0
زیان بارترین آفات برنج را بشناسید

زیان بارترین آفات برنج را بشناسید

سه شنبه 18 آبان 1400
| 5248
آفت برنج و انواع آن موضوع مورد بحث ما در این مقاله می باشد یکی از اصلی ترین و مهمترین غلات شناخته شده و همچنین مواد غذایی بیش از نیمی از مردم موجود در سراسر دنیا را تشکیل می‌دهد برنج بعد از گندم بیشترین مساحت زیر کشت را از آن خود کرده است و با توجه به جایگاه مهمی که این محصول در تامین غذای مردم دارد توجه به آفات برنج و شناسایی آنها برای کاهش ضایعات تولید و افزایش بهره وری موضوع بسیار مهمی است که باید به آن توجه ویژه داشته باشیم. در صورتی که شما می خواهید با آفات برنج آشنا شده و راههای مقابله و درمان این آفات را بدانید با ما در ادامه مقاله همراه باشید:

کرم ساقه خوار یکی از انواع آفت برنج

کرم ساقه خوار به عنوان یکی از اصلی ترین آفات برنج شناخته شده و به پروانه ای از جنس ماده گفته می‌شود که رنگ آن زرد روشن و قهوه ای روشن می باشد و در صورتی که کرم ساقه خوار به عنوان یکی از آفات برنج از نوع نر باشد رنگش به خاکستری تیره مایل می باشد. این حشره در صورتی که ماده باشد اندام درشت تر از جنس نر دارد.
بالهای جلویی این حشره به عنوان یکی از آفات برنج دارای چند لکه نقره ای و یک ردیف لکه سیاه می باشد. کرم ساقه خوار ماده در صورتی که بال هایش را باز کند چیزی در حدود ۲۵ تا ۳۵ میلیمتر اندازه خواهد داشت و همچنین کرم ساقه خوار نر در صورتی که بال هایش را باز کند در بین ۲۰ تا ۳۰ میلیمتر اندازه خواهد داشت. 

 کرم ساقه خوار یکی از انواع آفت برنج

تولید مثل کرم ساقه خوار به عنوان یکی از آفت برنج به این صورت است که تخمهای این حشره در چند ردیف به رنگ زرد روشن بر روی برگهای گیاهان و در امتداد رگبرگ ها و یا روی غلاف ها جایگزین می شوند، سپس تخم بعد از گذشت مدتی سیاه رنگ شده و در این موقع لارو پوست تخم را سوراخ نموده و از آن خارج می شود. نوزاد کرم ساقه خوار که از تخم بیرون آمده سر بزرگی داشته و معمولاً رنگ آن قهوه‌ای روشن می باشد. بیشترین میزان خسارتی که این آفت برنج ایجاد می کند در مرحله لاروی می باشد که از ساقه های برنج تغذیه می نماید.
کرم ساقه خوار در هنگام لارو در دو مرحله به بوته های برنج به عنوان آفت برنج حمله می کند. در مرحله اول این آفت به ساقه های جوان برنج حمله کرده و به تدریج برنج رنگ زرد به خود گرفته و کم کم خشک می گردد که در نتیجه این کار ممکن است گیاه برنج جوانی خود را از دست بدهد. البته این موضوع به جنس برنج نیز بستگی داشته و در برخی از انواع برنج این آسیب ها ترمیم می شود. خسارت دوم این آفت برنج در زمانی است که شبکه‌های نسل دوم به وجود می‌آیند که معمولاً از اوایل تیر ماه در تابستان فعالیت خود را آغاز می نماید.
مقاله مرتبط: بهترین روش مقابله و مبارزه با کرم ساقه برنج

کنترل شیمیایی کرم ساقه خوار به عنوان یکی از انواع آفت برنج

پیشنهاد می گردد در زمانی که نسل اول و دوم کرم ساقه خوار در هر هکتار ۶ تا ۸ لارو باشد سمپاشی را آغاز نماییم. یکی از بهترین سم برای مبارزه با این آفت برنج دیازینون گرانوله میباشد.

سرخرطومی ریشه یکی دیگر از انواع آفت برنج
 

سرخرطومی ریشه یکی دیگر از انواع آفت برنج

سرخرطومی ریشه یکی از انواع آفت برنج می باشد که سوسکی است که بدن کشیده و بیضی شکل داشته و رنگ آن سیاه بوده و بدن آن از فلزهایی به رنگ خاکستری روشن پوشیده شده است. از دیگر جزئیات این آفات برنج باید بگوییم که شاخه ها و پنجه های این حشره رنگ قرمز متمایل به زرد داشته و این عرصه های کوتاه و کمی برآمده دارد خرطوم در این آفات برنج در جنس نر کوتاه‌تر بوده و در جنس ماده خرطوم بزرگتری وجود دارد ساختمان بدن این شاخه ها حالت باریک و انتهای آن خرطوم است. این آفت برنج رنگ سفید داشته که سر آن قهوه ای روشن است و همچنین پا ندارد.
اگر بخواهیم در مورد خسارت ایجاد شده توسط این آفت برنج سخن بگوییم می توانیم بگوییم به طوری که این زمستان را به شکل لارو زندگی کرده و در عمق ۱۵ الی ۳۰ سانتی متری در خاک مزرعه زندگی می کند. 
بعد از آن که در فصل بهار شیفره شد در اوایل آخر ماه از فصل بهار این خرداد ماه حشره از خاک خارج شده و تا اواخر  تیرماه تخمک گذاری را انجام میدهد. جنس ماده از این آفت برنج این امکان را دارد تا در ریشه گیاه برنج تخم‌گذاری نماید بعد از اتمام فرایند تخم گذاری اولین نصب از این آفت برنج در اواسط ماه مرداد ظاهر می گردد. در مورد این آفت باید بگویم که خسارتی که نسل اول این حشره در برنج ایجاد می نماید بسیار بیشتر از نسل دوم میباشد. همچنین برای مقابله و کنترل شیمیایی این آفت برنج پیشنهاد می گردد تا با استفاده از حشره کش های فسفره به سمپاشی برنج پرداخته و به صورت کامل این آفت برنج را از بین ببریم.

یکی دیگر از انواع آفات برنج زنجرک سبز

یکی از انواع مهمترین آفت برنج زنجرک سبز می باشد که جنس نر این حشره چیزی در حدود ۵ الی ۷ میلیمتر طول داشته و همچنین جنس ماده این آفت چیزی در حدود ۷ الی ۹ میلی متر طول دارد. ساختمان بدن این آفت به این صورت است که بدن باریک و کشیده داشته و معمولاً رنگ سبز دارد. این آفت برنج زمستان را به صورت تخم در زیر پوست درختان و اطراف مزارع برنج در جایی که رطوبت زیادی وجود دارد سپری می‌کند تخم گذاری این آفت به صورت گروهی و دسته‌جمعی انجام شده و در سطح داخلی غلاف برگ برنج انجام می گردد.
این آفت برنج خسارت خود را برنج به این صورت عملی می سازد که خرطوم خود را به بافت گیاه فرو می‌برد و از شیره گیاه تغذیه می کند و همچنین در این حال که از شیره گیاهی تغذیه می کند مواد سمی را ترشح کرده و آن را به گیا ه تزریق می نماید که در نتیجه اختلالات فیزیولوژی در گیاه ایجاد می گردد. بهترین روش جهت کنترل شیمیایی و مقابله با این آفت برنج استفاده از حشره کشهای فسفره در مزارع برنج می باشد.
محصولات مرتبط: کود مایع مخصوص برنج
مقالات مرتبط
  • نظرات کاربران
  • ارسال نظر
اولین نظر را شما ثبت نمایید