصره می گردد. با این روش آبیاری درختان شما می توانید حتی هر کدام از درختان را جداگانه بر حسب نیاز آبی آبیاری کنید.
روش آبیاری درختان
بهترین روش آبیاری درختان روشی است که راندمان مصرف آب را بالا ببرد.

4-روش آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای از جمله روش های نوین برای آبیاری درختان و حتی گیاهان زراعی است. با این روش آبیاری درختان شما می توانید راندمان مصرف آب را ارتقا دهید. در نتیجه در مناطقی که با کمبود آب مواجه هستند توصیه می کنیم که حتمای از روش آبیاری قطره ای استفاده کنند. جالب است بدانید که در این روش آبیاری درختان نیازی به مسطح بودن زمین نیست. در ایران دیده شده است که حتی در دامنه کوه ها نیز از آبیاری قطره ای کمک گرفته می شود. اما نباید فراموش کرد که استفاده از این روش آبیاری درختان هزینه بر است.
مقالات مرتبط: انتخاب بهترین روش آبیاری با توجه به محصول

چند نکته مهم در مورد انواع روش آبیاری درختان:

قبل از اینکه باغ خود را احداث نمایید لازم است چند نکته را در مورد آبیاری در نظر بگیرید:
-نوع درختانی که برای کاشت انتخاب می کنید، با میزان آبی که در اختیار دارید همخوانی داشته باشد. به این معنا که نیاز آبی درختان را در نظر گرفته و با توجه به موجودی آب در دسترس، اکنون بهترین نهال ها را کشت کنید.
-بهترین روش آبیاری درختان روش است که راندمان مصرف آب را بالا برده، در طولانی مدت بازدهی داشته باشد و از نظر اقتصادی نیز به صرفه باشد. شاید برای راه اندازی یک روش به هزینه زیادی نیاز داشته باشد اما باید تحقیق کنید که آیا این روش آبیاری درختان باردهی میوه ها را نسبت به متدهای دیگر بیشتر می کند یا نه. از این طریق می توانید به این نتیجه برسید که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هست یا خیر.
-تفاوتی نمی کند از کدام روش آبیاری کمک می گیرید. بلکه شما باید سیستم را به خوبی طراحی کنید که در آینده به مشکل برخورد نکنید.
شما میتوانید با یک کلیک تجهیزات به روز و متنوعی را در فروشگاه اینترنتی ایران کشاورزی مشاهده و خریداری نمایید.

مقاله پیشنهادی: آبیاری چگونه بر بیماری های گیاهی تاثیر میگذارد؟
 
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید